Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442777 gånger)

amobro

• Uppland
SV: tobak
« Svar #1920 skrivet: 26 apr-13 kl 13:47 »
Ok Sork! Det måste ju ha hänt en hel del i de amerikanska odlingslaboratorierna de senaste femtio åren. Så det var naturligtvis ett feltänk av mig att tro att Alidan skulle vara tuffare än moderna sorter.

Men nu har iaf bitarna fallit på plats och nästa år blir det inte att odla någon Alida. Frön från Virginia och Alida planterade vid samma tidpunkt (1:a mars)har gett en Virginia som redan nu är ca: tre ggr större. Och har man liten odlingsareal och kort säsong och stort snusbehov så tycker jag valet är självklart!

Sork! Du och jag hade inget gnabb förra året, du har nog förväxlat mig med någon annan...
« Senast ändrad: 26 apr-13 kl 13:52 av amobro »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1921 skrivet: 26 apr-13 kl 13:48 »
Nu tänker jag säkert ställa världens dummaste fråga!

Tobak kan ju producera hybrider med tomat. Tomatblasten är ju extremt giftig om man äter den och förstör främst njurarna.

Skulle man kunna få en hybrid som ser ut som och smakar som tobak men har tomatens giftiga blad?
-Besvarade det nog nyss eller , ska dock finnas en sort/Variant som har flikiga blad.. Ganska dåligt skulle jag tro med tanke på att
det blir mindre blad i bladet ju... Men säkert god (efter som att den finns)...
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1922 skrivet: 26 apr-13 kl 13:49 »
Ok Sork! Det måste ju ha hänt en hel del i de amerikanska odlingslaboratorierna de senaste femtio åren. Så det var naturligtvis ett feltänk av mig att tro att Alidan skulle vara tuffare än moderna sorter.

Men nu har bitarna fallit på plats och nästa år blir det inte att odla någon Alida. Frön från Virginia och Alida planterade vid samma tidpunkt (1:a mars)har gett en Virginia som redan nu är ca: tre ggr större. Och har man liten odlingsareal och kort säsong så tycker jag valet är självklart!

Sork! Du och jag hade inget gnabb förra året, du har nog förväxlat mig med någon annan...
Nix inte vi men jag och några andra bara..

-I Italien är dom också duktiga på tobak.. Förr gjorde även sverige några hybrider men vad jag förstått slutade vi helt med det så sent som på 70-talet.
« Senast ändrad: 26 apr-13 kl 15:59 av Sork »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1923 skrivet: 28 apr-13 kl 06:42 »
För min egen del har Alidan inte spelat någon som helst roll för odlandet. Det hela började med att jag tyckte snuset blivit allt för dyrt och därmed sökte jag alternativ och hittade först Cuthof:s snussatser. Sedan hittade jag alternativ som var billigare än Cuthof och till slut det absolut billigaste och roligaste alternativet att odla själv. Alidan kom in i mitt liv först i år när en vän hade varit på Skansen och köpt hem en påse frön till mig.

Kanske jag skrev gårdagens inlägg lite i affekt och ilska över att Alidan verkar så känslig jämfört med t.ex den SmallStalk jag fick av dig Sork. Den har varit ute precis lika mycket som Alidan men är grön och fin precis som alla andra sorter jag odlar. Det borde ju vara tvärt om. Alidan som odlats i generationer i förhållandevis kargt klimat borde tåla en hel del tuffa tag... Eller är det bara jag som är tjurig och kräver för mycket?
amobro Nu menade jag inte bara direkt utan även indirekt..
Jag är inte över mig av just Alida:n heller, den ger en bra och god tobak men det finns ett antal tobaks varianter jag gillar bättre från frö till färdigt snus. Men den fyller sin plats i min blandning..
-Jag har lite svårt att tro att speciellt många av oss faktiskt skulle raggat tag på fröer om inte Alida:n öppnat dörren på glänt innan..

amobro

• Uppland
« Svar #1924 skrivet: 28 apr-13 kl 10:48 »
Jo du har säkert rätt där Sork. Storryn runt Alida är ju både söt och inspirerande och har säkert fått många att pröva på tobaksodling.

Men själv är jag glad att jag började mitt odlande med rätt okänsliga sorter som Virginia och Havana. Hade jag i begynnelsen börjat med Alida finns risken att jag misslyckats och gett upp.

Har en ny teori kring Alida: Det industriella tobaksodlandet i trakterna kring Åhus upphörde visserligen i mitten av sextiotalet men många odlare och privatpersoner fortsatte säkert med lite husbehovsodlande och detta har fortsatt genom alla år. Så jag tror iaf att det från någon av dessa odlare Alidan kommer och tror absolut inte på Skansens solskenshistoria.

För övrigt hittade  jag en påse med Burleyfrön som legat bortglömda i ett av mina skåp sedan fyra år tillbaka. Var ca 20-30 frön kvar. Planterade dessa för sex veckor sedan och bara fyra kom upp och dessa fyra är fortfarande pyttesmå, knappt en cm på höjden. Så min tanke är att tobaksfrön förlorar snabbt sin förmåga om de lagras i rumstemperatur.... Visserligen är Burley normalt lite tröga men....

Frön som förvarats i kylskåpet några år är det inga som helst problem med, nästan hundraprocentig grobarhet.

Ha det gott i vårvärmen Sork!
« Senast ändrad: 28 apr-13 kl 12:09 av amobro »

mickejohn

• Östergötland
« Svar #1925 skrivet: 28 apr-13 kl 15:56 »
Fick en plötslig ingivelse av att odla min egen tobak denna sommar, är inte färsk på odling men däremot helt ny på tobaksodling.
Är det någon som snabbt kan rekommendera en bra, lite mildare piptobak och var jag i sådana fall kan hitta fröer?
Har förstått att det kanske är lite i senaste laget och att de helst ska förodlas tidigare, men jag tänkte försöka eftersom vi ändå har en ganska sen vår.
Tacksam för hjälp!

/Micke

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1926 skrivet: 28 apr-13 kl 18:24 »
Jo du har säkert rätt där Sork. Storryn runt Alida är ju både söt och inspirerande och har säkert fått många att pröva på tobaksodling.

Men själv är jag glad att jag började mitt odlande med rätt okänsliga sorter som Virginia och Havana. Hade jag i begynnelsen börjat med Alida finns risken att jag misslyckats och gett upp.

Har en ny teori kring Alida: Det industriella tobaksodlandet i trakterna kring Åhus upphörde visserligen i mitten av sextiotalet men många odlare och privatpersoner fortsatte säkert med lite husbehovsodlande och detta har fortsatt genom alla år. Så jag tror iaf att det från någon av dessa odlare Alidan kommer och tror absolut inte på Skansens solskenshistoria.

För övrigt hittade  jag en påse med Burleyfrön som legat bortglömda i ett av mina skåp sedan fyra år tillbaka. Var ca 20-30 frön kvar. Planterade dessa för sex veckor sedan och bara fyra kom upp och dessa fyra är fortfarande pyttesmå, knappt en cm på höjden. Så min tanke är att tobaksfrön förlorar snabbt sin förmåga om de lagras i rumstemperatur.... Visserligen är Burley normalt lite tröga men....

Frön som förvarats i kylskåpet några år är det inga som helst problem med, nästan hundraprocentig grobarhet.

Ha det gott i vårvärmen Sork!
-Ja dom bör ligga svalt då klarar dom 5år lätt..
Jag har en Burley som är pigg av sig i år.. Den ska dock göra sig bäst till pipa och Cigarett men hoppas att den blir bra som snus också..

Men tänk på att i jordkällare är och var det svalare så att lyckas man hålla råttor, möss och fåglar borta så är den biten inga problem (tror jag)..
Läste om en amerikansk tobak som inte odlats på många år också, den tog sig oxå rätt bra. Men det där att dom inte fick liv i den och att han lyckades är jag skeptisk till, Men hur sant det är bryr jag mig inte om..
« Senast ändrad: 28 apr-13 kl 19:38 av Sork »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1927 skrivet: 28 apr-13 kl 18:26 »
Fick en plötslig ingivelse av att odla min egen tobak denna sommar, är inte färsk på odling men däremot helt ny på tobaksodling.
Är det någon som snabbt kan rekommendera en bra, lite mildare piptobak och var jag i sådana fall kan hitta fröer?
Har förstått att det kanske är lite i senaste laget och att de helst ska förodlas tidigare, men jag tänkte försöka eftersom vi ändå har en ganska sen vår.
Tacksam för hjälp!

/Micke
Micke då får vi handla fort är du intresserad så har jag fröer, Rustica1962 Har säkert lite spännande fröer oxå..

Rustica1962

• Halland
« Svar #1928 skrivet: 28 apr-13 kl 19:52 »

Hade Orinoco tidigare i år men den är ju inte mild precis  och den är slut men jag har en  Virgina Dark Fire Cured som skulle kunna funka tror jag efter att kollat Tobaccoseedcompany in the UK.

Denna ska visst vara en Dark Virginia och då går den in på deras Pipe Varieties.

Har ett litet gäng på 50 eller fler

Är du intesserad av dom Micke kan du skicka ett PM till mej med ditt namn+adress

Rusticamente

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1929 skrivet: 28 apr-13 kl 23:45 »
Jo, man kan tydligen inte vara nog så försiktig vid härdningen. Så det får bli ändring där!

Inventerade gamla fröpåsar i dag av frön som jag samlat under mina tidigare år som tobaksodlare. Tittade på dem under förstoringsglas och upptäckte att frön från samma växt kunde vara nästan svarta och andra ljusbruna. Har inte tänkt på det tidigare. Kan de svarta och de ljusbruna ha olika anlag? Att någon av dem är en hybrid? Men frö från samma kokong hade samma färg och det var ju precis ingen överraskning. Nu har jag iaf planterat några av båda färgerna från samma växt i kruka för att se om det blir någon skillnad... Dumt kanske men har man massa tid över så...

På ett tidigare inlägg gav Tännlappen tips på denna sida http://www.swedishmatch.com/en/Our-business/Snus-and-snuff/Ingredients-in-snus/  där det redogörs för förhållandet mellan vatten, salt och n-karbonat i en del vanliga snussorter.

Jag fick fram nedanstående siffror utifrån 1kg torkad råtobak och en fuktighet på 1300gram vatten så det färdiga snuset väger ca: 2.4kg vilket brukar vara ganska vanligt. Men är inte världens bäste matematiker så någon annan kan kanske korrigera.

GROV LÖS
salt:                 84g
n-karbonat:     38g

ETTAN LÖS
salt:                96g
n-karbonat     44g

GENERAL LÖS
salt:                100g
n-karbonat      40g

KARDUS
salt:                107g
n-karbonat      68g

Undrar om mina beräkningar verkligen kan vara riktiga då andelen N-Karbonat är ganska mycket mindre än de flesta snusrecept man kan läsa på nätet.

Tackar för den, har också fått "svidande" läpp syndrom av mitt hemkörda snus !
Snusat 16-24 timmar om dagen i 35 år så man borde ju vara någorlunda härdad....
Samma erfarenhet av mina Alida plantor också, satte ut dom någon timme i solväggen, och nog fan bleknade bladen, några stannade i växten. Denna "Mor" Alida måste varit väldigt försiktig när hon härdade sin plantor, om hon överhuvudtaget funnits  :-X
Första gången jag odlar tobak, men så jäkla känsliga hade jag inte trott att dom var, som tur är klarade sig majoriteten av plantorna och är idag riktigt fina, nästa gång jag skall ta ut dom blir det i skuggan, för dom verkar lite ljusskygga dom där Mor Alida plantorna :-\

amobro

• Uppland
« Svar #1930 skrivet: 29 apr-13 kl 00:55 »
Tackar för den Rappen! Då är jag iaf inte ensam om att ha tagit skada av snussatsernas överdosering. Men är man en finsnusare och bara tar en snus till kaffet och konjaken klarar man sig nog utan sveda och elände. Värre för oss med snus inne mest dygnet runt...

Jo både salt och n-karbonat fräter som fan men mest karbonatet naturligtvis. Att salt fräter vet den som badat i Persiska Viken och inte sköljt av sig med färskvatten efter. Gjorde själv det misstaget en gång och fick sår både i armvecken och ljumsken, dvs de tunnaste hudpartierna på kroppen. Och salt på sår eller förtunnade slemhinnor är en plåga...

Och Alida verkar lite tabu så hon får vara men det blir inget mer odlande av "hennes" frön av mig iaf.

« Senast ändrad: 29 apr-13 kl 01:07 av amobro »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1931 skrivet: 29 apr-13 kl 01:24 »
Svidande och "skrynklig" läpp är inte roligt...
Mitt hemkörda har en förhållande liten mängd salt, men däremot dubbelt så mycket pottaska om man jämför
med det du räknade fram, faktum är att det inte är salt nog.
Min gissning är att pottaskan/karbonatet är boven, dessutom är nikotinhalten utan tvekan högre.
Köpesnus tar jag aldrig ut när jag äter, men det hemkörda åker ut innan matintaget =), hahaha undrar
hur många 100 kilo snus man bokstavligen ätit upp genom åren ;D
Blir det bara skörd av den bräckliga gamla Alidan  ;) så skall det exprimenteras !

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1932 skrivet: 29 apr-13 kl 10:20 »
MickeJohn
Jupiter (Burley): En högavkastande Tysk variant med fin blad kvalitet. Jupiter bär på låg till måttlig nikotinhalt. Största skillnaden mellan denna tobak och andra tobaker är att den gulnar extremt lätt och får en ljusbrun färg efter lufttorkning. Denna variant har dessutom en speciell smak som påminner om Kakao. Dessutom har den goda absorptionsförmåga för andra aromer.Speciellt den senaste funktionen gör denna tobak till ett bra alternativ i Virginia blanning med Burley
eller Orientaltobaks blandning för cigarett och pipa.
Adonis Har jag eventuellt kvar några Men dom är seg grodda..
VirginiaHar jag också om intresse finnes
Har även Redleafs och annan piptobak om du är intresserad..

mickejohn

• Östergötland
« Svar #1933 skrivet: 29 apr-13 kl 11:32 »
Tack för alla tips och förslag Sork och Rustica1962!
Jupiter lät intressant, att man kanske odlar den tillsammans med en Virginia och experimenterar med en blandning sinsemellan? Jag är ganska ny på piprökning över lag, tycker mest det är kul att prova på att odla och att man sedan vid festligare tillfällen (förslagsvis runt en lägereld vid en sjö) kan bjuda på lite egenodlad tobak (självklart ur en egenslöjdad näverburk), som man röker ur en hemmagjord pipa. Nu kanske det inte blir precis så i verkligheten, men tanken kändes för mig ändå så lockande att det är värt ett försök!
Sork: Du har PM btw!

/Micke

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1934 skrivet: 29 apr-13 kl 16:05 »

Jag tyckte att det lät härligt!  :)

/syster

Smajsan

• -
« Svar #1935 skrivet: 29 apr-13 kl 16:15 »

Nu i helgen skolade jag om mina pytte plantor, de fick även en fin klick hönsbajs i varje kruka. Jag kan nästan se hur de växer, vilken skillnad. Men de är fortfarande väldigt små.
Jag drömde om tobak i natt igen, drömde att jag såg lite gula blad på en planta. Och direkt när jag plockade dom, blev dom bruna. Och dom luktade sån där god piptobak som heter något på greve.
*fniss*
« Senast ändrad: 29 apr-13 kl 16:57 av hildegard »
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1936 skrivet: 29 apr-13 kl 16:27 »

Smajsan , tobaken du är ute efter heter antagligen Greve Hamilton.
« Senast ändrad: 29 apr-13 kl 17:43 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #1937 skrivet: 29 apr-13 kl 16:31 »
Så var det  :D Tack Rustica!Greve Hamilton var det, min gamla jobbarkompis rökte den tobaken och det luktade så gott.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1938 skrivet: 29 apr-13 kl 18:17 »

Tänkte att jag ska ge mina plantor den sista smörjelsen  , alltså vattna dom en sista gång innan de åker ut på friland , vilken dag som helst nu.

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1939 skrivet: 29 apr-13 kl 18:36 »
Sent ska syndaren vakna! Missade ju att posta bilder förra veckan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 5 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng, sayerbýr, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser