Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 444021 gånger)

alexthesaint

• Västergötland
SV: tobak
« Svar #340 skrivet: 28 sep-09 kl 23:24 »
Ni lyckliga!
Har själv inga problem med torkningen. De få plantor som överlevde sniglarnas skövling hamnade i krukor och vill inte riktigt växa till sig.  Ett par har fått för sig att börja blomma nu :-\
10 plantor ungefär norpar jag av, -det är glest på torklinan.
Tror jag skall övervintra de minsta, har någon tips förresten?

Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Tännlappen

• -
« Svar #341 skrivet: 29 sep-09 kl 01:01 »
Växer plantan dåligt i krukan så kanske den är för liten eller så är det för dåligt med näringstillförsel. Har själv drivit upp en fröplanta i kruka som är bortåt 2 meter hög,lovar att den fått rent hästgödsel i flytande form och nässelvatten vid varje vattning. Det där med snittning av mittnerven(man slitsar upp ett par centimeter eller lite mer) tror jag är en fördel att göra på dom stora bladen eftersom mittnerven är synnerligen svårtorkad på dom,borde torka lite bättre då. Övrigt: Vägde andraskörden på ett ungefär, ca 25-30 kg bladmassa blev det,kanske blir ett par tre kilo torkad tobak till slut.  :-X

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #342 skrivet: 29 sep-09 kl 20:56 »
Det är ingen fara om du tagit bort mittnerven, men om bladen ska bli snus så kan du gott låta mittnerven gå med när du maler. Gör du annan tobak så ska nerven bort.

Ja man konkar och bär sina blad och så blir det så lite kvar. 90% går bort. Dock 3 kilo tobak blir runt 8kilo snus när man är klar, typ 160 dosor a 50g vilket räcker för de flesta.(dock inte alla).

Har aldrig övervintrat några plantor så jag vet inte.

klastorpet

« Svar #343 skrivet: 30 sep-09 kl 12:17 »
Jag tog in skörden i måndags, o det var tur, för det låg runt nollan mån-tis natt och i morse var det frost på marken..
Jag snålar inte med 'endast fina blad' utan hänger upp allt som jag får upp på torkpinnarna..
Torkpinnarna gjorde jag av kvartsstav som jag hade liggandes och sedan så spettsade jag ena sidan och lägger upp bladen på ett bord mad skärbräda använder en liten kniv som påminner om en mattkniv, för att skära upp mittnärven.. detta är bara för att bladen skall hänga ordentligt och tåla hantering.. Testade att bara köra igenom bladet och bladet är för sprött (tycker jag)
Jag hängde upp blad från 20cm och uppåt och fick ihop 9meter och med första urgallringen så blev det ca12 meter hängda blad..

Nu när min testfermeteringskammare har hälsat hem och är hos elektronikguden så börjar jag inte kunna hoppa över det där med en riktig fermeteringskammare..
Mina torkpinnar är en meter långa och jag funderade på att bygga en stor låda där jag kan hänga in hela pinnarna, så att bladen kan hänga kvar på torkpinnarna genom hela prosessen.. då borde det ju inte behövas att pilla o flytta blad under fermeteringen? För och nackdelar med detta?? Det ska ju bli piptobak..

Vad händer om jag inte 'får tummen ur' och låter bladen hänga i ladan till sommaren? blir det sämre eller bättre? om de hänger där över sommaren skulle de tillslut bli 'fermeterade'?

Cigarrer har man ju i en humidor och de åldras som ett gott vin med åldern.. om man packar fermeterade blad i hyfsat lufttät förpackning, så antar jag att åldrandet nästan avstannar (som köpetobak).. så min gissning är att man 'kan' hänga upp bladen för lagring/förädling om det är rätt fuktighet  i utrymmet.

Tännlappen

• -
« Svar #344 skrivet: 30 sep-09 kl 21:12 »
"Klastorpet"
Om du bara trär blad på en pinne så kommer du inte att få plats med så mycket.Däremot om du liksom knyter en bunt på varje sida av träpinnen så får du plats med mer.Alternativ kan vara att pressa brickor av dom bruna bladen=mindre fermenteringskammare behövs.Fermenteringsprocessen borde stanna upp när det är kallt för att sedan fortsätta när det blir plusgrader. Övrigt:Har själv laddat frysskåpsfermenteringskammaren med blad,eftersom jag hängt upp dom på en tunn ståltråd var det bara att knyta ihop och lägga in i kammaren,fick ej plats stående eller hängandes.Hade inte tid just nu att pressa brickor,tillverka fler.Fattade helt enkelt det vuxna beslutet att bara tuta och köra och köra tills gräslukten försvinner.  :-X

klastorpet

« Svar #345 skrivet: 30 sep-09 kl 21:41 »
Hur pressar man 'brickor'?

Jag tänkte skjuta över det torkade på en pinne.. Första testtorkningen så fick jag ihop tre meter ned till en meter..

Tännlappen

• -
« Svar #346 skrivet: 30 sep-09 kl 23:05 »
"Klastorpet"
Du gör en öppen fykantig eller rektangulär form,kanske 5 till7cm höga kanter runt 10cm längd.Sedan gör du två brickor som passar i hålet på formen.Fyll(packa) formen med lätt fuktade blad,tvinga ihop eller sätt det i ett skruvstycke kanske en halv dag .Tänk på att det droppar vätska från formen.I och med att du har två öppningar är det lätt att få ut "kakan". Sedan när du fermenterar kakan så tänk på att köra den torr sista tiden i ugnen så undviker du mögel.  :-X

klastorpet

« Svar #347 skrivet: 01 okt-09 kl 11:47 »
'Tännlappen'
Det låter ju som en bra hanterbar modell.
Man skulle ju ha dem ligga horisontellt på ett galler i fermeteringslådan eller på högkant som i ett tallrik-tork-ställ..
Sedan är det ju "bara" att skiva biten för att få till röktobaken?!
Då återstår det "bara" att få bort mittnärven innan brickpressningen.. huhh vilket slit det blir.. det tog fyra timmar att få upp dem på pinnarna och då tyckte jag ändå att det var bra fart jag fick upp..

När man fermeterar brickor, och de är placerade på ett luftigt sätt, då behövs ingen hantering eller ompyssling av själva fermeteringsbiten förutom att hålla rätt luftfuktighet och värme?

Tännlappen

• -
« Svar #348 skrivet: 01 okt-09 kl 17:00 »
"Klastorpet"
Japp,klarar man den biten med att hålla rätt luftfuktighet och värme borde det bli bra(körde själv några dygn tills det luktade någorlunda gott).Torkar tobakskakan i fermenteringsugnen tar det lång tid att återfukta kakan eftersom den är hårt pressad. När man snittar kakan ska den vara lite fuktig ej blöt,sedan lägger man den lätt strimlade tobaken på ett tidning för torkning till lagom fuktighet innan man rullar en cigg. Man kan ju pressa kakan med mittnerven,annars så är det rätt lätt att dra bort nerven när bladet är fuktigt.  :-X

Vitis

• Skåne
« Svar #349 skrivet: 01 okt-09 kl 18:04 »
Jag blir så avundsjuk när jag läser här i tråden, hade en hygglig tobaksskörd förra året (Alida från 'Erik-Röde')men hann inte med att ta hand om småplantorna i våras så jag fick hoppa över denna säsong.

I ren frustruation satte jag mig sent i går kväll, till min frus stora förtret, och började packa upp fjolårets tobak som ligger på lagring.

Första doftintrycket var ammoniak, antagligen en biprodukt av nedbrytningen av det sista klorofyllet i en syrefri miljö. Efter att ha sorterat om alla buntarna så att varje blad blivit ordentligt luftat (frun hade gett upp vid det här laget, klockan närmad sig 3) spred sig en otroligt mjuk, fyllig och sötaktig doft av tobak i köket. Många av dessa blad är definitivt cigarrkandidater.

Jag torkade bladen upphängda på rostfria ståltrådar på verandan tills de var helt bruna, packad i kompakta buntar i plastkassar. Blandade om buntarna varje vecka i en månad tills de var tillräckligt torra. Sen ca. en gång per månad några månader och sen har de legat lufttätt i sina påsar tills nu. 

Skördade Sept. 08 och nu börjar det bli riktigt gott.

Har provat att rulla några "swedies" med gott resultat, mild och god rök, tjock som vispgrädde, glöder jämnt och fint.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #350 skrivet: 02 okt-09 kl 18:04 »
Ja! Det blir bättre när det fått ligga till sig ett år. Provade en cigarr som legat ett styvt år med en vaniljstång. Helt rätt.

Snart dags att ta in fröskörden för året, vi har haft två frostomgångar nu.

Tännlappen

• -
« Svar #351 skrivet: 03 okt-09 kl 20:07 »
"Vitis"
Fin beskrivning av hur Swediesen smakade  :) . "Erik Röde" fröna plockade  :) . Köksbordet fullt av blad som jag ska försöka att mala till snus. Tillgängliga maskiner,vanlig matberedare,gammal Electrolux Assistent typ NX21 tror jag,50-talare,med köttkvarn och rivare som tillbehör.Finns en kvarntillsats(runt 1000kr) att köpa till Assistenten men tror maskinen jag har är för gammal,så den passar nog inte. Kanske går att driva med borrmaskin,vad vet jag. Verkar dyrt med kvarnsaker. Tobaken i fermenteringskammaren doftar bättre och bättre,verkar som gräslukten är så gott som borta,kör ett tag till.  :-X

Tännlappen

• -
« Svar #352 skrivet: 03 okt-09 kl 20:31 »
Glömde:Tjuvskotten har klarat 2 frostnätter,tydligen en tålig planta  :o . Kollade typskylten på Electrolux-Assistenten,är tydligen en NX-1,kanske från slutet av 40-talet.  :-X

Tännlappen

• -
« Svar #353 skrivet: 04 okt-09 kl 19:41 »
Så då har man gjort ett halvt kilo fint snuspulver  :) . Började med att hämta in blad från uthuset,var lite fuktiga,fick köra dom en stund i bakugnen så dom blev torra som krut. Provade först med matberedaren,gick inte så bra.Riggade upp den gamla Electrolux-Assistenten med köttkvarn och 4,5mm hålskiva,ja se då började det hända saker,ut kom det finaste pulver  :o . Körde stopp ett par gånger,är mittnerven som stoppar upp. Strippade bladen från mittnerven så gick det bättre,klippte mittnerven i småstumpar så gick det att köra den med. Läste i en katalog där dom säljer en proffs köttkvarn,står att man inte ska köra fläsksvål i den,vilket får en att tänka på tobaksbladets mittnerv,seg som en svål.  :o .Ett par hundra watt till i Electroluxen hade inte varit helt fel.  :-X

Tännlappen

• -
« Svar #354 skrivet: 05 okt-09 kl 18:13 »
Var ute vid frysskåpsfermenteringskammaren och tittade till det. Doftar nu som i en karamellburk  :o.En ljuvlig sötaktig tobaksdoft  :o. Kört 5 eller 6 dygn,tror jag nöjer mig där och kör bladen torra för att sedan lägga dom i en låda eller papperskasse.   8)

Tonysson

• Värmland
« Svar #355 skrivet: 09 okt-09 kl 18:55 »
Först skall jag berätta att alla de plantor jag planterade på friland, blev dvärgar. :(
Blev kanske en skörd på 10% av väntat, med ok, det skall bli snus.
Eventuellt viss fabrikation av de små "Swedees". (Kan vi spika hur vi skall stava till dessa jag en gång döpte? Byter själv stavning varje gång.)

Däremot har de plantor jag odlat i Biltemahinkar, bjudit på överraskning. Jag har kapat dom radikalt TRE ggr under säsongen, när de nått dryga 120cm, och de kommer igen via nedersta tjuvarna.
Nu senast var de dubbla topparna ca 100cm, och jag flyttade in den ena hinken i huset.
Å se där, från stumpen på en 10cm Med 4cm dia, kom raskt två nya tjuvar och ville bli stora.

Jag är nu övertygad om att man under säsongen kan skatta plantan på väldigt mycket biomassa, under förutsättning att man nöjer sig med blad av lite mindre storlek.
Det kvittar ju om de skall malas.

Kommentarer, Gentlemen ( och paranta Damer)!

Tony

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #356 skrivet: 09 okt-09 kl 19:52 »
Det där med att kapa hela plantan för att sedan släppa up en ny tjuv , vet jag att jag har läst om någonstans. Om det är rätt eller fel vet vi först efter att vi vägt mängden färdig tobak och jämfört med vad vi får in i färdig tobak från en stolt planta med stora blad.

Sedan ingår hanteringen. Det tar lika lång tid att hantera ett stort blad, som ett litet. Därför föredrar jag stora blad som hanteras så få gånger som möjligt. Det blir en hel del pyssel i alla fall.

Men, om man har plantan i ett uterum med belysning och så, så är plantan faktiskt perenn och kommer att ge en cigarr då och då vilket är både trivsamt och trevligt. dessutom minskar pysslet med plantering.

Viktigast till sist. Jag tror på swedies.

Tonysson

• Värmland
« Svar #357 skrivet: 10 okt-09 kl 00:04 »
Jag glömde att tillägga att plantorna i hinkarna, är Burleytobak. Kanske de är livligare?
Jag har ingen aning, eftersom detta är första året för mig.

Perenna plantor låter ganska bra, om man har plats. Kan "HampaNissarna" lyckas med ljussättning, borde vi mer exklusiva tobaksnjutare som växt ifrån det stadiet, fixa detta. ;)

Tony

Tännlappen

• -
« Svar #358 skrivet: 26 okt-09 kl 16:36 »
Kollade lite på "Hampanissarnas" sida  :o. Stödjer inte deras förehavanden men dom verkar duktiga och påhittiga när det gäller att odla inomhus,riktiga inomhusbönder.  :o . En sida som är nyttig för oss som fermenterar i kammare är annars olika terrarieforum(ormar ödlor),man kan få lite inspiration hur man på olika sätt kan ordna rätt luftfuktighet.  :D . Har själv varit ute i landet och plockat dom sista små bladen,blev en halv Domuskasse.Dom var väldigt fuktiga så jag har lagt dom i snuskammaren för torkning och sedan vid tillfälle ska jag mala det till gott snus.Många bäckar små.................Snart dags att tillverka snus av pulvret jag malt innan,(ska bli mycket intressant).Börjar sina det jag har i frysen(köpt snussats).  :-X

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #359 skrivet: 27 okt-09 kl 20:35 »
Det är faktiskt inte så svårt att bli självförsörjande på snus som man skulle kunna tro. Inte tar det så mycket plats heller.  En dosa /veckan mao 52 veckor är typ 26 välgödslade plantor vilket med 5 plantor /m2 ger ca 5m2 land dvs nästan inget... Ta da!

Ska försöka hinna titta till torken till helgen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser