Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442749 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: tobak
« Svar #1620 skrivet: 22 feb-13 kl 11:17 »
Undra om jag gör rätt nu? Detta är mitt första inlägg tänkte svara Micke,snusade också en dosa köpsnus om dan innan jag gick över till snussatser.Förra året odlade jag 115 Alida plantor malde ner detta till ca 13 kg pulver det gör ca 30 kg snus det är betydligt mer än en årskomsumtion för mej trots att jag försöker snusa dygnet runt.Rustica skulle gå att få köpa ett par udda plantor av dej framöver bor i Tvååker kan ta en tur ner till dej innan utplantering.Anders

Det går säkert bra Anders , du kan få Vuelta Abajo , Latakia , kanske en Ancient Rustica , t.o.m en Nicotiana Bigelovii kanske ......

Vi kan höras av när det börjar bli dags i Maj - Juni

Ha det så gött önskar Rustica

Rustica1962

• Halland
« Svar #1621 skrivet: 22 feb-13 kl 11:35 »

Någon som funderat på hur ni ska göra för att inte sniglarna ska mobba er tobaksodling ?

Vira koppartråd runt stammen , men det kanske inte plantan tycker om...... ???

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1622 skrivet: 22 feb-13 kl 14:15 »

Någon som funderat på hur ni ska göra för att inte sniglarna ska mobba er tobaksodling ?

Läste om någon som la ringar runt plantan på jorden om ni förstår.. Ska funka men vet inte säkert:-)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

kollotrollet

• Uppland
« Svar #1623 skrivet: 22 feb-13 kl 17:29 »
 ;D ;D ;D ;D ;D
Jippiii  !
Efter 27 dagar tittar 3 pyttesmå Small Stalk upp. Jag hade nästan gett upp. Virginia visar sig fortfarande inte.
Jag skulle satt dom i plantjord istället för såjord !
Koloniägare som vill ha höns!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1624 skrivet: 22 feb-13 kl 18:21 »

Grattis till dom små plantorna !

Hoppas det sätter fart nu.....

Sådde mina i Blomjord och det har gott rätt bra , men det vet man ju inte förrän i efterhand vad som är bra att plantera i........

Var fick du tag i dina frö ?

Jag köpte samma sort hos tobaccoseed.co.uk och dom har gått bra , sådda i en sålåda från Clas Olsson för 39 : -

Lycka till önskar Rustica    :D

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1625 skrivet: 22 feb-13 kl 22:28 »
;D ;D ;D ;D ;D
Jippiii  !
Efter 27 dagar tittar 3 pyttesmå Small Stalk upp. Jag hade nästan gett upp. Virginia visar sig fortfarande inte.
Jag skulle satt dom i plantjord istället för såjord !
Super roligt, Vill du fortfarande ha fröer av mig??
Vet en sida du kan köpa Virginia gold för 28:- ink frakt om du är intresserad..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1626 skrivet: 22 feb-13 kl 22:39 »
Hej

Jag är nyreggad men följt denna tråd i ca ett år för att få lite tips. Inför detta år är jag intresserad av nån starkare sort och ev alida 30-40 av varje, jag har Adonis jag kan byta emot. Jag har även fröer som är goldenvirgina eller havana jag kan skicka till nån som är intresserad, dock vet jag inte vilken av dom de är då jag glömde märka burken.

Sorter jag har: havana, adonis, golden virginia, tennesse burley, orient samsoun samt black bolivian

Tompan Vilken Havana variant har du??
Adonis Skulle vara intressant att odla tycker jag..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1627 skrivet: 23 feb-13 kl 03:15 »

Koppar tråg ja.
Låt även kolbitar vara kvar i askan när ni sprider ut askan på jorden. Att salta runt funkar det oxå sniglarna klarar ju inte salt.. Odla gärna i kragar och undvik träd och grenar över odlingarna..

Ni kan även locka bort dom från tobaken och till en kompost eller något. Kom i håg att sniglar inte bara är elaka >:D Vill minnas att detta är ett ständigt återkommande ämne..

kollotrollet

• Uppland
« Svar #1628 skrivet: 23 feb-13 kl 10:27 »
Fröerna köpta hos Cuthof , 2 år sedan. Nånstans har jag läst att dom inte räknas som " färska" fröer dvs att man ska kunna spara dom.
Idag,fortfarande har inte Virginia Gold visat sig i krukan.

Tännlappen

• -
« Svar #1629 skrivet: 23 feb-13 kl 19:43 »
..kollotrollet...du får nog så om...såjord har iallafall inte jag haft problem med...Däremot haft problem med en påse frön från Cuthof,kanske skadats i posthanteringen..fick nya frön och därmed blev resultatet lyckat  :D

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1630 skrivet: 24 feb-13 kl 03:35 »
Fröerna köpta hos Cuthof , 2 år sedan. Nånstans har jag läst att dom inte räknas som " färska" fröer dvs att man ska kunna spara dom.
Idag,fortfarande har inte Virginia Gold visat sig i krukan.
Nä tobaks fröer klarar sig i 5år utan problem (om dom hanteras rätt). Men som jag sa tidigare gronings test är inte fel att göra..

Tännlappen

• -
« Svar #1631 skrivet: 24 feb-13 kl 19:59 »
Min erfarenhet av sorterna, Impectas virginia,Alida,V.gold,Burley är att dom grott på max en vecka i ljust fönster och normal innetemp. Fröna på ytan fuktade,sedan plastfolie med några hål i över så fukten bibehålls på en bra och lämpligt sätt för tobaksfrön.  :-X

kollotrollet

• Uppland
« Svar #1632 skrivet: 25 feb-13 kl 06:33 »
Ska få fröer av Rustica1962. Då blir det vanlig plantjord.  :)
Man blir lite "paff" när det inte funkar.
Oftast får  man alldeles för många som man funderar om man har nån plats att sätta allt.

Annalenahofling

• Gäst
« Svar #1633 skrivet: 25 feb-13 kl 09:10 »
vart hittar man skånsk bondtobak samt när börjar man plantera dem.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1634 skrivet: 25 feb-13 kl 10:11 »

Hej Annalena !

Kan inte säg om det är just Skånsk Bondtobak men Bondtobak är det iallafall , här är ett ställe :   http://www.impecta.se/sv/artiklar/bondtobak.html

http://www.froer.nu/product/34703346/bondtobak/

Jag har själv en korsning mellan Alida/Bondtobak  i stora mängder , vill du prova dom så bara skicka ett PM till mig + sen ett frankerat kuvert med ditt namn och adress till mig , no charge

Ungefär just nu skall visst vara den rätta tiden att så sina frö , finns väl lite mån i den tiden....

Bästa Tobakshälsningar från Rustica

Rustica1962

• Halland
« Svar #1635 skrivet: 25 feb-13 kl 11:14 »

Fick faktiskt ett litet släpp här på förmiddagen , letade fram ett ställe i Tyskland som säljer snigelmedlet Ferramol.

Beställde hela 5 kilo !  för ett bra pris tror jag  387 kr frakten inräknad , en jag bytat frö med i USA skrev till mig och sa att medlet är helt fantastic .

Där borta in the west heter det visst Sluggo  , verkar som att samma mängd här skulle kostat runt 1000 kr.

http://www.apo-rot.de/indexdetails.html?_prefix=_size&_size=bigger&_command=SetSessionData&_validation=1039230344&_random=1084849146&_filterartnr=0246089   = adressen där jag köpte.

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1636 skrivet: 25 feb-13 kl 16:08 »
Ska få fröer av Rustica1962. Då blir det vanlig plantjord.  :)
Man blir lite "paff" när det inte funkar.
Oftast får  man alldeles för många som man funderar om man har nån plats att sätta allt.

Jag har sått frön jag fick av Rustica1962. De grodde rätt fort, mindre än en vecka, i köpt såjord.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1637 skrivet: 26 feb-13 kl 00:02 »
Hmmm, jag gör mitt snus på salt o bikarbonat från mataffärn och är mycket nöjd med resultatet. Är ganska säker på att E-numret på påsen i snuskittet jag provade var just bikarbonat.

F.ö. har jag en burk bondtobaksfrö jag gärna delar med mig av. PM:a om intresse finns
Här kanske Du kan köpa det Annalenahofling

Så sant både Bikarbonat och Bakpulver funkade för mig, Bäst blev Bikarbonatet ::)
« Senast ändrad: 26 feb-13 kl 05:59 av Sork »

kollotrollet

• Uppland
« Svar #1638 skrivet: 27 feb-13 kl 17:07 »
Nu har Rusticas Bondtobak kommit fram. Några har jag satt i blomjord o några i såjord .Märkt dom med datum så ska vi se om det blir någon skillnad på groningen.
Small Stalk har kommit igång med ett femtontal plant med Virginian lyser med sin frånvaro.

Stockholm idag +7,4 grader ( det är vår i luften)  8)

Rustica1962

• Halland
« Svar #1639 skrivet: 27 feb-13 kl 18:32 »

Kapade hem en ny sort på eBay för bara en stund sedan , Krumovgrad heter dom denna gången och kommer från  Bulgarien.

Här är auktionen:   http://www.ebay.ca/itm/Tobacco-seeds-sort-Krumovgrad-origin-Bulgaria-1-gr-thousands-seeds-/370769037792?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item56538e89e0&_uhb=1#ht_2318wt_1397

Han ville ha 2.99 US , jag bjöd 1 US och fick dom för 1.50  , kan inte låta bli när det kommer nya sorter sådär....... 1000 frö blev det
« Senast ändrad: 27 feb-13 kl 18:36 av Rustica1962 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 3 användare
Wes Jr, mulle mullvad, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser