Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442828 gånger)

Erik Röde

• hemmapappa
SV: tobak
« Svar #280 skrivet: 07 aug-09 kl 08:41 »
Jag tycker det är härligt med dessa små tobakstäppor som verkar spira lite varstans i landet. Det känns som om vi har blivit fler de senaste åren. Alida verkar finnas på fler lokaliteter och vi är många som kan njuta av de vackra blommorna. Fler får erfarenhet av att det är relativt enkelt att handha sina 20-30m2 vilket lugnt och ledigt täcker en egen årskonsumtion. Giftfritt och närodlat!

Tännlappen

• -
« Svar #281 skrivet: 07 aug-09 kl 16:08 »
Fin odling  :). Trots min ringa kunskap ser jag på bilden att där finns blad färdiga för beskattning,om du nu inte ska ta hela plantor och därmed kanske använda dig av ett tobaksspjut.  :o . Det här med tobaksodling kanske blir en folkrörelse.  8)

Tonysson

• Värmland
« Svar #282 skrivet: 08 aug-09 kl 11:14 »
Igelfors odling ser ut som ett önsketänkande. Mina plantor här i Karlstadsregionen är hälften så stora.
Du kanske bor längre söder ut?

När det gäller BeeDees, så har jag helt sonika använt lite uppfuktat täckblad, som jag blötte extra i kanten.
Nästa rullningsprov tänker jag försöka limma i stället.
Fukta pekfingret, pilla lite på ett giftfritt så kallat Prittlimstift, och stryka kanten.
Eller lite hoprört vetemjölsklet. Eller lite vanligt tapetklister. Eller lite äggvita.

Får se vad som blir bäst.
Hur gör ni som rullar "riktiga" cigarrer?

Kan inte ni alla testa att göra dessa små enkla rökverk, och berätta hur det blev,  så kanske vi kan få till något som vi sedan kan kalla hemodlade och hemtillverkade Svenska "SweeDees. :D
För att inte tala om det hemodlade snuset, "HGS" (hemgjort snus). För ett par kronor dosan, allt inräknat.
Då även inräknad den välgörande terapi för stressade sinnen, som odling och meckande av tobak tillför.

Swedish Match kommer att gå i taket. ;D ;D ;D

Tony

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #283 skrivet: 08 aug-09 kl 20:36 »
När jag limmar cigarrerna använder jag hemkokat tapetklister, dvs socker potatismjöl och vatten.

Gjorde en sökning på Bidies och det verkar som om täckbladet kommer från flera olika träd. På en bild så verkar de vara olimmade. Istället är de hopknutna. (var förövrigt lite pyssligt att googla rätt, bideer dök upp.. )

Sweedees känns som ett riktigt bra namn.

Tonysson

• Värmland
« Svar #284 skrivet: 10 aug-09 kl 20:34 »
Ja se där,

Kunde ha tänkt på att goggla själv. Gjorde det nu, och vips, det dök upp bild med den svagt koniska skapelsen.
Fick lite nostalgikänning, när jag läste vidare.

Kanske det är så att täckbladet kan växla mav önskemål om olika smak? Jag vet inte, men mina såg ut som "heltobaksalster".

Ni som sett hur dessa ser ut på Googlesök, är de inte lite fiffiga?

Jag har bestämt mig. Här skall tillverkas "Sweedees" och snus under vintern.

Fina cigarrer behärskar jag inte att tillverka, så det får vänta till "steg 2"

Tony

jolon

« Svar #285 skrivet: 10 aug-09 kl 23:00 »
Fina cigarrer behärskar jag inte att tillverka, så det får vänta till "steg 2"

Tony

Här kommer lite inspiration,,

(Tror att jag stannar på nivå rissla...  ::)

highland

• Halland
« Svar #286 skrivet: 11 aug-09 kl 11:20 »
Hej alla tobaksodlarvänner. Fick frön av Erik i vintras nu e plantorna mellan 1 1/2 och 2 meter höga och blommar jättefint. Vad jag undrar e, vilket blir bäst, att plocka blad efter blad eller ta hela plantorna och hänga upp.Jag har satt ut 90 plantor.
P
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

Vitis

• Skåne
« Svar #287 skrivet: 11 aug-09 kl 13:20 »
Hej alla tobaksodlarvänner. Fick frön av Erik i vintras nu e plantorna mellan 1 1/2 och 2 meter höga och blommar jättefint. Vad jag undrar e, vilket blir bäst, att plocka blad efter blad eller ta hela plantorna och hänga upp.Jag har satt ut 90 plantor.
P

Jag plockade blad för blad förra året, ca 30 plantor. Lite mer jobb än att skörda hela plantor men inte speciellt komplicerat. Trädde upp bladen på rostfria ståltrådar genom bladnervens tjocka ände och hängde på verandan, enkelt och smidigt. Skördade i många omgångar efterhand som bladen växte.

Resultatet blev bra.

Några bilder finns på sidan 8 i denna tråd.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #288 skrivet: 11 aug-09 kl 18:06 »
Kul med tobak. Jag har odlat för skojs skull. Nicotiana alata 'grandifolia' som blir helt enorm och sen bondtobaken som är både helig och kanonstark. Mapacho heter bondtobaken i Sydamerika. Jag höll på att kräkas när jag blev bjuden, lite starkare än vanlig virginiatobak skulle jag tro!

Något rökande av egen skörd har det dock inte blivit. Jag måste faktiskt krypa till korset och erkänna att jag går ner till butiken och köper cigaretter.

Bild på grandifolian, syns till vänster i bilden.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Igelfors

« Svar #289 skrivet: 12 aug-09 kl 09:28 »
Efter att ha läst igenom tråden tror jag att jag förstått hur man tillverkar snus:
1. Man väntar tills strax innan frosten med skördning.
2. Vid skördningen kan man ta hela plantan om man delar stammen.
3. Halva plantor hängs upp för torkning i ca 4 veckor.
4. Malning med kaffekvarn
5. Tillsättning av vatten + salt och bakning i ugn i 24h.
6. Tillsättning av natriumkarbonat och ytterligare bakning i 12h.
7. Tillsättning av Glycerol/Propylenglykol
8. Klar

Stämmer detta?

Kan man mala ner stammen el är det bara bladen som ska malas?
Hur fungerar malning med kaffekvarn? Finns det bättre alternativ? Köttkvarn? Gillar finmalt snus....
Hur får man tag i Natriumkarbonat och Glycerol/Propylenglykol?

Tännlappen

• -
« Svar #290 skrivet: 12 aug-09 kl 14:27 »
Glycerol/propylen kan du köpa på Apoteket,har väl även original pottaska som man kan beställa.Hettar man upp Bikarbonat i 10 minuter i 200 grader blir det Natriumkarbonat ,vad jag hört.Bland annat skriver gorre och Skytten  om det på sid 17. Har själv bakat snus med sats köpt på nätet,tog ca 5-dagar i 55-60 grader i snusugn(blev gott snus). Såg du hade en rejäl odling på 90 plantor. Har räknat blad på en ståltråd som är ca 3,20cm lång,får på ca 30-35 blad på den. Blir många meter med 90 plantor om du plockar blad för blad,bara räkna blad på en planta. Ett blad är ca 60cm långt,35brett,vet man det kan man ungefär räkna ut vilken yta som går åt.  :) . Har forskat om tobaksspjut,spetsar man plantor med en sån så spricker stammen upp.   8)

Tännlappen

• -
« Svar #291 skrivet: 12 aug-09 kl 15:44 »
Hittade en sida där det diskuteras om snus: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=1420  . Såg även ett snusrecept på en annan sida där man påstod att natriumkarbonatet blir bikarbonat efter man tillsatt det i snusmassan   ??? . Så lite snurrigt är det. Kan nog även köpa natriumkarbonat på Apoteket.  Sedan kan man ju fundera på hur man vet att bikarbonatet har blivit natriumkarbonat efter upphettningen i ca 10 min i 200 grader................  ::)

Tännlappen

• -
« Svar #292 skrivet: 13 aug-09 kl 22:23 »
Tja......då har man fyllt ett garage med fina blad,nog ca 500 blad.  ;D . Tog en 15 centimeter lång stoppnål som jag satte ståltråden i, sen lätt och snabbt att trä blad.  :P . Finns mer blad att skatta......  :-X . Första bladen jag plockade har börjat dofta tobak  :o . Min tanke är att när alla blad blivit bruna, knyta ihop ca 30 blad så det blir en "hand". Börjat att planera in ett bygge av en fermenteringskammare,ska byggas av frigolit, innerutrymme ca 60cm höjd 120 cm och hoppas det räcker men göra så att man kan bygga på en våning till om det behövs. Använda ett moddat oljeelement som värmekälla,anliggningstermostat från "the man in sea", och en spann vatten och en luftfuktsmätare. Helt enkelt något liknande som jag läst att andra byggt. Men som sagt får se hur mycket det blir av skörden innan man kör igång för det drar ju en hel del ström om man ska hålla 55grader i en månad.  :). Min snusugn har jag byggt av 10cm tjocka frigolitskivor,satt in en avsågad plåtspann som jag har en glödlampa på 15watt i, en glasskål från en tvättmaskin på spannen,mycket effektiv ugn klarar lätt 5 minus.  8)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #293 skrivet: 14 aug-09 kl 14:54 »

Jeg bruker 2 Varmelampor (röde blir brukt till husdjur) med en termostat,  funker veldig bra, luftfuktigheten bruker jeg en vanlig luftfuktare, med en tank på 5 liter.

Tännlappen

• -
« Svar #294 skrivet: 14 aug-09 kl 15:38 »
"Lurkers" Vad har du för märke/modell på din luftfuktare? Har tittat på några billiga modeller men dom verkar bara klara runt 60 procent luftfuktighet.   ::)

Tonysson

• Värmland
« Svar #295 skrivet: 15 aug-09 kl 13:52 »
Ni som inte måste fermentera stora volymer på en gång, kan kolla på sidan elva, hur min snusugn ser ut.
Jag gör ju snus, så det är torkade pulvriserade blad jag använder a´la snussats.
Ungefär tre kilo snusmassa åt gången går fint.

Jag kommer att testa senare att snabbfermentera hela blad. Lägga in en rejäl bunt i ca 60 grader ( för varmt får de flesta mögel, TROR jag ) och "bläddra om den en gång per dag.
Naturligtvis inte helt färska, utan torkade "pre fermenterade". Plockar ut dem när min näsa tror de är färdiga.
Fuktigheten får skötas av den i ugnen redan existerande djupa bakplåten , med vatten i.

Jag VET inte, men TROR att det blir en självreglerande luftfuktighet på ca 95%. Når det daggpunkten ( 100% menar jag då ) och kondenseras, rinner det ner efter väggarna och börjar om. Samt att det finns en existerande ventilation i ugnens grundkonstruktion

Dessa blad skall bli de Beedees som jag nämnt tidigare.

Fått för mig att det skulle kunna jämföras med när man på de stora odlingarna stackar skörden.

Eller? Comments!

Tony

Tännlappen

• -
« Svar #296 skrivet: 16 aug-09 kl 01:38 »
Så som jag fattat det där med fermenteringsprocessen,om man har för hög värme så fermenterar det inte och mögelproblemet fixar man med hög luftfuktighet ca 70-80 procent. Möglet kanske inte trivs då.  :)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #297 skrivet: 16 aug-09 kl 14:14 »
värmen i en stor stack kunde tydligen bli mer än 70grader och då bryter man stacken och bygger om den och gör så några gånger tills dess att det inte "tar hetta" igen. Detta kräver yta och en fantastisk hög med blad. Mögelsporerna borde vällan dö vid 60grader och uppåt.

Nu blommar det i landet sedan en vecka, vackert rosa. Jag var och tittade till en dansk rustica "Maryland" där var blommorna gula.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #298 skrivet: 18 aug-09 kl 12:42 »
Tännlappen

jeg har en : Bionaire - AccuSet på 5 liter, fungerer helt exelent, inget problem og holde 70% fuktighet med 54 grader varme, får du problemer så pröv og ha mindre utluftningshull i fermenteringsboxen din, For og holde luftfuktigheten stabil har jeg anskaffet et Humidity Control (Humidity Controller TH-810H) fra Condrad electronic.

Tännlappen

• -
« Svar #299 skrivet: 18 aug-09 kl 23:54 »
"Lurkers"

Tackar för bra info  ;D . Nu börjar jag få ett hum om hur det ska vara.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser