Tja , den ligger runt 6,65 ungefär.
Men det roliga ligger ju i att av en ren tillfällighet hittat en så ovanlig sort som Black Bolivian Tobacco .
Hittade faktiskt One Sucker Tobacco seeds på eBay som jag ligger o bjuder på just nu , också kallad Oxtungetobak.
Översatt urklipp från newhopeseed.com :En Sucker tobaksfrön
Artikelnummer: TOB124A
"Mörk lufttorkad typ"
Historiska Användningsområden:
Tuggtobak, snus, cigaretter och cigarrer blandning.
Ursprunget till One Sucker är oklart, men tros vara en kvarleva från en sort som anges i några av de tidigaste tobak litteratur under namnet tunga eller Ox-Tongue. En Sucker härleder sitt namn från det faktum att det ger färre rotskott än de flesta sorter. Det är en tydlig variation i att den ger en mycket lång, smal blad som har en framträdande HUVUDNERV. En Sucker är en mörk lufttorkad typ tobak som användes för cigarett, tugga, rör, cigarr fyllmedel tobak.
Jag ska göra snus av all den tobak jag odlar , över 20 år sedan jag slutade röka.Rökade bara efter maten , har provat både pipa och cigarett.
Description
'One Sucker'
Nicotiana tabacum L
[ Approximately 100 seeds per packet ]
'One Sucker' tobacco is an all-purpose, dark, air-cured tobacco that was used for snuff, chewing, cigarettes and cigar blending.
The exact history of 'One Sucker' tobacco is elusive. We do know that it predates 1900. It is believed to be synonomous with a very old variety called 'Tounge' or 'Ox-Tongue' mentioned in very old literature.
One sucker produces fewer suckers (flowering stalks) which is a desireable trait for tobacco leaf growers. Its leaves are very long, narrow, and have a prominent midrib.
Our seed stock originated from the USDA's accession number PI 551290. Each packet contains approximately 100 seeds.
Utklippet är från victoryseeds.com , men varken dom eller newhopeseed.com skickar till Sverige , vad jag begriper iallafall.
Här är en liten bild
http://forumbilder.se/images/194201231806P9619.jpgVet du om man kan plantera tobak i typ 10 Liters hinkar/spannar ?
Funderar på att prova nästa år , då jag kunde haft ''min odling'' utanför dörren då jag bor i lägenhet på 3:e våningen och slippa cykla ut till odlingslotten som är 5 km iväg och lika mkt hem igen.
Antagligen så är där lerjord i lotten som är på 100 kvm/st och det är nog inte så bra tror jag....och när det regnar mkt har vattnet svårt att sjunka undan.
Har oxå läst att man kan plantera i sand om man tillför näring ovanpå plantan i form av nyklppt gräs , typ....
http://www.frinnaryd.com/notiser/att%20odla%20i%20bara%20sand.htm.Låter också spännande tycker jag , då jag hittat en STOR sandhög liggandes nere utmed Nissan där man skulle kunna sätta MÅNGA plantor.
Ha det så bra Sork
Ps. Vi kan väl se när jag får mina Black Bolivian , typ 1000 frö , skulle du vilja ha ett gäng är du välkommen !