Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442742 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #1080 skrivet: 19 okt-11 kl 22:09 »
Vad menas med ,,- "Bra som täckblad" ? 

Har sett plockare ute på odlingar som får sår på axlarna då dom lägger upp bladen  på axeln då de skördar,,tror ni att det finns någon poäng att odla tobak i syfte att få bort vissa djur eller nått. Löss har jag sett att plantorna är duktiga att dra tills sig, men,, finns det någon fördel att odla tobak om man inte gillar att röka eller snusa ?
Täckblad har att göra med cigarrer. Tobaksplantan är en bra marktäckare, dessutom väldigt dekorativ.  :)

Micki o Molly

• -
« Svar #1081 skrivet: 19 okt-11 kl 23:03 »
Jo, det förstod jag ,,men,,,är det den yttre  på ciggisen ?
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Tännlappen

• -
« Svar #1082 skrivet: 19 okt-11 kl 23:46 »
Japp..ytterst på cigarren  :) .

Händig Man

• Gäst
« Svar #1083 skrivet: 20 okt-11 kl 01:54 »
Till er som vill göra råttbindor (portionssnus) jag har en sida på nätet där man kan köpa egna påsar som man fyller själv och sen försluter....

http://www.tilbudet.nu/portionsbags.htm

Händig Man

• Gäst
« Svar #1084 skrivet: 20 okt-11 kl 01:56 »
även färdigförslutna påsar kan ni köpa, sen smaksätter ni dem efter egen smak några cl whiskey funkar utmärkt ;)

Gnugge

• Ibland vinner man, ibland förlorar man
    • Uppland
« Svar #1085 skrivet: 24 okt-11 kl 23:36 »
Panik i tobaks fabriken!

Jag har misslyckats med min torkning och många av bladen är till hälften gröna. Jag har läst på och kommit fram till att jag skulle kunna spruta vatten på dem och "starta om" torkningen, MEN varken tid eller plats finns för detta, då rummet som jag använder som tork rummet måste utrymmas. Både jag och mina föräldrar ska dessutom flytta, vilket påverkar tiden för mitt projekt, jag kommer helt enkelt inte hinna. mina föräldrar bor idag i ett stort hus med en massa uthus, så min lediga tid går åt till att köra mellan deras nya bostad och till soptippen med gammalt skräp. Kvällarna ägnas åt att packa mitt skräp ;-)

Mina frågor är därför:
1. Kan jag spara den grön/bruna tobaken i plats lådor och försöka göra om torkningen vid ett senare tillfälle? typ i Januari...
2. Är det någon som fick en god skörd av Alida, som vill sälja/dela med sig? (gärna färdig fermenterad och klar att rullas till nyårscigarrer!)
3. Alternativt någon som vill göra sig av med ett par  tre stycken hemrullade Alida cigarrer, så att jag inte helt tappar sugen?  ;)

Som ni märker är jag lite insnöad på Alida tobak...Är något med svenskheten och historien i den tobaken som gör det!

Nästa år tar jag i vilket fall nya tag och rätar till årets misstag!
Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1086 skrivet: 25 okt-11 kl 18:40 »
1. Ja du kan spara tobak i många år, så i januari kan du fortsätta med fermentering. Det kan ta tid då något av din tobak er torkat grön, men den blir brun med tiden..det tar bare längre tid.

2. tyvärr .

3. tyvärr.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1087 skrivet: 28 okt-11 kl 19:19 »
Alida er en kanon Virginia, men som wrapper kan den bli lite tråkig, med tråkig menar jag den er lite för mild.Jag vill ha lite mera "sting" i cigarrerna.
jag har 30 cigarrer kvar, och dom ska vara till februari - mars ( då startar 2011 cigarrerna smaka bra)
Fermenteringen min går in på månad 2 nu, (fermenterar i 2 månader då jag körer med ca. 45 grader värme)
Dom bladen som torkade gröna hos mig , börjar nu skifta färg till en brunare nyans.

« Senast ändrad: 28 okt-11 kl 19:22 av Lurkers »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
*Hoppar in i tråden*
« Svar #1088 skrivet: 28 okt-11 kl 19:43 »
Jag behöver råd här av er tobaks experter, jag gör nåt fel men vet inte vad .

Vi köper råtoback som vi torkar , mal o smaksätter själva innan rullning .
Jag har följt alla instruktioner och smaksatt tobaken med mentol då jag bara röker mentol cigg .
Men dom går ju fanimej inte att röka!
Av mentholen känner man knappt nån smak fast jag trippeldoserade . Sjävla ciggen smakar luft o det är bara inte bra .
Jag vill alltså ha det starkare mintigare och mera lättrökt .
Tipps o råd tack  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Händig Man

• Gäst
« Svar #1089 skrivet: 28 okt-11 kl 19:45 »
Ni som odlar tobaksplantor, vad har ni för Ph-värde på jorden?

Tännlappen

• -
SV: *Hoppar in i tråden*
« Svar #1090 skrivet: 28 okt-11 kl 20:45 »

Jag har följt alla instruktioner och smaksatt tobaken med mentol då jag bara röker mentol cigg .
Av mentholen känner man knappt nån smak fast jag trippeldoserade . Sjävla ciggen smakar luft o det är bara inte bra .
Tipps o råd tack  ;D
Vet man inte vad för råtobak du köper,skiljer mellan dom,själv går jag på dom kända. Jag gör som så,tar en kaka som jag fuktar upp med ca 2dl varmt vatten med smaktillsats,ligger ett dygn,sedan maler jag,torkar. Det kritiska är att få rätt fuktighet så ciggen brinner bra,får öva, känna på tobaken mellan dina nypor. Ciggen blir mildare om den är fuktigare,starkare om den är torrare. Har inte provat mentol men doftar tobaken mentol tycker jag du borde känna lite. Kan finnas hylsor att köpa som är mentolsmakande,eller prova droppa mentol från flaskan på ett filter se om det ger något.  :)

Tännlappen

• -
« Svar #1091 skrivet: 28 okt-11 kl 20:46 »
Ni som odlar tobaksplantor, vad har ni för Ph-värde på jorden?
Nog lite surt.  :)

Händig Man

• Gäst
« Svar #1092 skrivet: 29 okt-11 kl 03:08 »
Nu ringde klockan, efter 4 dagar och 60 timmar av rivande, malande, ugnsbakande, kryddande, och smulande är äntligen mitt hemlagade snus klart och jag känner mig väldigt nöjd med slutresultatet, nu ska det bara stå och mogna i kylen i ca en vecka innan jag fördelar det på dosor, men ivrig som jag är kunde jag inte låta bli att provsmaka och jag är riktigt nöjd ;) smaksatte med lakritsrot, anis och rökarom och smaken e underbar, nu ligger jag med en egentillverkad prilla under läppen och kollar på film ;)

1.5kg snus blev det så nu klarar jag mig ett bra tag. Priset för detta?
om man inte räknar arbetstimmarna och elen så endast 380:- vilket ger ett pris på endast 12:-/dosa snus om man väljer att ha 50g/dosa och med tanke på smaken och krambarheten kan jag verkligen tänka mig att göra det igen :D Om någon vill ha ett smakprov så kan ni fråga mig efter adressen, har ni tur får ni en kopp kaffe eller the när ni kommer med och om ni tajmar in ert besök till runt 17 kan ni även få en bit mat i magen ;)

Micki o Molly

• -
« Svar #1093 skrivet: 29 okt-11 kl 17:33 »

Tipps o råd tack  ;D

Äsch,,,, sluta rök,, rulla myntabladen med stevia istället så får du hemmagjorda polkagrisar  ;D
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1094 skrivet: 29 okt-11 kl 22:02 »
Äsch,,,, sluta rök,, rulla myntabladen med stevia istället så får du hemmagjorda polkagrisar  ;D
Hahah kan man röka stevia?*funderar*
Vet du vart jag kan få tag på en stevia planta ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tännlappen

• -
« Svar #1095 skrivet: 31 okt-11 kl 21:22 »
Provrökte lite hemodlad och fermenterad tobak,fuktade med vatten,skar upp  :D .....rätt najjs  8) . Tog ett prov från tobaken jag fuktat för mycket i sopsäck(skrivit om tidigare i tråden),sedan fortsatt fermenteringen i nät,för mig det var mest V.Gold i den, lite Burley, lite Virginia. Mild och god rök utan kemikalier,lite åt cigarrhållet  :D . Behöver man nog inte köpa tobak på ett tag  ;D. Läste ditt inlägg Lurkers,2 månaders fermentering,låter tufft.  :)

Händig Man

• Gäst
« Svar #1096 skrivet: 31 okt-11 kl 22:54 »
 (:)Händig Mans Snusrecept (:)

Efter att ha malt tobaken till tobaksmjöl (500g)

1. Blanda 0,5dl salt i 5dl varmt vatten rör om tills saltet löst upp sig. Häll i tobaksmjölet blanda med elvisp i ca 5 min
2. Häll ner blandningen i en tätslutande burk med lock som tål 95grader pressa samman massan med tex en sked eller liknande, pressa hårt.
3. Sätt burken i den förvärmda ugnen längst ner och låt baka i 23 timmar.
4. efter 23 timmar tar du ut snuset och löser natriumkarbonat med 2.5dl vatten (Kallt) häll detta över snusmassan och kör med elvisp i 10 minuter
5. häll tillbaka snusmassan i burken och pressa samman hårt som i steg 2. Baka i ugnen på 95grader i 13 timmar, sen tar du ut burken och låter den svalna över natten i rumstemperatur.
6. skaka om och droppa i Propylenglykol, Glycerol och ev arom. Fördela jämnt med tex en sked, kör med elvispen för att blanda runt NOGA
7. Färdigt snus hälles tillbaka i burken packas samman som steg 2 och ställs in i kylskåpet för att mogna i ca 1 vecka

Aromer:
Rökarom-gör att snuset får en fyllig smak och rökig eftersmak
Anis-ger svag ton av lakrits
Lakritsrot-ger smak av salmiak
Blåbär- mosade bär blandas i massan i steg 6
Hallon- samma som blåbär
Enbär- smakar som rapé
Eukalyptus- passar bra med enbär ;)
Whiskey- Tillsätt innan du ställer snuset att mogna i kylen
Gran/tallbarr- Tillsätt första bakningen så smaken hinner utvecklas
Björksaft/sav- ger en naturligt söt smak

Detta är de smaker jag testat under åren och fler kommer det bli ;)

/Händig Man

pajen

• Uppland
« Svar #1097 skrivet: 01 nov-11 kl 16:21 »
Luktar nu varm snus i huset, ljuvlig doft ;D
Har en snusladdning på gång, av årets skörd.
Har endast två doser kvar av förra årets skörd.

Man blir som en liten pojke på julafton. När man fixar till snus.
Använde 1,8dl salt till ett kilo tobakspulver. Kommer testa att minska det till 1 dl till nästa sats.
Har sett här, att ni använder mindre mängd salt än jag gör. Men salt är ju i och för sig  konserverande.

Händig man, kommer att testa lite lakritsrot. Hade det hemma. Testa på 4-5 doser, låter spännande 

Händig Man

• Gäst
« Svar #1098 skrivet: 01 nov-11 kl 16:23 »
koka ner roten med en halv dl vatten, plocka ur pinnarna och sen reducerar du det till hälften

Kan skicka en provdosa till dig om du ger mig adressen ;)

Till denna satsen använde jag Anis, rökarom och lakritsrot

Micki o Molly

• -
« Svar #1099 skrivet: 01 nov-11 kl 18:12 »
Hahah kan man röka stevia?*funderar*
Vet du vart jag kan få tag på en stevia planta ?

Jag skickar en planta med snigelpost i morrn,,,,,,   förstås är plantorna lite tufsiga ,,, måste övervintras inne, den  klarar sig inte ute i "Bäverdalen" under vintern  ;D 

Berätta sedan hur det smakade,,,,,,, :P

pma adress så postis hittar rätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser