Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442729 gånger)

Fredrikzon

• Småland
SV: tobak
« Svar #940 skrivet: 07 jul-11 kl 23:46 »
Erik, det var en ny variant, att tobaken självsår sig ::) Så mycket besvär jag har haft med att få upp småplantorna, och så självsår de sig hos dig :D

Toll, mögel är ett gissel för alla odlare. Vid fermentering måste du upp mellan 40 och 50 grader. Ge inte upp. Egentillverkade ekologiska cigarrer är aldrig fel  ;)
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Tännlappen

• -
« Svar #941 skrivet: 09 jul-11 kl 19:14 »
Toll, förra året var lite extremt när det gällde mögel  :o . Kul tobaken självsår sig hos dig Erik Röde  :D .  Övrigt: Växer så det knakar  :-X .

Fredrikzon

• Småland
« Svar #942 skrivet: 11 jul-11 kl 23:57 »
Ännu drygt en vecka har gått och just det, det växer så det knakar, Tännlappen  ;D Precis som förra året har jag en Åhus som har fått gula fläckar. Men tydligen bara den. Kanske något ärftligt? Skar ner den och ska se om de nya bladen också blir gulfläckiga. Skickar en bild från i lördags.

Tännlappen

• -
« Svar #943 skrivet: 12 jul-11 kl 02:06 »
Förra året hade jag typ fläcktyfus på Burleyn som var förkrymt och lite på V-Gold,i år inget. Ser bra ut i ditt växthus Fredrikzon  :D .

Fredrikzon

• Småland
« Svar #944 skrivet: 12 jul-11 kl 21:22 »
Nu kommer det blommor på Connecticut Brodleaf och även Havanan. Fläcktyfus, Tännlappen? Så du vet vilken sjukdom det rör sig om?

Tännlappen

• -
« Svar #945 skrivet: 12 jul-11 kl 23:19 »
Fläcktyfus kallar jag det för men heter naturligtvis något annat,vad vet jag inte men gissningsvis någon svampsjukdom. Förra året hade jag också den där sjukdomen som blir typ svarta fläckar på några Virginiablad,inte sett det i år.  :)

Tännlappen

• -
« Svar #946 skrivet: 13 jul-11 kl 00:01 »
Tittade lite på tobaksplantsjukdomar,tror det var Brown spot,börjar som gula fläckar,ringar eller något sådant.
http://www.ces.ncsu.edu/depts/pp/notes/oldnotes/tb3.htm

Tännlappen

• -
« Svar #947 skrivet: 13 jul-11 kl 23:27 »
Japp  :D,...Då har man börjat att skörda V-Gold,nedersta bladen som var guldgula  ;D.

Vargerik

• Gäst
« Svar #948 skrivet: 13 jul-11 kl 23:31 »
Japp  :D,...Då har man börjat att skörda V-Gold,nedersta bladen som var guldgula  ;D.

Höllö, är det när bladen gulnar man ska ta dom? Jag provskördade lite som jag hängde på törning, det blev mest... Skit.

Tännlappen

• -
« Svar #949 skrivet: 14 jul-11 kl 00:05 »
Höllö, är det när bladen gulnar man ska ta dom? Jag provskördade lite som jag hängde på törning, det blev mest... Skit.
Kan vara lite beroende på tobakssort,en del sorter syns det inte så tydligt på. Virginia gold ska bladen vara helt gula sägs det ,så färgar dom lättare när man torkar dom. Bladen ska även knäckas lätt när man skördar,riktigt snäppa av. Här är en länk till en bild på ett moget blad,Alidabladen blir sådana också om jag inte minns fel.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ripe_tobacco_leaf_3037.JPG

Tännlappen

• -
« Svar #950 skrivet: 17 jul-11 kl 23:10 »
Så då har man skördat en del Burley  ;D. Lurkers har nog rätt om att det blir ett bra tobaksår  :D . Virginian ser ut att vara på G.....  8)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #951 skrivet: 18 jul-11 kl 23:01 »
Jag skulle nog behöva skörda snart för att kunna ta mig in i växthuset  ;D men jag försöker avvakta tills jag ser tecken på mognad hos bladen. De är fortfarande helgröna. Ännu en Åhus har fått gula prickar men de andra sorterna verkar sunda. Connecticut Broadleaf är störst, kring 180 centimeter höga. Havanan har de största bladen. Alla sätter blommor och tjuvskott, så jag är tvungen att krångla mig in och nypa. Absolut ett bra tobaksår ::)

Tännlappen

• -
« Svar #952 skrivet: 24 jul-11 kl 23:34 »
Har du inte skördat nu så får du nog ta till en machete Fredrikzon  :o,gissar dom växt bra sedan ditt senaste inlägg  ;D . Övrigt: Skördat lite mer V-Gold,mest för att försöka hålla odlingen luftig därmed försöka förhindra tendenser till sjukdomar. Vanliga Virginian måste jag även på,är som en djungel man hittar knappt ut därifrån  ;D .

Vargerik

• Gäst
« Svar #953 skrivet: 28 jul-11 kl 15:48 »
Nu har jag skördat en hel massa blad som jag så förtjänstfullt hängt upp på tork. En del blad är gula, andra inte.. Om det är så att jag skördat omogna blad, blir det bara skit med dem?

Fy i skrôen så mycket tobak det blir.. :o

Nu får ni ösa på med lite fermenteringstips!
« Senast ändrad: 28 jul-11 kl 18:43 av Vän Af Ordning »

Tännlappen

• -
« Svar #954 skrivet: 28 jul-11 kl 22:00 »
Nu har jag skördat en hel massa blad som jag så förtjänstfullt hängt upp på tork. En del blad är gula, andra inte.. Om det är så att jag skördat omogna blad, blir det bara skit med dem?

Fy i skrôen så mycket tobak det blir.. :o

Nu får ni ösa på med lite fermenteringstips!
Har du omogna blad är det väl lite segare att få dom att färga brunt men det löser sig nog   :o . Klarar du nu att få bladen att bli bruna och mittstjälken att torka så får du bygga en fermenteringskammare om du vill ha röktobak eller cigarrtobak inom rimlig tid,ska du göra snus så är det bara att mala bladen+recept och köra i snuskammare. Över 40 grader ska du ha i fermenteringskammaren för tobak gärna mot 50 grader+luftfuktighet kanske 75-80 RH som du enklast löser med en luftfuktare. Kolla lite bakåt i tråden.  :)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #955 skrivet: 28 jul-11 kl 22:38 »
Det börjar bli rätt fullt i växthuset, Tännlappen ;D. Ska se om jag kan ta lite blad snart. De har inte börjat bli gula ännu, men jag skördade tidigare förra året, och fick fin tobak. Gula prickar finns på fler blad, även på några Connecticul Broadleaf. Havanan klarar bäst.

Vän av ordning, colorcuring är det första du bör ägna dig åt. Lägg bladen i en hög på golvet, eller flera högar, täck med en filt. Har för mig att jag hade max 50 blad i varje hög. Övervaka sedan NOGA! Det kommer att bli värmeutveckling medan bladen blir gula och bruna och det får inte blir för varmt  (:). Blada om minst varannan dag så de yttre bladen kommer längst in och tvärtom. När minst halva bladet blivit gult eller brunt är det dags att hänga upp till torkning. Ta bladen som är klara och låt de gröna ligga kvar ett tag till. Processen fortsätter när de hänger på tork om de inte torkar för fort.

Själv fermenterar jag i en box, men det har jag också beskrivit tidigare.

Lycka till!

Vargerik

• Gäst
« Svar #956 skrivet: 28 jul-11 kl 22:53 »
Citera
colorcuring

På direkten utan att ens hänga upp dom?

http://www.howtogrowtobacco.com/forum/index.php Guldgruva! :)
« Senast ändrad: 29 jul-11 kl 14:45 av Vän Af Ordning »

Tännlappen

• -
« Svar #957 skrivet: 29 jul-11 kl 21:11 »
Det där med att lägga bladen i hög är väl för att snabba upp färgningsprocessen. Glömde nämna Fredrikzons fermenteringsmetod med plastsäck,får plats med större mängd tobak då i kammaren och luftfuktare behövs inte,som sagt kolla här i trådarna  :) .

pajen

• Uppland
« Svar #958 skrivet: 31 jul-11 kl 17:03 »
Hej
Jag är ny här. Vilken bra tråd det här var. Har just läst igenom hela. Har fått mycket bra tips.

Jag undrar om någon har kommit på ett bra sätt att mala ner stjälkarna?
Använder bara min odlade tobak till snus. Läste en uppsats om nikotin, att stjälkarna innehåller mest nikotin.

Förra året malde jag ner dom med en köttkvarn av äldre modell. Skitjobbigt,  hehe
Blir ett mycket bra tobaks år, här i norduppland

Mvh
pajen

pajen

• Uppland
« Svar #959 skrivet: 31 jul-11 kl 17:22 »
Hej igen
Jag funderar på att bygga en snusugn. Har kört med en gammal spis tidigare. Som har ett värmeskåp blir ca 92-95 grader där.
Det är ju något för varmt. Med det har funkat bra.

Min tanke nu, är att bygga en låda klädd med frigolit och som värme källa en frostvakt. Inköpt på Rusta. Enligt bruksanvisningen löser överhettningsskyddet vid 75 grader vilket är bra. Men kommer överhettningsskyddet kunna "jobba" som en termostat (vanlig ugn). Vad tror ni?

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser