Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442759 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #1060 skrivet: 05 okt-11 kl 16:11 »
Gött mos  :D . Vill man ha ännu finare pulver kan man köra pulvret i en elektrisk kaffemalningskvarn.  8)

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1061 skrivet: 05 okt-11 kl 22:34 »
Jag tyckte grovleken blev bra på pulvret, MEN det hände nåt precis när jag blandade i natriumkarbonatet. Snuset blev EXTREMT degigt. Jag körde ändå på hälften av vattnet som man ska ha när man tillagar 500g tobakspulver, alltså 1,5 dl vatten.
Innan jag blandade i karbonatet så tyckte jag att massan verkade riktigt bra, och den luktade fantastiskt! Men nu känns det som att snuset blivit förstört.  :'(

Tänkte att jag svettar snuset på lägre temperatur inatt, runt 75-80c. Sedan har jag det inne några timmar längre. Kanske lite extra vatten avdunstar, men är mycket tveksam.
Svetta med locket öppet? Eller blir det bränt då?

Går det att eftertorka snuset på nåt vis, eller är det bara att slänga det om snuset inte blivit bättre imorgon?
"Snus och mus är mitt förtjus, kaffe och pitt är gummans"

Tännlappen

• -
« Svar #1062 skrivet: 05 okt-11 kl 22:53 »
Tror inte ditt snus är förstört. Mängden vatten är väl inte liksom exakt utan man får justera lite så massan blir bra och röra så klumparna försvinner. Sedan när du fått i Natriumkarbonatet så blir ju lukten annorlunda men försvinner sedan.Ska ju lagra snuset en vecka innan man nyttjar det. Själv lägger jag i Natriumkarbonatet den sista dagen då utrört i lite vatten så det blir riktigt upplöst,petar även i lite arom då.  8)

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1063 skrivet: 06 okt-11 kl 00:22 »
Okej, det låter bra det!
Brukar annars göra eget snus på vanliga satser, och då har det alltid gått fint. Men det blir väl lite annorlunda när jag bara använde lite över 250g tobakspulver av mitt egna. Märkte tidigare idag att tempen pendlade betydligt mer än vad den brukar göra på "köpesatser", men det har väl med mängden att göra.

Men hur som helst så kör jag just nu med locket lite öppet och så håller jag en lägre temperatur.
Lika bra att hålla koll på det nu under några timmar. Blir det bättre senare inatt så trycker jag på locket helt igen och ökar tempen till 85-90c som jag hade vid 24h svettningen.

pajen

• Uppland
« Svar #1064 skrivet: 06 okt-11 kl 00:49 »
tror inte heller du har förstört snuset, Jag skulle köra på  i ugnen till det "Torkat" upp lite. du kan  justera med glycerin sedan.

pajen

• Uppland
« Svar #1065 skrivet: 06 okt-11 kl 00:52 »
Jag menar naturligtvis, clycerol

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1066 skrivet: 06 okt-11 kl 01:23 »
Snuset ser redan mycket bättre ut! (Torkar svetten från pannan  :) )

Det är nere på Röda-Lacket konsistens nu ungefär, något klibbigare kanske. Men om någon timme eller två så är det nog där jag vill ha det.

Skönt att det inte gick åt skogen efter allt jobb man lagt ner på det, hehe.
Men när snuset blev som klibbig modell lera så måste jag säga att jag kände mig rätt uppgiven en stund   ;D

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1067 skrivet: 06 okt-11 kl 18:05 »
Uppdatering

Snuset har blivit mycket bättre nu! Gått från att varit en enda stor degklump i stort sett till små små kulor, nästan smuligt. Tog längre tid än vad jag trodde, men några timmar till sen kan jag nog plocka ut snuset ur ugnen och reglera upp fuktigheten med arom och glycerolet.

Nästa gång ska jag nog testa att svetta tobakspulvret med endast koksalt och vatten i ca 2 dygn. Sedan hälla i lagom mängd natriumkarbonat, och sen in med det i kylen istället. Skippa att baka med karbonaten i ugnen.

Tännlappen

• -
« Svar #1068 skrivet: 07 okt-11 kl 20:55 »
Verkar som du varit sparsam med vattnet. Själv blandar jag så att det blir som en riktig smet,blir snuset för blött när det är klart kan man torka det på tidningar. Övrigt:Verkar vara en svår metod sopsäcksfermentering,har nu tagit ur tobaken ur grytorna och rensat det värsta som luktar illa och hängt upp det i kammaren i ett stort nät. Hoppas det rättar till sig nu  :) .

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1069 skrivet: 07 okt-11 kl 22:30 »
Jag fick göra detsamma med snuset. Har fuktat det till en smet som nu ligger på en plåt. Men jag kanske ska lägga det på tidningspapper så det torkar lite fortare. Händer inte så mycket nu.

Ang sopsäcksmetoden så tyckte jag den verkade fungera bra. Eller jag använde en ica kasse som jag la bladen i. Det var blad från förstaskörden så de var inte så jättestora.
Fuktade upp dom och packade dom i två buntar. La stektermometern emellan buntarna och drog ut kabeln. Sen knöt jag ihop påsen så gott det gick. Tog faktiskt en extra påse och virade runt så inte fukten skulle dunsta så fort.
Sen la jag i påsen i min hemmabyggda snusugn där jag höll en temperatur på ca 55c, och plockade ut bladen dagligen och fuktade och flyttade runt dom.

Det gick väldigt fort att få en fin tobaksdoft på bladen tycker jag. kommer köra på samma sätt nästa gång också

Tännlappen

• -
« Svar #1070 skrivet: 07 okt-11 kl 22:44 »
Ja..metoden ska ju fungera,verkar även som folk i varmare klimat lägger påsar i bilen där det kan bli ordentligt varmt. Själv nog klantat för mycket med vattnet,har ca 5kg på gång,bara sötsur doft,men fixar sig nog hoppas jag.  :)

Vargerik

• Gäst
« Svar #1071 skrivet: 07 okt-11 kl 22:49 »
Även här har det skördats! Nu är det mesta torkat och ska smyga igång fermenteringen på jobbet i veckan då jag jobbar på en annan ort.
Lite ballt, jag kapade ju ner de alla plantor, när jag kommer hem igen har de skjutit ut en massa nya blad så att det blir en liten bonusskörd!

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1072 skrivet: 07 okt-11 kl 23:01 »
Hehe, aldrig fel med extra tobak!
Det har kommit en del nya blad längst ner på mina plantor också men jag tror jag plockar allt som är kvar nu i helgen för det kommer troligtvis snart bli minusgrader under nätterna.

Tännlappen

• -
« Svar #1073 skrivet: 10 okt-11 kl 21:31 »
Kollat kammaren  ;D,börjar dofta kakao nu av bladen jag tog ur säcken så det blir nog najs med tiden,torkat upp rejält i bladen  ;D . Har kvar en liten bunt i sopsäck som jag även passade på att öppna,såg riktigt bra ut och doftade gott  :D. Bladen som jag har i den mindre bunten var precis mjuka när jag packade in dom,inget vattenknas där inte  :D. Bara ta lärdom och nya tag...

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1074 skrivet: 12 okt-11 kl 19:25 »
Är på vecka 2 själv nu, och desamma här - en ljuvlig doft av russin sprider seg upp rören från källaren till köket, den nye luftfuktaren fungerar utmärkt  :D

Tännlappen

• -
« Svar #1075 skrivet: 12 okt-11 kl 19:36 »
Kul det går bra Lurkers  :). Övrigt: Skördat lite till,se om det torkar  ;D .

Tännlappen

• -
« Svar #1076 skrivet: 14 okt-11 kl 19:57 »
Fermenterat nu runt tre veckor,lovar det doftar ljuvlig tobak nu i uthuset :D.

Tännlappen

• -
« Svar #1077 skrivet: 15 okt-11 kl 16:49 »
...Råkade gå förbi fermenteringskammaren :D,naturligtvis passade man på och tog ett doftprov ;D. Doftar precis som köpt råtobak som man torkar lite i micron om den blivit lite för fuktad.Vet att tobak som inte är färdigfermenterad doftar lite gräs efter microugnstorkning,kan vara bra att veta.  8)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #1078 skrivet: 16 okt-11 kl 18:56 »
Själv har jag fermenteringsboxen i vardagsrummet så det blir ständiga doftprover  :D Havanabladen har nu fermenterat i snart fem veckor och borde vara klara, Connecticut broadleaf ligger två veckor efter.

Jag tycker fortfarande att Havanan är en trevlig sort. Stor och ljusgrön. Bladen signalerar tydligt när de är klara att skörda genom att gulna fläckvis. Inga virusangrepp. Väldigt bra som täckblad. Smakar fint. Räknar med att ta frön av den :)

Inte fel att ha växthus nu  ;D Rätt så hård frost de senaste nätterna. Jag sätter in en värmefläkt i växthuset och kör från midnatt till morgonen. Många fina blad kvar som väntar på att mogna. Jag har haft någon enstaka planta ute, men de är färdiga nu.

Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Micki o Molly

• -
« Svar #1079 skrivet: 17 okt-11 kl 15:03 »
Vad menas med ,,- "Bra som täckblad" ? 

Har sett plockare ute på odlingar som får sår på axlarna då dom lägger upp bladen  på axeln då de skördar,,tror ni att det finns någon poäng att odla tobak i syfte att få bort vissa djur eller nått. Löss har jag sett att plantorna är duktiga att dra tills sig, men,, finns det någon fördel att odla tobak om man inte gillar att röka eller snusa ?
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 4 användare
Tli, KJE, Wes Jr, mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser