Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442729 gånger)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: tobak
« Svar #900 skrivet: 08 jun-11 kl 08:05 »
Här hos mig er också alt ok. plantorna ser bra ut och inget hagel har förstört någon enda.

Fint växthus Fredrikzon   :D  , tänker du får ett kanonbra klimat till dina plantor !

Savain: ja som Fredrikzon , så tror jag också att  dubbel fiberduk duger.

::) Så präst-jäveln har snodd gumman..hmm, relax och  ingen panik nu, man behöver en tid for seg själv en tid för å tänka över saker och ting, så skal du se det löser sig med kvinnor.

Tännlappen

• -
« Svar #901 skrivet: 08 jun-11 kl 17:20 »
Tycker Lurkers gav ett bra svar på ditt trubbel Fredrikzon,hoppas det löser sig. Ståkkålmarn,själv smaksatte jag men Eau de vie vilket ger en god doft. Övrigt: Ser mycket bra ut i landet så det var ett bra beslut att plantera ut tidigt,Burleyn ser riktigt bra ut än så länge.  :-X

Fredrikzon

• Småland
« Svar #902 skrivet: 08 jun-11 kl 21:31 »
Nästan outhärdligt varmt och fuktigt, men plantorna trivs :). Själv grävde jag diken längs växthusets sidor och la ner växthusplasten och fyllde igen. Ingen chans för sniglarna och hararna och kvickroten (:). Jordloppar finns, men de tycks inte gilla tobak, nöjer sig med kål och rädisor.

Sista fermentering av förra årets skörd avslutade jag häromdagen, efter sex veckor. En rejäl hög. Nu ska det rullas, nu gäller det att överleva till nästa skörd.

Tack för stödet och goda råd från Lurkers och Tännlappen. Ingen skugga ska dock falla på "präst-jäveln", Lurkers. Präster är också människor. Men bättre kan ni! Här gäller det en medodlare i existentiell kris. Har ni varit i en liknande situation och vad gjorde ni? På tiden att detta forum utvidgas till att även handla om relationer. Cigarrer är inte allt.

Bifogar dagsaktuell bild. Det roliga är att plantorna som jag sådde 1 maj (i pluggbrättet) börja komma ikapp plantorna som jag sådde 15 mars. Det är tydligen helt avgörande att undvika störningar i växten såsom dålig jord, för mycket vatten, för mycket sol plötsligt. Under idealiska förhållanden kan det gå riktigt fort :o
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Tännlappen

• -
« Svar #903 skrivet: 09 jun-11 kl 00:44 »
Du har helt rätt i att det kan vara mycket som stör när man drar upp plantorna. Många omplanteringar bromsar också tillväxten tillfälligt. Nu har du iallafall hagelskydd  ;D

Fredrikzon

• Småland
« Svar #904 skrivet: 10 jun-11 kl 18:55 »
Jäpp, hagelskydd är inte fel. Brorsan i Danmark som fick ett par plantor i mars har redan fått dem förstörda av hagel :(. Fast de kommer igen, säger han. Själv har jag dragit undan plasten idag så regnet har fått strila ner på mina plantor ;D. Och rullat tjugo fina cigarrer. Börjar få in handlaget. Viktigt att inlagan inte är för fuktig, bara precis så den inte smular sönder. Ombladen däremot, måste vara fuktiga och smidiga. Mycket fina blad kvar, kanske blir det hundra styck till slut. Ingen som har hittat en vacker, trevlig och intelligent kvinna till mig ännu? o:). Det är fredag kväll.

Gnugge

• Ibland vinner man, ibland förlorar man
    • Uppland
« Svar #905 skrivet: 10 jun-11 kl 23:00 »
paniken kommer sakta smygande....

Har inte hunnit plantera ut än, men det växer på bra i krukorna.

Allt är förberett, men det saknas ett par detaljer (förutom tiden, men den får jag (förhoppningsvis) i morgon).

Tänkte som jag skrivit tidigare odla i pallkragar. Räcker det med 1 på höjden? eller måste jag ha 2?
I pallkragen/arna tänkte jag börja med tidningspapper(för att slippa ogräs nedifrån...) Sen fylla på med alldeles nyklippt gräs ca 5 cm s lager för att sedan fylla upp med jord.
Min förhoppning är att gräset ska skjuta till lite värme nedifrån när de förmultnar. Ko gödsel, är det bra eller dåligt? funderade på om man skulle slå i en 5 cm av det också i botten?

Låter detta smart, eller är jag helt ute och cyklar?

Tyvärr har jag ingen donna på lager åt dig Fredrikzon, men eftersom det är fredag tar jag en kall vuxenläsk och skålar med dig i mina tankar. Du har mina sympatier. det mesta löser sig!

Ha en skön kväll/Helg och hoppas att ni har det lika varmt som jag!
Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #906 skrivet: 11 jun-11 kl 04:56 »
Skål Gnugge, och tack för dina sympatier. Varmt i Uppland? Inte här. Men det har regnat, äntligen! Rejält med regn. Nu kan värmen komma tillbaka, så blir det fart!

Men hur tänker du med pallkragarna? Som jag ser det så får du plats med max två tobaksplantor i en pallkrage. Och värme nerifrån är knappast något som behövs nu efter en sådan försommar. Vad har du för odlingsyta? Är det inte bara att sätta ut dem i jorden, ev täckt av fiberduk till en början om de inte är härdade för solen? Jag lovar, kommer de bara ut och igång så går det fort!

Gnugge

• Uppland
« Svar #907 skrivet: 11 jun-11 kl 12:02 »
Odlingsyta är lite mitt problem.

Sitter i en villa, har en plätt på 1,2X 5m att odla på. Där har det tidigare legat sten och underlaget är ca 15 cm hårt packad grus. Därför pallkragar, så att jag får upp ett jordlagersom jag kan plantera i. Kanske att jag kan få ner 2-3 plantor till om jag skiter i kragarna och gör en stor låda i stället.

Jag skiter i gräsklippet och åker och köper mer jord!

Idag ska de ner i jord utomhus!

Ha en skön dag!
Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #908 skrivet: 12 jun-11 kl 00:14 »
Du är en äkta entusiast, Gnugge ;) Att odla tobak på 6 kvadratmeter hårt packat grus är beundransvärt. Synd det är så långt till Småland, annars skulle jag hugga bort lite slånbuskar och upplåta mer yta åt dig.

Lycka till, jag hoppas du lyckas!

Lurkers

• Värmland
« Svar #909 skrivet: 13 jun-11 kl 07:46 »
Odlingsyta är lite mitt problem.

Sitter i en villa, har en plätt på 1,2X 5m att odla på. Där har det tidigare legat sten och underlaget är ca 15 cm hårt packad grus. Därför pallkragar, så att jag får upp ett jordlagersom jag kan plantera i. Kanske att jag kan få ner 2-3 plantor till om jag skiter i kragarna och gör en stor låda i stället.

Jag skiter i gräsklippet och åker och köper mer jord!

Idag ska de ner i jord utomhus!

Ha en skön dag!

Hej ! Du måste ha 3 - 4 pallkragar uppå varandra med det underlaget du har.   

Gnugge

• Uppland
« Svar #910 skrivet: 13 jun-11 kl 12:52 »
oh ohhh

trubbel ;-) Plantorna är satta och jag har bara 1 pallkrage, men men, detta är ett prov år, så vi får se hur det går ;-)

De mådde bra av att komma ut iaf :-D

Ha det gott!

Lurkers

• Värmland
« Svar #911 skrivet: 13 jun-11 kl 13:17 »
oh ohhh

trubbel ;-) Plantorna är satta och jag har bara 1 pallkrage, men men, detta är ett prov år, så vi får se hur det går ;-)

De mådde bra av att komma ut iaf :-D

Ha det gott!

Jag har alltid någon plantor tillövers, dom sätter jag i  vanliga plasthinkar (ca. 10 L.) eller stora blomkrukor , du borde hellre prova det, tror du får plats då till flera.

Tännlappen

• -
« Svar #912 skrivet: 13 jun-11 kl 21:00 »
Kan inte rötterna gå neråt så går dom åt sidan,för näring vill plantan ha  :) . Övrigt: Växer på bra  8) .

Gnugge

• Uppland
« Svar #913 skrivet: 13 jun-11 kl 23:06 »
Hinkar att plantera de sista plantorna i är ju ingen dum idé....

Sen kan jag smyga in dem i mammas växthus ;-)

Ha det!

Lurkers

• Värmland
« Svar #914 skrivet: 15 jun-11 kl 18:31 »
Hmm...någon av mina plantor (Åhus) har satt blomställning mycket tidlig, vad kan det bero på? för varmt eller kalt i "barndomen"

Tännlappen

• -
« Svar #915 skrivet: 15 jun-11 kl 23:17 »
Mysko med dina plantor Lurkers  :o . Om det är en enstaka planta så är det väl något skumt med den kanske,den har fått spader  :) .

Fredrikzon

• Småland
« Svar #916 skrivet: 16 jun-11 kl 20:31 »
Goafton. Mina åhus sätter redan tjuvskott, men det har jag för mig att de gjorde även förra året. Inga blommor ännu.

Annars växer det helt osannolikt i växthuset där det är omkring 30 grader dagligen 8). De största bladen är redan över 30 cm långa, och nu sticker plantorna iväg uppåt. Tror nästan Havanan har gått om Åhus. En trädgårdsmästare har flyttat in, en padda. Hoppas han tar alla hemska skadeinsekter ;D.

Tännlappen

• -
« Svar #917 skrivet: 16 jun-11 kl 22:34 »
Du har ju perfekt tobaksmiljö Fredrikzon  :) ,sedan en padda som hjälper till är inte helt fel  :D .

znoppen

• Närke
« Svar #918 skrivet: 17 jun-11 kl 10:58 »
Hallojsan kul med ett gäng andra som provar det här med Alida mm :)

Min försådd blev tyvärr väldigt dålig. Undrar därför om det finns någon vänlig själ som kan tänka sig att sälja lite frön och även hyffsade plantor av Alida till mig?

Maila till patrikhjelm@hotmail.com

Tack alla :)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #919 skrivet: 20 jun-11 kl 20:32 »
Lurkers, det är samma sak här. Åhus sätter blomställning och tjuvskott redan, ingen av de andra sorterna. Men när jag tänker efter så tror jag det var likadant förra året. Det är bara att kapa dem, så funkar det prima ändå.

Znoppen, jag har några fina plantor, men då får du ta dig till Småland. Hoppas du hittar några lite närmare.

Har nästan rullat klart av förra årets skörd, blir omkring 90 fina rökverk. I växthuset är vissa blad redan stora nog att skörda, men mogna är de nog inte ännu. Blir spännande med Havana, de verkar stortrivas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser