Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442755 gånger)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: tobak
« Svar #1180 skrivet: 08 apr-12 kl 09:27 »
Gör nu för andra året ett försök att odla tobak.
Vänder mig till er för lite frågor.
Jag köpte frön från Cuthof och fick lite olika sorter och hoppas kunna göra cigarrer.
Det blev havanna virginia gold och small stalk.
Är lite osäker på deras egenskaper men tror att havanna används som täckblad och dom andra som smaksättare  ???
Ska anlägga ett land mot en sydvägg. Det är mest sand där så jag undrar hur djup/tjock jordmån som plantorna vill ha. Jag har gott om hönsskit, hur mycket törs man gödsla.
Tacksam för svar

Small stalk black mammoth är bättre för snus eller pipa - bladen till denna plantan är långa och smala men er dåliga som täckblad eller omblad, som inlaga er dom helt ok.
  Havana er brukat till alla delar i en cigarr.
Hur djup jordmån, plantorna vill ha har jag aldrig tänkt på, men så länge det er så djupt att plantorna står stadig så er det väll inget problem då rötterna går i sidled vis det er för grunt.
Angående täckblad så har dom mest ägnade tobakssorten små tunna och glesa bladnerver, för att cigarrens överflata måste bli jämnast som  möjligt, Small stalk, har rätt grova bladnerver, jag har en massor  småplantor   av Habana2000 till övers så er någon intresserat... ;D men det inget jag vill sände i posten.
Du kan gödsla ganska hårt med hönsskit, men kör en tunn bladning i början så du inte bränner rötterna på dom unga plantorna.
« Senast ändrad: 08 apr-12 kl 09:30 av Lurkers »

Händig Man

• Gäst
« Svar #1181 skrivet: 23 apr-12 kl 17:48 »
Virginia och/eller barkley frön önskas, någon som har?

Skicka Pm med pris :-[

behöver runt 100-200 frön av varje sort  >:D

Händig Man

• Gäst
« Svar #1182 skrivet: 23 apr-12 kl 19:54 »
Virginia och/eller barkley frön önskas, någon som har?

Skicka Pm med pris :-[

behöver runt 100-200 frön av varje sort  >:D

har nu 800 virginiafrön på väg med posten, någon som har fler sorter?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #1183 skrivet: 01 maj-12 kl 13:57 »
Jag ligger lågt med tobaken i år, andra projekt får gå före. Några plantor blir det dock. De är vackra och för frö.

Även i år har det självsått sig i landet. Jag ska följa detta. Nog vore det gott att slippa allt pyssel inne.

Mvh
Erik Röde

Ps det var länge sedan jag tittade in på forumet. Det har blivit ett helt tobaksskrå! Roligt

Skytten

• Skåne
« Svar #1184 skrivet: 12 maj-12 kl 21:31 »
Jag tycker också det är jobbigt att fixa till den feta lerjorden för tobak. Jag köper min tobak, och förädlar snus själv. Har bra pris 150:-/kg. När dosan kostar ett par kronor med köpt tobak, så får man odla tobaken som ren hobby, och då ska sandjorden vara på plats. När jag bodde i Åhustrakten var det inga som helst problem med tobaksodling, minns ju när den var stor där.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tännlappen

• -
« Svar #1185 skrivet: 15 maj-12 kl 23:55 »
Nu börjar man fundera så smått på utplantering,har tjugo rätt stora plantor i växthuset,inomhus en stor mängd mindre plantor som får vänta lite,men ut i växthuset ska dom strax och härdas lite. :)

Lurkers

• Värmland
« Svar #1186 skrivet: 18 maj-12 kl 19:34 »
Alida och Habana2000...inget mer detta år! det bästa är att ingen mördarsnigel ska få tugga i sig mina blad!
« Senast ändrad: 19 maj-12 kl 08:32 av Lurkers »

Tännlappen

• -
« Svar #1187 skrivet: 19 maj-12 kl 23:02 »
Där har du många plantor på gång Lurkers  :) ...Övrgt:planterade ut ett tjugotal plantor för någon dag sedan,naturligtvis började det både att blåsa och hagla så nu är plantorna verkligen härdade  ;D .

Lurkers

• Värmland
« Svar #1188 skrivet: 20 maj-12 kl 07:37 »
Där har du många plantor på gång Lurkers  :) ...Övrgt:planterade ut ett tjugotal plantor för någon dag sedan,naturligtvis började det både att blåsa och hagla så nu är plantorna verkligen härdade  ;D .

Hagel går bra, när dom är så små, jag väntar nog på början av Juni för utplantering, är mest rädd för frost på natten.

daniel70

• Gotland
« Svar #1189 skrivet: 20 maj-12 kl 08:13 »
Nån på Gotland som har många plantor och kan sälja några till mig? Hann aldrig så mina frön i år.
Lägg ett pm om det finns.

Daniel

Stumpie

• Värmland
« Svar #1190 skrivet: 21 maj-12 kl 00:34 »
Hmm, undrar lite, kan man inte få EU-bidrag för att odla tobak?  Nån som har koll på det?

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
« Svar #1191 skrivet: 22 maj-12 kl 22:10 »
Ja, jag planterade ut mina för två veckor sedan.

Här är lite bilder på före och efter..

Tyvärr gjorde jag utplanteringen med följande nybörjarfel:

1. Det blåste
2. Solen sken
3. jag vattnade inte varje dag.

Så nu är det inte mycket blad kvar. Rötterna ser friska ut och jag vattnar varje dag (försöker i alla fall). Postar en bild på hur det ser ut lite senare, men om de inte tar sig inom två veckor, skall jag förklara tobaksprojektet över då tycker ni?
« Senast ändrad: 22 maj-12 kl 22:12 av cman »
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

Tännlappen

• -
« Svar #1192 skrivet: 22 maj-12 kl 23:20 »
cman...fin odling på bilden  :) ...plantorna brukar stå still och bygga rotsystem,svårt att ta död på tobaksplantor. Vattna varje dag ska man inte behöva göra...vattna rejält en gång och sedan vid behov så letar sig rötterna nedåt i jorden. Om plantorna inte är riktigt härdade innan utplantering brukar bladen bli vita och ramla av men dom flesta hämtar sig efter ett tag. Vill man kan man skydda med en fiberduk,kan även vara bra att ha om det kommer några frostnätter.

cman

• Skåne
« Svar #1193 skrivet: 23 maj-12 kl 08:43 »
cman...fin odling på bilden  :) ...plantorna brukar stå still och bygga rotsystem,svårt att ta död på tobaksplantor. Vattna varje dag ska man inte behöva göra...vattna rejält en gång och sedan vid behov så letar sig rötterna nedåt i jorden. Om plantorna inte är riktigt härdade innan utplantering brukar bladen bli vita och ramla av men dom flesta hämtar sig efter ett tag. Vill man kan man skydda med en fiberduk,kan även vara bra att ha om det kommer några frostnätter.

Hej, tack för responsen men som helt novis, kan du förklara "...vattna rejält en gång och sedan vid behov så", vad innebär vid behov? När jorden är torr eller om plantorna börjar vika sig? Som det är nu är nästan alla bladen antingen helt vita eller ligger på jorden och ser allmänt döda ut :(.  Skall man kanske bara helt sonika knipsa av alla blad som inte är gröna? Kan man göra det med ALLA bladen på en planta i så fall? eller dödar man plantan indirekt då?

Jag satte ut alla plantorna i miniväxthuset (översta bilden) en vecka innan utplanteringen, trodde det var tillräckligt  :-\

Fan, här ser man alla andra med ståtliga gröna utplanterade plantor och så kommer man till sin egen odling och det man får se är sina miniminimini, halvdöda surkålhuvuden, kan summeras till "suckiage"..

Tännlappen

• -
« Svar #1194 skrivet: 23 maj-12 kl 16:53 »
cman...kollade ett gammalt dokument...först vattning vid plantering..sedan vattning efter två dagar...sedan lämnas dom ifred upp till en vecka,innan eventuell ny vattning...efter ca två veckor ska dom ha repat sig.  Gör så att du vattnar rejält en gång i veckan vid torka,borde räcka. Brukar kunna se när solen gått ner att plantorna piggnar till lite.Helt vita bladen kan du knipsa väck,men blad med grönt på kan du låta vara,nog bäst så länge. Vill du göra livet lite skonsammare för dom lägger du på en fiberduk.

cman

• Skåne
« Svar #1195 skrivet: 23 maj-12 kl 21:58 »
cman...kollade ett gammalt dokument...först vattning vid plantering..sedan vattning efter två dagar...sedan lämnas dom ifred upp till en vecka,innan eventuell ny vattning...efter ca två veckor ska dom ha repat sig.  Gör så att du vattnar rejält en gång i veckan vid torka,borde räcka. Brukar kunna se när solen gått ner att plantorna piggnar till lite.Helt vita bladen kan du knipsa väck,men blad med grönt på kan du låta vara,nog bäst så länge. Vill du göra livet lite skonsammare för dom lägger du på en fiberduk.

Hej, ja du har rätt! Tittade till dem nu efter solnedgången och det kanske är "placeboeffekt" men jag tyckte de såg liiite piigare ut. Det har varit extremt varmt och solsken nästan varje dag här i skåne (malmö) men jag hoppade över vattningen idag, men är det lika varmt i morgon vågar jag nog inte låta bli att vattna.. lite i alla fall.

På tal om "snusugn" köpte jag en miniugn på jula http://www.jula.se/miniugn-1380-w-864012. Det verkar som om den sätter igång bara när timern är igång, men det kan man nog lätt låsa. Någon annan som har någon erfarenhet av dessa?

Lurkers

• Värmland
« Svar #1196 skrivet: 29 maj-12 kl 21:26 »
Så där var man färdig med utplanteringen! 101 plantor blev det i år!
Då var det bara att hoppas att ingen hagel eller frost er undervägs!

cman: det är som Tännlappen säger, bladen blir ofta vita p.g.a. att dom inte är vana vid så mycket sol, men det är ingen fara, nya blad er undervägs  :)
Du får också vänta någon veckor på att rotsystemet "startar upp" ! men som sagt för här: inte vattna för mycket, plantorna måste få möjlighet och tid till å  utveckla rötterna, för den starter sin väg mot himlen!  :D

Händig Man

• Gäst
« Svar #1197 skrivet: 01 jun-12 kl 19:08 »
Hör av er om ni säljer tobak eller om ni hittar min tråd där jag efterlyser samarbete mellan oss tobaksodlare ;)

jag köper det mesta i tobaksväg, allt från frön till tobaksblad, men även cigarrer och rulltobak ;)

Händig Man

• Gäst
« Svar #1198 skrivet: 01 jun-12 kl 19:36 »
Följer du tråden står det mesta info du behöver för att dra upp dina plantor, och räcker inte det har jag ett minikompendium som behandlar allt från plantering av frö till rökning/snusning

Tännlappen

• -
« Svar #1199 skrivet: 14 jun-12 kl 23:46 »
..Nu börjar min första serie plantor jag satte ut ta fart  :D ...ca 50cm höga.....förra året var dom minst 80cm höga någon vecka tidigare...lite segare i år..men dom kommer... ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 3 användare
Wes Jr, mulle mullvad, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser