Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442725 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: tobak
« Svar #1900 skrivet: 24 apr-13 kl 19:46 »

Det där tar jag till mig direkt , låter som väldigt kloka ord får jag intrycket av.

Här ska det banne mig härdas.

Smajsan

• -
« Svar #1901 skrivet: 24 apr-13 kl 20:07 »
Härda .....Ja det ska jag bara jag får tummen ur att skola om dom bara. Ska göra det vilken dag som helst  :-[
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1902 skrivet: 24 apr-13 kl 20:13 »
     Erik och Sigvard - Ett år i Småland , varar i 40 min , ses direkt i webbläsaren
     Hur bra som helst , synd att dom inte odlade tobak bara....

http://euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_1B76359F3D904DF5B202FFA198E02539

Erik och Sigvard i Hågeryd
« Senast ändrad: 25 apr-13 kl 08:41 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #1903 skrivet: 24 apr-13 kl 20:27 »
Tack för länken  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1904 skrivet: 24 apr-13 kl 20:32 »

Ibland har man tur.
  Varsegod , det var så lite

amobro

• Uppland
« Svar #1905 skrivet: 24 apr-13 kl 22:08 »
Jo, man kan tydligen inte vara nog så försiktig vid härdningen. Så det får bli ändring där!

Inventerade gamla fröpåsar i dag av frön som jag samlat under mina tidigare år som tobaksodlare. Tittade på dem under förstoringsglas och upptäckte att frön från samma växt kunde vara nästan svarta och andra ljusbruna. Har inte tänkt på det tidigare. Kan de svarta och de ljusbruna ha olika anlag? Att någon av dem är en hybrid? Men frö från samma kokong hade samma färg och det var ju precis ingen överraskning. Nu har jag iaf planterat några av båda färgerna från samma växt i kruka för att se om det blir någon skillnad... Dumt kanske men har man massa tid över så...

På ett tidigare inlägg gav Tännlappen tips på denna sida http://www.swedishmatch.com/en/Our-business/Snus-and-snuff/Ingredients-in-snus/  där det redogörs för förhållandet mellan vatten, salt och n-karbonat i en del vanliga snussorter.

Jag fick fram nedanstående siffror utifrån 1kg torkad råtobak och en fuktighet på 1300gram vatten så det färdiga snuset väger ca: 2.4kg vilket brukar vara ganska vanligt. Men är inte världens bäste matematiker så någon annan kan kanske korrigera.

GROV LÖS
salt:                 84g
n-karbonat:     38g

ETTAN LÖS
salt:                96g
n-karbonat     44g

GENERAL LÖS
salt:                100g
n-karbonat      40g

KARDUS
salt:                107g
n-karbonat      68g

Undrar om mina beräkningar verkligen kan vara riktiga då andelen N-Karbonat är ganska mycket mindre än de flesta snusrecept man kan läsa på nätet.

« Senast ändrad: 24 apr-13 kl 22:29 av amobro »

Tännlappen

• -
« Svar #1906 skrivet: 24 apr-13 kl 23:46 »
Efter en snabb rimlighetsanalys så stämmer säkerligen dina uträkningar ...sett att det står i t.ex ett recept från nätsäljare där andelen natriumkarbonat är 80g till ett kilo pulver "vill man ha ett svagare snus så ta hälften av natriumkarbonatet" . Ökar man mängden natriumkarbonat så frigörs mer nikotin vad jag förstått men svidandet blir värre kanske beroende på hur känslig man är under läppen . Vill man som Tobaksbolaget behaga så många kunder som möjligt inte få besvikna kunder med söndersvedda läppar så är det bra att lägga sig på en rimlig nivå med natriumkarbonatet. Gör man eget snus kan man ju själv justera styrkan... svårare med färdigköpt snus.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1907 skrivet: 25 apr-13 kl 00:38 »
Jo, man kan tydligen inte vara nog så försiktig vid härdningen. Så det får bli ändring där!

Inventerade gamla fröpåsar i dag av frön som jag samlat under mina tidigare år som tobaksodlare. Tittade på dem under förstoringsglas och upptäckte att frön från samma växt kunde vara nästan svarta och andra ljusbruna. Har inte tänkt på det tidigare. Kan de svarta och de ljusbruna ha olika anlag? Att någon av dem är en hybrid? Men frö från samma kokong hade samma färg och det var ju precis ingen överraskning. Nu har jag iaf planterat några av båda färgerna från samma växt i kruka för att se om det blir någon skillnad... Dumt kanske men har man massa tid över så...

På ett tidigare inlägg gav Tännlappen tips på denna sida http://www.swedishmatch.com/en/Our-business/Snus-and-snuff/Ingredients-in-snus/  där det redogörs för förhållandet mellan vatten, salt och n-karbonat i en del vanliga snussorter.

Jag fick fram nedanstående siffror utifrån 1kg torkad råtobak och en fuktighet på 1300gram vatten så det färdiga snuset väger ca: 2.4kg vilket brukar vara ganska vanligt. Men är inte världens bäste matematiker så någon annan kan kanske korrigera.

GROV LÖS
salt:                 84g
n-karbonat:     38g

ETTAN LÖS
salt:                96g
n-karbonat     44g

GENERAL LÖS
salt:                100g
n-karbonat      40g

KARDUS
salt:                107g
n-karbonat      68g

Undrar om mina beräkningar verkligen kan vara riktiga då andelen N-Karbonat är ganska mycket mindre än de flesta snusrecept man kan läsa på nätet.

-Det stämmer nog ganska bra. Var dock i kontakt med en kemist Ang pottaska för något år sedan och han sa att mängden skiljer mellan hur den är gjord. Gör man egen kan/bör man ha något mer än köpt för att uppnå samma styrka (eller krut i den)..
Man kan göra den själv av aska men den köpta är oftast kemisk eller blandning av kemisk (gjord av salter) och "naturlig".

-Kanske är det just det som för virrar dig (lite).. Men testa i stället fram en blandning som passar dig och Skit i det köpta..
Eget snus är godare än köpt, dels för att det är det och dels för att du själv gör allt från pytte fröet till den underbara slut produkten...
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

amobro

• Uppland
« Svar #1908 skrivet: 25 apr-13 kl 00:40 »
Citera
Efter en snabb rimlighetsanalys så stämmer säkerligen dina uträkningar ...sett att det står i t.ex ett recept från nätsäljare där andelen natriumkarbonat är 80g till ett kilo pulver "vill man ha ett svagare snus så ta hälften av natriumkarbonatet" . Ökar man mängden natriumkarbonat så frigörs mer nikotin vad jag förstått men svidandet blir värre kanske beroende på hur känslig man är under läppen . Vill man som Tobaksbolaget behaga så många kunder som möjligt inte få besvikna kunder med söndersvedda läppar så är det bra att lägga sig på en rimlig nivå med natriumkarbonatet. Gör man eget snus kan man ju själv justera styrkan... svårare med färdigköpt snus.

Jo, kan vara en förklaring på att just jag trots nästan 40 års snusande av Grov Lös inte klarar av nätreceptens rätt så vanliga 100+100 salt och karbonat utan att få öm slemhinna. Grov är ju det snus som har lägst andel både salt och karbonat.

En annan orsak kan ju oxå vara att man sover mindre ju äldre man blir och att prillan nu mera ligger inne minst 20 timmar/dygn och ibland dygnet runt när man somnar med en inne viket tyvärr blir vanligare. I yngre år fick ju läppen oftast vila åtta timmar/dygn under sömnen.

Men har fått uppfattningen när jag läst dina inlägg Tännlappen att du verkar mer inne på att röka en att snusa eller har jag missuppfattat den biten...
« Senast ändrad: 25 apr-13 kl 19:29 av amobro »

amobro

• Uppland
« Svar #1909 skrivet: 25 apr-13 kl 00:48 »

Men Sork! Tobaksbolaget använder oxå vanlig n-karbonat så det bör inte vara någon skillnad  på hemgjort och det dom gör. Eller har jag missförstått ditt inlägg? Eller har jag missförstått och att T-Bolaget fortfarande använder Pottaska?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1910 skrivet: 25 apr-13 kl 00:56 »
Men Sork! Tobaksbolaget använder oxå vanlig n-karbonat så det bör inte vara någon skillnad  på hemgjort och det dom gör. Eller har jag missförstått ditt inlägg? Eller har jag missförstått och att T-Bolaget fortfarande använder Pottaska?
-Ärligt talat så vet jag inte om den är kemiskt gjord av salter eller om den är fram stäld av/ur aska och isf hur många gånger den "silats"..
Man kan ju bara gissa om man vet hur många Gram dom räknar per KG..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1911 skrivet: 25 apr-13 kl 01:44 »

Hittade detta i min mail korg (dock).. Klipper ur ett stycke men ni kan själv läsa mer (om ni vill och orkar).. Hojta till om ni vill ha mer liknande "pottaska info"

Pottaskeverkens pottaska var av bättre kvalité än den som bönderna tillverkade. Böndernas pottaska kallades därför "bonde-aska". För att framställa ett skeppund (c:a 170 kg) pottaska krävdes 800 m2 skogsareal. Skogen mer eller mindre skövlades i jakten på de stora inkomsterna från pottaskan. Beräkningar som gjorts, visar att den pottaska som exporterats från Blekingehamnarna 1648-1658 medfört att c:a 2,5 miljoner m3 virke förbrukats under tillverkningsprocessen.

Skogen höll på att ta slut, särskilt som virket användes till så mycket, som ex. vis till träkolstillverkning, till salpeter- och becktillverkning, till uppvärmning, mm. Detta faktum tillsammans med en ökad efterfrågan på pottaska av bättre kvalitet medförde att effektivare produktionsmetoder uppfanns. Dessa kom igång på 1840-talet, vilket medförde att böndernas pottasketillverkning upphörde under 1850-talet.
Användningsområde
Pottaska har mest använts till tvättmedel och för att tillverka tvål och såpa. Det första såpsjuderiet i Blekinge anlades i Ronneby år 1690. Vid glastillverkning användes pottaska som flussmedel (sänker smältpunkten och ökar "klibbigheten") och hade främst betydelse i Småland vid tillkomsten av alla glasbruk.
Kemi
Pottaska = Kaliumkarbonat = K2CO3

av Maj-Britt Sundin
http://www.jamshog.net/yrken/pottaske.htm

-Sorry var inte det jag tänkt mig men duger bra iaf ser jag ;-)
P.S: Natriumkarbonat eller soda, Na2CO3, Dvs inte Pottaskan Man gör själv (K2co3).....
« Senast ändrad: 25 apr-13 kl 02:07 av Sork »

amobro

• Uppland
« Svar #1912 skrivet: 25 apr-13 kl 19:17 »
I dag med allt för många pilsner i solskenet nere i Rålis kom jag att tänka och det händer inte allt för ofta...

Vad jag tänkte på var att storryn om den dära Mor Alida verkade vara allt för söt för att vara sann... Nästan som att storryn var beställd av Skansens Tobaksmuseum av den absolut värsta djävla skitjournalisten på dåtidens Expressen.

Men herreguuuud! Världskända laboratorier misslyckas med att få liv i fröna ååå så kommer en djävla random pipmakare och kaster några frön i en bunke med vatten och skapar liv både i fröna och Tobaksmuseumet på Skansen.

Är det någon här som tror på storryn om gamla frön och pipmakarn eller tror ni mera på att alltet bara är en påhittat historia för att skapa intresse kring Skansens Tobaksmuseum?
« Senast ändrad: 25 apr-13 kl 19:32 av amobro »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1913 skrivet: 25 apr-13 kl 19:40 »
   Jag kan inte se någon anledning till att det skulle vara påhittat iallafall.

Vad skulle den anledningen vara ?

Uppmärksamhet ?

Pengar ?

Några direkt pengar är väl inte att tala om i detta sammanhang när man köper en påse frö för 40 :- .

Visst har man besökare på museet men pengarna gör man säkert på att sälja förskräckligt dåligt snus till konsumenterna , för visst är det väl så att Swedish Match ligger en hel del bakom museet.

Hur mycket vet jag inte men jag skulle tro en hel del , förra året när jag köpte frö där så fick jag räkning från Swedish Match.

Här är ett urklipp från deras hemsida :   
Tobak- och Tändsticksmuseum är ett industri- och kulturhistoriskt museum med omfattande samlingar av den svenska tobakens och tändstickans historia.

Museet grundades 1938. De insamlade föremålen kom från några av de hundratals tobaksfabriker som fanns i Sverige före 1915, då tobaksmonopol infördes..

År 1965 flyttade Tobaksmuseet till huset Gubbhyllan på Skansen. Museet kompletterades med en tändsticksdel och bytte namn till Tobaks- och Tändsticksmuseum år 2000.

Samlingarna ägs av Swedish Match Tobaks- och Tändstickshistoriska stiftelse. Museet drivs med ekonomiskt stöd av Swedish Match AB.
« Senast ändrad: 25 apr-13 kl 19:46 av Rustica1962 »

amobro

• Uppland
« Svar #1914 skrivet: 25 apr-13 kl 19:51 »

Då utgår jag från att du tror på storryn Rustica1962. Då står det 1-1

Rustica1962

• Halland
« Svar #1915 skrivet: 25 apr-13 kl 19:58 »
Då utgår jag från att du tror på storryn Rustica1962. Då står det 1-1

Oavgjort , det är jag med på.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1916 skrivet: 26 apr-13 kl 00:30 »
I dag med allt för många pilsner i solskenet nere i Rålis kom jag att tänka och det händer inte allt för ofta...

Vad jag tänkte på var att storryn om den dära Mor Alida verkade vara allt för söt för att vara sann... Nästan som att storryn var beställd av Skansens Tobaksmuseum av den absolut värsta djävla skitjournalisten på dåtidens Expressen.

Men herreguuuud! Världskända laboratorier misslyckas med att få liv i fröna ååå så kommer en djävla random pipmakare och kaster några frön i en bunke med vatten och skapar liv både i fröna och Tobaksmuseumet på Skansen.

Är det någon här som tror på storryn om gamla frön och pipmakarn eller tror ni mera på att alltet bara är en påhittat historia för att skapa intresse kring Skansens Tobaksmuseum?
Jag är lite kluven, Det är ju inget jätte intresse av tobaksodling i sverige precis.. Men det skulle ju faktiskt kunna vara en PR grej...
-Men seriöst spelar det någon roll???
Vi har nog Alidan att tacka lite för att vi hobby odlar idag... Skulle någon här ställa sig upp och säga: att han/hon absolut skulle ge sig på tobaks hobbyn utan alidan??

amobro

• Uppland
« Svar #1917 skrivet: 26 apr-13 kl 12:23 »
Citera
Jag är lite kluven, Det är ju inget jätte intresse av tobaksodling i sverige precis.. Men det skulle ju faktiskt kunna vara en PR grej...
-Men seriöst spelar det någon roll???
Vi har nog Alidan att tacka lite för att vi hobby odlar idag... Skulle någon här ställa sig upp och säga: att han/hon absolut skulle ge sig på tobaks hobbyn utan alidan??

För min egen del har Alidan inte spelat någon som helst roll för odlandet. Det hela började med att jag tyckte snuset blivit allt för dyrt och därmed sökte jag alternativ och hittade först Cuthof:s snussatser. Sedan hittade jag alternativ som var billigare än Cuthof och till slut det absolut billigaste och roligaste alternativet att odla själv. Alidan kom in i mitt liv först i år när en vän hade varit på Skansen och köpt hem en påse frön till mig.

Kanske jag skrev gårdagens inlägg lite i affekt och ilska över att Alidan verkar så känslig jämfört med t.ex den SmallStalk jag fick av dig Sork. Den har varit ute precis lika mycket som Alidan men är grön och fin precis som alla andra sorter jag odlar. Det borde ju vara tvärt om. Alidan som odlats i generationer i förhållandevis kargt klimat borde tåla en hel del tuffa tag... Eller är det bara jag som är tjurig och kräver för mycket?

amobro

• Uppland
« Svar #1918 skrivet: 26 apr-13 kl 12:42 »

Nu tänker jag säkert ställa världens dummaste fråga!

Tobak kan ju producera hybrider med tomat. Tomatblasten är ju extremt giftig om man äter den och förstör främst njurarna.

Skulle man kunna få en hybrid som ser ut som och smakar som tobak men har tomatens giftiga blad?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1919 skrivet: 26 apr-13 kl 13:18 »
För min egen del har Alidan inte spelat någon som helst roll för odlandet. Det hela började med att jag tyckte snuset blivit allt för dyrt och därmed sökte jag alternativ och hittade först Cuthof:s snussatser. Sedan hittade jag alternativ som var billigare än Cuthof och till slut det absolut billigaste och roligaste alternativet att odla själv. Alidan kom in i mitt liv först i år när en vän hade varit på Skansen och köpt hem en påse frön till mig.

Kanske jag skrev gårdagens inlägg lite i affekt och ilska över att Alidan verkar så känslig jämfört med t.ex den SmallStalk jag fick av dig Sork. Den har varit ute precis lika mycket som Alidan men är grön och fin precis som alla andra sorter jag odlar. Det borde ju vara tvärt om. Alidan som odlats i generationer i förhållandevis kargt klimat borde tåla en hel del tuffa tag... Eller är det bara jag som är tjurig och kräver för mycket?
Nja där har du lite fel, Gamla sorter är ofta lite känsligare än de moderna(re) sorterna, Exempelvis är risken för svampsjukdomar och rotröta lite större. Enligt En Botaniker på Naturhistoriska riksmuseet ökar även risken för detta om den smittas av pollen från potatis växter; Det har nämligen samma gen uppbyggnad..
-Men det är viktigt att veta att riskerna är extremt små men att en sort som inte ska få en viss sjuka faktiskt kan drabbas av den om den växer in till en planta eller i samma jord som det tidigare odlats en potatisväxt.. DOM BILDAR DOCK INTE EN HYBRID I HOP (mer än om detta görs i labb)..
Så där då var förra årets gnabb utrett va?

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser