Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442754 gånger)

pajen

• Uppland
SV: tobak
« Svar #1160 skrivet: 05 mar-12 kl 18:24 »
Idag berättade en jobbarkompis att han köpt en dosa ettan, lössnus på Konsum, 55kr för 42gram

Så kamrater, vi kan klappa varandra på axeln och gratulera oss själva för äran att kunna njuta av förstklassig, kravodlad snus. Det till en kostnad av bara några kronor per dosa ;D
Inget gör mig så glad som att blåsa skattmasen och swedish match på dessa stålar.

Längtar till att få sätta igång med årets produktion.

Må tobaksgudarna vara med er.

Tännlappen

• -
« Svar #1161 skrivet: 05 mar-12 kl 18:32 »
....I år satsar jag på Impectas Virginia,tycker den är bäst,börjar titta upp :)  .

pajen

• Uppland
« Svar #1162 skrivet: 06 mar-12 kl 00:10 »
Jag kommer att driva upp Mor alida, för första gången. Kul med en svensk sort.
Jag är säker på att hon sitter uppe bland molnen och välsignar våra odlingar 8)

Stumpie

• Värmland
« Svar #1163 skrivet: 09 mar-12 kl 03:10 »
Min sådd av Alida i början av februari är nu ca 5mm höga. Sådde några ytterligare Alida-frön för 10 dagar sedan och de gror riktigt bra.
Har en temp på 10-15 grader under lysrör 18 tim/dygn.
Ska nu så Burley och Bondtobak ( stort tack till forshaga! ).
Misstänker att kommunens mark delvis kommer att utnyttjas när det vankas utplantering. ;D
Men vad gör man inte för ett gott syfte!! ;D
Tror att jag och jordborren kommer att få slita rejält! ;)

Pastorn

• -
« Svar #1164 skrivet: 13 mar-12 kl 21:39 »
tack MarbleArch för Alida-fröna!

nu blir det pyssel till helgen  :) 600 plantor skall det bli i år, och den här gången borde jag hinna ta frön, förra året sådde jag så sent att blommorna frös  :-[:(

för övrigt snusar jag hemmaodlat i detta nu :)

capitan

• Gäst
« Svar #1165 skrivet: 13 mar-12 kl 21:56 »
sådde frön idag- tog dom från kommunalt planterade i ekshärad värmland, så jag vet inte vad det är för sort men det var stora fina planter- har haft uppehåll i många år nu, men nu är det dax igen för egenproduktion- annars köper jag både snussats och råtobak (skattefri) och är belt belåten med pris och kvalität

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1166 skrivet: 20 mar-12 kl 20:58 »
sådde frön idag- tog dom från kommunalt planterade i ekshärad värmland, så jag vet inte vad det är för sort men det var stora fina planter- har haft uppehåll i många år nu, men nu är det dax igen för egenproduktion- annars köper jag både snussats och råtobak (skattefri) och är belt belåten med pris och kvalität

Trodde jag var ensam i Värmland med tobaksodling men nej...  :D
Är du intresserad av Habana-2000 plantor så har jag säkert någon till övers.

sugmund

• Västergötland
« Svar #1167 skrivet: 23 mar-12 kl 03:52 »
Är tobaksplantan farlig för små barn ? kan man ha plantor där barn leker ?

Maria C S

• Småland
« Svar #1168 skrivet: 23 mar-12 kl 08:53 »
Är tobaksplantan farlig för små barn ? kan man ha plantor där barn leker ?

Ingen fara om dom förstår att låta plantorna vara ifred.
Om dom är så små att dom tycker om att smak på allt så ska du nog vänta eller hägna in plantorna.

Igår sådde jag mina frön av Impectas Virginiana. Ska bli spännande.
Jag har malt råtobak ett år nu och det fungerar bra så nu är det dags att göra eget.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

sugmund

• Västergötland
« Svar #1169 skrivet: 23 mar-12 kl 17:59 »
Oki, då får jag nog hitta något annat ställe att sätta dom på för ungarna gillar att leka i under buskar och det är inte helt ovanligt att det tuggas på blad o pinnar.

Lurkers

• Värmland
« Svar #1170 skrivet: 29 mar-12 kl 22:57 »
Så då har man flyttat till et nytt hus , men inom samma stad..puhhhh..., och reserverat min del av trädgården för årets plantor dvs. Alida och Habana2000 som förhoppningsvis ska ge mig någon cigarr på höstparten..tobaksåkern blev 4 x 8 meter, men lovade min fru å plantera någon potatis också!  ;)
Min fermentera-frigolit-låda blev inte med på flytten så jag får fixa en ny eller så måste Fredrikzon hjälpa mig med hans metod.
Har flyttat ut från det värsta mördarsnigel bältet, så förhoppningsvis blir det bara  krig mot dom små grå i år.

Lurkers

• Värmland
« Svar #1171 skrivet: 29 mar-12 kl 23:05 »
Oki, då får jag nog hitta något annat ställe att sätta dom på för ungarna gillar att leka i under buskar och det är inte helt ovanligt att det tuggas på blad o pinnar.

Aldrig har min dotter tuggat på något tobaksblad...hon tycker mer om vinbär, krusbär "unt so veiter.".. och jag har odlat tobak från hon lärde att gå.
Jag lovar dig! i alla standard trädgårdar så hittar du garanterat plantor som er mycket farligare (giftigare) för barn en en tobaksplanta!

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
« Svar #1172 skrivet: 03 apr-12 kl 10:53 »
Nu börjar det växa så det knakar. Har omplanterat 90 plantor första gången och har även skaffat mig en egen liten odlingslott. Jag tog mig även tid att ringa till polisen för att dubbelkolla att det är ok att odla (då detta kommer att göras på kommunens mark) och blev hänvisad till länsstyrelsen.. som hänvisade till jordbruksverket.. som hänvisade till polisen. Samtliga instanser började prata om hampa men till slut fick jag svaret att det var ok.. geez!

Hur som, ser lovande ut än så länge när plantorna står i fönstret och är inomhus. Tänkte försöka mig på att härda plantorna mot slutet av april och sätta ut i början av maj. Kan detta vara för tidigt i Skåne tror ni?
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

sugmund

• Västergötland
« Svar #1173 skrivet: 04 apr-12 kl 05:02 »
Aldrig har min dotter tuggat på något tobaksblad...hon tycker mer om vinbär, krusbär "unt so veiter.".. och jag har odlat tobak från hon lärde att gå.
Jag lovar dig! i alla standard trädgårdar så hittar du garanterat plantor som er mycket farligare (giftigare) för barn en en tobaksplanta!

Våran snart treåriga kille låtsas äter det mesta så jag har valt att inhängna där som jag skall plantera tobaken då detta blir ett bra skydd för både barnen och tobaken :) 
« Senast ändrad: 04 apr-12 kl 05:07 av sugmund »

MarbleArch

• Bohuslän
« Svar #1174 skrivet: 05 apr-12 kl 12:46 »
Våran snart treåriga kille låtsas äter det mesta så jag har valt att inhängna där som jag skall plantera tobaken då detta blir ett bra skydd för både barnen och tobaken :)

Duktig granne. ;)

Tännlappen

• -
« Svar #1175 skrivet: 05 apr-12 kl 17:58 »
Planterat om för en vecka sedan...ser att plantorna börjar svara nu,växer bra... :)

pajen

• Uppland
« Svar #1176 skrivet: 05 apr-12 kl 18:13 »
Har idag satt 40 plantor Mor Alida.

En tanke har slagit mig. Skulle man inte kunna köpa en billig presenning och göra ca 30 cm stora hål för plantan, på lämpligt avstånd.
Allt för att slippa rensa så mycket ogräs. Odlar på friland. Det borde väl också  gå att  använda presenningen flera gånger.
Vidare får man en "mall" gällande rätt avstånd mellan plantorna. För att hålla presenning på plats kan man lägga ut slanor runt om och mellan fårorna.

Vad tror ni?

Fredrikzon

• Småland
« Svar #1177 skrivet: 05 apr-12 kl 18:27 »
Goder afton! Kul att du också är inne på sopsäcksmetoden, Lurkers :D

Jag kom igång sent i år, sådde egna frön i måndags. Men det verkar vara krut i dem, de första har redan grott. Har gott om tobak kvar på vinden, så jag tänker odla i mindre omfattning i år.

Hörs ;D
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Tännlappen

• -
« Svar #1178 skrivet: 06 apr-12 kl 00:05 »
Har idag satt 40 plantor Mor Alida.

En tanke har slagit mig. Skulle man inte kunna köpa en billig presenning och göra ca 30 cm stora hål för plantan, på lämpligt avstånd.
Allt för att slippa rensa så mycket ogräs. Odlar på friland. Det borde väl också  gå att  använda presenningen flera gånger.
Vidare får man en "mall" gällande rätt avstånd mellan plantorna. För att hålla presenning på plats kan man lägga ut slanor runt om och mellan fårorna.

Vad tror ni?
...Visst kan man göra så men min erfarenhet är att tobaksplantan kväser det mesta...bara man grovrensat innan utsättning..

Kånken

« Svar #1179 skrivet: 08 apr-12 kl 09:01 »
Gör nu för andra året ett försök att odla tobak.
Vänder mig till er för lite frågor.
Jag köpte frön från Cuthof och fick lite olika sorter och hoppas kunna göra cigarrer.
Det blev havanna virginia gold och small stalk.
Är lite osäker på deras egenskaper men tror att havanna används som täckblad och dom andra som smaksättare  ???
Ska anlägga ett land mot en sydvägg. Det är mest sand där så jag undrar hur djup/tjock jordmån som plantorna vill ha. Jag har gott om hönsskit, hur mycket törs man gödsla.
Tacksam för svar

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 3 användare
Wes Jr, mulle mullvad, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser