Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442659 gånger)

Vitis

• Skåne
SV: tobak
« Svar #60 skrivet: 10 maj-08 kl 23:53 »
Fröna tar sig bra men eländigt vad små dom är.

Håller på att skola om och växthuset är klar om ett par dar, det finns hopp.

Tack för fröna Erik Röde.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #61 skrivet: 27 maj-08 kl 11:19 »
Modigt eller bara dumt?

Jag testar att plantera ut under fiberduk. Plantorna ska vara drygt 10 cm höga och se friska och starka ut. Man ska vänta till efter sista frost och före midsommar, men jag har för tillfället så gott om plantor att jag vågar chansa. De som dör kommer att kunna bytas ut efter hand.

Det kan inte vara allt för många frostnätter kvar här i Västergötland...

Lycka till

Vitis

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 27 maj-08 kl 11:26 »
Modigt !!

Har äntligen fått tummarna ur och skolat om mina, 36st tog jag till vara på. Dom står i kallväxthus nu och får växa till sig nån vecka innan det är dags att sätta dem på sina slutliga platser, några ska hamna ute och några i mitt andra växthus.

Edit : skrev fel på antalet ... 36 skulle det vara ... sparar bara några för fröproduktion.
« Senast ändrad: 27 maj-08 kl 16:44 av Vitis »

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #63 skrivet: 27 maj-08 kl 15:44 »
Lycklig den som har ett växthus, det har inte jag, men väl en bra kallbänk.
Om du tar frö på dina 6 plantor kommer du att ha frö för en enorm odling. Gödsla gärna med hönsskit upplöst i vatten. Det ger stora fina blad och det är ju det vi vill ha.

Vitis

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 07 jun-08 kl 15:13 »
Hur går det för er ?

Mina har börjat växa sen omplanteringen men jag skulle planterat om mycket tidigare. Slarv ... *tar mig själv i örat*.

Hoppas på skörd ändå, några är klena men många ser riktigt lovande ut.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #65 skrivet: 08 jun-08 kl 21:29 »
Det går hyggligt. Det varma vädret gör att jag måste vattna varje dag och det hinns inte riktigt med. Ett jobb ska ju också skötas. Nu sitter i alla fall ca 160 plantor i jorden. De är av varierande storlek. Erfarenheter från förra året är att plantorna plötsligt börjar att dra iväg. Just nu är det dock inget vidare drag. Jag anar att de sitter något för tätt i sina rader. Jag har helt enkelt för många plantor, några ska jag ge bort, men det kommer att bli en del som ska kastas, suck..

Måtte det bara inte bli frost den närmaste veckan.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #66 skrivet: 12 jun-08 kl 07:49 »
Sprang på en artikel om tobak i tidskriften Hem trädgården nr 3 2008. Det verkar vara del 1 av 6 om jag har läst rätt.

amason

• Värmland
« Svar #67 skrivet: 14 jun-08 kl 15:11 »
60 tobaksplant i växthuset o dom tar sej bra sen dom fick komma ut. Sen är det 60 till på friland som inte växer lika fort.

Men det är spännande för det är första gången jag odlar tobak.

Håll tummarna
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Draupner

« Svar #68 skrivet: 19 jun-08 kl 20:41 »
ERIK. Var i västergötland bor du. Det låter lite hedniskt att kasta plantorna, jag funderar på om jag kunde adoptera några, men du kanske redan skridit till verket.

Vitis

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 20 jun-08 kl 00:20 »
60 tobaksplant i växthuset o dom tar sej bra sen dom fick komma ut. Sen är det 60 till på friland som inte växer lika fort.

Men det är spännande för det är första gången jag odlar tobak.

Håll tummarna

Det där ser väldigt trevligt ut men det kommer att vara sjukt trångt om några veckor !!  :D

De flesta av mina krukade har satt fart och börjat växa bra nu, snart dags att plantera dem på den slutliga platsen.

*längtar efter hemrullad cigarr och hemgjort snus*

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #70 skrivet: 20 jun-08 kl 10:07 »
Nu har plantorna börjat att ta fart ute i landet. Det är väldigt påtagligt när de kommer igång. För några dagar sedan fick vi en rejäl hagelskur som slog sönder alla blad. Tur i oturen att de kom nu och inte när det var skördedags. Händer det då blir det bara snus.

Sätt av minst 10 m att torka blad på (räcker till ca 40 plantor) Om man plockar och torkar i omångar. Det är torkning och fermentering som är det riktiga pysslet. Viktmässigt så försvinner 90% innan det är färdigt.
Bladen mår bra av att hänga länge, gärna fram till mars kommande år, så se till att ha plats redo. Gärna extra händer också...

När allt är malt till snus tar det ingen plats alls. Färdigfermenterade och packade blad till cigarrer tar heller ingen plats, men här gäller det att de är så torra att de inte möglar. något som är överdjävligt när det händer med tanke på all omvårdnad man lagt ner.

Fungerar detta för alla lokala småodlare så får vi ordna en träff till nästa sommar.
Lycka tilll

Varmt solig väder, med lätta nattregn önskas till alla.

Erik Röde

Ps. Spar några plantor i växthuset och skugga dem under sommaren så får du tunna snygga blad att täcka cigarrerna med.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #71 skrivet: 22 jun-08 kl 10:11 »
Kupning

I går var jag och kupade i tobakslandet. De får mer rötter och står stadigare i stormarna då. Idag kommer jag att rensa bort kvarvarande småplantor. Det blir sallad i kallbänken istället.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #72 skrivet: 07 jul-08 kl 22:23 »
Nu under kvällen var jag ute och pysslade om i tobakslandet. Jag ska kupa plantorna i morgon så jag plockade av de understa bladen pluss en del tjuvar. Det blev en rågad hink fylld med inte allt för fina blad. De ligger nu varmt för att se om de går att ta omhand. Det är extra med pyssel att ta hand om sandgodset, eftersom det är sandigt, men det borde ge något extra kilo snus i andra änden. Att göra som jag gjorde är helt orimligt i en stor odling, men rimligt, tror jag i en liten som denna. De största plantorna når nu över knähöjd.

marcusm

« Svar #73 skrivet: 16 jul-08 kl 01:48 »
har tobaksplantan nått sin fulla höjd när den sätter blommknoppar?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #74 skrivet: 16 jul-08 kl 21:35 »
Plantan har inte nått sin fulla höjd när den börjar sätta blommor. På de plantor som ska sparas till frö låter du blommorna vara och på de andra plantorna tar du och plockar bort blommor samtidigt som du tar väck tjuvar. Tjuvarna går att spara till snus. Om du har många plantor är detta plockande ett slitgöra.

Lycka till.

Vitis

• Skåne
« Svar #75 skrivet: 16 jul-08 kl 21:50 »
Som vanligt tar man på sig alldeles för många projekt ... tobaksplantorna har stått och trängts i krukor i växthuset tills idag.  :-[

Anlade iaf. en rejäl bädd på 1x5m, en såkallad "lasagnebädd", och planterade ut 33 plantor.

En "lasagnebädd", för er som inte vet, är som en platt kompost man kan odla direkt i. I mitt fall består den av lager på lager med hästskit+halm, ogräs, kaninskit+halm, ogräs, hönsskit+halm, ogräs och sen ett tjockt lager med kompostjord att plantera i, under bädden är det åkermark med mycket lera. Bädden är ca 30cm tjock nu men kommer att sjunka ihop en hel del. Vi har mycket djurskit+halm och massor av ogräs så dessa bäddar är en bra lösning i mina odlingar. Funkar mycket bra. Nästa år har allt blivit mull som kommer väl till pass i denna leråker !

Våmhuskullan

• -
« Svar #76 skrivet: 17 jul-08 kl 09:39 »
jag fick ju frön av en mycket snäll alternativare och har sått dessa i krukor ;D
dom fick ju sitta i dom och trängas ett bra tag men för 1 vecka sen plantera jag om och satte en del i mitt trädgårdsland(mest uppbyggd av kompost o jord) och en del i lite rymligare krukor bara.
jag vet ju inte hur fort dessa ska växa....iallafall växer det lika i de 2 olika varianterna och dom är inte stora  :-[ men dom tar sig väl och det är himla kul att testa det här. spara lite frön t nästa år också  ;D

amason

• Värmland
« Svar #77 skrivet: 17 jul-08 kl 10:26 »
Som erik röde tidigare antog så har det blivit mkt trångt i växthuset. Kan man gräva o flytta plantor fast dom är halvmetern höga?

Nästa fråga är, Till hur mycket snus räcker 10 plantor? Bara på ett ungefär så jag vet hur man ska beräkna odlingen till nästa år.

Våmhuskullan

• -
« Svar #78 skrivet: 17 jul-08 kl 13:26 »
Som erik röde tidigare antog så har det blivit mkt trångt i växthuset. Kan man gräva o flytta plantor fast dom är halvmetern höga?

Nästa fråga är, Till hur mycket snus räcker 10 plantor? Bara på ett ungefär så jag vet hur man ska beräkna odlingen till nästa år.
halvmeter höga  :o :o
gud vad avunsjuk jag blir!
jag bara måste sätta igång bygga växthuset snart alltså!!!!
just nu är ju alla mina plantor tillsmmans max 2 cigg :-[

amason

• Värmland
« Svar #79 skrivet: 17 jul-08 kl 20:16 »
Jag tyckte att jag satte dom glest men jag kunde inte föreställa mej hur stora bladen skulle bli.

Här nedan så är det en bild som nyutsatta i växthuset o en bild tagen idag. Det är svårt att vattna o att rensa bort dom eländiga tistlarna som envisas att växa där.

Okunskap från en nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser