Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442727 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: tobak
« Svar #1420 skrivet: 04 okt-12 kl 19:34 »
Tja , den ligger runt 6,65 ungefär.
Men det roliga ligger ju i att av en ren tillfällighet hittat en så ovanlig sort som Black Bolivian Tobacco .
Hittade faktiskt One Sucker Tobacco seeds på eBay som jag ligger o bjuder på just nu , också kallad Oxtungetobak.
Översatt urklipp från newhopeseed.com :En Sucker tobaksfrön
Artikelnummer: TOB124A

"Mörk lufttorkad typ"
Historiska Användningsområden:
Tuggtobak, snus, cigaretter och cigarrer blandning.
Ursprunget till One Sucker är oklart, men tros vara en kvarleva från en sort som anges i några av de tidigaste tobak litteratur under namnet tunga eller Ox-Tongue. En Sucker härleder sitt namn från det faktum att det ger färre rotskott än de flesta sorter. Det är en tydlig variation i att den ger en mycket lång, smal blad som har en framträdande HUVUDNERV. En Sucker är en mörk lufttorkad typ tobak som användes för cigarett, tugga, rör, cigarr fyllmedel tobak.
Jag ska göra snus av all den tobak jag odlar , över 20 år sedan jag slutade röka.Rökade bara efter maten , har provat både pipa och cigarett.
Description
'One Sucker'
Nicotiana tabacum L
[ Approximately 100 seeds per packet ]
'One Sucker' tobacco is an all-purpose, dark, air-cured tobacco that was used for snuff, chewing, cigarettes and cigar blending.
The exact history of 'One Sucker' tobacco is elusive.  We do know that it predates 1900.  It is believed to be synonomous with a very old variety called 'Tounge' or 'Ox-Tongue' mentioned in very old literature.

One sucker produces fewer suckers (flowering stalks) which is a desireable trait for tobacco leaf growers.  Its leaves are very long, narrow, and have a prominent midrib.
Our seed stock originated from the USDA's accession number PI 551290.  Each packet contains approximately 100 seeds.
Utklippet är från victoryseeds.com , men varken dom eller newhopeseed.com skickar till Sverige , vad jag begriper iallafall.
Här är en liten bild http://forumbilder.se/images/194201231806P9619.jpg
Vet du om man kan plantera tobak i typ 10 Liters hinkar/spannar ?
Funderar på att prova nästa år , då jag kunde haft ''min odling'' utanför dörren  då jag bor i lägenhet på 3:e våningen och slippa cykla ut till odlingslotten som är 5 km iväg och lika mkt hem igen.
Antagligen så är där lerjord i lotten som är på 100 kvm/st och det är nog inte så bra tror jag....och när det regnar mkt har vattnet svårt att sjunka undan.
Har oxå läst att man kan plantera i sand om man tillför näring ovanpå plantan i form av nyklppt gräs , typ....http://www.frinnaryd.com/notiser/att%20odla%20i%20bara%20sand.htm.
Låter också spännande tycker jag , då jag hittat en STOR sandhög liggandes nere utmed Nissan där man skulle kunna sätta MÅNGA plantor.

Ha det så bra Sork
Ps. Vi kan väl se när jag får mina Black Bolivian , typ 1000 frö , skulle du vilja ha ett gäng är du välkommen !

-Hum ja varför inte?
är du intresserad av ett byte mot någon av de sorterna jag har??
Klicka in på jordgloben under mitt nylle så kan du läsa mer ;)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Puffpuff

• -
« Svar #1421 skrivet: 04 okt-12 kl 20:02 »
För den som inte vet vad det är för speciellt med Lurkers extremt speciella tobak så:
Connecticut Broadleaf:
Har anor från 1800-talet. Stora mjuka blad gör mycket bra omslag, fyllmedel eller bindemedel.
Connecticut Shade Leaf:
En av de äldsta tobaksodlarna i Connecticut Valley som är en stor källa till några av världens finaste wrapper blad. Denna guldfärgad omslag tobak är mycket uppskattad och beröm av många cigarr beslutsfattare och finsmakare. Connecticut Shade kommer från en stam av kubanska frö är skugga odlas under stora tält gasväv trasa (eller växthus skuggningsnät) för att skydda den känsliga blad. Det är tunt, djupt ådrad och används för att linda runt kända varumärken cigarrer som Macanudo, Davidoff, Montecristo, Ashton och Fonseca, bland många andra.

"Bara att lyfta på hatten och buga". Ska du göra cigarrer av tobaken så har du antingen haft en väldig tur eller också så vill du verkligen uppleva cigarrer som dom en gång verkligen smakade.. Får väl hoppas att du lyckas, många har försökt odla dessa sorter och dessutom få dom att bli i samma klass som dom blir på "ursprunglig ort" men dessvärre inte uppnått samma höga klass..

Känner att jag bara måste ifrågasätta hur du benämner cigarrens olika beståndsdelar, på svenska heter de ju "inlaga", "omblad" och "täckblad"- På engelska "filler", "binder" och wrapper.

Sen så brukar man ju hävda att det är de kubanska tobaken som inte kunnat kopieras nån annanstans i världen trots att man använt samma utsäde och försökt härma alla andra förutsättningar. Det är väl därför som de äkta kubanska cigarrerna skattas högst av de allra flesta finsmakare.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1422 skrivet: 04 okt-12 kl 20:23 »
Känner att jag bara måste ifrågasätta hur du benämner cigarrens olika beståndsdelar, på svenska heter de ju "inlaga", "omblad" och "täckblad"- På engelska "filler", "binder" och wrapper.

Sen så brukar man ju hävda att det är de kubanska tobaken som inte kunnat kopieras nån annanstans i världen trots att man använt samma utsäde och försökt härma alla andra förutsättningar. Det är väl därför som de äkta kubanska cigarrerna skattas högst av de allra flesta finsmakare.
Absolut Puffpuff jag översatte kanske lite tokigt. Men det hänger mer på källan och kanske översättnings programmet. Från sidan jag hämtar min info.
När det gäller tobak kan du och jag odla och hantera exakt samma sort exakt lika men likförbannat få skillnader i smak. Allt spelar nämligen roll. Väder, jord gödning och luft. Det gäller faktiskt inte bara kubansk tobak. Fast det är allt något speciellt med just deras tobak. Troligen mest det att dom har dom absolut ultimata förhållandena.
Sen har alla sina egna små knep i hanteringen. Italien är ett annat land som är duktiga på tobak.  :-[
« Senast ändrad: 04 okt-12 kl 20:30 av Sork »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1423 skrivet: 04 okt-12 kl 20:51 »

Vet du om man kan plantera tobak i typ 10 Liters hinkar/spannar ?
Funderar på att prova nästa år , då jag kunde haft ''min odling'' utanför dörren  då jag bor i lägenhet på 3:e våningen och slippa cykla ut till odlingslotten som är 5 km iväg och lika mkt hem igen.
Antagligen så är där lerjord i lotten som är på 100 kvm/st och det är nog inte så bra tror jag....och när det regnar mkt har vattnet svårt att sjunka undan.
Har oxå läst att man kan plantera i sand om man tillför näring ovanpå plantan i form av nyklppt gräs , typ....http://www.frinnaryd.com/notiser/att%20odla%20i%20bara%20sand.htm.
Låter också spännande tycker jag , då jag hittat en STOR sandhög liggandes nere utmed Nissan där man skulle kunna sätta MÅNGA plantor.

Ha det så bra Sork
Ps. Vi kan väl se när jag får mina Black Bolivian , typ 1000 frö , skulle du vilja ha ett gäng är du välkommen !

10L Spannar har jag använt mig mest av iår efter som att jag var sent ute. Funkade bra. Tyvärr verkar jag ha övergödslat Alida:n lite med kväve. Annars helt ok. Tappar bara sina blommor.
Tänk dock på att hantera planytorna som om de vore kaktusar ungefär. Vattna inte för ofta, Mycket vatten och sällan verkar funka bäst.

Du kan samla växter i vatten Ex Brännässlor, låta dom stå (rör då runt dagligen) och vattna plantorna med detta. Obs dom bör vara ca 1dm höga innan du börjar med detta om du odlar i mager jord eller sand.
« Senast ändrad: 04 okt-12 kl 20:57 av Sork »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1424 skrivet: 04 okt-12 kl 21:40 »
Tack för tipset Sork ,
Använde faktiskt nässelvatten för att gödsla mina plantor i år  + utspäddt urin.
Nästa år ska jag prova med kaffesump , såg på din webbsida att du använde spannar på de olika tobakssorterna du tagit bilder på.
http://www.alltomtradgard.se/fragor-och-svar/juni/ar-det-kaffesumpen-som-go/
Innehåller visst väldigt mycket nyttiga ingredienser som gör gott vid både kaktusar  ;D och säkert tobaksplantor också.
Har massvis med Rusticafrö också och lite Alida.
Skickade över tusentals Alidafrö till sustainableseedco.com där jag beställde Red African + Orinocco

Vi hörs Sork

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
« Svar #1425 skrivet: 05 okt-12 kl 20:45 »
Hej alla!

Tänkte bara uppdatera er hur det gått för mig! mer info och text finns på min blog, här är lite bilder

Jag har kopplat in solcellerna till fläkten som dagtid för att minska torktiden..

Min Privata blogg: http://energy.compress.to

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1426 skrivet: 06 okt-12 kl 00:38 »
Hej alla!
Tänkte bara uppdatera er hur det gått för mig! mer info och text finns på min blog, här är lite bilder

cman har varit inne på din sida och snokat lite ;)
Ser ganska intressant ut ju.. Kanske ska prova din variant själv vid tillfälle.
Dock inte i år, min tobak härdar finfint och bara sett spår av möggel på ett litet blad.

-Hoppas att du får ihop snus så du klarar dig.

Puffpuff

• -
« Svar #1427 skrivet: 06 okt-12 kl 05:12 »

Dock inte i år, min tobak härdar finfint och bara sett spår av möggel på ett litet.....

Sork, när du skriver att du "härdar" din tobak är det nåt man gör när det ska bli snus?
Själv så hänger jag upp tobaken på "torkning" efter skörd. Och när man torkar tobak i odlarsammanhang så ska det ju gå långsamt och bladen bli bruna.
På engelska säger de "color curing".

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1428 skrivet: 06 okt-12 kl 08:47 »
Sork, när du skriver att du "härdar" din tobak är det nåt man gör när det ska bli snus?
Själv så hänger jag upp tobaken på "torkning" efter skörd. Och när man torkar tobak i odlarsammanhang så ska det ju gå långsamt och bladen bli bruna.
På engelska säger de "color curing".
;DNix puffpuff inget speciellt Jag låter mina blad härda till sin rätta färg genom att luft torka den. Har även rökt lite av bladen, funkar bra det me

Tännlappen

• -
« Svar #1429 skrivet: 06 okt-12 kl 11:54 »
Hmm..verkar mer riktigt att använda benämningen color curing... ordet härdning passar inte riktigt där tycker jag,kanske någon annan svensk översättning...Det enda jag härdar är plantorna innan utsättning..."cman"..ser att du inte ger upp i första taget :).. Övrigt:Slutplockat i landet i ficklampans sken...nu har jag en laddning till på tork  :D

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1430 skrivet: 06 okt-12 kl 17:37 »
Hmm..verkar mer riktigt att använda benämningen color curing... ordet härdning passar inte riktigt där tycker jag,kanske någon annan svensk översättning...Det enda jag härdar är plantorna innan utsättning..."cman"..ser att du inte ger upp i första taget :).. Övrigt:Slutplockat i landet i ficklampans sken...nu har jag en laddning till på tork  :D

Måste faktiskt medge att du gav mig en liten tankeställare där Tännlappen. Men frågan är om du funderat på vad "Curing" betyder???
Om inte så Enligt min Härdplast ordlista så betyder det just Härdning.. På mitt jobb måste jag även låta färgen Härda, därför ler jag extra brett åt Situationen. Med tanke på att Härdning är det samma som torkning.
Har även läst ett Engelskt recept på saft där "Curing" innebär Konservering. Med andra ord så är det bara så att vi tolkar ordet på olika sätt. 
Tror inte att ni har sådan nytta av den här länken med tanke på att vi tydligen översätter ordet olika..
http://www.tobaccoseed.co.uk/Cigar_Tobacco.html
« Senast ändrad: 06 okt-12 kl 18:29 av Sork »

Puffpuff

• -
« Svar #1431 skrivet: 06 okt-12 kl 20:28 »
Sork,
Jag vet inte om det här har med översättningen av det engelska curing att göra. Man har väl odlat tobak i Sverige sedan 1600-talet och självklart finns det redan svenskt tobaksvokabulär.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tobak
Kan hålla med om att de svenska orden kanske inte alltid är lika beskrivande…

Och jag tycker att man kan blanda in engelska ord i svenskan ifall man inte hittar nog bra svenska ord  ;)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1432 skrivet: 06 okt-12 kl 20:35 »
 ;D det kan vi nog skaka hand på puffpuff

Rustica1962

• Halland
« Svar #1433 skrivet: 07 okt-12 kl 14:02 »
Hobbiten, stjälkarna har den högsta koncentrationen av nikotin. Läste det i en uppsats om nikotin från Lunds universitet. Som jag hittade på nätet.
Jag använder stjälkarna, vilka ger mycket tobakspulver
Hej på dej pajen !
Läste om att du skrev att stjälkarna har den högsta koncentrationen av nikotin.
Skulle bara vilja fråga dej hur du gör för att få stjälken till tobaksmjöl , torkar du först och maler sedan eller maler du ner stjälken när den är färsk ?

Med mycket vänlig hälsning Rustica1962

pajen

• Uppland
« Svar #1434 skrivet: 08 okt-12 kl 18:43 »
Tjena Rustica
Jag torkar dom först, så att dom är riktigt torra. Sedan tar jag en mora kniv och täljer stickor av dom.
Sedan maler jag dom i en gammal köttkvarn. Husqvarna nr10, köpt på tradera för ca. 100 kr.

Man får veva lite "fram och tillbaka". Tycker att det går smidigt. Lättare gym pass ;)

Björknäve

• Skåne
« Svar #1435 skrivet: 08 okt-12 kl 21:45 »
Sedär Cman, det ser ju strålande ut =). Önskar jag hade plats att lägga ut skröfset sådär. Bagagelucketorkning har inte vatt någe vidare senaste veckorna och dessutom var jag lite för tidigt på det så det saftade ur sig för mycket senaste körningen. Jag blandade upp med färdigtorkat men det står ju helt still i alla fall i denna blöta. Jag har tjuvkört lådorna i ugnen några kvällar då jag kört en snussats i veckan. Jag stinker ju ner köket iaf när jag vispar massan om kvällarna. Har plockat hem och kört alla blad och lite av tjuvarna. Får se hur det går när det är dags för stammarna, mixern har börjat låta lite suspekt.

M O B

• Dans är ett lodrätt uttryck för ett lodrätt begär!
    • Norrbotten
« Svar #1436 skrivet: 08 okt-12 kl 22:17 »
Snusbaronen sålde ju grovmalen tobak via sin hemsida, även finmalen, ni kan ju maila han och kolla hur han malde sin tobak, riktigt fint snus gjorde han med, köper fortfarande av han och kommer antagligen fortsätta göra det så länge han e så billig som han är (370kr inkl frakt)
M O B

Låten som spelas mest just nu: http://www.youtube.com/watch?v=mtF8MKlVvfM

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1437 skrivet: 08 okt-12 kl 22:42 »
Sedär Cman, det ser ju strålande ut =). Önskar jag hade plats att lägga ut skröfset sådär. Bagagelucketorkning har inte vatt någe vidare senaste veckorna och dessutom var jag lite för tidigt på det så det saftade ur sig för mycket senaste körningen. Jag blandade upp med färdigtorkat men det står ju helt still i alla fall i denna blöta. Jag har tjuvkört lådorna i ugnen några kvällar då jag kört en snussats i veckan. Jag stinker ju ner köket iaf när jag vispar massan om kvällarna. Har plockat hem och kört alla blad och lite av tjuvarna. Får se hur det går när det är dags för stammarna, mixern har börjat låta lite suspekt.
Hoppas iaf att det blir bra tillslut. Själv hackar jag upp stammarna i små bitar innan jag torkar. Funkar bra för mig.
-Tack gode gud att jag har ett garage med spis i där jag kan leka av mig. Har gjort det inne 2 gånger och det osade lite illa men sånt liv det blev på frugan.. Det var den värsta biten med köket som "lekplats".

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
« Svar #1438 skrivet: 08 okt-12 kl 23:35 »
Hoppas iaf att det blir bra tillslut. Själv hackar jag upp stammarna i små bitar innan jag torkar. Funkar bra för mig.
-Tack gode gud att jag har ett garage med spis i där jag kan leka av mig. Har gjort det inne 2 gånger och det osade lite illa men sånt liv det blev på frugan.. Det var den värsta biten med köket som "lekplats".

Jag bearbetar hela plantan nu, tvättar rubbet, tar bort blad och skott och skär stammen till fyra strimlor, varpå jag maler ner skiten direkt och låter lufttorka. När det är helt torrt låter jag det gå i strimlaren tills jag är nöjd med pulvret. Detta fungerar än så länge även om det är fuktigt i förrådet :)

Jag har i alla fall hittat min metod nu, och det tack vare lite smått och gott från många här!

Tack! :)
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

Rustica1962

• Halland
« Svar #1439 skrivet: 10 okt-12 kl 14:42 »
Tjena Rustica
Jag torkar dom först, så att dom är riktigt torra. Sedan tar jag en mora kniv och täljer stickor av dom.
Sedan maler jag dom i en gammal köttkvarn. Husqvarna nr10, köpt på tradera för ca. 100 kr.

Man får veva lite "fram och tillbaka". Tycker att det går smidigt. Lättare gym pass ;)

Tack för svaret pajen , kul och se hur andra gör tycker jag.
Var ute o snokade runt på nätet och hittade den här gamla affärskaffekvarnen som jag blev ''kär'' i.
Auktion på Luleå Auktionsverk , la ett maxbud på 500:- och vann faktiskt auktionen , så den är på väg ner till Halmstad , skulle jag tro iallafall
Vad gillar du den ?
http://forumbilder.se/images/7110201223825a8f4.jpg

Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser