Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442814 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #300 skrivet: 23 aug-09 kl 13:07 »
Nu har jag fixat anliggningstermostat och oljeelement. Någon som är bra på el? Anliggningstermostatet från Clas Olsson har tre kopplingspunkter:Ansl1,ansl2 och ett P i mitten. Ohm-mäter jag mellan ansl1 och p så blir det ledning när det klickar i termostatet. Ohm-mäter jag mellan ans2 och p så är det ledning från början och stänger av när det klickar i termostatet. Vilken ska man välja?  ??? . Förslag hur jag kopplar till elementet? Kommer bilder:.                                    .   [http://i482.photobucket.com/albums/rr186/Zucce/DSC00736.jpg[/IMG] . . .

Tännlappen

• -
« Svar #301 skrivet: 23 aug-09 kl 22:24 »
Japp då var det inkopplat  :o . Kopplade in mig på dom röda sladdarna som sitter på oljeelementets termostat och anslöt till ansl1 och ansl p på anliggningstermostatet.  :-X.  Provkört lite lätt,verkar funka. Har skaffat ett frysskåp på ca 300l som jag ska ha som fermenteringskammare. Köpte även en hygrometer, en mekanisk  ::) ser ut att höra hemma på en båt.  8):-X

Tännlappen

• -
« Svar #302 skrivet: 24 aug-09 kl 20:48 »
Provkört skåpet,segade sig upp till 53-54grader.Är nog ett överhettningsskydd på oljeelementet som slår ifrån då och då under uppvärmningsfasen. Så långt allt väl,men luftfuktigheten stod på 10-20 rh.  :o  .Två spannar med vatten och trasa verkade inte hjälpa,ingen fläkt på. Får nog bli en elektrisk humidier så småningom.  :-X

Vitis

• Skåne
« Svar #303 skrivet: 24 aug-09 kl 22:33 »
Provkört skåpet,segade sig upp till 53-54grader.Är nog ett överhettningsskydd på oljeelementet som slår ifrån då och då under uppvärmningsfasen. Så långt allt väl,men luftfuktigheten stod på 10-20 rh.  :o  .Två spannar med vatten och trasa verkade inte hjälpa,ingen fläkt på. Får nog bli en elektrisk humidier så småningom.  :-X

Under hur lång tid mätte du ? Om du höjer tempen så sjunker ju RH tills tillräckligt med vatten hunnit dunsta för att fylla luftens "bärighet" för mer ånga. Vill du ha högt RH så ha vattenbehållarna så nära värmeelementen som möjligt och ventilera så långt bort från värmekällan som möjligt.

Kolla om du kan justera nåt och mäta igen, gärna under en ganska lång period, ett dygn eller så.

Tännlappen

• -
« Svar #304 skrivet: 25 aug-09 kl 15:44 »
"Vitis"
Mätte bara under 1,5-2 timmar,har kanske för bråttom. Ska testa igen under längre period enligt dina anvisningar.  :)

Vitis

• Skåne
« Svar #305 skrivet: 25 aug-09 kl 22:04 »
"Vitis"
Mätte bara under 1,5-2 timmar,har kanske för bråttom. Ska testa igen under längre period enligt dina anvisningar.  :)

Ta inte mina ord som nån sanning!  :-[ Men jag är ganska säker på att RH sjunker när teperaturen stiger, det kan ha lurat din mätare.

RH på 10-20 är väldigt torrt !!

Nu slår mig en annan sak ... hade du nån tobaken i lådan ?? Har du några kilo halvfuktig tobak i lådan så bör ju luftfuktigheten påverkas avsevärt uppåt.

Kör du på med din låda, det värsta som kan hända är att fermenteringen tar längre tid om temp/fukt är för låg ... se upp för punktvis fukt och kondens också, tobaksbladen möglar lätt om det blir fuktiga fläckar mellan bladen.

Tännlappen

• -
« Svar #306 skrivet: 26 aug-09 kl 01:02 »
"Vitis"
Klart man får ta dina ord för sanning  :D . Har ingen tobak i, utan försöker förbereda mig så gott det går innan skörden ska i  :o . En hel del snusblad är bruna men dom ska man ju inte behöva köra i kammaren vad jag förstått.  ::) . Experimenterade lite,vid 55 grader kom jag inte över 35 rh på fuktmätaren då går tempen mellan ca 44-55grader(termostat). Sänkte temperaturen så den toppade 50grader(eftervärmer efter termostaten slagit ifrån),sjönk till strax under 40grader då var rh perfekta 70,när värmen steg sjönk det ner mot 35rh.Med tobaksblad i kammaren som suger fukt blir det nog bra, för då kan det inte torka upp så snabbt,måste bli lite buffertverkan.   :-X

klastorpet

« Svar #307 skrivet: 27 aug-09 kl 09:54 »
ockej.. första lilla gallringen är gjord och blidde 4meter hängda blad för torkning ;)
tängte vänta in i det sissta med att skörda då jag var sen med att få ner dem i jorden och dagstemperaturen fortfarande är hög..

MEN, hur kännsliga är de om det kryper ner tillfälligt under nollan? är det kört eller brottom då??

sedan har jag en fundering angående den fermentering jag funderade på.. För mig personligen så har jag inte brottom och det skulle kännas bättre att inte använda el för värmeskåp, så jag hade tänkt att ha dem inne under hela vinten och inte stressa (påskynda) prossessen..
Jag har möjlighet att vacumpacka fermeteringssäckarna, så jag tänkte göra bladbuntar som läggs i "matkassar" och sedan drar jag ur lufften ur dem, då borde det inte bli någon mögeltillväxt?  men, kommer det påverka fermeteringen?
och är det viktigast med jämn temperatur eller är det bra med värmetoppar? mao, nära eller långt ifrån kakelugnarna ;) ??
vilken ungefärlig tidsrymd kan man tänkasig att det kommer krävas innan det är tänkbart att öppna de vakumpackade balarna? 2,4,6månader?

ps, det ska bli piptobac..
« Senast ändrad: 27 aug-09 kl 09:56 av klastorpet »

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #308 skrivet: 27 aug-09 kl 21:41 »
Härlig bild!

Om det går under nollan så fryser bladen sönder och hänger slakt på stammen. Bladen går sedan att torka och fermentera. För flera år sen hände detta några plantor. Det blev svårt att hantera bladen då de blev sköra och sladdriga, något annat märkte inte jag. Så på sätt och vis är det brådis. Om det blåser mycket eller blir varmt så går bladen sönder och/eller möglar lättare.

Vacumpackat. Vet inte, känns som om det blir ensilage av det. Borde vara risk att bladen löser upp sig helt. Däremot borde det fungera suveränt till färdigfermenterade och lagom torra blad.

Lägg inte blöta blad i en säck i värme. De möglar på några dygn.

Tännlappen

• -
« Svar #309 skrivet: 29 aug-09 kl 17:30 »
Ser fint ut  :D . Om man inte fermenterar i värmeskåp får man kanske vänta i ett år eller 2, vad jag läst(Coffinail). Sägs att skillnaden mellan fermenterad och ofermenterad är som natt och dag(enligt en Coffinailare). Även om man fermenterar i skåp ska man helst vänta i ett halvår innan förbrukning,ska smaka ännu bättre då(Coffinail info). Står mycket på "Coffinail" forumet om det.  Visst är det en kostnad ätt köra ett värmeskåp men vad kostar det inte att köpa tobak i affären. Min snusugn drog sammanlagt 1800w på 5 dagar,behövde bara 15w lampa,snuset blir ju i princip gratis(om man odlat själv).  Vad värmeskåpet kommer att dra vet jag inte ännu men är övertygad om att jag kommer att spara mycket pengar om det lyckas.Har man en rejäl skörd att inhösta så kan man nog lugnt bygga kammare efter det.Räknar man ut vad man röker och snusar för så inser man vilken marginal man har att ta av. Tobaken blir ju dessutom giftfritt odlat.   :)

jolon

« Svar #310 skrivet: 29 aug-09 kl 19:02 »
Kul med tobak. Jag har odlat för skojs skull. Nicotiana alata 'grandifolia' som blir helt enorm och sen bondtobaken som är både helig och kanonstark. Mapacho heter bondtobaken i Sydamerika. Jag höll på att kräkas när jag blev bjuden, lite starkare än vanlig virginiatobak skulle jag tro!

Något rökande av egen skörd har det dock inte blivit. Jag måste faktiskt krypa till korset och erkänna att jag går ner till butiken och köper cigaretter.

Bild på grandifolian, syns till vänster i bilden.

Måste fråga,, blir blomstertobaken typ så där stor?

tench

• -
    • Solrot
« Svar #311 skrivet: 30 aug-09 kl 14:55 »
Svårt att se hur stor den där egentligen är. Men runt 160-170 cm vill jag minnas att den blev. Vanlig blomstertobak blir inte lika hög.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Tännlappen

• -
« Svar #312 skrivet: 30 aug-09 kl 21:09 »
Googlade på Grandifolia,blir ca 75cm hög. Om du odlade annan tobakssort så kanske en korspollinering har ägt rum.  :)

klastorpet

« Svar #313 skrivet: 01 sep-09 kl 12:27 »
Kollade lite mer på vacumpackning, och det är ingen som gör så.. och det brukar betyda att det inte är så bra ;)
sneglade lite på en gammal spis jag har stående, ska se hur termostaten i den arbetar vid låga temperaturer (80gr) sedan får jag se om jag inte gör lite olika varianter på fermetering och se vad som blir enklast/godast

när kan man ta frökapslarna? det vore ju förarjligt om de han spridas för vinden innan man plockar blommorna..

Jag provrökte lite av ett blad som hade torkat lite för mycket.. Helt klart potential! men låg nikotin halt och lite mycket "brännt löv" smak..
Men den glödde bra och lämmnade en vit fin aska ;)

Tännlappen

• -
« Svar #314 skrivet: 01 sep-09 kl 14:43 »
Provade också ett blad  :o,som att röka rent gräs  ;D. Surfar man in på Coffinail forumet så är det en som fluecurar tobak där i en typ labbugn. Kapslarna ska bli bruna vad jag vet. Postar en länk till en hygglig bok om tobak,pdf som man kan ladda ner.Finns knep liknande vad "Erik Röde" använder +vet att jag läst här någonstans om någon som fermenterade i en plastpåse på element. http://www.howtogrowtobacco.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=595:)

Tonysson

• Värmland
« Svar #315 skrivet: 01 sep-09 kl 19:02 »
klastorpet,

Jag kan berätta för dig att en spistermostat kan slå på 15 grader vid temperaturer mellan 150-225 grader.
Den är inte bättre vid låga temperaturer heller.
Detta vet jag, efter att ha testat på flera spisar.
Gör som jag, köp en termostat med noggrannheten 0,5 grader, och lägg i serie på spismatningen.
Vrid spisens termostat i bott, och styr med den nya. Resultatet blir att temperaturen studsar+- 2 grader om du ställer in av/på med 0,5 graders diff.

Tony

klastorpet

« Svar #316 skrivet: 01 sep-09 kl 23:20 »
Tony:
  Jo, jag kollade faktiskt efter en termostat när jag var inne och choppade idag, men hittade inget som var 'rätt'.
Känns bara att jag går emot mina ursprungliga prinsiper att lägga stålar på en massa teknik och köra en massa el ;) men det är bara en helt ideologisk kännsla.. Och kanske inte så ratitionell i detta fallet..

Vad är fermetering? Är det en jäsning?

Tännlappen

• -
« Svar #317 skrivet: 02 sep-09 kl 17:02 »
Tittar man i en uppslagsbok på ordet ferment så står det:Jäsningsämne,pådrivande kraft,namn på enzym.Fermentation=jäsning. Fermentera=jäsa,bringa i jäsning. När vi fermenterar i kammare snabbar vi upp processen eftersom enzymet jobbar hårt och snabbt i rätt miljö.  :) . Rättar till ett tidigare inlägg:--------------------------------------------------------------------------------
Så som jag fattat det där med fermenteringsprocessen,om man har för hög värme så fermenterar det inte och mögelproblemet fixar man med hög luftfuktighet ca 70-80 procent. Möglet kanske inte trivs då.   Det första måste vara rätt:För hög värme dödar enzymet. Det där andra om fuktigheten blev helt fel:Ska vara för fuktigt,möglet frodas. Rätta gärna om jag skrivit fel.  ;) .För övrigt har jag plockat ett dussin bruna frökapslar,kännt på blad från tjuvskott,känns faktiskt lite stickiga och klibbiga precis som dom är laddade med nikotin.  :o . Börjar även komma blommor på tjuvskotten. Experimenterar lite med bruna blad,lagt 5 blad som jag fuktat i en glasform,täckt med folie,ställt i snuskammaren,se vad det blir.  :D . Noterar även "Erik Rödes" påpekanden om pelning av bladen,märker själv hur viktigt det verkar vara,känns avstessande att gå och pela bladen.  :-X

Tonysson

• Värmland
« Svar #318 skrivet: 03 sep-09 kl 18:16 »
Pelning av bladen,märker själv hur viktigt det verkar vara,känns avstessande att gå och pela bladen.   ??? ???

Vad menas? Vad har jag missat?

Tony

Tännlappen

• -
« Svar #319 skrivet: 03 sep-09 kl 21:29 »
"Tonysson".
Pela,pelning, Man makar ihop bladen(tätare ihop) vart efter dom torkar så behålls en viss fuktighet så att inte bladen torkar för snabbt.Blir mycket grönt kvar om dom torkar för snabbt=sämre kvalitet. Kräver en viss känsla och övning.  :) . Själv går jag även och känner på blad jag hängt i växthuset(bruna blad),satt en hygrometer där,för att veta och få in känslan hur bladen ska kännas vid ca 70rh.  :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser