Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442745 gånger)

opius

• Östergötland
SV: tobak
« Svar #1460 skrivet: 17 okt-12 kl 16:54 »
Jag har planer på att odla tobak i min trädgård, dels för att spara pengar, dels för att se om jag klarar av det.

Är det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig att få fram lite frön av "Mor Alida" ?
Jag kommer även odla Virginia Gold, Small stalk black mammot, Burley och Havanna..

Målet är att under 2014 inte behöva köpa ett enda paket cigarretter, så ett förslag på hur stor odling jag behöver samt vilka sorter som går att blanda till fina ciggaretter uppskattas.

Jag röker ca ett paket om dagen, och jag läste att det är ca 13 gram tobak i ett paket.
Detta innebär att jag röker ca 5kg tobak / år, och då behöver jag minst 50 plantor om varje enskild planta ger mig 100g. (Läste att det blir ca 100-300g / planta)

Sen får man väl räkna med att inte alla plantor blir bra osv.. Så jag tänker mig runt 100 plantor, räcker det och hur stort utrymme krävs för detta?

Skulle även tycka det var spännande att ge sig på att rulla någon ciggarr eller två.

Mvh

Rustica1962

• Halland
« Svar #1461 skrivet: 17 okt-12 kl 17:14 »
Hej opius !
Du kan ringa Jeanette Danielsson på Tobaks&Tändsticksmuseet på Skansen i Stockholm på NR : 08-6580393.
Mycket trevlig kvinna som gärna skickar dej Alidafrö mot en ringa kostnad.

opius

• Östergötland
« Svar #1462 skrivet: 17 okt-12 kl 19:59 »
Hej opius !
Du kan ringa Jeanette Danielsson på Tobaks&Tändsticksmuseet på Skansen i Stockholm på NR : 08-6580393.
Mycket trevlig kvinna som gärna skickar dej Alidafrö mot en ringa kostnad.

Tackar!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1463 skrivet: 17 okt-12 kl 21:51 »
Skulle numret vara fel så bara be henne koppla dig till butiken , Jeanette är CEO eller chef för hela Museet.
Du får säkert ett par hundra frö för en spottstyver.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1464 skrivet: 18 okt-12 kl 11:38 »
Jag har planer på att odla tobak i min trädgård, dels för att spara pengar, dels för att se om jag klarar av det.

Är det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig att få fram lite frön av "Mor Alida" ?
Jag kommer även odla Virginia Gold, Small stalk black mammot, Burley och Havanna..

Målet är att under 2014 inte behöva köpa ett enda paket cigarretter, så ett förslag på hur stor odling jag behöver samt vilka sorter som går att blanda till fina ciggaretter uppskattas.

Jag röker ca ett paket om dagen, och jag läste att det är ca 13 gram tobak i ett paket.
Detta innebär att jag röker ca 5kg tobak / år, och då behöver jag minst 50 plantor om varje enskild planta ger mig 100g. (Läste att det blir ca 100-300g / planta)

Sen får man väl räkna med att inte alla plantor blir bra osv.. Så jag tänker mig runt 100 plantor, räcker det och hur stort utrymme krävs för detta?

Skulle även tycka det var spännande att ge sig på att rulla någon ciggarr eller två.

Mvh

Du kan räkna max 100 g färdig tobak pr. planta, bruk ca. 50 cm. mellan rad och planta, Mor Alida frön kan jag sända dig efter Jul, måste "testa" frön först!
Jag rullar cigarrer, och här er en kanon-bra länk till just det:

http://www.howtogrowtobacco.com/

Och så går du ned på sidan och väljer:

Making Cigars
How to make cigars

Den översta länken: How I roll cigars 101........... är super, här får du båda text och bilder av processen, (Jag brukade denna sida när jag lärde mig detta)  lycka till! ;)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1465 skrivet: 19 okt-12 kl 04:24 »

Opius Hittade annars en ganska intressant sida till dig:

http://app.ecwid.com/jsp/1039517/category?2297049

Lurkers Det var en ganska bra länk du delade med dig av  :D
-Har varit där tidigare och "snokat" men glömt bort adressen (så tack så mycket)..
Lagrar du dina blad 2-5år innan eller fuskar du?? Skulle vilja veta hur stor skillnaden är mellan hur länge bladen lagras. Har jag fattat det hela rätt så ska ju bladen först lagras Läääänge sen ska dessutom Cigarren lagras... Frågan är om jag som icke rökare skulle känna någon större skillnad..

Har du tid så kan du väl klicka på jordgloben under mitt nylle och kolla i mappen Cigarrer och berätta vad du tycker om den. Funderar själv lite smått på att göra cigarrer och även piptobak (med tiden). Men efter som att jag inte röker känns det lite dumt..

Syftet med min sida är att försöka få fler folk att prova odla eget, är ju en jätte rolig och trevlig hobby.
« Senast ändrad: 19 okt-12 kl 04:32 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Lurkers

• Värmland
« Svar #1466 skrivet: 19 okt-12 kl 07:53 »

-Har varit där tidigare och "snokat" men glömt bort adressen (så tack så mycket)..
Lagrar du dina blad 2-5år innan eller fuskar du?? Skulle vilja veta hur stor skillnaden är mellan hur länge bladen lagras. Har jag fattat det hela rätt så ska ju bladen först lagras Läääänge sen ska dessutom Cigarren lagras... Frågan är om jag som icke rökare skulle känna någon större skillnad..

Har du tid så kan du väl klicka på jordgloben under mitt nylle och kolla i mappen Cigarrer och berätta vad du tycker om den. Funderar själv lite smått på att göra cigarrer och även piptobak (med tiden). Men efter som att jag inte röker känns det lite dumt..

Syftet med min sida är att försöka få fler folk att prova odla eget, är ju en jätte rolig och trevlig hobby.

Blir nästan som en vin -  blir bättre med åren!
Jag torkar bladen först (Color curing) efter det, så har jag fermenterat dom en månad i min fermenteringsbox, har inte lagrat dom efter fermenteringen men rullat cigarrer direkt efter, men som sagt dom smakar bättre med någon år på nacken.Jag bevarar mina cigarrer i en humidor med luftfuktare.

" De skall helst vara ljusa, tunna och utan hål. " Bra sida, men varför skall dom helst vara ljuse? som du skriver: "Cigarrer kan sorteras i färger"

Och lite mycket Google translate möjligen... ;)
« Senast ändrad: 19 okt-12 kl 08:02 av Lurkers »

opius

• Östergötland
« Svar #1467 skrivet: 19 okt-12 kl 10:41 »

Det var därifrån jag beställde fröer, vi får se om det kommer några på posten :)
Funderar på att redan nu börja med att göra iordning trädgården, så det inte blir så förbannat bråttom nästa år precis när kälen släpper.

Trevlig helg på er!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1468 skrivet: 19 okt-12 kl 15:16 »
Blir nästan som en vin -  blir bättre med åren!
Jag torkar bladen först (Color curing) efter det, så har jag fermenterat dom en månad i min fermenteringsbox, har inte lagrat dom efter fermenteringen men rullat cigarrer direkt efter, men som sagt dom smakar bättre med någon år på nacken.Jag bevarar mina cigarrer i en humidor med luftfuktare.

" De skall helst vara ljusa, tunna och utan hål. " Bra sida, men varför skall dom helst vara ljuse? som du skriver: "Cigarrer kan sorteras i färger"

Och lite mycket Google translate möjligen... ;)

-Japp det är enheldel Google translate (tyvärr är min Italienska inte så värst bra). Men jag vill gärna dela med mig om det dom berättar för mig. Huvudsaken är ju att det är begripligt...

Varför ljusa?? har tydligen med smaken att göra. Har jag förstått det rätt så blir Kvalitén bättre med tunna blad. 
« Senast ändrad: 19 okt-12 kl 15:22 av Sork »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1469 skrivet: 21 okt-12 kl 15:10 »
Några böcker jag har är:

uppenbarade hemligheten, eller konsten att bereda alla sorter snus ochrök-tobak efter Holländska sättet, till nytta så väl för fabrikanter, som alla snus- och tobaks-älskare. Utgifven af En Holländsk Emigrant. från 1801

Anvisning att för billigt pris bereda Snus,tugg och röktobak samt cigarrer af Friedrich Bodenbruck.
från 1852

dessa är rätt mysiga..
Hej på dej Erik Röde !

Låter spännande dom där böckerna du har.
Står där något som är av speciellt intresse för en snusälskare , alltså något som skiljer sig markant ifrån hur vi gör med vår Alida + BondTobak ?
Hade varit kul att veta.....
Med väldigt vänlig hälsning Rustica 1962

Lurkers

• Värmland
« Svar #1470 skrivet: 22 okt-12 kl 07:35 »
-Japp det är enheldel Google translate (tyvärr är min Italienska inte så värst bra). Men jag vill gärna dela med mig om det dom berättar för mig. Huvudsaken är ju att det är begripligt...

Varför ljusa?? har tydligen med smaken att göra. Har jag förstått det rätt så blir Kvalitén bättre med tunna blad.

Ljusa blad ger en mildare arom, har inget med kvaliteten på cigarren vad färgen på tackbladet är.
Mörka ger en starkare.
Och du har rätt i att kvaliteten blir bättre med tunna täckblad,  dom blir mera rökbara, och aromen kommer bättre fram.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1471 skrivet: 22 okt-12 kl 07:59 »
Ljusa blad ger en mildare arom, har inget med kvaliteten på cigarren vad färgen på tackbladet är.
Mörka ger en starkare.
Och du har rätt i att kvaliteten blir bättre med tunna täckblad,  dom blir mera rökbara, och aromen kommer bättre fram.
Tusen tack för dina svar Lurkers. :D
-Tror faktiskt att jag ska testa att göra någon cigarr. Låter riktigt spännande ju

Lurkers

• Värmland
« Svar #1472 skrivet: 22 okt-12 kl 09:37 »
Tusen tack för dina svar Lurkers. :D
-Tror faktiskt att jag ska testa att göra någon cigarr. Låter riktigt spännande ju

Köp dig en "cigar mold" på ebay !

Lurkers

• Värmland
« Svar #1473 skrivet: 22 okt-12 kl 14:23 »
Här er en bok som jag har hämtat mycket - mycket information om alt från frön till färdig tobak, den är gammal men som sagt väldigt mycket bra information!  ;D

http://archive.org/stream/tobaccogrowingcu00lockrich#page/n5/mode/2up

Tännlappen

• -
« Svar #1474 skrivet: 25 okt-12 kl 02:12 »
opius...Ta till lite extra på ditt land så du får en bred jordkant runt om,hjälper lite mot sniglar o dyl...själv ska jag nog göra upphöjda rader nästa år..ännu lite svårare för sniglarna... :)

Lurkers

• Värmland
« Svar #1475 skrivet: 25 okt-12 kl 13:24 »
opius...Ta till lite extra på ditt land så du får en bred jordkant runt om,hjälper lite mot sniglar o dyl...själv ska jag nog göra upphöjda rader nästa år..ännu lite svårare för sniglarna... :)

Jag testade "priming"(tok bort dom nedersta 2-4 bladen) på någon planta för å minimera snigelangreppen, och det funkade bra, så till nästa år ska jag göra detta direkt ved utplanteringen på alla mina plantor.

Tännlappen

• -
« Svar #1476 skrivet: 25 okt-12 kl 16:31 »
Jag testade "priming"(tok bort dom nedersta 2-4 bladen) på någon planta för å minimera snigelangreppen, och det funkade bra, så till nästa år ska jag göra detta direkt ved utplanteringen på alla mina plantor.
...Japp...Sedan se till att dom små plantorna växer fort...Verkar inte som sniglar är så förtjusta i större plantor...Placera plantorna så sol och vind kommer åt på bästa sätt..

Wisse

• livetheltenkelt.se
    • Dalarna
    • blogg om min gård
« Svar #1477 skrivet: 25 okt-12 kl 17:40 »
Fy tusan vilken bra tråd!  ;D Här kan man lära sig mycket

Lurkers

• Värmland
« Svar #1478 skrivet: 26 okt-12 kl 07:49 »
En ting till som jag har erfaret, är å toppa plantan tidigare så bara ca. 10 blad är kvar.
Jag har en tendens till å spara alt för många blad över 20, och det resulterar alltid att dom sista jag skördar inte är mogna, och därför torkar dom lite gröna.(som inte är bra när man vill ha dom för cigarrer - snus gör det inte något med et å annat grön-torkat löv)

Läste i den boken jag länkade till på denna sidan att många tobaksodlare  i Amerika gjorde just detta och att dom ansåg att avlingen till å med blev större med reducerat bladmängd,  till å med så lite som 5 mognade blad kvar på plantan gav större avling en 15 då många av dom 15 inte blev helt mogna och heller inta av den storlek som dom 5 var av!
Så här uppe i Norden med våra regniga och korta sommar så är det något å tänka på.

opius

• Östergötland
« Svar #1479 skrivet: 29 okt-12 kl 15:51 »
Har fortfarande inte fått fröerna jag beställde från http://app.ecwid.com/jsp/1039517/category?2297049 (Tobaksfro.n.nu), tror inte heller jag kommer få dom :(
Blir till att beställa på cuthof och sedan fixa Alida-fröer på annat håll.

Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 2 användare
mulle mullvad, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser