Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442742 gånger)

Erik Röde

• hemmapappa
SV: tobak
« Svar #100 skrivet: 13 aug-08 kl 22:19 »
Folkrörelse eller inte, men jag ser ingen anledning till att vi som kan ta fram eget snus och tobak, inte skulle göra det. Dessutom är det kul. Jag gör det på gammal gräsmattemark, så det stör ingen. Insekterna verkar trivas bra bland blommorna och jag ömmar för kultursorter. När jag såg  vilka förhållanden många tobaksodlare lever och arbetar under, hårt styrda av bolagen kändes det inte sämre.

Men nog skulle jag vilja att det blev några lokala producenter som kunde utbyta erfarenheter.

Jag försöker just för tillfället lära mig att rulla cigarrer a la torpedos, det är svårt. Vicklarna ska inte vara torra, verkar det som...

Vitis

• Skåne
« Svar #101 skrivet: 14 aug-08 kl 00:38 »
Jag skulle gärna bli en av de "framtida lokala tobaksproducenterna". Vi har ju ambitionen att såsmåningom leva av det vi odlar och kan sälja, vanliga och ovanliga grönsaker, blommor, vitlök, kryddor, sparris, frukt&bär och sånt vi kan förädla till produkter av vår egen skörd.

Vi bor ju i en trakt där tobaksodling har lång tradition, vi har bra mark, stort intresse, massa odlarglädje och lite ork kvar, så odlingen borde inte behöva vara några större problem, i en skala som vi orkar sköta såklart. Men hur funkar det om man vill sälja tobak ? Skatteregler kring tobak är ju ett kapitel för sig och tobak får ju inte säljas hur som helst.

Dags att börja forska lite i ämnet kanske, vilka myndigheter som vill vara med och peta i det hela.

Själv ligger jag lite efter schemat, dags att plocka lite 'sandgods' och tjuvar så jag testa en första torkningen och fermenteringen. Ca. två månader kvar till första frost så jag tror nog att plantorna kan bli rätt maffiga trots allt !  :)

Vitis

• Skåne
« Svar #102 skrivet: 14 aug-08 kl 00:48 »
Kanske börjar tråden komma OT, skulle ju handla om odling av tobak, isf. kanske den kan knoppa av till en egen tråd om de legala aspekterna på tobaksodling och försäljning.

Efter en snabb Googling hittade jag några intressanta länkar :

Tobaksskatt enl. Skatteverket

Kummunal tillsyn av tobaksförsäljning

Folkhälsoinstitutet om tobak

Vitis

• Skåne
« Svar #103 skrivet: 14 aug-08 kl 01:01 »
Vitis, kanske kan du använda Porkert-kvarnen till snusmalning?

Kanske, men den funkar bäst till 100% torra grejer, allt annat vill klibba fast i malskivorna tyvärr. Torr tobak lär gå bra att mala och sen återfukta för slutprocessandet.

Jag har dock mormors gamla köttkvar i ett skåp, den maler 'allt' har jag märkt ... lagom fuktig tobak och så mala ett par tre gånger borde lösa problemet.

Vitis

• Skåne
« Svar #104 skrivet: 14 aug-08 kl 01:14 »
Nu har jag mailat både Folkhälsoinstitutet och Skattemyndigheten med massa frågor. Vi får se om nån vågar svara vad som gäller för svenska tobaksproducenter.  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #105 skrivet: 14 aug-08 kl 08:07 »
Du får sälja tobak, som inte är förädlat, det är där skatteplikten inträder.

Ska du sälja röktobak, cigarrer cigarretter och snus då är det skattepliktigt, men tillåtet.

Säljer du råtobak, eller kitt med råvarorna separerade är det ingen skatt förutom moms.

8 km från där jag bor finns en som säljer råtobak, dock importerad, och den har ingen skatt förutom moms.

Det är ju därför man kan köpa ett snuskitt för 200:-, som räcker till 30 dosor snus, man förädlar över skattegränsen själv som kund, och för eget bruk är det inte skatteplikt.

Detta är ganska likt vad som gäller vin, vinsatsen har ingen skatt, men väl vin.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #106 skrivet: 26 aug-08 kl 23:41 »
Nu har jag påbörjat skördandet i en något större skala. Jag plockar in 20 plantor var vecka och hänger dem nu hela upp och ned för en första avvissning. Det verkar fungera. I takt med att de gulnar hamnar de sedan i nästa fermenteringshög. Några kommer att få stå länge, typ andra veckan september för att hinna gå i frö ordentligt. Den sista plantan kallas för haren enligt en bok jag läste. Den tar man in i huset och sedan är det fest. Lite som julgran...

Det är tydligt hur viktigt det är med förberedelserna när man planterar. Fina plantor i näringsrik jord är runt 180cm medan de i ogösslad lerjord är runt 40cm.

Det finns inga större problem med att bli försäljare av hemodlad tobak. Kommunens tillstånd kostar någon tusenlapp och sedan skapas ett skattekonto, men är beredningen  matberedning och vad har då miljö och hälsoskyddet att säga? Jag vet inte. Innan man börjar sälja så behöver man också ett lager av lagrade blad. Tobaken blir klart bättre när den är lagrad ett år, och snusare gillar inte att behöva vänta på snus...

Vitis

• Skåne
« Svar #107 skrivet: 01 sep-08 kl 01:11 »
Att sälja råtobak är inga större problem. Kruxet uppstår när man börjar förädla sin råvara, då måste man ha ett "tullager", dvs. en lagerlokal där man får förvara oskattade varor. Ganska komplicerat, alternativet är att man betalar in skatten redan när man förädlar sin produkt istf. när man säljer den. Dyrt och dåligt för likviditeten!

Här finns massa roliga papper ....

Detta enligt ansvarig för tobaksfrågor, på Skattekontoret i Ludvika, som jag talade med häromveckan.

Hur som helst ....

Mina plantor är knappast 180cm, några har passerat 100 men jag är nöjd ändå, misskötte odlingen lite i början av säsongen så jag är glad för allt som växer.

Har tagit en första skörd av "sandgods" (förstår varför det heter så, kommer att bli knastrigt snus) och en del tjuvar och toppskott. Några plantor får gå i frö, otroligt vackra blommor förresten.

De största bladen är nog inte mer än 35-40cm långa så det lär inte bli så stora cigarrer.

Väldigt ömtåliga blad, lätt att skada dem när man plockar tjuvar.

Kommer att skörda resten blad för blad, rädd för höststormar men vill få ut så mycket som möjligt av plantorna.

Medan ni väntar på torkning, fermentering, lagring m.m. så kan ni kolla lite här :

Curing and fermentation of tobacco

Edit 2 : Fixat denna länk som var katastrofalt felaktig !  :-[

Making a cigar

Edit :

En till ...
« Senast ändrad: 06 sep-08 kl 01:48 av Vitis »

lemmy_railgun

« Svar #108 skrivet: 02 sep-08 kl 19:38 »
3/4 av min odling, som består av virginia och bond tobak är nu skördad. Har hängt upp hälften på tork i köket, den andra hälfen är lätt fuktad och packad i en plastlåda med växelvis blad och salt. Fermenteringen är som många av er skrivit ett klurigt kapitel. Jag fick gott om blad och även frön till nästa år, så experiment är där råd med. Tänker uteslutande experimentera med snus. Kan även berätta att jag kommit över en påse frön från Åhusplantorna, som ska i odlings lådan till nästa säsong.
Kör hårt pågar o töser

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #109 skrivet: 02 sep-08 kl 21:11 »
Nu är ca 1/3 av odlingen skördad och det verkar bli bra med blad. På grund av tidsbrist och delvis som test hänger jag hela plantorna på tork på en dragig vind. Det verkar att fungera då bladen gulnar och blir bruna i maklig takt utan att mögla. Detta är egentligen inte rätt sätt att förfara med en virginia enligt mina böcker, men det verkar att fungera...

Detta med att öka produktionen och sälja förädlade produkter, borde gå att höra med herrarna i Karlskrona och Gotlandssnus hur de gör eller har blivit instruerade att göra. Frågan är ny för de svenska tjänstemännen och det finns en möjlighet att svaren skiljer sig mellan de lokala kontoren.

övrigt:
När man har rullat runt 150 cigarrer så blir de allra flesta rökbara.
Är det så att Åhustobaken är "Alida" virginian från Skansen?
Låt era blad mogna, de blir så mycket bättre om de får ligga till sig ett tag. Just nu arbetar jag med ett år gamla blad och det är en fröjd. Fin färg och bra doft.
Några cigarrer har förvarats närmare ett år i ett skrin ihop med några vaniljstänger, inte helt fel visar det sig, mums blev det.

Vitis

• Skåne
« Svar #110 skrivet: 02 sep-08 kl 21:37 »
....

Detta med att öka produktionen och sälja förädlade produkter, borde gå att höra med herrarna i Karlskrona och Gotlandssnus hur de gör eller har blivit instruerade att göra. Frågan är ny för de svenska tjänstemännen och det finns en möjlighet att svaren skiljer sig mellan de lokala kontoren.
....

Ev av kompisarnas kompis farsa har visat sig vara en av de tobaksodlande gubbarna i Karlskrona. Ska se om jag kan få nån kontakt där.

Den goe skattetjänstemannen jag talade med skrattade åt mig och tyckte det verkade helt löjligt att odla tobak i Skåne, kanske när växthuseffekten har fått klimatet lite bättre sa han ...

Jag försökte förklara för honom att tobak odlats kommersiellt i Skåne fram till 60-talet mn han skrattade mest åt det.

Kan tänka mig att svenska vinodlare har liknande problem ... för vindruvor kan man ju inte odla i Sverige !  ::)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #111 skrivet: 02 sep-08 kl 22:21 »
Jag ska försöka ta mig i kragen och tala med de lokala myndigheterna häromkring, så får vi se vad de säger.

Tobaken har lite mytstatus, ingen tänker på att blomstertobak faktiskt är tobak. En lärare här i närheten hävdade att tobak bara kunde odlas någon annanstans, hyresgästens dotter kunde då upplysa om att så inte var fallet.

Jag har funderat på vinodling också.
Just nu försöker jag få till kaffeplantor, men det går inget vidare. (målet är ett äkta svenskt kaffe) Jag får bara inte Impectas frön att gro.

Längre bort hägrar kakao... och vanilj... (någon som har en orkide över?)

Vitis

• Skåne
« Svar #112 skrivet: 02 sep-08 kl 22:35 »
Tobak kan bara odlas 'nånannanstans' pga. löneläget ... tobak är arbetsintensivt att odla därför odlas det i varma fattiga länder med billig arbetskraft, precis som alla mobiltelefoner som odlas i Kina.  ::)

Vitis

• Skåne
« Svar #113 skrivet: 04 sep-08 kl 16:39 »
Kunde inte hålla mig längre utan var tvungen att skörda en del av mina blad idag. Positivt överraskad, många fina och hyfsat stora blad utan skador. Kanske kan bli några cigarrer trots allt !

Spännt upp trådar på verandan att torka på.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #114 skrivet: 04 sep-08 kl 22:46 »
Ser vackert ut! Maka ihop bladen allt efter som de torkar, så att de torkar långsamt. Passa noga för mögel och spara större delen till mars nästa år. Torkar de för fort blir de bara gröna, de duger till snus, men blir inte så snygga och bra cigarrer.

För egen del är 2/3 färdigt och intaget på vinden. Det sista ska in under nästa vecka (så är planen). Till alla andra odlare så är det nu dags att skörda. Skansen har givit ut en fin bok om tobak. Sista plantan kallades för haren och den tar man in varpå fest ska ställas till. Lycka till.

Vitis

• Skåne
« Svar #115 skrivet: 08 sep-08 kl 10:45 »
Bladen börjar bli slappa och tappar lite färg och jag har börjat maka ihop det hela lite. Dofter börjar sprida sig ...  :)

Ska ut och skörda lite mer om en stund.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #116 skrivet: 10 sep-08 kl 11:59 »
Nu är alla plantor intagna. De hänger upp och ned på vinden. I takt med att bladen vissnar av, gulnar blir bruna, sorterar jag dem i nya högar- cigarr eller snushögen. Att själv plocka och hänga blad för blad när det är merän 100 stora plantor är inte rimligt. Lite av den tobak som jag plockade tidigare står nu ovanpå bergvärmepumpen och gonar till sig (saltat till snus), de andra finare osaltade bladen får hänga så länge jag orkar vänta... De sista bladen från förra¨året väntar på att rullas nu. De är riktigt fina.

Vitis

• Skåne
« Svar #117 skrivet: 11 sep-08 kl 23:11 »
Man blir nästan lite sugen på att börja röka  ;D

Man kan göra snus också !  :)

Har skördat nästan allt idag, de plantor med blommor/frön har fortfarande några blad kvar och får stå kvar ett tag. Går runt längs trådarna och makar ihop, petar isär, tittar och luktar ... roligt  det här. Verkar lovande. Har börjat bunta ihop de första buntarna av torkade blad, de flesta är fortfarande blöta kring mittnerven men fukten verkar sprida sig bra om man buntar fuktiga och torra blad, sen får man blanda om några gånger i veckan.

Dofterna sprider sig mer och mer !! Ljuvligt !!  :D

Skreddarn

« Svar #118 skrivet: 12 sep-08 kl 12:05 »
Hej Alla, jag är totalt färsk på Alternativ och må säga att ni skapat en guldgruva av kunskap.

Håller på att ta in mina 40 plantor med bondtobak, och i påsen från Clas Ohlson bredvid mig ligger en termostat som skall bultas fast på min snusugn i kväll. Pirr...

En fråga jag haver är om vi usla snusmumrikar också behöver fermentera så noga som cigarrfolket?
Jag inser att jag inte kan gå och beta som en gammal ko nere på gärdet, men måste jag lagra blad i ett år för att få acceptabelt snus?
Jag har varmrökt ett par kilo blad i tunna för att få fart på torkningen, men börjar oroa mig för att jag kokar ur nikotinet. (Jag odlar i strikt berusningssyfte som ni märker)

Jag har också planer på att mala ner stam och allt för att få lite volym. Vet någon om - eller att det inte - fungerar?

Och oerhört glädjande att så många odlar tobak!

/Skreddarn.
- Helgbonde utanför österbybruk.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #119 skrivet: 12 sep-08 kl 23:33 »
Skreddarn, du behöver inte vänta ett år innan du kan göra snus om du kan fermentera bladen på annat sätt. Det går att göra i en varm låda med hög luftfuktighet, där du efter ca 4 veckor har sänkt fuktigheten och värmen när bladen har ruttnat färdigt. Det finns ritningar på dylik anläggning på nätet, sök på fermenting eller curing så borde det lösa sig. Att vänta ett år eller mer, som jag gör, gör också jobbet. Ett halvår är dock den kortaste tiden som jag har läst mig till. Praktiska test har också givit dem rätt...
Efter färdig fermentering så är halterna de rätta, försökspanelen har föredragit "välhängt" framför "färskt". Ett par kilo blad ska när de är fermenterade och torkade bara väga sådär en 200g.

När jag har gjort snus så åker bladnerven med i koket, men inte stammen. Jag vet inget om vilka nikotinhalter som finns i stammen. Jag har bara aldrig hittat några referenser till att man kan skicka med den, dock att man kan skicka med färska skott"tjuvarna".

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 2 användare
mulle mullvad, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser