Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442742 gånger)

Erik Röde

• hemmapappa
SV: tobak
« Svar #380 skrivet: 10 nov-09 kl 20:34 »
Det är enklare att förklara med en bild.Nåja

Som lim kan du använda äggvita eller hemkokat tapetklister. Se till att bladen i innlagan är så torra som möjligt (utan att för den skull smulas sönder eller brytas) Har du för blöta blad blir cigarren för tät. Rulla inte för hårt då går den inte att röka, ej heller för löst, då blir den heller inte bra. Detta innebär att ungefär en på tre fakiskt blir bra. Mao rulla många! Gör dem lagom tjocka, små är svåra att få bra drag i medan för tjocka blir rena döden att röka. Vänta med torpedrullning, det är svårare, men är faktiskt en rökteknisk pryl så den är inte fel att lära sig på sikt.

Förvånatsvärt många blir efter ett tag helt ok!
Lycka till!

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #381 skrivet: 10 nov-09 kl 20:38 »
Kan man bruke hele blad till innlagan, eller tar man bort mittnerven först?

Tännlappen

• -
« Svar #382 skrivet: 11 nov-09 kl 15:01 »
Kan inte mycket om cigarrer,har själv rullat "mumiers"  :) . Jag tog bort mittnerven.  :o . Har smakat på min snussats,smakar mycket karbonat än så länge efter 4 dygn i vila. Kollade med målarbolag om deras sodor,rekommenderar inte användning i någon sorts mat,kan inte garantera renhet i tillverkningsprocessen="man vet inte vad man får i sig". Nog Apoteket som gäller. Experimenterade lite,lade bikarbonat i ett vattenglas,löste sig inte. Värmde bikarbonatet i ugnen 200gr 10 min,verkade lösa sig bättre efter det men en liten rest kvar.Provade målarsoda,löste sig helt.Bakpulver löste sig inte heller helt en liten rest kvar. Ska vänta några dygn till och smaka,om inte bra=bortkastat snus.  :o . Som sagt blir Apotekets natriumkarbonat för säkerhets skull  :):-X

Lurkers

• Värmland
« Svar #383 skrivet: 11 nov-09 kl 15:23 »
Jeg kjörer med vanlig målersoda, det er 100% natriumkarbonat.

Tännlappen

• -
« Svar #384 skrivet: 11 nov-09 kl 18:08 »
Enda jag sett är Nitors soda 99 procent.  ::) .På Nitors pdf-sida står det att man kan ha kristallsoda till lutfisk men frågar man dom ska man inte ha det. På Beckers burk eller flaska stod det ingenting.  :o . Finns kanske andra märken?  :-X

Tännlappen

• -
« Svar #385 skrivet: 11 nov-09 kl 23:34 »
Hittade ett säkerhetsdatablad från 2005,där verkar det vara 100procent natriumkarbonat i Nitor målarsoda.Får väl kolla på en flaska om jag hittar någon.  :) .

Lurkers

• Värmland
« Svar #386 skrivet: 12 nov-09 kl 13:01 »
Jag bruker Nitor, har fungerat perfekt i mange år nu...

Tännlappen

• -
« Svar #387 skrivet: 12 nov-09 kl 16:06 »
"Lurkers"
Hittade inte Nitor  :o .Varuhusen verkar inte ha någon soda längre.Var inom lantmännen och kollade,fick syn på något som heter "Clear Pool",PH-höjare för badpoolen. 100 procent natriumkarbonat i granulatform,bilder på badande människor :o ,så det ska jag använda.Kan inte vara så mycket skräp i det eftersom man har det i poolen och därmed kan få i sig vatten. 1kg kostar 79kr.  :)

Lurkers

• Värmland
« Svar #388 skrivet: 12 nov-09 kl 16:27 »
Kjöper min natriumkarbonat på Colorama.

Tännlappen

• -
« Svar #389 skrivet: 17 nov-09 kl 16:43 »
Mitt snus börjar att rätta till sig,värmde upp massan till ca 95 grader så det riktigt fick ånga ur sig  :o . Börjar bli riktigt gott,mustig och vuxen smak(varar länge)  ;D . Tänkte på det här med snusrecept,typ Generalsnus är ju ett väldigt gammalt recept,kan ju inte funnits så mycket ingredienser på den tiden.Kanske är det Alidatobak och bondtobak som dom använt. Har beställt rökarom för dom kanske röktorkade tobaken. Nu använder jag endast Alidatobak till cigarett,pipa,snus och någon mumiecigarr. När jag gör röktobak pressar jag en kaka som jag sedan snittar med vass kniv,är man noggrann går det inte att skilja från köpt tobak. Tittade till min andraskörd,lite mögelproblem så jag fick ta ner bladen som såg bruna ut och lägga dom i fermenteringskammaren för torkning. Ska sedan lägga dom i högre värme i bakugnen för att döda eventuella mögelsporer.  :):-X

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #390 skrivet: 17 nov-09 kl 20:25 »
Ska ta och titta till bladen ute i torken. Med lite tur är de klara och då är det bara att invänta en dimmig dag att plocka bladen från stjälkarna.

Det är trevligt att läsa tännlappens inlägg. Du verkar självförsörjande på tobak. Topp! Det är faktiskt inte så svårt.

Vad gäller gamla recept på snus. Jag letade i Kungliga bibliotekets listor och valde ut några gamla titlar som de sedan (mot betalning) kopierade och skickade till mig. Det finns mängder att välja på. Böckerna fram till 1900 handlar om hur  man ska få en större och bättre skörd samt förädla bättre. 1900-2000 handlar om tobakens fördärv 2000- handlar om njutning...

Tännlappen

• -
« Svar #391 skrivet: 19 nov-09 kl 14:51 »
Förhoppningsvis klarar man sig ett år  :). Kollade på Kungliga biblioteket,hittade något av författaren "Bodenbruck Friedrich" något om snusrecept.Googlade på namnet och fick upp den som Googlebok,kan ladda ner den som pdf. Kan ingen tyska,men tror det handlar om snus, isåfall avancerade recept med b.la. Arabiqum gummi,trodde inte dom var så avancerade på den tiden. Om det nu är snusrecept vore det kul om någon kunde översätta recepten och skriva ner det här. Söker man på Strengbergs legendariska snus kommer man till facebook där någon omvandlat receptet till mindre mängder.  :)  :-X

Sommartorparn

« Svar #392 skrivet: 19 nov-09 kl 15:41 »
Om det är ett tyskt recept är väl chancen stor att det inte gäller svenskt snus. Inte för att jag är expert på snus, men jag vet i alla fall att svenskar stoppar in snus under läppen och tyskar liksom sniffar in snuset (säljs i små, små dosor) och nyser efteråt. Som Ottfried Fischer i den nya tyska adaptionen av Father Brown.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #393 skrivet: 19 nov-09 kl 18:42 »
Några böcker jag har är:

uppenbarade hemligheten, eller konsten att bereda alla sorter snus ochrök-tobak efter Holländska sättet, till nytta så väl för fabrikanter, som alla snus- och tobaks-älskare. Utgifven af En Holländsk Emigrant. från 1801

Anvisning att för billigt pris bereda Snus,tugg och röktobak samt cigarrer af Friedrich Bodenbruck.
från 1852

dessa är rätt mysiga..

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #394 skrivet: 19 nov-09 kl 18:43 »
och översatta..

Tännlappen

• -
« Svar #395 skrivet: 19 nov-09 kl 19:52 »
 :) Nu sitter du inne med alla hemligheter i snuskokeri  ;D . Jag förstod inte hur man beställde kopior därifrån. Måste vara den boken du nämner sist som finns som googlebok på tyska. Intressant att veta vilka ingredienser dom använde på den tiden,borde ju vara något sådant i dom gamla svenska märkena.   :-X

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #396 skrivet: 19 nov-09 kl 21:24 »
Om du surfar in på KBs hemsida och söker på repro så hamnar du rätt efter en liten stund.

De är trevliga att prata med på avdelningen och hjälper gärna till, men det kostar. Ett alternativ är givetvis att åka dit och läsa på plats. Då ska man beställa fram i förväg.

Tännlappen

• -
« Svar #397 skrivet: 19 nov-09 kl 22:00 »
Blev inte klok på deras system,hamnade i något dom kallar Regina,klickar man på önskad titel så kommer det bara upp något om att dom plockar fram boken från lagret,inget om att man kan köpa en kopia.  :o:-X

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #398 skrivet: 19 nov-09 kl 22:40 »
Se om den här länken hjälper:http://www.kb.se/lana/humlegarden/kopiering/priser/
eller den här:http://www.kb.se/lana/humlegarden/kopiering/bestallning/

Du behöver dock ha koll på vilken bok du är på jakt efter via exempelvis regina eller libris.

Ring dem om du undrar. De är trevliga.

Tännlappen

• -
« Svar #399 skrivet: 19 nov-09 kl 23:37 »
Fina länkar  :) . Phuuuuhh va dyrt  det blir att få en bok kopierad  :o . Förstår nu vad du menar med att det "kostar". Såg att det finns möjlighet att ta med en digitalkamera och fotografera boksidorna men det förutsätter kanske att man har biblioteket i närheten(eller vägarna förbi). Får nog öva upp tyskan och vänta på att google lägger ut böckerna.  Övrigt:snuset jag gjort blir godare och godare,smakar bättre än snussatsen jag köpt innan(måste vara Alidatobakens förtjänst). 5ml Bergamotte har jag lagt i som aromämne. Jag gör så att jag klipper fyrkantiga bitar av melittafilter som jag lägger snus på och packar ihop och lägger under läppen,blir som portionssnus.  :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 2 användare
mulle mullvad, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser