Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442563 gånger)

TobiasJ

Re:tobak
« Svar #20 skrivet: 13 okt-07 kl 01:10 »
Har sett att dom säljer frön på bl.a :http://www.cuthof.se/public/statisk_doc.asp?Id=311&p=4&q=1
 och www.impecta.se

På Cuthof kan man även köpa odlingsanvisningar och tobakskvarnar..

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #21 skrivet: 13 okt-07 kl 18:12 »
Har nu testmalt första plantan med en sån skärtillsatsburk till en mixerstav. Funkade hur bra som helst. Siktade det genom en sil. Blev nog till ett par snusdosor iallafall. Verkar finnas gott om folk här som odlar tobak. Kul. Får nog bli en hel del plantor om man skall vara självförsörjande på tobak tror jag.

Hur mal ni tobaken till snus?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #22 skrivet: 16 okt-07 kl 07:27 »
Nu är de första 650g snus gjord på enbart svensk tobak färdig. Det var inte så svårt att göra snuset. Det svåra blir att få till smaken och doften rätt.

Jag har hittat en gammal spannmålskvarn, tror jag att det är. Jag mal bladen 4 omgångar i den och då blir det fint som snus.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #23 skrivet: 19 okt-07 kl 07:49 »
Nu har åsikterna från testpanelen (försökskaninerna) kommit in. De är positiva och testarna är överraskade (de tyckte det smakade bra i jämfört med deras vanliga grovsnus). Svenskodlat och svensktilverkat snus fungerar mao. Nu kvarstår att ta reda på hur stor areal som behöver odlas för att göra en dosa snus.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #24 skrivet: 28 okt-07 kl 15:57 »
Jag var nere i källaren idag för att titta till mina blad, som utvecklar sig bra, och insåg samtidigt att jag kommer ha mer frö än jag någonsin har avsättning för.
Har ingen aning om grobarheten men, ... är någon intresserad?

Vitis

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 28 okt-07 kl 22:02 »
Har du räknat ut hur många m2 odling det går åt för en dosa snus än ??  ;)

Man blir ju nyfiken och vill planera inför nästa odlingssäsong.

Vill gärna prova lite frön, skickar dig ett PM.

amarantus

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 28 okt-07 kl 22:06 »
Synd att det blir lössnus bara ;) kanske går att göra påsar av gasbinda ::)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #27 skrivet: 02 nov-07 kl 09:14 »
Jag pratade med en snickare här om dagen. Han berättade att han och en kamrat under lumpartiden roade sig med att ta ut te ur någon sorts tepåse som var gjord av ett nylonmaterial och ersätta detta med snus. Detta var på 70-talet och han anar att han har varit med och uppfunnit portionssnuset. Det blev dock inget patent. Men du borde kunna sy en återanvändningsbar portionssnusstrumpa...

amarantus

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 nov-07 kl 09:47 »
Synd att det blir lössnus bara ;) kanske går att göra påsar av gasbinda ::)

Jag skojade bara men skulle vara bra om det gick ju... ;) köper så jäkla billigt snus så jag ska inte klaga på priset....

skånetösen

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 09 nov-07 kl 22:20 »
Det här är verkligen superintressant. Det ska bli mycket spännande att odla tobaken nästa år. Det jag skulle vilja veta är hur den fungerar som piptobak. Är för lat för att rulla cigaretter och avskyr cigarrsmaken men pipa däremot, nam nam. Kan absolut lära mig att röka pipa  istället för Prince light. Några tips? Länkar? Hur grovt ska tobaken skäras om den ska piprökas?
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #30 skrivet: 10 nov-07 kl 15:45 »
Jag har inte gjort om Alidatobaken till piptobak. Det handlar om att parfymera och behandla den rätt. Jag har läst om det men har inte försökt.

Däremot vet jag att något behöver göras med den för när jag har testat den som piptobak har det fungerat, men inte mer än så.

Det finns andra sorter som är lämpligare för piptobak än Alida (virginia) och man kan givetvis odla flera olika sorter. Det blir dock bekymmer när man ska ta frö eftersom de korspollinerar sig. (har jag läst).

Frö kan köpas his impecta eller Cuthof (har jag för mig) eller från
http://www.tobaccoseed.co.uk/ fast jag har inte testat.

Suorja

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 17 nov-07 kl 17:24 »
hej.

Nu har jag fermenterat mina blad i 3 veckor, det blev super bra. väldigt mild, bra för mig som inte är nikotinist. Av sorten virginia.

Men nu kommer ett nytt problem, hur ska man förvara dom utan att dom möglar eller torkar ut, nu är dom sådär perfekt fuktiga och luktar jätte gott.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #32 skrivet: 17 nov-07 kl 21:24 »
Om du har rätt fuktighet, dvs bara lite fuktiga blad så kommer de inte att mögla om du placerar dem i en plastpåse och drar ur luften. Vad som dock händer är att de fortsätter att fermentera. (så har jag gjort när jag håller på och rullar cigarrer, och inte blir klar på en gång och ska fortsätta nästa dag.)

Du kan också "bala dem", lägga dem i en liten hög som du sedan låter vara. Om de är för torra när de är dags att använda så kan du alltid spraya dem lite. Om de riskerar att mögla kan du torka dem och mala dem till snuspulver.

Givetvis ska du rulla dem till cigarrer, piffigt att ha till nyår.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #33 skrivet: 18 nov-07 kl 08:57 »
Nu har jag hittat det igen, äntligen!
http://www.hedwall.net/Cigarrer/Tobaksodling.htm

Här finns ett ganska stort compendium som berättar allt som är värt att veta om odling och rullning av cigarrer i liten skala. Det är detta som jag har använt som grund. Som lim till cigarrerna använder jag äggvita från frigående höns istället för tapetklister. Tapetklister är ju inte heller svårt att göra. Jag kommer nog att testa det istället under 2008 års säsong.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #34 skrivet: 18 nov-07 kl 18:26 »
Hittade idag på nätet att några cigarrfantaster i Karlskrona har startat en större odling typ 650 plantor och sedan låter rulla fina dyra saker av detta.
Finns det någon som har koll på dessa herrar? Odlingarna ligger i Tromtösunda strax utanför Karlskrona. I artiklarna kallar de sina plantor för Åhus-Havanna. Tänk om detta är ytterligare en gammal kultursort!(fast den liknar virginian på bilderna) Men tänk om! Finns där någon som vet var jag får tag i dem...

Suorja

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 19 nov-07 kl 18:25 »
på svt ikväll kl2200 visas ett program om den smutsiga tobaksindustrin, yttligare skäl att odla eget.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #36 skrivet: 20 nov-07 kl 16:58 »
Jag så filmen om tobaken i går. Som sagt om man ska hålla på med det så kan man gott sköta det själv, utan gifter och utan giriga förtag som går emellan.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #37 skrivet: 27 nov-07 kl 06:29 »
Igår var jag i kontakt med en av tobaksodlarna utanför Karlskrona. Det visade sig att de också odlar Alida tobaken, men att de kallar den för Åhus-Havanna. Kärt barn har många namn. Synd att det inte var ytterligare en annan gammal sort. Deras masterblender som flygs in från Nicaragua varje år för att rulla deras cigarrer hävdar dock att Alidan är en mycket bra sort, och det är ju trevligt att höra, han kan ju rimligtvis ett och annat om tobak.
Övrig: om jag har räknat rätt så beskattar staten snus med 25 öre per gram. Vilken kassako. Mer är hälften av snus är förövrigt vatten...

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #38 skrivet: 05 dec-07 kl 06:19 »
Andra omgången snus är ute hos mina testare just nu. De verkar nöjda. Flera har påpekat att snuset verkar vara starkare än deras vanliga märken. "känslan påminner om när jag började snusa". Jag klarar inte att vänta till midsommar med de första cigarrerna. Just nu håller jag på och fermenterar det som ska vara till nyår. Väl mött!

Skytten

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 05 dec-07 kl 10:23 »
Nu när veden är utan kostnad i pengar, och grönsakslandet ger en del, och han som säljer grisar är still going strong, så är det snart bara snuset som kan göras billigare hemma. En kostnad som bara ökar. Mitt problem är att min fru inte vill ha lössnus och jag vet ingen teknik att på ett bra sätt packa i portioner. Nån som har någon bra ide?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 4 användare (2 dolda)
javill, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser