Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442794 gånger)

Fredrikzon

• Småland
SV: tobak
« Svar #860 skrivet: 05 maj-11 kl 22:57 »
"Plantorna får inte vara för stora då de planteras ut, upptäckte vi".

Tack för det, Trandans, känner att jag ligger i vinnarhålet ;D. Mina plantor är definitivt inte för stora ;) Jag tror kanske att de fick en köldchock när jag avlägsnade terrarievärmarna för att sätta igång fermenteringen av förra årets blad. Hittade en gammal el-värmekudde, så nu verkar de vara igång igen. Och nu kommer sommaren tillbaka!
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Gnugge

• Ibland vinner man, ibland förlorar man
    • Uppland
« Svar #861 skrivet: 07 maj-11 kl 15:00 »

Jag sådde mina frön i två så lådor, dumt så här i efterhand, blev väldigt svårt att dela på plantorna idag när jag planterade om dem.
Jag hoppas att jag lyckades, men sparade de minsta i så lådan om de skulle krisa. Är lite orolig att jag var förtidigt ute med omplanteringen också, men det får som sagt ge sig.
Nästa år ska jag plantera dem ett och ett i mindre så enheter.

I lådan jag planterade först 8Virginia) Misslyckades jag kapitalt, då jag endast fick upp 4 st frö som grodde. Jag vet att misstaget berodde på att jag inte ytsådde, utan täckte fröna med jord. Det misstaget gjorde jag inte om när jag sådde Alidan veckan efter och de fullkomligt boomade med små små nya plantor.

Roligt att kunna följa sin små telningar, och att (mycket tack vare denna tråd) se sina misstag och korrigera dem!

Jag bor i Stockholms trakten, är det någon häromkring som har planterat ut än?
Jag måste nog ge mina plantor 4-5 veckor till inomhus innan jag vågar. Fördelen är att jag då har lite tid på mig att röjja och bygga i ordning där de ska planteras ;-)

Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

Tännlappen

• -
« Svar #862 skrivet: 09 maj-11 kl 22:45 »
Växer på bra i växthuset  :) . Dröjer nog inte länge innan man fattar det svåra beslutet om man ska plantera ut eller inte  :o . Snart får man nog krympa plantorna  :-X  .

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #863 skrivet: 10 maj-11 kl 08:11 »
Växer på bra i växthuset  :) . Dröjer nog inte länge innan man fattar det svåra beslutet om man ska plantera ut eller inte  :o . Snart får man nog krympa plantorna  :-X  .

Planerar utplantering i slutet på veckan, 119 plantor har jag plats för detta året, ( +like många i reserv) så någon cigarrer borde det bli  ;)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #864 skrivet: 10 maj-11 kl 20:43 »
119 plantor borde bli några cigarrer ja :) Själv hade jag omkring 40 Åhus förra året och det gav kanske två hundra cigarrer. Jag kämpar fortfarande med mina misslyckade plantor :(. Har planterat om de flesta nu och hoppas få liv i dem. Kanske har jag haft för blött i pluggbrättena, kanske fel jord.

Lurkers

• Värmland
« Svar #865 skrivet: 10 maj-11 kl 21:56 »
119 plantor borde bli några cigarrer ja :) Själv hade jag omkring 40 Åhus förra året och det gav kanske två hundra cigarrer. Jag kämpar fortfarande med mina misslyckade plantor :(. Har planterat om de flesta nu och hoppas få liv i dem. Kanske har jag haft för blött i pluggbrättena, kanske fel jord.
För blött? har du vattnat dom från översiden eller låtit vattnet sugas upp av rötterna opp från undersidan?
Jag drunknat ett år många av mina plantor med för mycket vatten från översidan, dom möglade sönder.

Mina cigarrer blir bare bättre och bättre,(menar dog jag) har ca. 100 kvar .en arbetskollega av min fru "spenderade"  en köp-cigarr åt mig, "typ-nu-grabbar-ska-vi röka-cigarr,-typen-och-dricka-whiskey- dvs. - Famous Grouse"....ja den va jo god sa jag, men for fan tänkte jag, i mitt stilla sinne, dom som jag har kvar hemma, smakar 28 gångar bättre...så det känns att man har lyckats hyfsat bra förra årets säsong!  ;D...en Guinness eller en Laphroaig och en egenproducerat ute i solen efter jobb vad mer kan man kräva av livet?

Detta året ska jag prova och komma i håg vad jag blandar i inlaga, omblad och täckblad, eventuellt märka mina cigarrer så jag vet vilken blandning  som  er vad! och jag måste prova å få in tekniken med hur hårt/mjukt ska jag rulla dom  :o
 Lycka till all odlare där ute, och hell och lycka samt att mördarsniglarna och  åkersniglarna inte får for mycket å äta!
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 22:17 av Lurkers »

Fredrikzon

• Småland
« Svar #866 skrivet: 12 maj-11 kl 22:56 »
Haha, precis så är det, Lurkers. Inget slår hemmarullade ekologiska ;D. Jag har i och för sig fått en Cohiba som jag ska ge en chans. Har bara två hemgjorda cigarrer kvar men en full fermenteringsbox på tredje veckan, så det ska lösa sig.

Jag har vattnat plantorna både uppifrån och nerifrån men problemet är nog att avrinningen inte har fungerat, de har stått för tätt mot underlaget. Hoppas de tar fart nu.

Nu ska det byggas växthus. Jag tog mig till kommunens förråd idag och frågade en veteran, Filip. Han visste på direkten var det låg grova begagnade PEM-rör, och det visade sig att jag får ta dem utan vidare. Halva polytunneln klar således. Och sedan visade det sig att Filip är utbildad tobaksingenjör från Bulgarien och att hans föräldrar odlade 10 000 kvm med tobak ::)! Han skrattade gott när han förstod att växthuset ska hysa tobaksplantor. Kan bli till att få bulgariska odlartips så småningom :)

Jo, att få rätt drag i rökverken kan vara knepigt. Jag brukar rulla och provdra. Är det för mycket drag rullar jag cigarren hårt i tidningspapper där den får torka ett tag. Är draget rätt, gör jag ingenting. För dåligt drag och jag får göra om det. Använder du hela blad i inlagan, Lurkers? Jag har provat både hela blad och hackade blad. Med hela blad är det lättare att få det rätt. Täckblad använder jag sällan, tycker mest det är kosmetik.

Har du planterat ut, Tännlappen?

Arne P

• Gäst
« Svar #867 skrivet: 12 maj-11 kl 23:00 »
Äre för sent att odla nu?'

Tännlappen

• -
« Svar #868 skrivet: 12 maj-11 kl 23:46 »
Lite positivare tongångar från dig nu Fredrikzon  :) , gissar du kommer att göra många ärenden till kommunens förråd  ;D . Inte fel att ha en tobaksingenjör i närheten och fråga om råd och tips  :o . Ska plantera ut om några dagar,växer så det knakar i växthuset,trodde själv innan att jag strulat till det(växte segt i början) men allt går som tåget nu. Hoppas dina plantor kommer igång nu  :) .
Arne P.Tror du är lite väl sent  ute men fröplantor ska det bli. Har du ett inglasat uterum eller ett växthus så odla i tioliters krukor som du kan flytta på om det blir för kallt för dom. Har för mig tobaksplantan följer dagsljusets längd och därmed sätter blommor fastän plantan är mindre. Någon annan kanske har bättre förslag vad vet jag.  :)

Tännlappen

• -
« Svar #869 skrivet: 12 maj-11 kl 23:49 »
...Glömde ju fråga hur det går med din fermentering Fredrikzon,något mögel synligt eller har du blivit proffs på din metod?

Lurkers

• Värmland
« Svar #870 skrivet: 13 maj-11 kl 13:52 »
Ja jag använder hela blad i processen, dvs. halva blad, det går med ca. 5-6 halva blad i inlagan och 1 i ombladet, 1 i tackbladet.
så ungefär 4 hela blad i en cigarr, jag brukade denna länken när jag lärde mig och tillverka cigarrer.
http://www.howtogrowtobacco.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=65
Hur gör du Fredrikzon ?

Fredrikzon

• Småland
« Svar #871 skrivet: 13 maj-11 kl 23:06 »
Tännlappen, fermenteringen går prima :). Två sopsäckar har jag i boxen, den ena med de fina bladen. De doftar helt underbart och jag tog just ut några blad för att rulla av. De gröna bladen ligger i en säck för sig. De har möglat. Förmodligen för att de har legat i ytterst i boxen. Det gäller verkligen att hålla tempen uppe över 40 grader och packa hårt. Funderar på att göra boxen mindre. Problemet ät att terrarievärmarna inte får plats då. Men jag är mycket nöjd med sopsäcksmetoden.

Plantorna har kommit igång nu, men jag ligger efter i schemat. Får hoppas på en lång och varm höst. Nästa år är jag förhoppningsvis klokare o:).

Fin och instruktiv länk, Lurkers. Jag gör ungefär på samma sätt som det beskrivs, bortsett från att jag inte har formar. Kanske provar jag att tilverka formar till nästa säsong, fast å andra sidan är det roligt med cigarrer i olika storlekar :D

Tännlappen

• -
« Svar #872 skrivet: 13 maj-11 kl 23:18 »
Gött fermenteringen går bra Fredrikzon  :D ,förhoppningsvis ordnar det sig med plantorna med  :) . Själv varit ute en sista runda med tobaksodlarens bästa vän jordfräsen,så nu har landet fått sig en sista smörjelse innan utplantering,även lite mer gödsel.  8)

Lurkers

• Värmland
« Svar #873 skrivet: 14 maj-11 kl 17:53 »
Så då va utplanteringen färdig...lite gamling så tidlig ::)

Tännlappen

• -
« Svar #874 skrivet: 15 maj-11 kl 00:49 »
Så då va utplanteringen färdig...lite gamling så tidlig ::)
Nu hann du före mig  :D . Har planterat i pannficklampans sken,raka och prydliga rader  ::) .  Blev ca 80 Virginia, 50 V.Gold och 50 Burley,la fiberduk över. Har lite plantor kvar som jag ska ha till bekämpning av diverse sly,ogräs. Kan ju tala om att det tornade upp sig kolsvarta orosmoln på himlen när jag var klar,kanske hagel på g.  :o .

Lurkers

• Värmland
« Svar #875 skrivet: 15 maj-11 kl 08:49 »
Nu hann du före mig  :D . Har planterat i pannficklampans sken,raka och prydliga rader  ::) .  Blev ca 80 Virginia, 50 V.Gold och 50 Burley,la fiberduk över. Har lite plantor kvar som jag ska ha till bekämpning av diverse sly,ogräs. Kan ju tala om att det tornade upp sig kolsvarta orosmoln på himlen när jag var klar,kanske hagel på g.  :o .

Samma här i Värmland, men det kom bara en massa regn i natt...så nå på morgonen var det ut å samla mördarsniglar.

Tännlappen

• -
« Svar #876 skrivet: 15 maj-11 kl 10:29 »
Lurkers,har för mig att du hade träram runt din odling.Hittade en sida där man sålde en typ plåtlösning man satte på träramen,går ju att göra själv. Sedan får man nog vara försiktig med att använda material från den egna komposten. Kraftfull landskapsvård hjälper nog också lite.
http://www.mordarsnigel.com/snigelstaket.html

:)

Lurkers

• Värmland
« Svar #877 skrivet: 15 maj-11 kl 11:36 »
Lurkers,har för mig att du hade träram runt din odling.Hittade en sida där man sålde en typ plåtlösning man satte på träramen,går ju att göra själv. Sedan får man nog vara försiktig med att använda material från den egna komposten. Kraftfull landskapsvård hjälper nog också lite.
http://www.mordarsnigel.com/snigelstaket.html

Yepp! träram med två koppartrådar som er monterat med ström på 24 Watt , fungerar ypperlig, det er dom små åkersniglarna som är det störste hotet för tobaken.

Men vi har mycket andra plantor och grönsaker som jag inte har något skydd för, så jag körer en tung krig mot mördarsniglarna nu tidlig på året.
Problemet är väl också att vi har mycket träd utanför trädgården och därav mycket löv som dom gömmer seg i, så det är inte lätt.
Hanover Snigelstaket från länken din ser inte så dumt ut, vis det också hindrar dom minste åkersniglarna...får kolla opp det när jag blir lite rikare.
« Senast ändrad: 15 maj-11 kl 11:46 av Lurkers »

MarbleArch

• Bohuslän
« Svar #878 skrivet: 18 maj-11 kl 00:02 »
Så lycklig man blir...
Här får man först ett glädjebesked som heter duga. Syrrans pojkvän hade visst hästar på gården och har en gödselstack han inte riktigt vet var han skall göra av den.. :D

Sedan glad i hågen inspekterar man odlingsområdet man gjort en deal om med en bekant.

Där låg helt plötsligt hur mycket byggnadsutrustning, byggbyssjor och annat skrot som helst.

Han hade "glömt bort" vår deal så nu står man all dressed up and nowhere to go med alla plantor som skriker efter att få komma ut.  :'(

Ser ut som det blir guerilla gardening för Mig i år. :/

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #879 skrivet: 18 maj-11 kl 08:22 »
Vi har också sått tobak. Hittills är det jag som mest stått för att driva upp plantorna. Nu är de utplanterade och verkar ta fart i trädgårdslandet. Min man vill göra eget snus. Jag ska tipsa honom om den här tråden :-)
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser