Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442734 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: tobak
« Svar #1720 skrivet: 21 mar-13 kl 16:47 »

Hej på dej Rappen !

Låter som att du tänker göra något Rape'-liknande om man tar till ditt alias  ;)

Välkommen hit förresten , det är alltid kul med nya medlemmar !
   Där har du ju en fin planta att göra snus på , Alida , ska du göra snus på bladen eller du använder stjälkarna också ?
   Har du något bra ställe och plantera ut på och ska du gödsla ?

Bästa hälsningar från Rustica

Bonnafan

• Gäst
« Svar #1721 skrivet: 21 mar-13 kl 16:51 »
Det här va intr vart får man tag på Frö till tobaksplantor då ??

Rustica1962

• Halland
« Svar #1722 skrivet: 21 mar-13 kl 17:08 »

Hej Bonnafan !

Jag har gott om en högst misstänkt korsning mellan Alida och Bondtobak , där Bondtobaken då är den starkare varianten av de bägge.

Skulle du vara intresserad av den så skicka mej ett PM med ditt namn + adress + ett frankerat kuvert så har du nog frö nästa vecka.

Jag skickar dej ett PM där du får mitt namn + adress att skicka kuvertet till.

Rustica

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1723 skrivet: 21 mar-13 kl 18:13 »

Hej på dej Rappen !

Låter som att du tänker göra något Rape'-liknande om man tar till ditt alias  ;)

Välkommen hit förresten , det är alltid kul med nya medlemmar !
   Där har du ju en fin planta att göra snus på , Alida , ska du göra snus på bladen eller du använder stjälkarna också ?
   Har du något bra ställe och plantera ut på och ska du gödsla ?

Bästa hälsningar från Rustica

Hej och tack !
Så fort tjälen går ur marken, så kommer en bit av gräsmattan att bli tobaks odling, jag ger inte upp mitt gamla potatis land ;-)..
Efter vad jag läst här så kommer jag om skörden lyckas, att bara ta bladen, den dagen den sorgen.
Vad jag förstår så är du lite av en expert på området snus, så jag måste fråga om det verkligen går att få ett snus som "smakar" snus. Och ja, tanken är väl att få ett enbärs snus.....

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1724 skrivet: 21 mar-13 kl 18:19 »

Jag mailade Tobaks och tändsticks museet på Skansen, fröna kom på några dagar, några frön verkade skadade men
det ser ut som att dom flesta tagit.
40 riksdaler gick det på, och då fick man en instruktion och lite info med i kuvertet.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1725 skrivet: 21 mar-13 kl 19:49 »

Njae , nån expert det vill jag inte kalla mej , men jag har snusat sen -75 och jag vet när det är gott..... :D
Visst går det att göra snus som är gott , helt klart , jag tycker bladen är den bästa delen av plantan att göra snus på men det kan väl funka rätt bra med stjälken oxå , iallafall på Bondtobak.
Jag provade en gång att lägga i Hockeypulver som smakämne eller så och det gick alldeles utmärkt.
Men jag tror jag håller mig till vatten , salt och lite natriumkarbonat eller pottaska så det smakar snus/tobak och inget annat för det är så jag vill ha det.
Kanske den här adressen har vad du behöver ang. enbär : http://www.essencefabriken.se/
Men o andra sidan sett , skulle man inte bara ta och mala ner hela enbär från Santa Maria ? Eller det finns kanske redan färdigmald  ???

Rustica
« Senast ändrad: 21 mar-13 kl 19:58 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1726 skrivet: 21 mar-13 kl 19:55 »
http://www.infoom.se/mysite/?user=20319

- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Bonnafan

• Gäst
« Svar #1727 skrivet: 21 mar-13 kl 20:03 »
ja har fått tag på Frö tack alla, å du vet vem du är :)

Tännlappen

• -
« Svar #1728 skrivet: 21 mar-13 kl 20:07 »
Hemgjort snus =gott snus..tobaksbolagen får kanske ta efter  :D ....själv fermenterat tobak på elementen i huset,vattenburen värme..lagt tobak i dubbla plastpåsar ca 100 gram i påsarna...fuktat med brännvin special..verkar fungera,inget mögel... 8)

Rustica1962

• Halland
« Svar #1729 skrivet: 21 mar-13 kl 21:47 »

Det där låter ju spännande Tännis , fuktat med brännvin special med lite lakrits eller anissmak kan jag tro.

Men fermenterar du tobaken som du gör snus av ?

Kul med folk som hittar på egna grejor som funkar , något för Swedish Match måntro ?   ;)

Rustica1962

• Halland
« Svar #1730 skrivet: 21 mar-13 kl 21:52 »
Jag mailade Tobaks och tändsticks museet på Skansen, fröna kom på några dagar, några frön verkade skadade men
det ser ut som att dom flesta tagit.
40 riksdaler gick det på, och då fick man en instruktion och lite info med i kuvertet.

Ja , dom är verkligen bra där uppe , både Jeanette + Helena , tror inte man kan tänka sig bättre service än vad dom har.
Kan undra hur mycket Swedish Match ligger bakom hela Museet ?
Äger dom hela tro , för förra året när jag fick frö så kom räkningen från just Swedish Match.

Tännlappen

• -
« Svar #1731 skrivet: 21 mar-13 kl 23:08 »
  Det där låter ju spännande Tännis , fuktat med brännvin special med lite lakrits eller anissmak kan jag tro.

Men fermenterar du tobaken som du gör snus av ?

Kul med folk som hittar på egna grejor som funkar , något för Swedish Match måntro ?   ;)
...Lite förtydligande behövs kanske  :) ...Tobak som jag ska göra rökbar till cigg har jag på elementen..Ren sprit med några droppar Eau de vie .. sprit som mögelstopp eftersom värmen är ojämn...Tobak jag har till snus fermenteras i snusugn.. Vet att det var någon tidigt i denna tråd som talade om tobak fuktad med Portvin på element...Har man tur kanske det räcker med starkvin som mögelhindrare..  8)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1732 skrivet: 22 mar-13 kl 11:14 »
Hemgjort snus =gott snus..tobaksbolagen får kanske ta efter  :D ....själv fermenterat tobak på elementen i huset,vattenburen värme..lagt tobak i dubbla plastpåsar ca 100 gram i påsarna...fuktat med brännvin special..verkar fungera,inget mögel... 8)
Berätta gärna om problem uppstår, låter spännande Tännlappen

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1733 skrivet: 22 mar-13 kl 17:45 »

"Hemgjort snus =gott snus" det låter riktigt bra det, fast att lyckas första gången skall man väl knappast räkna med.
Tillsätter du aromer eller är det bara salt du kör med ?
Jag undrar, ni som lyckats med hemkört snus, blir lukt och smak köpesnus liknande, eller skall man förbereda sig på en "ny" smak/lukt sensation..?

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1734 skrivet: 22 mar-13 kl 17:50 »
Ja , dom är verkligen bra där uppe , både Jeanette + Helena , tror inte man kan tänka sig bättre service än vad dom har.
Kan undra hur mycket Swedish Match ligger bakom hela Museet ?
Äger dom hela tro , för förra året när jag fick frö så kom räkningen från just Swedish Match.
Ja inget att klaga på där inte, det enda var att posthanteringen verkade "manglat" fröna, men det var bara något jag inbillade mig
för dom tar sig riktigt bra.
Har för mig att betalningen gick till museet, men jag kan ha fel, är ett bra tag sedan jag betalade..

Rustica1962

• Halland
« Svar #1735 skrivet: 22 mar-13 kl 18:22 »

Tycker väl att du får nog ställa in dej på en smärre smak + luktupplevelse jämfört med köpesnus.

För mej ''dog'' köpesnuset typ sommaren 1997 , innan dess var allt jättebra men sen blev det rena rama skiten tycker jag.

Helt smaklöst , ingen lukt , ja allt var borta iallafall för mej.

Synd att man inte hade reda på att odla tobak redan då , men bättre sent än aldrig...

Trevlig helg önskar Rustcaya

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1736 skrivet: 22 mar-13 kl 18:45 »
"Hemgjort snus =gott snus" det låter riktigt bra det, fast att lyckas första gången skall man väl knappast räkna med.
Tillsätter du aromer eller är det bara salt du kör med ?
Jag undrar, ni som lyckats med hemkört snus, blir lukt och smak köpesnus liknande, eller skall man förbereda sig på en "ny" smak/lukt sensation..?
-Det ska nog funka ganska bra för dig. Här delar många med sig av misslyckanden och lyckande odlingar..
Tänk bara på att odlingen ska passa dig och dina förutsättningar.
-Jag tycker att du ska prova utan arom innan du börjar smaksätta.. Kan vara roligt att veta hur just ditt snus smakar ju.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1737 skrivet: 22 mar-13 kl 18:49 »
-Trevlig helg på er.
Här har vi barndop i morgon så att jag hinner inte sitta här allt för mycket. Men är glad över alla "nya" nyllen på sidan. Är dessutom glad att veteraner som Tännlappen hänger kvar!! Ska bli ett sant nöje att följa snacket i år

pajen

• Uppland
« Svar #1738 skrivet: 22 mar-13 kl 18:50 »
Gå in och titta på filmklipp på nätet från Afrika och Sydamerika, hur dom besprutar tobaksfälten med insektsgifter.
Inte kul att stoppa den snusen, av den tobaken i käften.
Då är den egna krav odlade snusen en våt dröm i jämförelse.

Har som vanligt överproducerat tidigare år. Skulle inte behöva odla i år egentligen.
Har nog tobakspulver för ett par år framöver. Men kommer snart ändå att sätta ett 20 tal plantor bara för att det är så förbannat kul.

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1739 skrivet: 22 mar-13 kl 19:10 »
Ja jag tänkte väl att man får anpassa sig till en "ny" snusupplevelse....jag hoppas och tror faktisk utan tvekan det blir bättre än senaste snussatsen jag köpte, tobaks mjölet verkade vara mald röktobak och fick gå till jordförbättring, fy attan vad det smakade.
Skall lusläsa denna tråden nu framöver nu när man ser det grönskar i godislådan ;D.
Förresten, precis som Rustica skrev så har även i mitt tycke köpesnuset tappat smak och lukt dom senast åren, i och för sig har man snusat i snart 30 år, men inte bara lukt och smak har ändrat sig även konsistensen, det blir idag inga korn i munnen, mer som en snigel under läppen :(,
Trevlig helg snusmumrikar och annat löst folk   ;)
« Senast ändrad: 22 mar-13 kl 19:14 av Rappen »

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser