Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443306 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #880 skrivet: 21 maj-11 kl 23:06 »
 MarbleArch .. Hoppas det löser sig med dina plantor. Lill-Hasta ... Här står nog allt om snus,många sidor att leta i.  Själv varit ute och landskapsvårdat,rensat upp rejält runt tobakslandet så Skatorna,kajorna,Kråkorna lätt kan plocka Sniglar och andra läckerheter enligt deras synsätt,även satt ut vatten till dom så dom lätt kan dricka  ;D . Verkar som dom trivs runt tobakslandet,såg hur en Skata på fjäderlätta fötter hoppade på fiberduken som ligger över plantorna  :D .  Ser ut som plantorna börjar hämta sig så smått efter utplanteringen.  :)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #881 skrivet: 21 maj-11 kl 23:47 »
Låter smart att låta fåglarna sköta snigelkriget, Tännlappen ;D Själv vägrar jag springa runt och dekapitera oskyldiga blötdjur. Som tur är slipper jag åtminstone den variant som kallas mördarsniglar. Bor för långt från villaträdgårdar och plantskolor.

Ett sånt här växthus tänker jag bygga: http://www.overthegardengate.net/UserPages/pp_view.asp?FName=Polytunnel&Page=1

Rören har jag fått hem och kapat i rätta längder. Nu ska jag jaga järnrör och måste förmodligen gjuta fast dem i marken med betong. Sedan införskaffning av växthusfolie. Funderar på en lösning där jag kan ta av folien när det är soligt eller när det kommer en välsignat skur.

Plantorna har kommit igång riktigt nu efter omplanteringen. De har varit ute i solen idag och sträcka på sig. Ännu ingen utplantering, men det dröjer nog inte så länge. Tänkte få växthuset på plats först men det är kanske orealistiskt :-\
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Tännlappen

• -
« Svar #882 skrivet: 22 maj-11 kl 10:49 »
 ;D ...Fredrikzon..... Kollade länken till växthuset...blir ju riktigt nice och billigt....inte fel om du råkar ta lite bilder när du sätter igång med ditt växthusbygge  :D,och när det är färdigt . Med så flexibla plaströr kan man även lätt även bygga ett typ igloo-växthus  :o . Gissar att det även fixar sig med dina tobaksplantor,en tobaksodlare är rätt seg.....  :)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #883 skrivet: 26 maj-11 kl 22:59 »
Det ordnar sig med plantorna, Tännlappen :) De har tagit sig rejält efter omplanteringen och jag såg just att jag planterade ut 26 maj förra året och då var plantorna ungefär samma storlek som årets är nu. Förmodligen blir det utplantering under fiberduk i helgen, har avhärdat under några dagar. Och sniglar finns knappt här i år.

Jag ska absolut redovisa växthusbygget. Järnrör har jag letat upp men jag tror jag måste gjuta fast dem i betongklumpar. Det blir ju trots allt ett rejält vindfång när plasten kommer på. Vad är ett igloo-växthus förresten och vad är fördelen med ett sådant??? Det finns fler plaströr på favorit-byggtippen, i olika tjocklekar ;D

Tännlappen

• -
« Svar #884 skrivet: 27 maj-11 kl 00:30 »
Gött det fixat sig med dina plantor Fredrikzon  :D . Tänkte som så med igloo-formen att det tar upp mindre yta men man får plats mycket i det,bor ju många eskimåer i en igloo  :-X .Finns ju även iglootält blir en bra höjd i dom tälten. Nackdelen är vindfånget,kanske svårare att få dit plasten,har man mycket vind bättre bygga tunnel.Vet en som jagade sitt iglootält över fjället  :-X . Övrigt: Satt ut hundra plantor på ett ställe med Kirskål och Nässla,fräste jorden där först,naturligtvis dök det upp ett KalleAnka moln,hagel,blåst och åska,plantorna rätt okey. Hoppas andra tobaksodlare klarat sina plantor också.  :)

Gnugge

• Ibland vinner man, ibland förlorar man
    • Uppland
« Svar #885 skrivet: 28 maj-11 kl 00:05 »
Har läst allt jag kommit över om Carslscorona projektet. Mycket spännande och intressant läsning.

Är det någon som vet varför de slutade med produktionen?

//Gnugge
Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #886 skrivet: 30 maj-11 kl 21:56 »
Växthusbygget framskrider. Åtta järnrör fastgjutna i marken. När det har härdat ordentligt ska jag trä på plastbågarna. 36 plantor i jorden igår, Åhus, Havana och Connecticut Broadleaf och en enda Virgina. Fiberduk över i väntan på växthuset. Plantorna är inte stora men det är full fart på dem nu :D. 36 plantor ska täcka mitt behov. Skickar med lite bilder.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #887 skrivet: 30 maj-11 kl 22:11 »
Fler bilder. Gnugge, Carlscoronaprojektet var spännande och inspirerande men jag vet inte varför de slutade. Jag antar att det var ett experiment och att de helt enkelt var nöjda när de lyckades ;D.

Tännlappen

• -
« Svar #888 skrivet: 31 maj-11 kl 16:52 »
Verkar som du bygger växthuset ovanför tobaksplantorna,smart Fredrikzon  :D . Intressant att följa fortsättningen.......

Tännlappen

• -
« Svar #889 skrivet: 05 jun-11 kl 14:01 »
Drog av fiberduken på plantorna,duken på Virginian var rätt hel,duken på Vg-Gold och Burleyn hade tidigare blåst sönder ,såg nice ut,växer bra  :D . Duken jag använt var 2st, Julas 6 gånger 4 meter,måttet mycket bra men urusel kvalitet,verkar som solen bryter ner materialet så det blir skört och fullkomligt rämnar när man tar tag i det.  8)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #890 skrivet: 05 jun-11 kl 18:30 »
Sådärja, växthuset i drift ;D. Drog på plasten idag. De två halvorna är rullade ett varv runt en läkt på varje sida och häftade. Sedan drar jag upp dem med snören över en längsgående bräda på toppen. Vill jag ventilera (och det vill jag dessa dagar :P) så släpper jag bara ner plasten uppifrån. Vill jag släppa in regnet så hissar jag plasten ännu längre ner. Längs marken ska jag gräva ner plasten en bit. Det kan även hindra kvickroten från att komma in i värmen. På gavlarna har jag samlat plasten i en gummistropp som jag fäster i en nerslagen ekstolpe. Plasten, växthusplast SP5, fick jag ge 900 för, betongen 350, resten hittegods.

Om allt går väl ska jag flytta hela bygget till en annan plats i trädgården nästa år. Mina plantor börjar likna den som Marble Arch publicerade i början av april (tror jag det var) och som höll på att ta knäcken på mig. Och de är sunda och glada och växer starkt i solen ;).

Fredrikzon

• Småland
« Svar #891 skrivet: 05 jun-11 kl 18:33 »
Jo, har också Julas fiberduk. Rätt tunn :-\. Annars tror jag fiberduk är tillverkad av glas, så den borde ju inte brytas ner. Fler bilder.

Tännlappen

• -
« Svar #892 skrivet: 05 jun-11 kl 21:04 »
Fint du gjort det med ditt bygge Fredrikzon  :D,syns också att plantorna frodas  :) .

savain

• Södermanland
« Svar #893 skrivet: 07 jun-11 kl 06:12 »
är jag för sent ute om jag planterar ut mina tobaks plantor nu till helgen eller nästa vecka?

Tännlappen

• -
« Svar #894 skrivet: 07 jun-11 kl 18:26 »
är jag för sent ute om jag planterar ut mina tobaks plantor nu till helgen eller nästa vecka?

Är dom sådda i Mars månad så borde ju det gå,bara härda dom innan.  :)

savain

• Södermanland
« Svar #895 skrivet: 07 jun-11 kl 19:20 »
tänkte lägga en fiberduk över. räcker det? ???

Tännlappen

• -
« Svar #896 skrivet: 07 jun-11 kl 19:56 »
Du får nog bättre resultat om du härdar dom,kan bli lite tufft för dom annars.Fiberduken ger iallafall ett visst skydd+frostskydd.  :)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #897 skrivet: 07 jun-11 kl 22:02 »
Dubbel fiberduk kanske, Savain? Det är aldrig för sent att ge upp, som Ronny Eriksson sa :D Nämen det fixar sig säkert.

Oj oj oj, vad det växer i växthusvärmen. Havanan och Åhus tävlar om att växa fortast.

Men nu till något helt annat: Är det någon som känner till en vacker och trevlig 45-60årig kvinna som kanske vill dela växthus med mig? Min käraste har plötsligt efter 12 år fått för sig att hon vill vara ihop med prästen. Det handlar om tro, säger hon. Själv vet jag inte vad jag ska tro :(. Kanske inser hon att hon har fel så småningom, men hon brukar satsa fel och sedan stå benhårt fast vid sitt beslut, så man kan inte veta säkert.

Så är det någon som känner en bra kvinna som vill ha någon sorts kontakt med mig? Gärna med intresse för odling, naturen och sånt, eller vad som helst förresten. Tännlappen, Lurkers, någon? Ni som känner mig vet att jag är en reko kille. Många intressen, lite konstnärlig, lagar god mat, cyklar. Varför inte?

Ber om ursäkt om jag råkade hamna utanför ämnet :-[

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #898 skrivet: 07 jun-11 kl 22:36 »
Så var årets plantor slutligen och lite sent i jorden.
Lycka till

Erik

Vargerik

• Gäst
« Svar #899 skrivet: 08 jun-11 kl 00:11 »
Mina har varit ute en dryg vecka nu.. Jag köpte Cuthof-kittet - I got more than i bargained for - bortåt 300 plantor. Skulle jag sätta ut alla fick jag plöja hela marken samt jobba sexskift hela sommaren, så jag tvingade på alla jag känner plantor och satte ut ett hundratal i diverse pallkragar och rabatter.

Är det någon som planerar att göra smaksatt piptobak?

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser