Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lama som fårvakt  (läst 15957 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Lama som fårvakt
« Svar #20 skrivet: 14 nov-08 kl 16:29 »
I dagens Land nr 47 14 november är det ett stort reportage om Rigoletto i Östersund där han vaktar får. En gång var han faktiskt min!  ;)

Jag läste precis det reportaget. Han är ju jättefin, Rigoletto!! =) Skaffar jag nån gång får så ska jag nog skaffa en vaktlama också =) Verkar ju fantastiskt!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #21 skrivet: 15 nov-08 kl 05:28 »
Hej!

Jag måste försvara alpackan lite. Jag bodde ett tag på en fårfarm i Australien. De hade alpackor som skydd mot rävar, och det funkade finfint. Tydligen ska de även ha världens bästa ull.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #22 skrivet: 15 nov-08 kl 06:53 »
Jag måste försvara alpackan lite. Jag bodde ett tag på en fårfarm i Australien. De hade alpackor som skydd mot rävar, och det funkade finfint.

Visst har alpackan också en utpräglad vaktinstinkt (de är ju ett lamadjur!), men storleken har betydelse! Dessutom har alpackorna ett större behov av sin flock (andra alpackor) så jag skulle inte rekommendera en alpacka som fårvakt. Det finns lamor som man använder som vakt till alpackor. Skulle du däremot ha en drös får och en drös alpackor så får man ett bra skydd åt sina får då alpackaflocken kommer att göra allt för att undkomma ett hot, vilket då även gagnar fåren. Därför kan man även ha fler lamor, man behöver alltså inte ha en, vilket är det vanligaste! 
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #23 skrivet: 15 nov-08 kl 09:20 »
Jag kanske ska förtydliga mig lite. De hade två alpackor, som vaktade en hel flock med får. Båda alpackorna gick i samma inhängad.

Jag vet inte om det var det var det du menade. Två låter som lite väl få för att kalla flock. :-)

Men det är möjligt att det inte var en optimal situation de hade där.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #24 skrivet: 15 nov-08 kl 10:23 »
Alpackan klarar nog rävar galant, men större djur ... tveksamt! Vår kungspudel går inte säker för varken lama eller alpacka om det skulle så vara. Nu är hon ju gårdens hund och därmed accepterad.
Två alpackor är absolut ingen flock!!! Jag fattar fortfarande inte varför folk envisas med att köpa två (av flera anledningar!).

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #25 skrivet: 19 nov-08 kl 10:09 »
Intressant tråd!
Måste köpa Land, Rigoletto bor på samma gård som "min" Pricken.  Jag måste samtidigt varna alla som funderar över att skaffa en lama som fårvakt, tänk efter både en och två gånger innan ni köper en. Det är uuuunderbart trevliga djur, men det kan bli såå fel... som det blev för mig. Jag köpte ett hingstföl som fårvakt av en veterinär. Jag ställde 1000 frågor och kände mig trygg med köpet, det var ju som sagt från en veterinär. Men efter Pricken kommit hem och mina beställda böcker kom från Usa och även artiklar från Exotika, så insåg jag hur fel jag gjort. Man ska aldrig köpa en lama som är så ung till att börja med, han var bara 5,5 månader. Man ska aldrig ha en så ung lama ensam. Man ska aldrig ha en unghingst med får. Ja, jag satte ut en annons och Rigolettos matte Inger svarade -Tack och lov! Nu har han ett super hem och lever som en unglama ska. Så denna historia slutade väldigt lyckligt. Jag är en erfarenhet rikare, tyvärr på Prickens bekostnad. Men tack vare Exotika och fler andra, så fick jag informationen jag behövde och allt löste sig till det bästa för min lilla Prick.
Ville bara skriva detta så fler lamor inte behöver fara illa pga. att man gör  mitt misstag. Annars är det ett underbart djur och någon gång hoppas jag att jag kan ha en äldre valack som fårvaktare! //Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Jan lindgren

« Svar #26 skrivet: 19 nov-08 kl 22:38 »
Hej!
Jag är inte så övertygad om att man inte kan ha en unghingst ihop med får och getter. Jag köpte två små hingstar av Exoticas far. Tyvärr så förolyckades den ena och jag kunde inte få tag i något sto så jag hade den lilla hingsten ihop med får och getter. Visst var han lite besvärlig då han försökte betäcka fåren men det var inget stort problem. Det var intressant att se när baggen och laman slogs. Prata om missförstånd men de var samtidigt mycket försiktiga med varandra. Efter ganska lång tid kunde jag köpa ett obesläktat sto av Exoticas far och då fick de en egen hage. Jag har fortfarande kvar hingsten och han är väldigt skötsam och trevlig.
MVH
Jan Lindgren

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #27 skrivet: 20 nov-08 kl 14:27 »
Ja, Erica, Jan och alla andra där ute! Det behöver inte bli fel, men det är väldigt lätt hänt med ett ungt lamadjur som präglas på människor. Senast förra veckan talade jag med en man som hade köpt en 3-årig lamahingst till sitt lamasto som de hade "kommit över av en slump" (väldigt vanligt!). Laman visade sig vara en guanaco (inte första gången folk köper en lama men får en guanaco). Nåja, det var väl OK, tyckte köparna. Vad som däremot inte var OK var att guanacohingsten anfaller och hoppar ner alla människor som kommer in i hagen. Det visade sig att han var flaskuppfödd och hur någon kan sälja en flaskuppfödd lamahingst till någon är för mig ofattbart. Denna familj har dessutom småbarn! Vad hade hänt om ett barn hade kommit in i hagen? Vad ska de göra med åbäket nu? Säljarna måste vara helt medvetna om detta beteende då det inte dyker upp över en natt. Både som köpare och säljare har man ett ansvar, men när det finns risk för katastrofer då fattar jag inte hur folk tänker.

För alla som vill veta mer om lamor som fårvakt eller bli informerade om köparens respektive säljarens funderingar + uppfödning när det handlar om lamor får gärna skicka ett PM så får ni infon snarast (de artiklar som Erica talar om!).

Jan lindgren

« Svar #28 skrivet: 20 nov-08 kl 19:46 »
Hej!
Visst måste man vara på sin vakt mot bärsärksyndromet. Jag vet en skola där man kelade alltför mycket med ett lamaföl. Det blev ingen bärsärk av det men en ganska otrevlig lama. Jag har nu en drygt ettårig lamahingst som charmar alla människor. Han är det första föl jag haft som sökt upp människor redan som liten. Vi var mycket noga med att inte kela med honom men jag kommer att kolla honom noga så att han inte får några ideer när han blir könsmogen. Jag avlivar hellre en bärsärk än att släppa ut den på marknaden. Jag träffade en fullfjädrad bärsärk första gången jag var och hälsade på din far. Troligen en guanaco. En sådan erfarenhet gör att jag är försiktig. Du kanske kommer ihåg den.
MVH
Jan Lindgren

Birgit

« Svar #29 skrivet: 23 nov-08 kl 12:05 »
Vill bara skicka med en länk om alpackpor och boskapsvaktande hundar (som diksuterats tidigre i tråden) www.bjorketorpislandshastar.se
Uppenbarligen kan det fungera bra ;)

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #30 skrivet: 23 nov-08 kl 12:24 »
Vill bara skicka med en länk om alpackpor och boskapsvaktande hundar (som diksuterats tidigre i tråden) www.bjorketorpislandshastar.se
Uppenbarligen kan det fungera bra ;)

Det var inte i denna tråd det diskuterades utan det var i tråden om vargar som rivit får! Även i den tråden har det konstaterats att det redan finns folk som har boskapshundar till sina alpackor (Maria Sandgren i Gimo) samt att det borde gå att ha både lama OCH boskapsvaktande hund till sina får, men att det krävs bra planering och kunnande! Här är rätta länken: http://www.bjorktorpislandshastar.se/

Jättebra att detta kom med även i denna tråd! Tack!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #31 skrivet: 04 dec-08 kl 11:08 »
Jag var på ett möte anordnat av Länsstyrelsen om hur man förebygger vargatacker mot husdjur. Där sades bl a att man inte kände till något om "lama som fårvakt" i Sverige. Jag har fått uppfattningen att det finns flera i Sverige men jag kanske har fel. I varje fall sade föreläsaren att på Länsstyrelsen (Örebro och Västmanlands län)  följer man utvecklingen noga och gärna vill ha information om detta. Däremot visste man en del och hade möten med ägare till boskapsvaktande hundar.
Åsenfår, hundar och katter

Birgit

« Svar #32 skrivet: 04 dec-08 kl 14:57 »
Jo, vi som har boskapsvaktande hundar får ju vårt tillstånd att hålla hundarna okopplade året runt, från Naturvårdsverket. Då hamnar man automatiskt i Viltskadecenters register och vi är alltså alla registrerade där. Vi har möten regelbundet, senaste var 26/11, där vi diskuterar positivt, negativt och annat som har med detta att göra. Vi får också fylla i årsredovisningar över hur djuren funkat osv.
(Vill bara påminna om program i SVT 1 25/12 16.00: handlar om får, kor och boskapsvaktande hundar på en fäbod i Dalarna. Ägaren är med i vårt "gäng").

bobban

« Svar #33 skrivet: 05 dec-08 kl 16:31 »
HEJ. skulle vilja veta om lamor är idisslare som kor o får. Och om dom kan få trumsjuka

Jan lindgren

« Svar #34 skrivet: 06 dec-08 kl 19:37 »
Hej!
Lamor är idisslare som har tre magar. Jag har aldrig haft trumsjuka på mina lamor och kan inte hitta någon uppgift i min litteratur att de kan få det.
MVH
Jan Lindgren

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #35 skrivet: 09 dec-08 kl 17:28 »
HEJ. skulle vilja veta om lamor är idisslare som kor o får. Och om dom kan få trumsjuka

Man kallar lamadjur för modifierade idisslare.

När vi söver våra lamor (vid tex kastrering eller någon mer avancerad veterinärundersökning) så tar vi alltid i beaktandet hur vi placerar dem så att inte trumsjuka skulle uppstå. Detta har dock aldrig hänt! Däremot har vi haft kolik och tarmvred!

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #36 skrivet: 27 okt-11 kl 20:20 »
Jag har idag varit inne på den underbara internetbokhandeln Adlibris & kollat böcker. Jag har haft riktigit svårt att bestämma mig vilka böcker jag ska ta & beställa, men bra priser på dom flesta böcker.

Beställt böcker om Alpackor & Lamor där ifrån. Det är 4 st.böcker på engelska.

Kanske tänkte att andra var intresserade.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser