Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442764 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: tobak
« Svar #1600 skrivet: 12 feb-13 kl 16:02 »

Låter ju jättebra micke !

Då håller du en close watch på dom nu kan jag tänka..... ;)

Mina kommer på fint härhemma i fönstret , fick mina efterlängtade Vuelta Abajo idag , hade redan förberett en så låda med plats för 39 plantor.

Ha det  ,  Rustica

Maria C S

• Småland
« Svar #1601 skrivet: 12 feb-13 kl 18:18 »
..snusmumriken...Räcker du torkar och maler bladen...sedan fermenteras tobaken i snuskoket  8)
Ah.. Tack har haft samma fråga min TiB snusar ju !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1602 skrivet: 13 feb-13 kl 13:11 »
Mina tester med sand och plantjord verkar funka bra, dom har grott och allt ser bra ut.
Tack för Bolivian fröerna Rustica!!
-Bond tobaken får dock vänta.. Behöver nämligen ogräset i slänten till mina kryddor och örter i år..
Men nästa år ska dom få kämpa mot Bondtobaken minsann.
 :o
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1603 skrivet: 13 feb-13 kl 13:17 »
Ah.. Tack har haft samma fråga min TiB snusar ju !
Exakt så vi gör.. Fast det finns många sätt att torka den på.

Maria C S

• Småland
« Svar #1604 skrivet: 13 feb-13 kl 14:16 »
Exakt så vi gör.. Fast det finns många sätt att torka den på.
Jag röker ju så jag har inte klurat så mycket kring snus.. men ska ta en titt på den saken  :) sen är det ju aromer och sånt, hmm hur får man det att smaka som general ? He he, ja jag får väl göra lite försök och se om han överlever  ;D
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1605 skrivet: 13 feb-13 kl 14:24 »

Håll tillgodo Sork !

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1606 skrivet: 13 feb-13 kl 17:03 »
Jag röker ju så jag har inte klurat så mycket kring snus.. men ska ta en titt på den saken  :) sen är det ju aromer och sånt, hmm hur får man det att smaka som general ? He he, ja jag får väl göra lite försök och se om han överlever  ;D
Rök torka bladen eller köp rökarom.
tillsätt bergamott arom

jag tänkte för övrigt odla citron bergamott men skippar det i år får se nästa år..
« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 04:52 av Sork »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1607 skrivet: 21 feb-13 kl 07:35 »
Tänkte bara säg att jag har 1000 Maryland och 1000 Virgina Gold som jag inte tänker använda.

Om någon skulle vara intresserad , bara skicka ett PM med namn+adress skickar jag mot portokostnaden.

Rusticana
Är någon intresserad av dessa??
Isf kan jag bjuda på en bra burley till dessa:
Standard Burley Tobacco (tabacum Burley var. Compact)
En fin kommersiell stam som används för härdighet och mjuk smak. Ett måste för cigarett tobaks odlaren. Denna växt växer snabbt och har hög avkastning producent. Jag rekommenderar att du lämnar upp till 14 blad på denna växt när beskärning.

opius

• Östergötland
« Svar #1608 skrivet: 21 feb-13 kl 13:28 »
Är någon intresserad av dessa??
Isf kan jag bjuda på en bra burley till dessa:
Standard Burley Tobacco (tabacum Burley var. Compact)
En fin kommersiell stam som används för härdighet och mjuk smak. Ett måste för cigarett tobaks odlaren. Denna växt växer snabbt och har hög avkastning producent. Jag rekommenderar att du lämnar upp till 14 blad på denna växt när beskärning.

Jag är intresserad!

Mvh Stefan

opius

• Östergötland
« Svar #1609 skrivet: 21 feb-13 kl 13:39 »
Satte Virginia och Alida den 15:e, tänkte först portionera ut alla fröer i krukor direkt men gav upp den idén ganska omgående.
Lite fröer i krukor och lite i en sån där låda man har köttfärs i.

Det växer på bra , dock har inte Alida kommit igång riktigt, har räknat ca 10-talet små gröngölingar, medan Virginia är ca 100st.
Är Alida normalt sett lite långsammare på att gro?

Har ställt allting i ett fönster.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1610 skrivet: 21 feb-13 kl 15:00 »
Ja alida var sega i starten för mig me förra året..
oroa dig inte de kommer (nog)..

tompan

• Jämtland
« Svar #1611 skrivet: 21 feb-13 kl 17:05 »
Hej

Jag är nyreggad men följt denna tråd i ca ett år för att få lite tips. Inför detta år är jag intresserad av nån starkare sort och ev alida 30-40 av varje, jag har Adonis jag kan byta emot. Jag har även fröer som är goldenvirgina eller havana jag kan skicka till nån som är intresserad, dock vet jag inte vilken av dom de är då jag glömde märka burken.

Sorter jag har: havana, adonis, golden virginia, tennesse burley, orient samsoun samt black bolivian

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1612 skrivet: 21 feb-13 kl 19:42 »

Jag sådde dessa 10/2. Bondtobaken kom upp rätt fort (till vänster) men Alida tog betydligt längre tid att gro (höger).

Rustica1962

• Halland
« Svar #1613 skrivet: 21 feb-13 kl 20:48 »

Ser ju ut som att du har fått en finfin start tycker jag.

Hur verkar sålådorna tycker du ?

Växer som bara den i mina lådor jag köpte så jag är mkt nöjd med dom , men det växer bra i mina egentillverkade oxå.

Vissa sorter tar sig bättre än andra ,  mina Szamosi verkar ha det lite småkämpigt  medans Latakia växer på jättebra , så även Black Mammoth.

Funderar på hur göra vid utplanteringen lite ibland och kanske man kunde göra ett förband med 2-4 plantor till att bli 1 ?

Jag har många plantor och många sorter , skulle väl kunna ta 2 lotter istället för 1 / a' 100 kvm , 350 för 1   -   525 för 2......angenämt problem

Hönsgödsel blir det en del iår tillskillnad från ifjol , och när jag skolar om dem ska jag använda Hasselfors Kogödsel hade jag tänkt ( 45 kr/40L säck på Cheapy)
« Senast ändrad: 21 feb-13 kl 20:51 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1614 skrivet: 21 feb-13 kl 21:42 »
  Kul att du kommer med oss tompan !

Jag har en korspollinerad Rustica/Alida du kan få av mig i mängder om du vill , bara skicka ett PM till mig med namn + adress så skickar jag dej ett gäng.

Såg ut så här efter ca en månad på friland , och det är en tomdosa som hänger på järnet ijämte.

Rustican gillade jag skarpt att göra snus på , en klar favorit med tryck i .
« Senast ändrad: 21 feb-13 kl 21:47 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1615 skrivet: 21 feb-13 kl 23:37 »

En Golden Virgina som såldes på eBay i England  tidigare i år  (  i form av frö då givetvis).

Ögongodis
« Senast ändrad: 22 feb-13 kl 07:39 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1616 skrivet: 22 feb-13 kl 05:32 »
Hej

Jag är nyreggad men följt denna tråd i ca ett år för att få lite tips. Inför detta år är jag intresserad av nån starkare sort och ev alida 30-40 av varje, jag har Adonis jag kan byta emot. Jag har även fröer som är goldenvirgina eller havana jag kan skicka till nån som är intresserad, dock vet jag inte vilken av dom de är då jag glömde märka burken.

Sorter jag har: havana, adonis, golden virginia, tennesse burley, orient samsoun samt black bolivian
Du har ju redan några starkare tobaks varianter ju >:D
Adonis och Tennesse Burley och Orient Samsoun kanske jag kan köpa av dig nåsta år (om du har kvar då)..
Vad ska du göra av din tobak??
« Senast ändrad: 22 feb-13 kl 06:22 av Sork »

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1617 skrivet: 22 feb-13 kl 08:04 »
  Ser ju ut som att du har fått en finfin start tycker jag.

Hur verkar sålådorna tycker du ?

Jepp! Vartenda frö jag fick av dig verkar gro finfint, men jag har många kvar att sätta än, hur länge kan man spara dem tror du? Kan jag använda dom nästa år också?
Tycker att sålådorna funkar bra, man behöver ju inte vara rädd för att det ska torka när locket är på. Tyckte även att tipset i senaste Åter verkade smidigt att göra småkrukor av papprullar, och sen bara ställa hela krukan i en större eller ut i jorden när det är dags för det. Ska ta och testa det också.
Jag kommer också använda en hel del hönsgödsel i odlingsbäddarna. Hoppas även på att få en vagn med hästgödsel från en granne annars blir det säckar med koskit här också.

Det är ingen dålig tobaksodling du har satt igång Rustica! Hur många kg färdigt snus räknar du med att det blir av det hela. Försöker få en uppfattning om hur stor areal som behövs för 365 dosor snus.

syster Micke

Balder

• Halland
« Svar #1618 skrivet: 22 feb-13 kl 10:27 »
Undra om jag gör rätt nu? Detta är mitt första inlägg tänkte svara Micke,snusade också en dosa köpsnus om dan innan jag gick över till snussatser.Förra året odlade jag 115 Alida plantor malde ner detta till ca 13 kg pulver det gör ca 30 kg snus det är betydligt mer än en årskomsumtion för mej trots att jag försöker snusa dygnet runt.Rustica skulle gå att få köpa ett par udda plantor av dej framöver bor i Tvååker kan ta en tur ner till dej innan utplantering.Anders

Rustica1962

• Halland
« Svar #1619 skrivet: 22 feb-13 kl 11:08 »

Ser ut att bli 5-600 plantor av ca 30 olika sorter micke , lite därför tänkte jag se om man kunde buntat ihop dom lite   :-[

Det driver på när man ser olika sorter tycker jag , därför har det blivit så här , kan inte hejda sej liksom   ::)

Har bla 9 olika sorters Rustica ,  i år ska jag bara ta stjälkar och blad. Vet inte sådär men kanske kunde bli 5 kg pulver /  100 plantor x 6 = 30 kg pulver = 75 -90 kg färdigt snus , det blir som det blir......

Det är mest de olika sorterna jag är intresserad av , ju mer udda dom är desto mer exalterad blir jag , får en finsk Rustica idag eller nästa vecka som heter Kessu + Kentucky Dark Fire från en kontakt i USA .

Har bytat med rätt många odlare i USA då jag oftast skickat Alida till dom och fått tillbaka något jag vill odla , det har fungerat jättebra , sen har jag köpt väldigt mkt sorter på eBay både i USA och i England.

Så det ska bli jättespännande och se vad det blir med årets odling !     :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 3 användare
Stellaniskogen, Tli, KJE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser