Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442768 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: tobak
« Svar #1740 skrivet: 22 mar-13 kl 19:26 »

Ja , förr i tiden var det ju rena uppenbarelsen att få lägga in en riktigt god prilla  , för den var ju riktigt god också.
  Var ända nere på Filippinerna för drygt 20 års sedan och hade kört slut på General i Manilla.

På något vis fick jag reda på ett ställe som sålde färskt ! svenskt snus , jag gick såklart dit och köpte några dosor eller nåt sånt och den prillan jag la in då , was sent from heaven  o:)
  La in en riktigt rejäl bussning och som jag njöt , herregud så gott det var då....annat e det nu
  Jag har faktiskt ringt till Swedish Match flera ggr , sist pratade jag med en produktionschef eller nåt sånt , och han sa att dom inte ändrat på något sen orginalreceptet.....hahaha
  Trodde jag skulle gå på såna lätta , jag t.o.m nästan hotade honom med att skicka Uppdrag Granskning på dom men han reagerade inte något särskilt på det....
  Har väl inte riktigt släppt den tanken helt än....
  För ca 10-11 år sedan kostade snuset typ 25 kr ( gav 22,50) strax innan en höjning som skulle göras då o jag köpte nog på mej en 50-60 stockar som jag frös ned hemma hos en kompis.
« Senast ändrad: 22 mar-13 kl 19:39 av Rustica1962 »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1741 skrivet: 22 mar-13 kl 20:44 »
"  Jag har faktiskt ringt till Swedish Match flera ggr , sist pratade jag med en produktionschef eller nåt sånt"

Ha ! jag har ringt också, förra året då jag mer och mer retade mig på den "gummiliknande" känslan man får av dagens snus, men nej då, inget ändrat på, absolut inte............
Dom ljuger en rätt upp i ansiktet, undrar om dom inte ökat på med både glycerol och gummi arbicum, då många av dom "moderna" snusarna inte tycker om när det rinner...dessutom går det åt mindre tobak för SM ;-)

Tännlappen

• -
« Svar #1742 skrivet: 22 mar-13 kl 23:47 »
"Hemgjort snus =gott snus" det låter riktigt bra det, fast att lyckas första gången skall man väl knappast räkna med.
Tillsätter du aromer eller är det bara salt du kör med ?
Jag undrar, ni som lyckats med hemkört snus, blir lukt och smak köpesnus liknande, eller skall man förbereda sig på en "ny" smak/lukt sensation..?
  Kör i några droppar Bergamotte som arom...men som sagt kanske onödigt....Om vi säger så här: när du fermenterat ditt snus i ugn ser det ut som snusmassa och man förnimmer en doft av snus...när man lägger i typ sodan,pottaskan får man ta det lugnt med sniffandet  ;D ska sedan dra i ca en vecka så det mognar. Smak vänjer man sig snabbt vid,som kaffe med mjölk,kaffe utan mjölk..tar någon dag att vänja sig.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1743 skrivet: 23 mar-13 kl 10:52 »
[url]/url]

Tog faktiskt och satte ut en del av mina plantor i solen idag , vet inte om det fungerar , men hoppas det.... :o

Har ju fått ett litet angenämt problem när jag har så många plantor , fönstret räcker på långa vägar inte till och det verkar som att plantorna KRÄVER SOL.

Där är lite Orinoco  , Isla Pueblo ,  Madole  och Perique tror jag det var
« Senast ändrad: 23 mar-13 kl 11:29 av Rustica1962 »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1744 skrivet: 23 mar-13 kl 14:57 »
Tackar för svaret Tännlappen, vi får väl se vad det blir för smaksättning, jag har ju rätt många moment kvar tills dess..
Och många frågor framöver. ;)
Rustica, det ser riktigt vackert ut det där !
Någon som kommer ihåg när SM sålde Kardus i vita plastdosor, jäklar ett sådant gott snus, så vitt jag kommer ihåg var det snuset rivet (strimmlat) och inte malt, någon som lyckats att "riva" tobaken ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1745 skrivet: 23 mar-13 kl 16:41 »

Har inget större minne av Kardus , men har ju läst om det senare.
 Det kan du säkert göra själv med din egen tobak till sommaren/hösten , istället för att mala ner den med typ en köttkvarn så kan du kanske bara smula sönder den i din egen hand genom att krama
 sönder bladen.
 Dom är ju så porösa eller vad man ska säga så de behöver ju inte mkt för att gå sönder om man säger så.
 Jodå , dom ser bra ut tycker jag med , men jag har inte plats för alla plantor nu när jag omplanterar dem.
 Skulle behöva 10 fönster till så att alla hade fått sol på sig , och man kan väl inte gå in till grannarna o fråga om man får ha lite plantor i deras fönster heller väl ?
 De tar ju mer plats nu när de åker ner i större muggar än i det lilla snapsglaset , jovisst visste jag att det skulle bli så men jag tänkte nog att det löser sig säkert.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #1746 skrivet: 24 mar-13 kl 02:31 »
Skall göra mitt första försök med virginiatobak i år. Håll tummarna! Några vanliga fallgropar?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1747 skrivet: 24 mar-13 kl 08:08 »
     Hej Kultist !

Förra året ''när'' jag ville snabba upp tillväxten av plantorna köpte jag Blomstra växtnäring som jag sprayade på plantorna och det var rena mordet.
Alla plantor jag sprayat på dog såklart.Fick skicka efter nya frö och börja om igen , då gick det bättre.
Hade jag varit som dej hade jag hade jag sått fröna i en rätt så stor kruka , vilket hade gjort att jag inte behöver plantera om dem.
Får gärna vara ett hål i botten på krukan/muggen som du ställer i en tallrik eller tråg med vatten i , då blir det enklare att vattna , bara kolla nivån i tråget så sköter plantorna resten.
Dom vattnar sig själva underifrån så att säga , det gjorde jag i år och det var smidigt tycker jag.
När jag säger stor menar jag typ en 1 liters mugg eller kruka.
Här finns lite info om lite alltmöjligt vad det gäller tobaksodling : http://www.infoom.se/mysite/index.php?user=20319

Med vänlig hälsning , Rustica

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1748 skrivet: 24 mar-13 kl 09:25 »
Ang malningen av tobaken så tänkte jag köra med matberedaren. där borde man kunna experimentera lite med olika tillbehör och hackningsgrad för att få till önskad konsistens. Hur maler ni?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1749 skrivet: 24 mar-13 kl 09:59 »

Har en Husqvarna 10:a köttkvarn som jag maler mina blad+ stjälkar med , det har gått bra med den.
  Enkelt , får lagom storlek på tobaken tycker jag.
  Köpte den på Tradera för en 75 kr tror jag det var + frakt på 69 :-.

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1750 skrivet: 24 mar-13 kl 11:21 »
"Förra året ''när'' jag ville snabba upp tillväxten av plantorna köpte jag Blomstra växtnäring som jag sprayade på plantorna och det var rena mordet."
Puh !! Tack för det rådet Rustica, jag funderade på att göra JUST det...
När du gör ditt snus, kör du med 5-6 dagars svettning på runt 50 grader, eller kör du den snabbare metoden med högre värme ?
Kollade precis runt på någon form av snusugn, och hittade en värmebox på JULA, skall kolla upp om den håller 45-50 grader, då jag tänkt köra den längre svettnings tiden.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1751 skrivet: 24 mar-13 kl 11:51 »
 Sätt ugnen på 75-90 grader
 Jag brukar köra igenom hela processen på 36 timmar.
 Mätt på 1 kg , värmer jag upp 1,2 -1,3 L vatten på spisen till fingervarmt.
 Tar bort kastrullen från den varma plattan och häller i 50 gr koksalt i vattnet , vispa för att lösa upp saltet.
 Häll det ljumna vattnet över tobaksmassan som ex.vis du har i en vanlig spann.
Rör runt med något , jag brukar göra det med händerna eller en sked.Du kan blanda med något på en borrmaskin om du vill.Blanda noga.
Viktigt att HELA massan är blöt eller fuktig.
Sen använder jag en tom godislåda av plast som TÅL 120 gr , däri förpackar jag tobaksmassan , packar lite lätt med jämna mellanrum.
På med locket och in i ugnen i 24 timmar.
Det finns de som gjort detta i en sk riskokare köpt på Jula för en billig peng, undrar om inte pajen gjorde det nån gång , som då är en av våra medlemmar.
Detta är steg ett av 2
Fortsättning följer.........eller to be continued

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1752 skrivet: 24 mar-13 kl 16:30 »
Skall göra mitt första försök med virginiatobak i år. Håll tummarna! Några vanliga fallgropar?
Lägg inte ner för mycket energi på dom. Ca 21grader varmt, mycket ljus och till en början mager jord är en bra början..
Vattna inte fröer och små plantor med kanna utan spraya med fin dimma tills plantorna blivit hyfsat stora..
-Vet inte om det finns mer tips att ge dig till en början
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1753 skrivet: 24 mar-13 kl 16:38 »
[url]/url]

Där är lite Orinoco  , Isla Pueblo ,  Madole  och Perique tror jag det var

-Riktigt vackert Rustica!!! Mina är mindre måste jag säga

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1754 skrivet: 24 mar-13 kl 17:12 »
Ang malningen av tobaken så tänkte jag köra med matberedaren. där borde man kunna experimentera lite med olika tillbehör och hackningsgrad för att få till önskad konsistens. Hur maler ni?
Jag använder mig av en Mixer (ej stavmixer) funkar bra, sen siktar jag tobaken..
Stammarna tar lite tid och några varv i sikten men jag tycker att detta är bäst (för mig)..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1755 skrivet: 24 mar-13 kl 17:14 »
Tackar för svaret Tännlappen, vi får väl se vad det blir för smaksättning, jag har ju rätt många moment kvar tills dess..
Och många frågor framöver. ;)
Rustica, det ser riktigt vackert ut det där !
Någon som kommer ihåg när SM sålde Kardus i vita plastdosor, jäklar ett sådant gott snus, så vitt jag kommer ihåg var det snuset rivet (strimmlat) och inte malt, någon som lyckats att "riva" tobaken ?
Oj vem var det som gjorde det..
Ber om att återkomma
Vet att någon jag har på min mail river sin snus tobak, men vem..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1756 skrivet: 24 mar-13 kl 17:21 »
Ja , dom är verkligen bra där uppe , både Jeanette + Helena , tror inte man kan tänka sig bättre service än vad dom har.
Kan undra hur mycket Swedish Match ligger bakom hela Museet ?
Äger dom hela tro , för förra året när jag fick frö så kom räkningen från just Swedish Match.
Min uppfattning är att dom äger det men att det ska drivas utan deras inflytande. Kunde dom klara sig själva vore det nog helt ok för båda parter.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1757 skrivet: 24 mar-13 kl 17:21 »

Har jag bara malt blad som går rätt fort silar jag inte det mjölet , men är det stjälkar så kan jag använda en rätt så finmaskig stor sil köpt på Clas Olson för en slant.

Med hjälp av den kan man då sila bort större partiklar om man nu inte vill ha dom.Fungerar utmärkt men det ryker när man silar...

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1758 skrivet: 24 mar-13 kl 19:22 »

-Det gör det. mixar man bör man vänta med att öppna locket. en kopp kaffe är helt ok innan man "silar". Min sikt är äldre modell (5-10kr på loppis) och mindre maskor än din Rustica..
Sila sakta så ryker det mindre  :-[ .
-Perfekt till stammar och stjälkar.. Jag gillar verkligen mjölet som blir, sen låter jag ganska mycket vara grovt för känslans skull  >:D

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1759 skrivet: 24 mar-13 kl 20:58 »
Sätt ugnen på 75-90 grader
 Jag brukar köra igenom hela processen på 36 timmar.
 Mätt på 1 kg , värmer jag upp 1,2 -1,3 L vatten på spisen till fingervarmt.
 Tar bort kastrullen från den varma plattan och häller i 50 gr koksalt i vattnet , vispa för att lösa upp saltet.
 Häll det ljumna vattnet över tobaksmassan som ex.vis du har i en vanlig spann.
Rör runt med något , jag brukar göra det med händerna eller en sked.Du kan blanda med något på en borrmaskin om du vill.Blanda noga.
Viktigt att HELA massan är blöt eller fuktig.
Sen använder jag en tom godislåda av plast som TÅL 120 gr , däri förpackar jag tobaksmassan , packar lite lätt med jämna mellanrum.
På med locket och in i ugnen i 24 timmar.
Det finns de som gjort detta i en sk riskokare köpt på Jula för en billig peng, undrar om inte pajen gjorde det nån gång , som då är en av våra medlemmar.
Detta är steg ett av 2
Fortsättning följer.........eller to be continued

Oj, du det var ingen dålig instruktion man fick där !
Jag har gjort 2 "satser" från 2 olika tillverkare, bägge har fått en besk "bränd" smak, det är en orsak att jag tänkte att köra på lägre temp och längre tid. Men det troliga är att tobaken varit skräp från början, den ena satsen luktade "rök" eller "cured" när jag öppnade påsen. Jag får hoppas på god skörd så jag kan testa både 36 timmars (dom jag gjorde var 24 timmars) och 5-6 dygns "baket".
Kultist :Jag håller tummarna ! Håll dina för mig med, har på känn det behövs innan tobaken läggs under läppen ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 4 användare (2 dolda)
Wes Jr, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser