Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442729 gånger)

Smajsan

• -
SV: tobak
« Svar #1800 skrivet: 01 apr-13 kl 16:06 »
Ja vist! Helt galet  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
Men va f#n!
« Svar #1801 skrivet: 01 apr-13 kl 21:15 »
Så, nu vet jag vad som är felet med min snus. Tyckte det var för jädra dålig "sting" i det. Nu har jag gjort en ny omgång och provade snusen direkt efter fermenteringen (ugn - 24+12h (salt och natriumkarbonat) och det var helt ok, styrkan fanns där men det är ju lite löst, vilket jag alltid åtgärdat med att lägga glycerol. Det är här felet är, glycerol verkar neutralisera nikotinet! Jag kan inte komma på något annat svar men jag skall göra en omgång till och helt skippa glycerol för att bekräfta det.

Och jag som var på god väg att kasta ca 8Kg (till synes helt prima) råtobak från förra årets skörd..

Men detta leder lite diskret frågan vidare, vad kan användas istället för glycerol, glidmedel har jag läst men det känns lite.. hmm..
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

Smajsan

• -
« Svar #1802 skrivet: 01 apr-13 kl 22:01 »
Hej!
Du säger at det blir lite löst utan glycerol, kan man inte påverka lösheten med hur mycket vatten som man häller på innan det ska in i ugnen? Frågar för jag kan just nu ingenting om snustillverkning, men brinner för att lära mig  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #1803 skrivet: 01 apr-13 kl 22:11 »
Nu är det bara jag som skriver o babblar i denna tråden  :P En fråga till. Nu har jag läst att man kan toppa dom så de tål blåst bättre, men när ska de toppas? Och visst går de i blom ändå? tar kanske bara lite längre tid.
Nu ska jag sova ZZzzzzzz Godnatt

Rustica1962

• Halland
« Svar #1804 skrivet: 01 apr-13 kl 22:35 »

Här kommer Cuthof:s generella Odlingsanvisningar där det näms lite om Tjuvskott + Blomtoppning

http://www.swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10678

Smajsan

• -
« Svar #1805 skrivet: 02 apr-13 kl 13:38 »
Tack  :D Nu går jag här o väntar o väntar......På posten  :)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Men va f#n!
« Svar #1806 skrivet: 02 apr-13 kl 15:29 »
Så, nu vet jag vad som är felet med min snus. Tyckte det var för jädra dålig "sting" i det. Nu har jag gjort en ny omgång och provade snusen direkt efter fermenteringen (ugn - 24+12h (salt och natriumkarbonat) och det var helt ok, styrkan fanns där men det är ju lite löst, vilket jag alltid åtgärdat med att lägga glycerol. Det är här felet är, glycerol verkar neutralisera nikotinet! Jag kan inte komma på något annat svar men jag skall göra en omgång till och helt skippa glycerol för att bekräfta det.

Och jag som var på god väg att kasta ca 8Kg (till synes helt prima) råtobak från förra årets skörd..

Men detta leder lite diskret frågan vidare, vad kan användas istället för glycerol, glidmedel har jag läst men det känns lite.. hmm..
Bra fråga Cman har läst att endel använder Potatismjöl... Själv har jag inte känt något behov av något mer men som sagt..
Hur vida Glycerol skulle påverka nikotin på något sätt är jag dock väldigt skeptisk till men känner du/ni att ni är i behov av något så..
Vissa hävdar att man inte ska blanda i potatis produkter i tobak men jag ser riskerna som extremt små..
Vad gäller glidmedel så har jag läst att Silicon och tobak inte heller ska vara nyttigt ihop (konstigt med tanke på att två nyttiga saker kan bli onyttiga så borde väl två onyttiga kunna bli nyttiga  ;) )
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

cman

• Skåne
SV: Men va f#n!
« Svar #1807 skrivet: 02 apr-13 kl 22:40 »
Bra fråga Cman har läst att endel använder Potatismjöl... Själv har jag inte känt något behov av något mer men som sagt..
Hur vida Glycerol skulle påverka nikotin på något sätt är jag dock väldigt skeptisk till men känner du/ni att ni är i behov av något så..
Vissa hävdar att man inte ska blanda i potatis produkter i tobak men jag ser riskerna som extremt små..
Vad gäller glidmedel så har jag läst att Silicon och tobak inte heller ska vara nyttigt ihop (konstigt med tanke på att två nyttiga saker kan bli onyttiga så borde väl två onyttiga kunna bli nyttiga  ;) )

Problemet med "bara" vatten är att det blir antingen för vattnigt, eller för torrt, jag har väldigt svårt att hitta balansen. Om för vattnigt börjar det läcka efter ett par minuter och om det är för torrt "skaver" det i munnen. Men ta mig f#n om jag inte ser det som mindre problem om det krävs för att få till nikotinhalten korrekt.

Köpte mig "Prillan Smakförstärkare" någon som vet vad det gör för något som inte natriumkarbonat gör? Bör man använda ena eller andra? Kombination kanske bränner hål i gommen? (haha)

cman

• Skåne
« Svar #1808 skrivet: 02 apr-13 kl 22:48 »
Nu är det bara jag som skriver o babblar i denna tråden  :P En fråga till. Nu har jag läst att man kan toppa dom så de tål blåst bättre, men när ska de toppas? Och visst går de i blom ändå? tar kanske bara lite längre tid.
Nu ska jag sova ZZzzzzzz Godnatt

Skall du göra snus, och funderar på att använda stam och blad, så kan du likväl använda skott och blommor också. Då är frågan hur du maximerar volymen på plantan den viktiga och ärligt talat så tror jag att stam / blommor och skott är 70% av plantan om du bara låter den växa. När plantan är utsatt och vuxit till sig blir de rätt sega (stammarna på mina plantor blev ca 2-3 cm/diameter) och tålde vind. Det viktigaste är att inte sätta dem för glest. Själv hade jag mellan 20 och 50 cm mellan varje planta (nybörjar miss) De som satt tätt intill varandra stod stabilt, medan de som stod lite glest vajade varav en gick sönder. 

Dessutom när du sätter dem, kupa jorden och plantera vid sidan av kupan. Efter hand som de växer lägger du jord över. Detta gör att de blir mer skyddade när de är som minst och skörast.

Observera att jag är fortfarande jättenovis och kan ha fel i det jag säger, men det är så mina erfarenheter från förra året är.  Förhoppningen är att någon annan inte skall behöva göra mina misstag om det inte behövs :)
« Senast ändrad: 02 apr-13 kl 22:51 av cman »

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1809 skrivet: 03 apr-13 kl 09:12 »
Jag sådde första omgången tobak i bara såjord och de kom upp fint efter några dagar men sen har det liksom inte hänt så mycket, dom stannade typ i växten. Så planterade jag om dem i såjord blandat med kompost, då blev det fart minsann :-). Andra omgången planterade jag i såjord + lite kompost direkt och de verkar växa på fint från start. Så inte allt för näringsfattigt blir min slutsats.
Bäst växer fröna från dig Rustica, Alidaplantorna är betydligt mindre.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1810 skrivet: 03 apr-13 kl 10:50 »

Jag provade att odla mina hybrider eller vad man nu kallar dom direkt i Hasselfors Kogödsel och det verkar gå  bra.
  Sådde den 23:e Mars och de är 1cm höga nu.
« Senast ändrad: 03 apr-13 kl 12:00 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1811 skrivet: 03 apr-13 kl 14:01 »
  Jag provade att odla mina hybrider eller vad man nu kallar dom direkt i Hasselfors Kogödsel och det verkar gå  bra.
  Sådde den 23:e Mars och de är 1cm höga nu.
Sådde du i gödsel???

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1812 skrivet: 03 apr-13 kl 14:27 »
Sådde du i gödsel???
själv sådde jag i gödsel med plantjord på sen ett lager sand som fröerna placerades på..
Sandlagret bör dock inte vara för tjockt har jag blivit varse. sanden kan sluka dom små plantorna.. har spenderat lite tid åt att sitta med tandpetare och grävt fram de små...

Rustica1962

• Halland
« Svar #1813 skrivet: 03 apr-13 kl 15:06 »

Ja , du får ta det lite med modifikation Sork.
 Kogödslen är köpt och kommer på påse från Hasselfors så den är uppblandad med rätt mkt torv och även hönsgödsel.
 De plantor jag planterat om i den här kogödslen växer mkt bra tycker jag , knappt 2 mån kvar till utplantering och hur stora ska dom hinna bli då frågar jag mej.   ::)
 Sätter 4 plantor ihop i en 1 Liters godisburk från Hemköp för att inte få för många plantor.... :o
 Undrar hur det ska gå ?

Rustica

Smajsan

• -
« Svar #1814 skrivet: 03 apr-13 kl 16:10 »
Nu har jag sått en del av alla miljoner frön som det var i påsen Rustica  ;) Har sått lite annat med, blommor och lite grönsaker.
Men det jag väntar på mest är tobaken. Och det blev inte plastmuggar o godisburkar, utan jag tog det som fanns hemma,mjölkpaket,tomma toarullar och lite innerkrukor. Det går nog det med.
Nu gäller det bara att hålla jorden fuktig och elda så rummet blir lite varmare. Jäkla vår  >:D Nu ska det vara varmt iallafall lite varmare och ingen snö.

cman

• Skåne
« Svar #1815 skrivet: 03 apr-13 kl 20:07 »
hahaha! eller ARGh! Nu brände jag min ANDRA hushållsassistent.. :(

Rustica1962

• Halland
« Svar #1816 skrivet: 03 apr-13 kl 21:09 »

Ah , det var ju skit också , nu när du var på gång efter vinteridet..... ;)
 Du får köra handdrivet istället cman , kolla tradera efter köttkvarn e mitt tips till dej.

Rusticamente

Rustica1962

• Halland
« Svar #1817 skrivet: 06 apr-13 kl 16:50 »
    Hade varit kul att få höra hur det går för Erik Röde , Tännlappen , Lurkers ,Puffpuff och Fredrikzon eller om han bytte alias till Simple Twist.
    Gärna lite bilder om det går för sig och vad ni odlar för sorter  ??? ;) ::)

Rustica
« Senast ändrad: 07 apr-13 kl 10:23 av Rustica1962 »

pajen

• Uppland
« Svar #1818 skrivet: 06 apr-13 kl 17:00 »
Cman, Jag upplever det som att "köpsnus" faktiskt sätter in "nickokicken" relativt omgående. Varför vet jag inte.
Medan det hemgjorda har en liten fördröjning på några minuter. Men att det sedan tillfredsställer mitt nikotin behov.

Snus ska ju vara basiskt och   ha ett PH värde kring 7- 8.5.  Detta kan kan vi ju justera lite uppåt eller neråt genom att tillsätta mer eller mindre natriumkarbonat/pottaska.
Men inte för mycket, för då får vi ju frätskador på tandköttet, vilket vi vill försöka undvika.

Jag kör nog ett att ganska vanligt standard recept: ett kilo tobakspulver, 15dl vatten, 2,4 hg salt och 50gr natriumkarbonat. 1dl glycerol

Natriumkarbonatet, jag kör med är vanlig målarsoda. Jag har sett här i tråden att många kör med bikarbonat. Jag tyckte att snuset luktade "fotbira" när jag körde med det i min förste sats.

Målarsoda är ju ren natriumkarbonat. Det kanske känns skrämmande att använda målarsoda i något man ska stoppa i munnen. Men målarsoda används ju också för att göra lutfisk och det är ju bara natriumkarbonat och inga andra bisatser.

Man kan ju också göra sin egen pottaska:

Elda i spisen med  ved och inget annat.  Fyll en hink med en 1/3 aska. Fyll på med en 1/3 vatten. blanda och vänta tills all aska sjunkit till botten, ta en kopp och försiktigt tappa över den klara  lättoljiga vätskan till en ny hink. Ställ den på ett varmt ställe och låt vätskan dunsta bort och simsalabim, på botten av hinken finns nu ett pulver som är pottaska.

Jag tycker inte att mitt snus fräter mer än köpsnus men om jag snusar intensivt kan man ju känna att det svider och det beror ju som sagt  på att snus är basiskt. vilket ska göra att vi lättare ska kunna ta upp nikotinet i slemhinnorna.

Jag tror inte att glycerolet på något sätt kan påverka nikotinets styrka eller mycket lite påverka ph värdet.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1819 skrivet: 06 apr-13 kl 17:36 »
     hallo pajen !

Använder du 240 gr koksalt i en omgång på 1 kg tobak  , är det inte rätt mycket  ?
Är inte standard typ 50 gr ?
Funderar själv på att göra en omgång med Hjorthornssalt i , kan undra hur det blir , någon som vet ?
Förresten , ska du odla någon tobak i år  eller du har så du klarar dig från ifjol ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser