Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442731 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: tobak
« Svar #1380 skrivet: 24 sep-12 kl 12:03 »
...Regn och regn...också regnar det  :) ...Väntar på uppehåll så man kan slutskörda,finns mer kvar i landet  :D ...Kollat lite på olika tobakssorter..Golden Burley ska tydligen bli färdig två veckor innan andra sorter...bra att veta... 8)
Dom flesta jag snackat med väntar på att det ska dugga alt skördar medan morgon daggen fortfarande ligger kvar.
-Men det är sant att skörda i20mm regn är ju ingen höjdare..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Tännlappen

• -
« Svar #1381 skrivet: 24 sep-12 kl 18:09 »
Gott väder ska det vara  :D ....Skörda mellan skurarna går ju också...Provrökt Virginian jag sopsäcksfermenterade...Smakar najjs 8) ...Lättfermenterad sort...

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
« Svar #1382 skrivet: 25 sep-12 kl 21:58 »
Jag har en ovan situation (för mig)

Jag har lagt ut bladen på ett bord (flera lager blad ovanpå varandra) och hade inte tid att hänga upp dem förrän nu och många hade blivit svarta och luktade lite surt. Är dessa bara att kasta dem direkt pga att de blivit dåliga eller kan jag hänga upp dem och låta dem torka?
« Senast ändrad: 25 sep-12 kl 22:00 av cman »
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

cman

• Skåne
« Svar #1383 skrivet: 25 sep-12 kl 22:00 »
Gott väder ska det vara  :D ....Skörda mellan skurarna går ju också...Provrökt Virginian jag sopsäcksfermenterade...Smakar najjs 8) ...Lättfermenterad sort...

Jag tog ett antal blad, stoppade i sopsäck och lade i hörnan på kontoret.. skulle vända dessa efter tre dagar och det luktar fullständigt skit (samma lukt, men betydligt värre än mitt digare inlägg). Samma fråga här, har de blivit förstörda? Skall man vända dem varje dag??

Snyft.. mitt vackra snus.. min piptobak.. mina cigarrer.. jag ser dem försvinna i soptunnan :(
« Senast ändrad: 25 sep-12 kl 22:47 av cman »

Tännlappen

• -
« Svar #1384 skrivet: 25 sep-12 kl 23:21 »
cman...Släng dom stinkande svarta bladen,nog blivit kompost... bladen måste vändas varje dag om du har dom i en hög eller dylikt,även lägga dom fuktigaste lite åt sidan,eller vifta med dom i luften så dom torkar till lite.....

cman

• Skåne
« Svar #1385 skrivet: 26 sep-12 kl 00:07 »
cman...Släng dom stinkande svarta bladen,nog blivit kompost... bladen måste vändas varje dag om du har dom i en hög eller dylikt,även lägga dom fuktigaste lite åt sidan,eller vifta med dom i luften så dom torkar till lite.....

Fan fan fan, det är nästan 5 Kg blad :(

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1386 skrivet: 26 sep-12 kl 00:21 »
Fan fan fan, det är nästan 5 Kg blad :(
Tråkigt att höra cman men jag håller faktiskt med. Använder du dom så får du i dig möggelsporer och allt det man vill få ur bladen...
-Får hoppas att du får lite över iaf..

cman

• Skåne
SV: Re: tobak
« Svar #1387 skrivet: 26 sep-12 kl 20:56 »
Cman
Detta är en av anledningarna till mitt experiment med att mixa före torkningen. Det verkar toppen. Stammarna blir sönderdelade enkelt med mixern när de är mjuka. Efter en ca en vecka i bagageluckan har det börjat dofta fintobak. Tror att detta kommer bli modellen för mig i fortsättningen. Det hjälper dig iofs inte nu. Kanske prova att fukta dem lite o se om de mjuknar så pass att du kan skära i mindre bitar?

Lyckades rädda ungefär 30% av bladen (gått igenom varje blad för att ta bort de som luktar och de som var brunfuktiga), och har malt ner dem i mixern och lagt i en bytta (som du) och som nu står i rummet. Tänker veva omkring i den två gånger om dagen för att förhindra mögel och se om detta fungerar. Gör det det, lär det bli så här för mig med nästa säsong - åtminstånde för snuset.

Ps, jag märker att den mörka hösten och främst fukten gör att jag inte mer kan hänga bladen utomhus längre, de är konstant fuktiga och hinner inte torka på dagen, vilket till mitt förtret lett till mögel även där trots att det blåser bra. (I detta fallet små vita prickar på bladen, luktar ej konstigt).

Nu håller jag tummarna för bladen som hänger på vinden och byttan, faller det där också har jag fått ut ca 1,7Kg snus på ca 100 plantor och flera veckors arbete i år. Not god at all..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Re: tobak
« Svar #1388 skrivet: 27 sep-12 kl 00:42 »
Lyckades rädda ungefär 30% av bladen (gått igenom varje blad för att ta bort de som luktar och de som var brunfuktiga), och har malt ner dem i mixern och lagt i en bytta (som du) och som nu står i rummet. Tänker veva omkring i den två gånger om dagen för att förhindra mögel och se om detta fungerar. Gör det det, lär det bli så här för mig med nästa säsong - åtminstånde för snuset.

Ps, jag märker att den mörka hösten och främst fukten gör att jag inte mer kan hänga bladen utomhus längre, de är konstant fuktiga och hinner inte torka på dagen, vilket till mitt förtret lett till mögel även där trots att det blåser bra. (I detta fallet små vita prickar på bladen, luktar ej konstigt).

Nu håller jag tummarna för bladen som hänger på vinden och byttan, faller det där också har jag fått ut ca 1,7Kg snus på ca 100 plantor och flera veckors arbete i år. Not god at all..
Cman låter inte speciellt roligt. Du får ta lärdom av året. Själv har jag gjort så här:
1. skurit dom bredare mitt-strängarna i smalare remsor.
2. Lagt bladen i högar (som jag blandat runt lite då och då).
3. stuckit snöre genom bladen och hängt upp dom på tork.
4. plockat ner dom hyfsat torra bladen och gjort bollar av dom som jag pressat lite.
5. låtit dom ligga i press 2-3dagar.
6. klippt eller skurit dom i små bitar.
7. Torkat små bitarna.
8. Malt, siktat och malt igen till "rätt" storlek.

Stjälkarna har jag:
1. Tärnat i cm stora tärningar.
2. torkat.
3. Malt, siktat och malt
-Detta har fungerat för mig, massor av jobb men... Ja ja man har ju kunnat rensa tankarna medan man pillat med tobaken iaf..
-Nästa år tänkte jag Röka delar av tobaken och testa sopsäcks metoden med lite för att se vad som passar mig bäst.
« Senast ändrad: 27 sep-12 kl 00:45 av Sork »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1389 skrivet: 28 sep-12 kl 20:41 »
Hej på er alla Tobaksodlare !

Undrar lite här om man måste fermentera tobaken ?
Jakob Fredrik Ljunglöf som gjorde Ettan snus behandlade sin tobak utan fermentering då han var av den uppfattningen att den skulle både smaka bättre och produceras mer effektivt.
Han vände sig till en god vän , vetenskapsmannen och kemisten Jakob Berzelius för att få råd.
 Tillsammans skapade de en ny metod för att producera snus, genom att använda tobak, salt, vatten och pottaska. Istället för att behöva beredas i månader, kunde en sats snus nu bli färdig på en vecka.[4] Såväl den nya produktionsmetoden som framgångarna med receptet till Ljunglöf’s No. 1. hjälpte till att bygga Jacob Fredrik Ljunglöfs förmögenhet. Då han avled 1860 var han en av Sveriges rikaste män.
Jag har sj odlat ca 100 plantor Alida + Bondtobak iår  för första gången i mitt liv och annamat deras recept och tycker att det är det godaste snus jag stoppat in sen 1997 då allt köpsnus enligt min mening blev helt smaklöst.
mars 1994 Förhandlingarna med EU avslutas, Sverige får undantag för snuset och övergångsperioder för att avskaffa några miljö- och konsumentlagar, i övrigt ska alla EU-lagar övertas som dom är. Sverige begärde inte undantag från EMU.

Tännlappen

• -
« Svar #1390 skrivet: 29 sep-12 kl 15:16 »
Det du behöver göra är att hänga upp bladen så dom blir bruna...sedan mala till pulver som sedan kommer att fermenteras i snusugnen...Gör man röktobak måste man fermentera tobaken i en kammare eller lagra under lång tid,annars smakar det original gräs.. 8)

Rustica1962

• Halland
« Svar #1391 skrivet: 29 sep-12 kl 19:55 »
   Ja , det var väl det jag tänkte...
Tycker man läser här hur en del odlare här diskuterar hur de fermenterar sin tobak när de ska göra snus , men det behöver man ju inte.
Nästa år ska jag odla Small Stalk Black Mammuth , African Red Tobacco , Orinocco.och har redan börjat förbereda till förkultiveringen
Har Alida och typ Bondtobaksfrå från i år och det får jag se vad jag gör med dem.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1392 skrivet: 29 sep-12 kl 20:52 »
   Ja , det var väl det jag tänkte...
Tycker man läser här hur en del odlare här diskuterar hur de fermenterar sin tobak när de ska göra snus , men det behöver man ju inte.
Nästa år ska jag odla Small Stalk Black Mammuth , African Red Tobacco , Orinocco.och har redan börjat förbereda till förkultiveringen
Har Alida och typ Bondtobaksfrå från i år och det får jag se vad jag gör med dem.
Tror att dom flesta faktiskt menar Härdning. Om inte så vill dom/vi kanske kunna göra annat med tobaken också.
-Skoj att det dyker upp lite nytt folk här :D
Ser ut som att du lyckats valt en massa trevliga sorter.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1393 skrivet: 30 sep-12 kl 07:27 »
Tack för svaret Sork , kul att det händer lite.....
Dom spännande sorterna hittade jag i USA på sustainableseedco.com
Mammuthen köpte jag ifrån England på http://www.thetobaccoseed.com/

God fortsättning !

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1394 skrivet: 30 sep-12 kl 11:42 »
Tack för svaret Sork , kul att det händer lite.....
Dom spännande sorterna hittade jag i USA på sustainableseedco.com
Mammuthen köpte jag ifrån England på http://www.thetobaccoseed.com/

God fortsättning !

Jag har varit där oxå och letat fröer.
"Redleaf" Bör göra sig rätt bra i snus tobak.
Kör själv på en variant som heter Tennesse redleaf, Orinoco tobaken finns i många varianter min ska vara lite starkare än andra tobacum. men mildare än Burley. Den ska ha odlats fram pga Kanada har ett förbud mot handel med just Burley. Orinoco tobaks varianter är ofta tobak som suger åt sig smaker lättare och efektivare än andra. Small stalk är i sin tur en av Cigarr tobaks sorterna som ger vackrast omslag dessutom den bästa snustobaken man kan få av Amerikansk tobak (vad jag kan förstå).
Min källa till detta är Seedman Tyvärr säljer dom inte till sverige mer än de sorter Cuthof har.

Björknäve

• Skåne
« Svar #1395 skrivet: 30 sep-12 kl 20:29 »
Cman
Om du har plats så sprid ut tobaken så den torkar fort.. Bunken använde jag bara när det var purfärskt och det blev fullt med vätska i mixern. Jag gissar att din tobak har hunnit släppa merparten i alla fall. Det som var så gött med den mixade tobaken var att den torkade brun direkt på några dagar.
Jag slutskördade idag och har hängt ruskorna som dom är upponer under verandataket. Får se om det klarar sig då jag inte har möjlighet att titta till det under veckodagar. Förhoppningsvis håller det över veckan så jag kan börja plocka hem nästa helg o mixa. Får se om mixern klarar att tugga i sig ca tjugo kilo till.

cman

• Skåne
« Svar #1396 skrivet: 01 okt-12 kl 10:08 »
Cman
Om du har plats så sprid ut tobaken så den torkar fort.. Bunken använde jag bara när det var purfärskt och det blev fullt med vätska i mixern. Jag gissar att din tobak har hunnit släppa merparten i alla fall. Det som var så gött med den mixade tobaken var att den torkade brun direkt på några dagar.
Jag slutskördade idag och har hängt ruskorna som dom är upponer under verandataket. Får se om det klarar sig då jag inte har möjlighet att titta till det under veckodagar. Förhoppningsvis håller det över veckan så jag kan börja plocka hem nästa helg o mixa. Får se om mixern klarar att tugga i sig ca tjugo kilo till.

Faktum är att jag tycker att det fungerar jättebra med att mala ner tobaken i mindre spannar / behållare och låter torka som en "massa". Vad jag gjort för att skynda på processen är att jag malt ner torra löv också och blandat både torr och "färsk" tobak. Detta gör att det torkat på två dagar. Det luktar inte riktigt tobak än, men det är en "sund" och fräsch lukt som jag känner igen från den tobaken som lufttorkat. Den stora fördelen är att det går lätt som attan att mala ner även stammarna på detta sättet (dvs mals när de är färska istället för att vänta tills de är torra!)

Det verkar fungera bra det här!

Björknäve

• Skåne
« Svar #1397 skrivet: 01 okt-12 kl 11:15 »
Ahhh, toppen  :)
Jag har lekt med tanken att blanda färsk och torrt men inte vågat riskera den torkade tobaken ifall det skulle skita sig. Det ska jag prova vid nästa körning. Blir din tobak också brun direkt?
Trist att så mycket möglade för dig för dig  :(

cman

• Skåne
« Svar #1398 skrivet: 01 okt-12 kl 12:28 »
Ahhh, toppen  :)
Jag har lekt med tanken att blanda färsk och torrt men inte vågat riskera den torkade tobaken ifall det skulle skita sig. Det ska jag prova vid nästa körning. Blir din tobak också brun direkt?
Trist att så mycket möglade för dig för dig  :(

ja, det är brunt efter 24 timmar! Det viktiga är nog att röra runt det regelbundet tills det är torrt, lite mer jobb än att hänga upp bladen, men det krävs inte mycket tid mer än att tvätta och mala ner eländet. Har tagit hela plantor numera också, allt ifrån stora blad, skott och stammar och det blir bra!

pajen

• Uppland
« Svar #1399 skrivet: 01 okt-12 kl 19:28 »
Ska nu testa och bifoga en bild på en del av årets skörd. Upphängd i väl ventilerat uthus.
Det torkar fint, utan tendens till mögel.

Förstörde en del av förra årets skörd, då jag mycket förvånad, tydligen valt fel uthus :(
Det får inte hända med årets skörd, nu kommer jag att kolla tobaken ofta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser