Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442742 gånger)

Erik Röde

• hemmapappa
SV: tobak
« Svar #80 skrivet: 18 jul-08 kl 00:22 »
Hur mycket snus får man av 10 plantor?

De plantor jag räknar på är någon slags "standardplanta" som blir 120cm och som har bra blad. På en sådan planta får du ca 2 dosor snus (100g färdigt snus). Snus är mest vatten, till  styvt 2/3 faktiskt. Du kan också rulla 5 hyfsade cigarrer.

Förra årets plantor gav som ett snitt 70g färdig tobak. Nu ska tilläggas att mitt snittvärde inte baserar sig på mer än ett års produktion!

Om du undrar hur mycket tobak du får så kan du väga dina plockade blad. 1000g blad ger 100g färdig tobak. 90% försvinner.

För att få fina plantor behövs mycket mat, de kräver riklig gödsling för att bli något. Lasangebädden verkar fantastisk. Jag har ont om bra hästskit, jag gödselvattnar med hönsskit istället, vilket inte ger någon mylla att tala om, suck.

Jag har aldrig planterat om någon så stor planta som halvmetern, men nog borde det gå om man sätter hela växten i en stor grop med jord och allt...

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #81 skrivet: 20 jul-08 kl 22:18 »
Nu är läge att börja fundera över skörd och torkning.

Alla blad behöver hängas på tork och inte för nära ihop. Jag stod och funderade över hur mycket lina man behöver per planta, Jag tror att ett hyfsat riktvärde är lika många meter lina som man har planterat. Avstånden mellan två plantor bör ju vara 35-40cm, det borde räcka. Då handlar det om stora rejäla blad. Om odlingen ser ut som vanlig sallad så krävs givetvis mindre. Efterhand som bladen torkar och gulnar/mörknar så makar man ihop dem. Plock av blad kan påbörjas i försiktig omfattning redan nu, men allt måste vara inne före första frost.

Jag har i dagarna gjort cigarr och snus på tobak som hängt på tork under ett år. Resultatet  blev mycket bra och någon ytterligare fermentering verkar inte behövas. Så om man orkar vänta så behöver man inte bygga om sin bastu...

marcusm

« Svar #82 skrivet: 25 jul-08 kl 01:18 »
har upptäckt blad längst ner på mina plantor som redan börjat gulna. har kollat om där fans ohyra men det fanns där inte. Känns ju lite för tidigt att börja skörda nu?

Vitis

• Skåne
« Svar #83 skrivet: 25 jul-08 kl 02:11 »
Plocka bort gulnade blad och släng dem.  De tillför inget till plantan och är enbart en grogrund för sånt du inte vill ha dit.

Skytten

• Skåne
« Svar #84 skrivet: 25 jul-08 kl 05:47 »
De gula bladen längst ner kallade vi sandgods, det fick man sämst betalt för av monopolet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #85 skrivet: 26 jul-08 kl 00:05 »
Plocka de gula bladen längst ner + lite andra mindre blad längst ner, dvs sandgodset. Lägg dem luftigt på ett galler ( jag har ett av murarnät) i ett centimetertjockt lager. Strö sedan på salt och låt dem sakta fermenteras. Plocka om då och då. Saltet hindrar mögel. Av detta kan du sedan göra snus. Siktar du bara på cigarrer så kan du slänga dem. Se till att bladen är så rena som möjligt och plocka dem mitt på dagen så att de inte är extra blöta.

Erik

marcusm

« Svar #86 skrivet: 26 jul-08 kl 01:05 »
Var inte de bladen bra till täckblad för cigarrer?
de övriga bladen på plantan plockas väl när de börja gulna?
 eller det är bara de understa som gulnar?

Skytten

• Skåne
« Svar #87 skrivet: 26 jul-08 kl 09:23 »
Det är bara de understa bladen som gulnar på plantan där den växer, de andra skördas gröna, och tappar den gröna färgen när bladen torkas.

Dessa gula blad (på den växande plantan) är inte bra till täckblad, de är för det första för små, och har sämre lämplighet.
Det är dock bra snustobak.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #88 skrivet: 26 jul-08 kl 12:38 »
Som täckblad, det som är ytterst på cigarren, ska du välja ett snyggt, tunt och smidigt blad. Det är bara för seuten som västgöten säger.

marcusm

« Svar #89 skrivet: 29 jul-08 kl 22:38 »
såg något på en amerikansk sida om att man kan sätta en papperspåse över blommstänglarna för att undvika korspollinering, om man nu vill odla olika sorters tobak. Man får då handpollinera blommorna
« Senast ändrad: 29 jul-08 kl 23:00 av marcusm »

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #90 skrivet: 30 jul-08 kl 22:51 »
Givetvis! Det har jag inte tänkt på, men visst borde det fungera. Jag ska försöka komma ihåg det till nästa år.

För övrigt blommar de så fint nu på sin höga stänglar med rosa blommor.

Vitis

• Skåne
« Svar #91 skrivet: 31 jul-08 kl 00:04 »
Stora fina tobaksblad slokar i hettan ... +31 i skuggan och sinad brunn.  :(

Tobaken står bland de översta på vattenlistan men tyvärr inte överst ...

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #92 skrivet: 01 aug-08 kl 22:10 »
Mycket att vattna men för lite vatten är ett problem här också. Under förra torkan sinade brunnen, vilket skapade vissa problem, men samtidigt medförde en förbättrad kontakt med grannarna. Som lösning på problemet står nu två stycken tusenliterstankar på tomten. De fyller jag på med vatten när det regnar och de räcker till 3 rejäla vattningar av landet. Det ger en uthållighet på 4 veckor ca. Finns till en vattning till.

Landet ska bli större, så just nu jagar jag två tankar till.Växterna artar sig för övrigt bra. Jag har låtit de flesta blommorna vara kvar, både jag och insekterna tycker de är fina.

marcusm

« Svar #93 skrivet: 01 aug-08 kl 22:58 »
har ni börjat skörda något? Själv har jag fått slänga någon planta bladen har fått lite märken, ser ut som
de skrumpnar känner ni till vilken sjukdom som är vanlig på Tobak?

Vitis

• Skåne
« Svar #94 skrivet: 02 aug-08 kl 01:06 »
har ni börjat skörda något? Själv har jag fått slänga någon planta bladen har fått lite märken, ser ut som
de skrumpnar känner ni till vilken sjukdom som är vanlig på Tobak?

Om det är blad långt ner på plantan så är det nog ingen sjukdom, gamla blad blir slitna plus att plantan ofta tar näring från gamla blad för att orka växa mer i toppen. Ge dem näring och vatten !  Det är dock alltid bra att plocka bort fula blad för att minska risken för att ohyra/sjukdommar/svampar m.m. ska kunna växa till sig ...

marcusm

« Svar #95 skrivet: 09 aug-08 kl 00:32 »
Om det är blad långt ner på plantan så är det nog ingen sjukdom, gamla blad blir slitna plus att plantan ofta tar näring från gamla blad för att orka växa mer i toppen. Ge dem näring och vatten !  Det är dock alltid bra att plocka bort fula blad för att minska risken för att ohyra/sjukdommar/svampar m.m. ska kunna växa till sig ...

problemet är att det har drabbat fler ställen på plantorna. känner ni till någon sjukdom som är vanlig på tobak? Borde kanske testa en annan sort nästa år. sorten jag odlade hette vad jag vet bara Virginia köpt
av en kille i Tyskland via Ebay

amason

• Värmland
« Svar #96 skrivet: 09 aug-08 kl 12:40 »
Jag har plockat av bladen längst ner för dom har börjat bli trötta. Hängt dom på tork, men hur lång tid tar det för dom att torka???

Dom hänger på tvättlinan ovanför vedspisen o är inte torra fst dom hängt i en vecka nu. Jag slätar ut dom varje dag men jag har bara småeldat i spisen på kvällarna.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

marcusm

« Svar #97 skrivet: 09 aug-08 kl 12:51 »
Jag har plockat av bladen längst ner för dom har börjat bli trötta. Hängt dom på tork, men hur lång tid tar det för dom att torka???

Dom hänger på tvättlinan ovanför vedspisen o är inte torra fst dom hängt i en vecka nu. Jag slätar ut dom varje dag men jag har bara småeldat i spisen på kvällarna.

beror på temperaturen och luftfuktigheten. De skall inte torka för snabbt, först skall de bli helt gula så att klorofyllen har gått ur bladen. 1 till 2 månader skall vara bäst

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #98 skrivet: 12 aug-08 kl 21:40 »
Om att torka sin tobak. Torkningen ska vara långsam, och de ska börja fermentera (ruttna lite) det är då de börjar dofta tobak. Jag har prövat några olika sätt.
1 Hänga bladen på en lina och maka ihop dem efter hand.
2 lägga bladen varmt i en hög och efter några dagar plocka ut de som har fått bra färg.
3 lägga bladen i en hög och salta på dem, för att sedan flytta dem när de fått fin färg att torka ytterligare.

Saltet förhindrar mögel, men de bladen går bara till snus, då tillsätts heller inget salt vid snustillverkningen.

De blad som har fått torka från förra året har blivit mycket bra, så låt dem hänga länge. Fram till mars minst. Några böcker säger att 3 år är att föredra...

Jag har i dagarna funnit ytterligare en anledning att toppa plantorna. De blir rimligen inte så vindkänsliga då. Nyligen blåste det rejält samtidigt som regnet öste ner och landet är inte så prydligt längre.

för övrigt
Den enda sjukan jag har hittat vad gäller tobak är mosaiksjukan som tydligen är ett virus. Men hur den ser ut har jag inte hittat.

Vitis

• Skåne
« Svar #99 skrivet: 12 aug-08 kl 22:08 »
Här är ett exempel på hur mosaikvirus kan se ut :

Namnet 'mosaik' kommer av det speciella, mosaikliknande, mönstret som bildas på bladen.

Mina plantor har tagit fart nu och ser riktigt lovande ut, inga rekordplantor direkt men jag är glad att de ens överlevt allt för lång tid i små krukor. Dom verkar gilla sin llasagnebädd' och nu har dom fått bra med regn också.

Blomknoppar på gång på en hel del plantor, sparar några och toppar några.

Kul det här och roligt att det blivit så mycket intresse i denna tråd. Du kanske har startat en ny folkrörelse Erik Röde !  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser