Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442742 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: tobak
« Svar #1840 skrivet: 10 apr-13 kl 21:04 »

Kollade igår på nätet om deras recept och hittade ett men det var med råtobaksspill men det spelar nog ingen roll.
http://www.cuthof.se/public/beredning/Recept_Rat.spill_1_0.pdf

Men vad jag fattar så använder dom 100 gr fint hushållssalt , men bara du gillar ditt snus så är ju allt bra.

Rustica

Tännlappen

• -
« Svar #1841 skrivet: 10 apr-13 kl 21:06 »
amobro ...Att ditt snus fräter borde bero på mängden natriumkarbonat du använder...I receptet jag använder till ett kilo tobakspulver ska det vara ca 40 gram N-karbonat ... tänk på att det är ett kilo torrt pulver som jag använder sedan när allt är färdigt blir det ju lite mer vikt på det hela....Här länk till receptet som baserar sig på 250g torrt tobakspulver ...

http://www.gandaf.com/Recept.htm   

Rustica1962

• Halland
« Svar #1842 skrivet: 10 apr-13 kl 21:06 »
... Och i Cuthofs snussatser gäller 50g+50g/salt+carbonat. Men att öka det med 400%+100% som Tennlappen????? Varför????

Kör han med oss eller.....?

Inte Tännlappen , han är ju en som varit med för länge för sånt.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1843 skrivet: 10 apr-13 kl 22:14 »
... Och i Cuthofs snussatser gäller 50g+50g/salt+carbonat. Men att öka det med 400%+100% som Tennlappen????? Varför????

Kör han med oss eller.....?
Salt fräter men bevarar/binder även fukt..
De satser jag gjort med mer salt smakar salt i början men med tiden avtar själva smaken av salt. Är dock mer lättkramigt än satserna med mindre salt.. Min slutsats är har man mycket salt så kan man skippa andra saker för att få snuset lättkramigt. Men detta är bara min åsikt..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

amobro

• Uppland
« Svar #1844 skrivet: 10 apr-13 kl 23:12 »
Nu är det fan KRIG!

Någon som använder flera hundra gram salt + 100 gram carbonat till 1kg torkad tobak och överlever utan att få framsidan av ansiktet bortfrätt är fan i mig en överjording!!!!!

För övrigt: 5dl vatten till 250g tobak betyder 2LITER vatten till 1kg, men vem fan använder det? För vem fan vill lägga in en prilla simmande i vatten

All heder åt Tännlappen men jag anser att han verkar mer berusad av alkohol än av nicotin i sina senaste inlägg!
« Senast ändrad: 10 apr-13 kl 23:22 av amobro »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1845 skrivet: 10 apr-13 kl 23:25 »
Nu är det fan KRIG!

Någon som använder flera hundra gram salt + 100 gram carbonat till 1kg torkad tobak och överlever utan att få framsidan av ansiktet bortfrätt är fan i mig en överjording!!!!!

För övrigt: 5dl vatten till 250g tobak betyder 2LITER vatten till 1kg, men vem fan använder det? För vem fan vill lägga in en prilla simmande i vatten

All heder åt Tännlappen men jag anser att han verkar mer berusad av alkohol än av nicotin i sina senaste inlägg!
Hum... De Recept jag kört efter har:
0,9-1,0L vatten + 0,5-0,7L så att skillnaden mot mina blir inte jätte stor..
Hur lyder de recept du kör på??

amobro

• Uppland
« Svar #1846 skrivet: 10 apr-13 kl 23:39 »
Citera
Hum... De Recept jag kört efter har:
0,9-1,0L vatten + 0,5-0,7L så att skillnaden mot mina blir inte jätte stor..
Hur lyder de recept du kör på?

Till ett kilo råtobak;

1.2 liter vatten
60g salt
40g carbonat

Passar iaf bäst till mina slemhinnor... Hundraprocentig ökning av salt eller carbonat (vilket jag testat) så blir det sår och elände under läppen.
« Senast ändrad: 10 apr-13 kl 23:59 av amobro »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1847 skrivet: 10 apr-13 kl 23:45 »
Till ett kilo råtobak;

1.2 liter vatten
60g salt
40g carbonat

Passar iaf bäst till mina slemhinnor... Hundraprocentig ökning så blir det sår och elände under läppen.
Nej du det vill man absolut inte ha, Då blir det svettigt. Vill pilla in en prilla och det gör så jävlar ont att man inte kan ha den kvar..

amobro

• Uppland
« Svar #1848 skrivet: 10 apr-13 kl 23:54 »

Citera
Nej du det vill man absolut inte ha, Då blir det svettigt. Vill pilla in en prilla och det gör så jävlar ont att man inte kan ha den kvar..

Absolut! Snus ska göra gott och inte svida och göra illa.

pajen

• Uppland
« Svar #1849 skrivet: 11 apr-13 kl 00:26 »
Tror att det kan ha varit receptet, Tännlappen hänvisade till. Som jag har kört på.
Kommer nog att minska mängden salt, något, i fortsättningen.

Även fast, jag tycker att snuset  varit helt ok.

pajen

• Uppland
« Svar #1850 skrivet: 11 apr-13 kl 00:39 »
Kollade länken, rustica hänvisade till. Där det står "100gr salt = 0,8dl salt"

Men i min kokbok står det att, 1 dl salt = 135 gram salt?

Jag har använt ca. 1,8 dl salt. Vad det nu kan bli i gram? I mitt recept.

pajen

• Uppland
« Svar #1851 skrivet: 11 apr-13 kl 00:43 »
Hahaha, såg just att det blir detsamma.
Dags att gå och lägga sig nu.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1852 skrivet: 11 apr-13 kl 00:48 »
Hahaha, såg just att det blir detsamma.
Dags att gå och lägga sig nu.
asg är nog bäst att göra det..

Tännlappen

• -
« Svar #1853 skrivet: 11 apr-13 kl 01:27 »
Nu är det fan KRIG!

...Kanske lugna dig lite.... Vattenmängden som är i receptet jag hänvisade till funkar utmärkt  :D .. Fermenteras under ca 5 dagar så det avdunstar ju så att säga lite grann under tiden i värmen.... Salthalten i receptet funkar också ....natriumkarbonaten har jag inte nämnt så mycket om men fattar att stora mängder av den ingrediensen kan ge en svidande upplevelse  :o ...  Saltet funkar som smakförstärkare i snuset,själv inga svidproblem av saltmängden i receptet...Hög halt av natriumkarbonat ger svidproblem...

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1854 skrivet: 11 apr-13 kl 08:47 »
...Kanske lugna dig lite.... Vattenmängden som är i receptet jag hänvisade till funkar utmärkt  :D .. Fermenteras under ca 5 dagar så det avdunstar ju så att säga lite grann under tiden i värmen.... Salthalten i receptet funkar också ....natriumkarbonaten har jag inte nämnt så mycket om men fattar att stora mängder av den ingrediensen kan ge en svidande upplevelse  :o ...  Saltet funkar som smakförstärkare i snuset,själv inga svidproblem av saltmängden i receptet...Hög halt av natriumkarbonat ger svidproblem...

Jag har experimenterat i många år med olika snus recept och olika ingredienser, som Tännlappen skriver här så är det Soda´n (natriumkarbonat) som orsakar graden av svidningar inte saltet.
Jag brukar 100g. målarsoda till 1 kg. torkad tobak och ca. 100 g. Salt, det fungerar för mig.Inget svidproblem, tandköttet: "no problem" i följe mitt sista tandläkare besök! men så har man då snusat i decennier!  ;D
 Angående vatten brukar jag tillsammans ca. 1,5 Liter inregnat Glycerol till 1kg.torr tobak. Jag kör det i ugn på 80-90 grader 24 timmar med folie över.
« Senast ändrad: 11 apr-13 kl 09:00 av Lurkers »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1855 skrivet: 11 apr-13 kl 13:30 »
      Tänkte se om det går att lägga upp en liten film som visar hur min odling ser ut idag.... ;)
      Har tyvärr ingen bra mobilkamera eller mobil men det är kanske bättre än inget alls......
      Där är drygt 20 olika sorters tobak av vilka Virgina Dark Fire , Szamosi och Madole är störst.
      Är nog en typ 5 olika sorters Bond eller Rusticatobak

http://youtu.be/aWW-YTmHYKg
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 12:34 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #1856 skrivet: 11 apr-13 kl 14:26 »
Nice!  :D
Men Rustica1962, Var får du plats någonstans? Riktigt fina plantor som du har,ska bli kul att se hur de tar sig vidare i sommar.

Jag har räknat lite hur många små plantor som kommit upp här hos mig, jag behöver inte vara orolig för att det blir för lite  ::) Det var många när de kom upp  :D
Vi är ju 2 som ska ha snus,hur många plantor behövs då ungefär? Jag misstänker att gräsklipparen får vila iår  ;) för det kommer vara odlingar överallt.

Jag är som ett barn i en godisaffär med dom här plantorna,SÅÅÅÅÅ KUL!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1857 skrivet: 11 apr-13 kl 14:35 »
   En fjärdedel av lägenheten är tobaksodling....
   Jag får snirkla och böja mig för att komma till sängen men jag har ju soffan än så länge , risken finns ju att man välter ner någon eller flera av hyllorna och det har man ju gjort förr   ;D ;D ;D
   Som sagt , det har tagit överhanden på mig med alla dom där sorterna och detta är som det blev
   Men inget ont som inte har något gott med sig som Sork skriver
   Har ju fått trolla en hel del för att kunna ge alla ljus osv , bara att vattna dem är en hel del jobb.
   Men jag är jättenöjd iallafall och det är det som är huvudsaken , där är säkert 7-800 plantor i videon då jag satt MINST 4 i varje 1 L's burk , där kan vara 25 också i vissa.
   Kul att du är nöjd med dina plantor , ni kommer få ett jättebra snus (och starkt) när det är färdigt till hösten och lite under sommaren också kanske då bladen  gulnar.
   Nu är det kaffedags
    Rustica
« Senast ändrad: 11 apr-13 kl 14:41 av Rustica1962 »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1858 skrivet: 11 apr-13 kl 15:34 »
Härligt att se dina plantor Rustica! Kommer nog bli finfint snus det där:) ska bli kul att följa.

Smajsan

• -
« Svar #1859 skrivet: 11 apr-13 kl 16:51 »
Jag undrar en grej...Det stog på sorks tobak hemsida, när jag läste om de olika sorterna att, Bondtobak/Alida tror jag det var  ::) Var en blandtobak. Vad betyder det?
Nu har jag bara sått sådan tobak så jag har inget att blanda upp den med, om det är det som menas med blandtobak?
Eller är den FÖR stark för att använda till snus enbart?
Det har du säkert förklarat någongång Rustica1962, men det har inte fastnat i huvet  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser