Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442726 gånger)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: tobak
« Svar #1820 skrivet: 08 apr-13 kl 08:25 »
    Hade varit kul att få höra hur det går för Erik Röde , Tännlappen , Lurkers ,Puffpuff och Fredrikzon eller om han bytte alias till Simple Twist.
    Gärna lite bilder om det går för sig och vad ni odlar för sorter  ??? ;) ::)

Rustica

Här går det bra, men är lite sent ute i år, men alla 160 plantor mår bra, i år bliver det Alida, Habana2000, Connecticut broadleaf och Connecticut  Shade, satsar på utplantering  ca. 100 st. i början på Juni.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1821 skrivet: 08 apr-13 kl 10:14 »

Kul och höra att du är igång.
    Ja , det är väl där man får sikta in på att få utplanterat skulle jag tro också.
    Några nya trix i år eller du gör som du brukar göra ?

Lurkers

• Värmland
« Svar #1822 skrivet: 08 apr-13 kl 11:40 »
    Kul och höra att du är igång.
    Ja , det är väl där man får sikta in på att få utplanterat skulle jag tro också.
    Några nya trix i år eller du gör som du brukar göra ?

"Same procedure as last year" det funkar år efter år..så det bliver ingen större förändringar, men får for förste gång CS frön som spirar! :-) och mina cigarrer blev bättre en förra året, så sopsäck-metoden är kommet för å bli !

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1823 skrivet: 08 apr-13 kl 13:55 »
Vad har ni för erfarenheter av Alida? Mina är så ruskigt små och taniga medans Rusticaplantorna växer på fint med samma behandling. Tips eller erfarenheter?

Smajsan

• -
« Svar #1824 skrivet: 08 apr-13 kl 14:38 »
Nu ser jag att mina sådda frön börjar skicka ut en grodd, undrar hur många det kommer att bli  ::)
När de kommit upp och fått 2 hjärtblad, ska jag då täcka fröna eller helt enkelt skola om?

Det är kul för alla som ser mina sådder fattar inte att det är Tobak, de tror jag har sått prydnads tobak för att ha till fint, fniss  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Lurkers

• Värmland
« Svar #1825 skrivet: 08 apr-13 kl 15:39 »
Nu ser jag att mina sådda frön börjar skicka ut en grodd, undrar hur många det kommer att bli  ::)
När de kommit upp och fått 2 hjärtblad, ska jag då täcka fröna eller helt enkelt skola om?

Det är kul för alla som ser mina sådder fattar inte att det är Tobak, de tror jag har sått prydnads tobak för att ha till fint, fniss  :P

Vänta en vecka till,så kan du plantera om dom i lite större utrymme, (inte täcka frön)

Lurkers

• Värmland
« Svar #1826 skrivet: 08 apr-13 kl 15:43 »
Vad har ni för erfarenheter av Alida? Mina är så ruskigt små och taniga medans Rusticaplantorna växer på fint med samma behandling. Tips eller erfarenheter?

Alida är en bra Virginia-sort som passar till det mesta, hårdför planta som aldrig sviktar, (dom kommer å slå dina Rustica på storlek efter nån vecka) bra arom tycker jag den har också, har testat mina "single-malt" cigarrer som bara var av Alida, mycket bra arom och smak på dom.

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1827 skrivet: 08 apr-13 kl 15:50 »
Alida är en bra Virginia-sort som passar till det mesta, hårdför planta som aldrig sviktar, (dom kommer å slå dina Rustica på storlek efter nån vecka) bra arom tycker jag den har också, har testat mina "single-malt" cigarrer som bara var av Alida, mycket bra arom och smak på dom.

Ok, nu känns det lite bättre. Jag ska inte ge upp på dem ännu.

Smajsan

• -
« Svar #1828 skrivet: 08 apr-13 kl 15:54 »
Det jag har läst mig till så kräver plantorna ganska mycket gödning när de drar igång att växa ordentligt. Där är kanske ditt problem?
Jag är ju nybörjare så en liten undran bara  :-[
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #1829 skrivet: 09 apr-13 kl 15:40 »
Nu idag spirar små små gröna skott  :D men jag börjar bli lite orolig att jag har sått för få. Det får tiden utvisa. Men de gror iallafall. *glad*

Rustica1962

• Halland
« Svar #1830 skrivet: 09 apr-13 kl 17:32 »

Kul att det tog sig för dig och att du får se de små liven spira   :D
    Det tog väl inte så länge eller ?
    Du ser , än finns det hopp........ :)

pajen

• Uppland
« Svar #1831 skrivet: 09 apr-13 kl 19:09 »
Rustica, jag tror att jag använder samma recept som cuthof använder sig av.
Köpte en snussats därifrån, innan jag började odla själv.
Kommer att sätta 20-25 plantor i år, trots att jag har mycket på lager.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1832 skrivet: 09 apr-13 kl 19:18 »

Ok pajen , tror alla andra kör 50 gr koksalt och 50 gr natriumkarbonat.
     Hur blir snuset med 240 gr koksalt i som en allmänhet , tycker du det blir bra  eller det smakar något speciellt ?
     Förresten , vad odlar du för plantor i år ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1833 skrivet: 10 apr-13 kl 07:35 »
http://www.alternativ.nu/MGalleryItem.php?id=7457

Nicotiana Attenuata  = Ökentobak eller DesertTobacco även kallad Coyote Tobacco
« Senast ändrad: 10 apr-13 kl 07:51 av Rustica1962 »

Lurkers

• Värmland
« Svar #1834 skrivet: 10 apr-13 kl 08:03 »
     hallo pajen !

Använder du 240 gr koksalt i en omgång på 1 kg tobak  , är det inte rätt mycket  ?
Är inte standard typ 50 gr ?
Funderar själv på att göra en omgång med Hjorthornssalt i , kan undra hur det blir , någon som vet ?
Förresten , ska du odla någon tobak i år  eller du har så du klarar dig från ifjol ?

Jag brukar 100g. Salt og 100g. målar-soda, ca. 30g.gummi arabicum og ca.30g. Glyserol, har slutat å parfymera min snus, men förut brukade jag, bergamot, och 3-4 andre rosenolja typar för å laga en General "look alike" .

amobro

• Uppland
« Svar #1835 skrivet: 10 apr-13 kl 11:58 »
Råkade en gång av misstag blanda i 200g salt i en sats på ett kilo. Det gav sår under läppen och ett osnusbart snus :'(.

Så min erfarenhet av snustillverkning är att en saltmängd mellan 50-100g bör funka bra för de flesta...
« Senast ändrad: 10 apr-13 kl 12:04 av amobro »

Tännlappen

• -
« Svar #1836 skrivet: 10 apr-13 kl 17:18 »
Det där med salthalt i snuset...går bra med ett par hundra gram salt till ett kilo pulver..salt ger ju lite smak också. Är man saltkänslig så är det bara att ta lite mindre mängd.  Övrigt...fermenteringen av tobak fuktad med sprit lagt på värmeelement har gått alldeles utmärkt...sprit och tobak går som det verkar bra ihop  :D .. Bra att veta om man bara tänker fermentera mindre mängder kanske lite blad till cigarrer...

amobro

• Uppland
« Svar #1837 skrivet: 10 apr-13 kl 19:15 »
Citera
Det där med salthalt i snuset...går bra med ett par hundra gram salt till ett kilo pulver..salt ger ju lite smak också. Är man saltkänslig så är det bara att ta lite mindre mängd.  Övrigt...fermenteringen av tobak fuktad med sprit lagt på värmeelement har gått alldeles utmärkt...sprit och tobak går som det verkar bra ihop   .. Bra att veta om man bara tänker fermentera mindre mängder kanske lite blad till cigarrer..

Ett par hundra gram salt plus 100 gram natriumkarbonat.... Är du en utomjording Tännlappen eller har du slemhinnor av stål? Själv snusade jag en dosa grov-lös/dag i drygt fyrtio år innan jag började med egentillverkning så mina hinnor är klart erfarna men med dina recept skulle jag knappast ha varken slemhinnor eller läppar kvar. :'(
« Senast ändrad: 10 apr-13 kl 19:22 av amobro »

pajen

• Uppland
« Svar #1838 skrivet: 10 apr-13 kl 19:43 »
Jag tycker inte att mitt snus "smakar salt". Ingen jag har bjudit, har heller nämnt det. Salt är ju konserverande också.
Jag hade glömt en dosa snus i en jackficka, hade nog legat där några månader. Men snuset var fortfarande fuktigt och svart.

"Köpsnus" som man haft framme länge brukar ju bli torrt och ljusbrunt.

Är ganska säker på att jag kopierade receptet från cuthof snussatser.

Satte idag 26 plantor. I år blir det  VG.

amobro

• Uppland
« Svar #1839 skrivet: 10 apr-13 kl 20:51 »
Citera
Jag tycker inte att mitt snus "smakar salt". Ingen jag har bjudit, har heller nämnt det. Salt är ju konserverande också.
Jag hade glömt en dosa snus i en jackficka, hade nog legat där några månader. Men snuset var fortfarande fuktigt och svart.

"Köpsnus" som man haft framme länge brukar ju bli torrt och ljusbrunt.

Är ganska säker på att jag kopierade receptet från cuthof snussatser.

Satte idag 26 plantor. I år blir det  VG.

... Och i Cuthofs snussatser gäller 50g+50g/salt+carbonat. Men att öka det med 400%+100% som Tennlappen????? Varför????

Kör han med oss eller.....?

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser