Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443376 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #920 skrivet: 20 jun-11 kl 23:14 »
Hittade en blomställning i en Burleyplanta, rätt stor planta  :D .

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #921 skrivet: 21 jun-11 kl 07:48 »
Lurkers, det är samma sak här. Åhus sätter blomställning och tjuvskott redan, ingen av de andra sorterna. Men när jag tänker efter så tror jag det var likadant förra året. Det är bara att kapa dem, så funkar det prima ändå.

Znoppen, jag har några fina plantor, men då får du ta dig till Småland. Hoppas du hittar några lite närmare.

Har nästan rullat klart av förra årets skörd, blir omkring 90 fina rökverk. I växthuset är vissa blad redan stora nog att skörda, men mogna är de nog inte ännu. Blir spännande med Havana, de verkar stortrivas.

Ja det er bara Åhus tobaken som har blomställning, ingen av dom andra sorterna...konstig!
Greenwood tobaken hänger lite efter dom andra sorterna.
Hos mig er det Little Crittenden och Habana 2000 som er störst, har aldrig hatt så stora plantor så tidlig, så det ser ut som det blir ett bra tobaks-år!

Tännlappen

• -
« Svar #922 skrivet: 21 jun-11 kl 23:55 »
En hel del plantor är nu ca 80cm höga,mätte ett blad på en Virginiaplanta ca 50cm långt och ca 37 brett,ser bra ut i år.  8)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #923 skrivet: 23 jun-11 kl 09:04 »
Var tvungen att gå ut och mäta ;D men bara att konstatera - du leder ligan, Tännis ;). Mina bästa blad är 40x30 (Havana) och de högsta Åhus är 60 cm, fast de har krökt sig nu i regnen och blåsten, även om de är i växthus.

Men med tanke på min dåliga start ser det riktigt bra ut 8).
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #924 skrivet: 24 jun-11 kl 09:09 »
Var tvungen att gå ut och mäta ;D men bara att konstatera - du leder ligan, Tännis ;). Mina bästa blad är 40x30 (Havana) och de högsta Åhus är 60 cm, fast de har krökt sig nu i regnen och blåsten, även om de är i växthus.

Men med tanke på min dåliga start ser det riktigt bra ut 8).

He-he...måtte ut med måttbandet jag med, en LC planta 48x25 kommer jag upp i, Tännis blir svårslagen i år tror jag. ;D

Small-Stalk

• Småland
« Svar #925 skrivet: 24 jun-11 kl 21:32 »
Hej på er alla!
Snubblade in på denna tråden och tänkte dela med mig av min egna tobaksodling, som förhoppningsvis ska bli snus i framtiden  :).
Odlingen består av några olika tobaksorter från Cuthof.
Bl a:
Common smoking
havanna
small stalk
virginia gold

Fröna planterade jag nån gång i slutet av mars och förveggade dem inomhus till i mitten av maj ungefär.
Runt 15 st är planterade i växthuset och resten är planterade lite runtom i trädgården. Totalt ca 40st plantor.  :)

Dom största i växthuset är Small Stalk plantorna som är runt 170cm höga, ENORMA BLAD  :o. Tänkte låta en av dom blomma också så man kan få lite mer frön :).

Bifogar lite bilder från växthuset.

EDIT: Såg att bilderna blev lite väl stora
« Senast ändrad: 24 jun-11 kl 22:03 av Small-Stalk »
"Snus och mus är mitt förtjus, kaffe och pitt är gummans"

Tännlappen

• -
« Svar #926 skrivet: 24 jun-11 kl 23:18 »
Small-Stalk...... Fin odling, blir nog rejält med snus av det  :D .

Small-Stalk

• Småland
« Svar #927 skrivet: 25 jun-11 kl 01:39 »
Tännlappen,  Tack! Ja det ser bra ut än så länge.  :)
Någon som vet ungefär hur lång tid det kan vara kvar innan bladen börjar mogna?

Tännlappen

• -
« Svar #928 skrivet: 25 jun-11 kl 02:21 »
För mig att det är ca 2 månader från utplantering innan man börjar plocka,syns på bladen när det är dags och dom knäcks lätt av. Virginia Gold ska man nog låta bladen bli helt gula innan man plockar dom enligt vad jag läst,lättare att få dom att bli bruna då när man torkar dom. Inte så nice när dom torkar gröna  :o .

Fredrikzon

• Småland
« Svar #929 skrivet: 25 jun-11 kl 10:37 »
Ojojoj, det där ser riktigt bra ut, Small-Stalk :D. Själv räknar jag inte med att kunna börja skörda förrän i augusti. Jag har kanske nödskördat någongång i slutet av juli när en hagelskur legat i luften, men det slipper jag i år när jag blivit med växthus. Nu ska de få mogna ordentligt innan jag tar dem 8)

Small-Stalk

• Småland
« Svar #930 skrivet: 25 jun-11 kl 17:11 »
Okej!
Ja än så länge är i stort sett alla blad fortfarande gröna och fina så nån månad till får man nog räkna med i alla fall :).
Trodde det skulle ta något längre tid att odla i växthuset, men jämför man med dom som står ute så är dom långt efter och inte alls så stora och fina som dom i växthuset.

Vargerik

• Gäst
« Svar #931 skrivet: 26 jun-11 kl 22:11 »
Ammenvafaaan! >:D

Hur GÖR ni? Mina plantor som jag vårdar som barn har knappt kommit av backen.. *mutter*..

Jaja, provskott i år, blir växthus nästa säsong.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #932 skrivet: 26 jun-11 kl 23:40 »
Jag hade samma problem i våras, Vän Af Ordning. Vet fortfarande inte vad problemet var, kanske såjord med för mycket kalk och gödsel  :-\. De stannade upp totalt. När jag planterade om dem i lite vanlig trädgårdsjord började de ta fart igen. Hammenhögs såjord var den som inte funkade för mig  >:(.

Plantera om i vanlig jord, så hinner du också få stora blad  ;D. Kalk bör undvikas enligt Hedwalls kompendium.

Vargerik

• Gäst
« Svar #933 skrivet: 27 jun-11 kl 01:17 »
Jorden jag använder är från en 4 år gammal hög med fårskit/ströbädd som legat och göttat till sig, inbillade mig att jag hade den totalbästa jorden man kunde få tag på?

Tännlappen

• -
« Svar #934 skrivet: 27 jun-11 kl 20:14 »
Om man tittar på sid 43 så skriver sign Trandans om(länk pdf) plantornas storlek vid utplantering.Jag planterade själv ut några riktigt små plantor tidigt,dom står rätt still om man säger så,så det verkar viktigt att plantorna har rätt storlek vid utplantering på friland. Vän Af Ordning,om dina plantor var runt 10cm höga vid utplantering tycker jag dom skulle växa bra på din blandning antar det är blandat med jord också,själv kryddat landet rejält med Hästskit och vedaska.  8)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #935 skrivet: 01 jul-11 kl 21:32 »
Kolla vad som händer på drygt två veckor. Hönsskit ;D

Tännlappen

• -
« Svar #936 skrivet: 01 jul-11 kl 23:28 »
Nice Fredrikzon  :D ,bra krut i Hönsskit  :o . Övrigt:Kollade till tobakslandet.min kära Burley slår snart ut i full blom,dock inte alla  ;D ,växer bra.  8)

Tännlappen

• -
« Svar #937 skrivet: 03 jul-11 kl 10:41 »
Burleyblomma slog ut igår  :D.

andtol

• Gäst
« Svar #938 skrivet: 07 jul-11 kl 12:43 »
I år har jag inte sått något. Jag misslyckades i hanteringen av bladen, de bara möglade när jag torkade dem eller försökte fermentera...

Synd. För en god egentillverkad cigarr hade aldrig varit fel.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #939 skrivet: 07 jul-11 kl 22:16 »
Jag har inte hunnit ta hand om landet i år, men nu när jag var ute och rensade så hittade jag rätt många själ sådda plantor sedan förra året. Det har jag inte "råkat ut för"  tidigare.

Erik

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser