Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443324 gånger)

jolon

SV: tobak
« Svar #320 skrivet: 06 sep-09 kl 19:47 »
Svårt att se hur stor den där egentligen är. Men runt 160-170 cm vill jag minnas att den blev. Vanlig blomstertobak blir inte lika hög.
Jag har inte odlat själv men komunen här hemma har ställt ut "bland" krukor med en massa olika grönt i och en tobaks planta som sitter i flera av dom är gravt misstänkt lik den där. hmm kanske ska ta med mig saxen ut en natt,, ;)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #321 skrivet: 06 sep-09 kl 20:32 »
Låt den växa, det är inte värt besväret då 90% av vikten försvinner vid torkning och fermentering. Dessutom de är vackra att se på.  ;)

Tännlappen

• -
« Svar #322 skrivet: 06 sep-09 kl 23:05 »
.........Så då har man fermenterat bladen 5st  :) . Kan ju  avslöja att det strulade en hel del med värmen innan jag fick det rätt,körde 15w lampan med hjälp av timer. Luktade riktigt illa första dygnet som en grönfodertork,men blev bättre sedan och till slut doftade det lite sötaktig tobak. Tippar på att det tar 3 dygn om man får in rätt värme från början eftersom det är så liten mängd man kör.Låg runt 55 grader toppade mot 60. Rullade mig en cigg  :o , Olalalala....... :o . Smakade riktigt gott  :o . Mild och mustig smak  :D . Gott att röka äkta hemodlad tobak, odlad i Sverige,inga gifter.  ;D . Rökte ciggen helt naturell inga tillsatser.  8) .

Tännlappen

• -
« Svar #323 skrivet: 13 sep-09 kl 14:49 »
 Testade att tillverka en cigarr,resultat:såg ut som en mumie.  :D . Nåväl,en blev rätt så bra till slut  :) . Provade även att göra en Sweedee,inte lyckats riktigt ännu men inte gett upp,har inget original att kika på.Antar när man viker in kanterna att man ska vika tvärtom på ena sidan så att kanterna hakar i varandra............får nog öva lite på det där  :o. Övrigt,tjuvskotten blommar för fullt i landet,toppade några skott för att se om bladtillväxten blir bättre.  :-X

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #324 skrivet: 13 sep-09 kl 15:20 »
Läste om din första hemodlade ciggar. Nog blir de bättre än man förväntat sig!

Synd att skatten på snus är så förtvivlat hög. Annars skulle man kunna få mikrosnustillverkare lite som med ölbryggerierna. Nu måste man upp i så stora volymer för att det ska gå att leva på.

Tännlappen

• -
« Svar #325 skrivet: 14 sep-09 kl 16:34 »
Lite bättre än förväntat blir dom nog  :) . Läste i pdf-boken:"Tobacco without Tears" Där rekommenderar dom temperaturer ända upp mot 93grader Celsius när man fermenterar i en plåtburk,ännu bättre med ca 65grader uppemot 100 timmar,tills det doftar gott. Blir ju som man kör snus. Kanske inte skadar några enzymer.Det där runt 50-54 grader kanske inte behövs utan bara är en temperatur som är lätt att hålla på Cuba. När jag själv mixtrade så märkte jag att det inte hände så mycket när jag var nere vid 48grader utan när man kom lite över 50gr började det osa mer gräs vilket då betyder att gaserna drivs ur bladen.
 Frågade på Apoteket efter Glykol men den personen jag pratade med visste inte vad det var för något  ??? . Har hittat lite mer info på ett annat forum:Ska tydligen vara en beställningsvara med nr:"349134 propylenglykol D", för eget bruk ska man säga, ej medicinskt bruk. Om någon köpt på Apoteket så hojta till,berätta hur  du gjorde,hur du gjorde dig förstådd.  :-X

Draupner

« Svar #326 skrivet: 17 sep-09 kl 22:05 »
När man ska till att mala sitt eget snus, ska/kan tobaken vara helt torr då? Jag har torkat min, lite för fort, men om jag fattat det rätt kan jag mala den nu tilsätta vatten och salt och så sker själva fermenteringen i ugnen på 50 grader i 6 dygn, eller varmare och kortare. Har jag rätt?

Tännlappen

• -
« Svar #327 skrivet: 18 sep-09 kl 19:47 »
Tycker det låter bra det du skriver. Bladen torra när du maler. Fermenteras i ugnen. Kör gärna i minst 60gr,rör om en gång om dagen(bildas en skorpa). Berätta gärna hur det blev när du är klar,gott eller inte gott. Själv har jag gjort en tobaksplugg som jag ska prova att fermentera i snusugnen.  :-X

Draupner

« Svar #328 skrivet: 20 sep-09 kl 21:01 »
Tackar. Jag lämnar ett utlåtande om resultatet, måste bara skaffa ingredienser först.

klastorpet

« Svar #329 skrivet: 23 sep-09 kl 15:35 »
hmm.. den första urgallringen's blad som hängdes i ladan för 4v sedan är fortfarande "gröna".. visst är de torra men böjbara..
Har de torkat för fort eller behöver de torkas längre?
Nu kan det ju vara svårt att exakt förklara hur 'ogröna' de ska bli, men det känns inte som att de torkat för fort..
men, de är ju inte som "bruna" vanliga trädlöv.. mer mörkmossgröna..

Hursomhaver så har jag hittat en bilkylväska som gick att få att värma istället för kyla, och den kommer upp i ca60 grader, så jag tänkte lägga in ett test och se hur det går.. på själva värmeelementet sitter det en fläkt som nu blåser på ett glas vatten för att få upp fuktigheten, då jag inte har någon mätare får jag känna på bladen och inbilla mig att jag kan känna mig fram så det blir rätt fuktighet ;)

nu på testsattsen så gör jag säkert alla fel (men det är ju så man lär dig..) Jag tog pinnen de torkat på och bara puttade av den på botten av den liggande kyl/värme-väskan (den ligger på sidan så värmen blåses horisontellt över bladen..
Så som de nu är placerade så blir det ju stora nackdelar då det inte får platts med så mycket..hela ytan fylls med de löst/luftigt packade bladen..
Sedan när den stora skörden skall fermeteras så kanske man ska bunta ihop dem och lägga dem i en mer väl "packad" hög.. men då får man hålla på och pack om dem varje dag, eller? men har man en välbuntad hög med 50blad så inbillar jag mig att man får problem?
Jag har väl ca 40planter på 150-200cm så då kanske man helt enkelt blir tvingad att skaffa en "riktig" fermeterings utrustning..

Vart hittar man en riktigt billig och sk*t bra reglerbar termostat?
som helst själv klarar bryta minst 500W..
Värmekälla kan man ju alltid fixa.. o en låda och lite mineralull har man väll liggandes ;)

« Senast ändrad: 23 sep-09 kl 15:37 av klastorpet »

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #330 skrivet: 23 sep-09 kl 20:31 »
Bladen ska bli bruna eller brungula när de är färdiga. Jag har en liten plockomgång som hängt fyra veckor på verandan uppträdda på en ring . De flesta bladen har blivit bruna, men inte alla.

När jag får tid över så ska det bli en riktig fermenteringslåda, men det lär dröja ett tag (år).
För övrigt tänker jag skörda till helgen, det känns som om första frost närmar sig. I år ska inte mössen få äta upp fröna!

klastorpet

« Svar #331 skrivet: 25 sep-09 kl 11:46 »
Min tillfälliga fermeteringsburk har jag trimmat upp till 55gr och 87%Rh så siktar jag på 125-150timmar..

Frökapslarna.. Ska de torkas hela eller bör de öppnas?? Hur gör man med dem?
Och ingen som vet någon billig termostat?

Tännlappen

• -
« Svar #332 skrivet: 25 sep-09 kl 13:31 »
"Klastorpet"
Ta in frökapslarna och lägg dom på typ hushållspapper och låt dom torka,eventuellt flytta lite på dom varje dag. När dom är helt bruna så ta upp en kapsel och skaka på den,hörs ett rassel är den färdigtorkad. Sedan kan man toppa dom och hälla ut fröna eller som dom i Coronacigarr gör,ha en sil under och krossa kapslarna över. Tror det billigaste termostatet är Clas olsons anliggningstermostat.Alternativlösning kan vara att använda en timer,men då inte använda för stark glödlampa eftersom dom kan haka upp sig.   :-X

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #333 skrivet: 25 sep-09 kl 20:30 »
Jag har klippt av några fröställningar och låtit dem hänga i tvättstugan. Efter länge blir kapslarna bruna. Då har jag knäckt dem och hällt dem  över en sil.

Ett år slängde jag in skräpet i eldstaden, att det rök och luktade tobak. Som ett rökrum så nu mer hamnar de på komposten.

Ska som sagt försöka skörda i morgon eller på söndag.

Tännlappen

• -
« Svar #334 skrivet: 25 sep-09 kl 21:06 »
I mitt land blommar tjuvskotten för fullt  :D ,har toppat en del och sett att bladen blivit lite större. Jaaaa..... nästan en skörd till  ;D,passar också vädret noga för frost. Såg på en del stora blad som jag hängt upp tidigare,liten,liten tendens till mögel eftersom den tjocka mittnerven är väldigt svårtorkad,man kan se att den svartnar. Nästa gång ska jag snitta nerven, så torkar det nog bättre,nu har jag bara trätt upp på en ståltråd utan snitt.   :-X PS."Erik Röde" hoppas du får fint skördeväder  :) .

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #335 skrivet: 26 sep-09 kl 20:38 »
Då var det färdigt!
Alla plantor utom 2 som ska få lite mer tid för frönas skull är skördade och upphängda för torkning. Det tar tid att ta hand om styvt 100 plantor. Resultatet ser riktigt bra ut.

När bladen har bruna/gulnat väntar jag in en riktigt dimmig dag i slutet av november. Då mjuknar de torra bladen alldeles lagom för att bli hanterade ner i sina säckar.

Tännlappen

• -
« Svar #336 skrivet: 27 sep-09 kl 23:54 »
Verkar funka att fermentera en pressad tobaksplugg,strimlade upp lite till en cigg  :o. Smakade riktigt bra,anar att det är rätt hög nikotinhalt i tobaken,helt enkelt bra krut i grejorna :o ,dock behövdes ingen gps för att hitta hem(var ju redan hemma)  ;D . För övrigt är andraskörden bärgad,blir ju som sagt lite extra blad att hänga upp, ca 4-500 blad i mindre storlek, vilket inte är att förakta.   :-X

Abigail

« Svar #337 skrivet: 28 sep-09 kl 13:48 »
Jag har skördat mina första blad idag, Ska man snitta mittnerven innan man hänger upp dem på tork?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #338 skrivet: 28 sep-09 kl 20:27 »
Nej du behöver inte snitta upp mittnerven när du hänger dem på tork. Trä upp bladen på en tråd eller på en pinne. Lämna lite mellanrum mellan bladen så att de inte blir en enda klump. Efter hand som de torkar flyttar du ihop dem närmare varandra. Detta för att de ska torka och fermentera långsamt och samtidigt inte mögla.

Lycka till och välkommen i skrået.

Abigail

« Svar #339 skrivet: 28 sep-09 kl 21:08 »
Jag har redan skurit bort mittnerven. Vill minnas att jag har sett det någonstans på youtube för längesedan. Får väl se hur det går, jag ser årets lilla skörd som övningsmaterial.

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser