Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442729 gånger)

pajen

• Uppland
SV: tobak
« Svar #1400 skrivet: 01 okt-12 kl 19:46 »

pajen

• Uppland
« Svar #1401 skrivet: 01 okt-12 kl 19:51 »

pajen

• Uppland
« Svar #1402 skrivet: 01 okt-12 kl 20:42 »

Stugbruden

• Västerbotten
« Svar #1403 skrivet: 01 okt-12 kl 20:51 »
Jag varken röker eller snusar men vad imponerad jag blir. Hur länge klarar du dig på din skörd? AWX

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1404 skrivet: 02 okt-12 kl 15:38 »

Ser bra ut, pass bara på så du inte torkar dom för snabbt! då blir dom gröne och smakar gräs, alla mina blad hänger till tork, och dom ska få hänga månaden ut,brukar en luftfuktare under torkpressen och två värmelampor,så jag har en fuktighet på 70 % och ca 22 grader, fungerar mycket bra! men lite jobb med vattenpåfyllning två gångar om dagen....så torkprocessen får ta tid !

Tännlappen

• -
« Svar #1405 skrivet: 02 okt-12 kl 17:33 »
Ska nu testa och bifoga en bild på en del av årets skörd. Upphängd i väl ventilerat uthus.
Det torkar fint, utan tendens till mögel.

Förstörde en del av förra årets skörd, då jag mycket förvånad, tydligen valt fel uthus :(
Det får inte hända med årets skörd, nu kommer jag att kolla tobaken ofta.
..Gott..hoppas vi det blir bra nu... :) ..

pajen

• Uppland
« Svar #1406 skrivet: 02 okt-12 kl 18:32 »
Jag snusar ca. tre dosor i veckan. Uppskattar att årets skörd skulle kunna räcka i ca. två år.

Jag har även ett annat ställe där jag torkar tobak och där torkar det fortare, ca. 20% av bladen torkar sig gröna.
Men jag märker ingen skillnad i smak när allt blandas som tobakspulver, bruna blad och 20% gröna blad och stammarna.

Gäller det inte bara röktobak, där  gräs smaken framträder?

Lurkers

• Värmland
« Svar #1407 skrivet: 02 okt-12 kl 18:55 »
Jag snusar ca. tre dosor i veckan. Uppskattar att årets skörd skulle kunna räcka i ca. två år.

Jag har även ett annat ställe där jag torkar tobak och där torkar det fortare, ca. 20% av bladen torkar sig gröna.
Men jag märker ingen skillnad i smak när allt blandas som tobakspulver, bruna blad och 20% gröna blad och stammarna.

Gäller det inte bara röktobak, där  gräs smaken framträder?

Till snus gör det inget om någon av bladen är gröna..men till mina cigarrer så är det inte så bra, med häntydning till  smak och utseende  ;)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1408 skrivet: 03 okt-12 kl 16:44 »
Till snus gör det inget om någon av bladen är gröna..men till mina cigarrer så är det inte så bra, med häntydning till  smak och utseende  ;)
-Det finns faktiskt Cigarrer som görs på grön tobak. Minns inte vad dom kallas och vet faktiskt inte om det bara är täckbladen till dom som ska vara gröna..

Kollade upp lite snabbt och:
Cigarrernas färger kan variera otroligt mycke, och oftast brukar man säga att ju mörkare cigarrer ju starkare i smaken och ju mer nikotin innehåller dom. Här nedan har jag en lista på lite olika benämningar på färgnyanser som cigarrer har. Ett bra och enkelt sätt att benämna i text hur en cigarrs färgnyans är.
Dessa är de vanligaste benämningarna på färgnyanserna:
Clarissimo eller Grön: Kallas även Candela på spanska. Dessa täckblad, som är gröna, har brutalt värmetorkats och används främst till väldigt milda cigarrer för USA-marknaden.
Doble Claro eller Claro-Claro: Gyllene, nästan blekgul nyans av brunt. Framställt genom för tidig skörd följd av en på skyndad torkning.
Claro: Brun tobak åt det ljusa hållet. Används oftast till lättare cigarrer.
Colorado Claro eller Brun Clair: Blad av senare plockning. Genomgår en längre fermentering och får därigenom en riktigt brun färg. Används till lite kraftigare cigarrer.
Colorado Maduro eller Brun Soutenu: Längre mognadstid och längre fermentering ger dessa täckblad en mer framträdande färg.
Maduro: Mer solljus i kombination med ytterligare lite längre fermentering eller en i sig själv mörkare Connecticut-tobak ger täckblad som används för väldigt starka cigarrer.
Oscuro: Ett nästan svart täckblad som var vanligt på artonhundratalet, men som idag är relativt ovanligt.
« Senast ändrad: 03 okt-12 kl 16:54 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Tännlappen

• -
« Svar #1409 skrivet: 03 okt-12 kl 17:24 »
Puffpuffs länk på sidan 69 hur man lägger in bilder verkar fungera bra  :D ....Även testat med forumets grejs efter anvisning,resultat negativt trots krympta bilder...

pajen

• Uppland
« Svar #1410 skrivet: 03 okt-12 kl 17:58 »
Puffpuffs tips var mycket bra. Tog en stund innan jag fattade att länken skulle kopieras in i dialogrutan.
Jag höll på att strula med att försöka kopiera länken, i fältet för bilagor.
Enkelt när man fattar hur det funkar.

Det är ju kul om vi kunde bifoga lite mer bilder.

pajen

• Uppland
« Svar #1411 skrivet: 03 okt-12 kl 18:02 »
Det vore kul att få se en bild på en hemma gjord "garre" ;)

Lurkers

• Värmland
« Svar #1412 skrivet: 03 okt-12 kl 18:55 »
-Det finns faktiskt Cigarrer som görs på grön tobak. Minns inte vad dom kallas och vet faktiskt inte om det bara är täckbladen till dom som ska vara gröna..

Kollade upp lite snabbt och:
Cigarrernas färger kan variera otroligt mycke, och oftast brukar man säga att ju mörkare cigarrer ju starkare i smaken och ju mer nikotin innehåller dom. Här nedan har jag en lista på lite olika benämningar på färgnyanser som cigarrer har. Ett bra och enkelt sätt att benämna i text hur en cigarrs färgnyans är.
Dessa är de vanligaste benämningarna på färgnyanserna:
Clarissimo eller Grön: Kallas även Candela på spanska. Dessa täckblad, som är gröna, har brutalt värmetorkats och används främst till väldigt milda cigarrer för USA-marknaden.
Doble Claro eller Claro-Claro: Gyllene, nästan blekgul nyans av brunt. Framställt genom för tidig skörd följd av en på skyndad torkning.
Claro: Brun tobak åt det ljusa hållet. Används oftast till lättare cigarrer.
Colorado Claro eller Brun Clair: Blad av senare plockning. Genomgår en längre fermentering och får därigenom en riktigt brun färg. Används till lite kraftigare cigarrer.
Colorado Maduro eller Brun Soutenu: Längre mognadstid och längre fermentering ger dessa täckblad en mer framträdande färg.
Maduro: Mer solljus i kombination med ytterligare lite längre fermentering eller en i sig själv mörkare Connecticut-tobak ger täckblad som används för väldigt starka cigarrer.
Oscuro: Ett nästan svart täckblad som var vanligt på artonhundratalet, men som idag är relativt ovanligt.

I know! men här i gården vill jag inte producera gröne amerikanske cigarrer!  ;D
Har förresten fått frön från coffinails, till nästa år - då återvänder jag till connecticut broadleaf och connecticut Shade, hopar bara att Shade fröna fungerar nå, då det bara var "bad seeds" i förra leverans, samen med Alida så får dom göra grundstammen i nästa års produktion!

Lurkers

• Värmland
« Svar #1413 skrivet: 03 okt-12 kl 19:01 »
Det vore kul att få se en bild på en hemma gjord "garre" ;)

Du får gå igenom forumet här, så hittar du bild på hemmagjorda cigarrer!
...men nå ska jag öppna en hemmabrygd stout och möjligen en IPA också...(Arsenal spelar i kväll ;)  Så et lite hint till andra odlare när tobaken er i hus, starta helmäskning av öl - kanon hobby!
« Senast ändrad: 03 okt-12 kl 19:05 av Lurkers »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1414 skrivet: 03 okt-12 kl 19:17 »
Tror att dom flesta faktiskt menar Härdning. Om inte så vill dom/vi kanske kunna göra annat med tobaken också.
-Skoj att det dyker upp lite nytt folk här :D
Ser ut som att du lyckats valt en massa trevliga sorter.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=243201270155P0168

Rustica1962

• Halland
« Svar #1415 skrivet: 03 okt-12 kl 19:25 »
Jag har varit där oxå och letat fröer.
"Redleaf" Bör göra sig rätt bra i snus tobak.
Kör själv på en variant som heter Tennesse redleaf, Orinoco tobaken finns i många varianter min ska vara lite starkare än andra tobacum. men mildare än Burley. Den ska ha odlats fram pga Kanada har ett förbud mot handel med just Burley. Orinoco tobaks varianter är ofta tobak som suger åt sig smaker lättare och efektivare än andra. Small stalk är i sin tur en av Cigarr tobaks sorterna som ger vackrast omslag dessutom den bästa snustobaken man kan få av Amerikansk tobak (vad jag kan förstå).
Min källa till detta är Seedman Tyvärr säljer dom inte till sverige mer än de sorter Cuthof har.

Igår kväll kammade jag hem 1000 ! Black Bolivian Tobacco på eBay för 6 Dollar med frakt från Bolivia.
http://forumbilder.se/images/aa3201272140P7fca.jpg

Rustica1962

• Halland
« Svar #1416 skrivet: 03 okt-12 kl 19:38 »
Puffpuffs länk på sidan 69 hur man lägger in bilder verkar fungera bra  :D ....Även testat med forumets grejs efter anvisning,resultat negativt trots krympta bilder...
Har precis provat Puffpuffs rek.och det var lätt och funkar jättebra.
Gick bara in på forumbilder.se ,laddade upp mi bild , gick med pekaren någonstans i bilden  och tryckte ner höger musknapp och kopierade bildwebadress.
Sen bara klistrade jag in bilden i mitt inlägg.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1417 skrivet: 04 okt-12 kl 05:16 »
I know! men här i gården vill jag inte producera gröne amerikanske cigarrer!  ;D
Har förresten fått frön från coffinails, till nästa år - då återvänder jag till connecticut broadleaf och connecticut Shade, hopar bara att Shade fröna fungerar nå, då det bara var "bad seeds" i förra leverans, samen med Alida så får dom göra grundstammen i nästa års produktion!
För den som inte vet vad det är för speciellt med Lurkers extremt speciella tobak så:
Connecticut Broadleaf:
Har anor från 1800-talet. Stora mjuka blad gör mycket bra omslag, fyllmedel eller bindemedel.
Connecticut Shade Leaf:
En av de äldsta tobaksodlarna i Connecticut Valley som är en stor källa till några av världens finaste wrapper blad. Denna guldfärgad omslag tobak är mycket uppskattad och beröm av många cigarr beslutsfattare och finsmakare. Connecticut Shade kommer från en stam av kubanska frö är skugga odlas under stora tält gasväv trasa (eller växthus skuggningsnät) för att skydda den känsliga blad. Det är tunt, djupt ådrad och används för att linda runt kända varumärken cigarrer som Macanudo, Davidoff, Montecristo, Ashton och Fonseca, bland många andra.

"Bara att lyfta på hatten och buga". Ska du göra cigarrer av tobaken så har du antingen haft en väldig tur eller också så vill du verkligen uppleva cigarrer som dom en gång verkligen smakade.. Får väl hoppas att du lyckas, många har försökt odla dessa sorter och dessutom få dom att bli i samma klass som dom blir på "ursprunglig ort" men dessvärre inte uppnått samma höga klass..

« Senast ändrad: 04 okt-12 kl 05:24 av Sork »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1418 skrivet: 04 okt-12 kl 09:16 »
Igår kväll kammade jag hem 1000 ! Black Bolivian Tobacco på eBay för 6 Dollar med frakt från Bolivia.
http://forumbilder.se/images/aa3201272140P7fca.jpg

Ok vad ligger dollarn idag då??
Hum låter faktiskt överkomligt, vad har du tänkt att göra med/av tobaken?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1419 skrivet: 04 okt-12 kl 15:44 »
Tja , den ligger runt 6,65 ungefär.
Men det roliga ligger ju i att av en ren tillfällighet hittat en så ovanlig sort som Black Bolivian Tobacco .
Hittade faktiskt One Sucker Tobacco seeds på eBay som jag ligger o bjuder på just nu , också kallad Oxtungetobak.
Översatt urklipp från newhopeseed.com :En Sucker tobaksfrön
Artikelnummer: TOB124A

"Mörk lufttorkad typ"
Historiska Användningsområden:
Tuggtobak, snus, cigaretter och cigarrer blandning.
Ursprunget till One Sucker är oklart, men tros vara en kvarleva från en sort som anges i några av de tidigaste tobak litteratur under namnet tunga eller Ox-Tongue. En Sucker härleder sitt namn från det faktum att det ger färre rotskott än de flesta sorter. Det är en tydlig variation i att den ger en mycket lång, smal blad som har en framträdande HUVUDNERV. En Sucker är en mörk lufttorkad typ tobak som användes för cigarett, tugga, rör, cigarr fyllmedel tobak.
Jag ska göra snus av all den tobak jag odlar , över 20 år sedan jag slutade röka.Rökade bara efter maten , har provat både pipa och cigarett.
Description
'One Sucker'
Nicotiana tabacum L
[ Approximately 100 seeds per packet ]
'One Sucker' tobacco is an all-purpose, dark, air-cured tobacco that was used for snuff, chewing, cigarettes and cigar blending.
The exact history of 'One Sucker' tobacco is elusive.  We do know that it predates 1900.  It is believed to be synonomous with a very old variety called 'Tounge' or 'Ox-Tongue' mentioned in very old literature.

One sucker produces fewer suckers (flowering stalks) which is a desireable trait for tobacco leaf growers.  Its leaves are very long, narrow, and have a prominent midrib.
Our seed stock originated from the USDA's accession number PI 551290.  Each packet contains approximately 100 seeds.
Utklippet är från victoryseeds.com , men varken dom eller newhopeseed.com skickar till Sverige , vad jag begriper iallafall.
Här är en liten bild http://forumbilder.se/images/194201231806P9619.jpg
Vet du om man kan plantera tobak i typ 10 Liters hinkar/spannar ?
Funderar på att prova nästa år , då jag kunde haft ''min odling'' utanför dörren  då jag bor i lägenhet på 3:e våningen och slippa cykla ut till odlingslotten som är 5 km iväg och lika mkt hem igen.
Antagligen så är där lerjord i lotten som är på 100 kvm/st och det är nog inte så bra tror jag....och när det regnar mkt har vattnet svårt att sjunka undan.
Har oxå läst att man kan plantera i sand om man tillför näring ovanpå plantan i form av nyklppt gräs , typ....http://www.frinnaryd.com/notiser/att%20odla%20i%20bara%20sand.htm.
Låter också spännande tycker jag , då jag hittat en STOR sandhög liggandes nere utmed Nissan där man skulle kunna sätta MÅNGA plantor.

Ha det så bra Sork
Ps. Vi kan väl se när jag får mina Black Bolivian , typ 1000 frö , skulle du vilja ha ett gäng är du välkommen !

Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser