Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lama som fårvakt  (läst 14547 gånger)

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
Lama som fårvakt
« skrivet: 06 jun-07 kl 16:56 »
Jag halkade in på alternativ.nu när jag sökte på fårvakt/vaktlama på google.se. Det har ju förekommit trådar om detta ämne tidigare i vår och nu tänkte jag ta tillfället i akt och dela med mig av mina erfarenheter i ämnet. Vi föder upp lamadjur (lama och alpacka) som vi säljer för olika användningsområden (ullen, packdjur, terapi, köra sulky, delta i utställningar osv). Lamor (inte alpackor då dessa är för små och inte lika kavata) är ypperliga vaktdjur och det finns mängder med info i ämnet, nästan uteslutande amerikansk. Jag väntar med spänning på uppdateringar från Lux och Grosse Günters nya ägare i Gävle-trakten. Agneta www.agnetasblommorobin.se är en nöjd fårvaktsägare sedan ett par år tillbaka. Vill ni veta mer så hör gärna av er: www.hejdeholm.se
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

EvAG

  • Gäst
Re:Lama som fårvakt
« Svar #1 skrivet: 08 jun-07 kl 08:39 »
Måste få fråga??? ???
HUR går det till när laman vaktar fåren... sticker aldrig laman iväg? Du måste väl ändå ha inhägnat?
Vad kostar en lama-fårvakt? Vad äter de?
Var ute på er hemsida - som var jättebra, fast utan priser - o vilken vacker gård, sen då!!! EvAG  :)

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
Re:Lama som fårvakt
« Svar #2 skrivet: 08 jun-07 kl 15:40 »
Den som vill ha lite info på svenska (nästan all litteratur om lamor är på engelska) får gärna skicka ett mail till mig så mailar jag tillbaka (om ni inte har bredband uppge då detta så tar jag bort bort bilderna). Om ni går in på http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/falun/article203841.ece så får ni en liten rapport om Grosse Günter och hans nya liv.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Lama som fårvakt
« Svar #3 skrivet: 08 jun-07 kl 20:24 »
Jag gjorde en översättning och sammanfattning av en engelsk artikel till fårkursen jag gick - skicka ett pm med mailadress om du vill ha den.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
Re:Lama som fårvakt
« Svar #4 skrivet: 30 jun-07 kl 20:53 »
Tack "Falin"! Jag har många spekulanter som inte känner sig bekväma med engelskan. Är det OK om jag ger dem din översättning?

Sedan sist: Grosse Günter har blivit rikskändis som fårvakt i Dalarna, Lux har samma arbete men utanför Gävle, Rigoletto har flyttat till Östersund för att vakta får och Fantasma & Pygmalia är blivande avelsston i Värmland. Fem unghingstar är testade inför export till Finland (som packdjur).
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Lama som fårvakt
« Svar #5 skrivet: 02 jul-07 kl 10:57 »
Tack "Falin"! Jag har många spekulanter som inte känner sig bekväma med engelskan. Är det OK om jag ger dem din översättning?


Javisst, det går fint. Hur många lamadjur finns det nu i Sverige?

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
Re:Lama som fårvakt
« Svar #6 skrivet: 13 jul-07 kl 12:01 »
Ni som är intresserade av lamadjur (främst lama) har nu chansen i att gå en kurs i september. Ena dagen kommer att vara teoretisk och den andra praktisk. Skicka ett mail om ni är intresserade så kontaktar jag er så fort program etc är klart.

Mvh Anna Jung
www.hejdeholm.se
jung_lanner@spray.se
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Lama som fårvakt
« Svar #7 skrivet: 09 okt-08 kl 14:44 »
På söndag kommer det ett radioreportage om Grosse Günter, vaktlama i Dalarna, i P4 " Efter tolv" som sänds mellan 12-14.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Lama som fårvakt
« Svar #8 skrivet: 08 nov-08 kl 10:00 »
Nu har Grosse Günter varit på TV (igen). Ni kan se honom på denna länk (vilket jag själv inte kan eftersom jag själv inte fattar mig på min nya Mac):
http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=680249&treeId=10071&renderingdepartment=2.757&itemId=458195

Hör gärna av er om ni funderar på lamor som fårvakt. Det kan bli hur bra som helst, men precis som med allt annat så kan det bli så fel!

En kvinna jag har talat en hel del med nu i höst köpte en lama som visade sig vara en guanaco. Han hade gått ensam i flera år (för att inte betäcka gårdens övriga två "lamor" tror jag var skälet). Ett par månader och en kastrering senare fick hon avliva honom eftersom han var galen och anföll fåren. Själv är jag nästan helt övertygad om att problemet låg i att djuret hade fått gå själv under så lång tid. Lamadjur har stor flockkänsla och ett isolerat djur skapar störda beteende. Antagligen såg han alla fåren som konkurrenter om hans område! Jag tycker att ägaren gjorde rätt som plockade bort honom och inte som så många andra gör; säljer honom vidare för en billig peng!

Detta är alltså ingen normalt lamabeteende utan en sak skapat av människan!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Lama som fårvakt
« Svar #9 skrivet: 09 nov-08 kl 09:49 »
Hej!
Använder du kastrerade hingstar som fårvakt? När vår lamahingst var ung så försökte han betäcka både får och dvärggetter vilket var lite irriterande. Nu när han är gammal och erfaren så vet han  vilka som ska betäckas. När vi har haft flera lamor bland fåren och getterna så har unghingstarna inte varit intresserade av andra djur.
MVH
Jan Lindgren

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Lama som fårvakt
« Svar #10 skrivet: 09 nov-08 kl 09:57 »
Hej!
Använder du kastrerade hingstar som fårvakt? När vår lamahingst var ung så försökte han betäcka både får och dvärggetter vilket var lite irriterande. Nu när han är gammal och erfaren så vet han  vilka som ska betäckas. När vi har haft flera lamor bland fåren och getterna så har unghingstarna inte varit intresserade av andra djur.
MVH
Jan Lindgren

Själv har jag inga djur som ska vaktas av lamor, men jag har sålt en hel del! Det ska alltid vara kastrerade lamor som fårvakter och de ska vara minst 2 år gamla (dels för att de ska ha lekt av sig och blivit lamor genom att leva i grupp med andra lamor och dels för att de ska vara gamla nog att bli kastrerade). Flera lamor bland fåren är en helt annan sak och då går det ju bra att ha en intakt hingst.

"Man tager vad man haver sa igelkotten och klev ner från nagelborsten".
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Lama som fårvakt
« Svar #11 skrivet: 09 nov-08 kl 11:07 »
Hej Exotica!
Ytterligare en fråga. Att lamor är duktiga på att skydda får mot coyote är väl dokumenterat. Finns det någon erfarenhet om att de också klarar den nordliga vargen som är betydligt större. Med tanke på att varg kan ta älg så kan man ju fundera.
Jag skulle också vilja rekommender alla fårägare att träffa några trevliga lamor. Lamor är de mysigaste djur jag någonsin har haft. (Jag fick inte köpa vare sig kameler eller jakar för min fru). Jag visar  våra lamor för många hundra människor varje år och nästa alla blir förtjusta i dem.Tidningen Norra Skåne gjorde en trevlig artikel om dem i höstas.
MVH
Jan Lindgren

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Lama som fårvakt
« Svar #12 skrivet: 09 nov-08 kl 11:39 »
Jag lovar aldrig folk att det ska fungera med lamor mot vargangrepp på får då det finns för lite dokumentation om just detta. Vad jag vet, vilket är fakta, är att lamaägare i Värmland har sett vargspår i snön i lamahagen och av spåret att döma så har lamorna drivit vargen på flykten. Styrkan hos lamorna är nog att de inte viker undan. Istället för att vända ryggen till och fly går laman till anfall. Detta är en överraskning för rovdjuret som förhoppningsvis viker undan. Om inte, så stampar laman på den med sina framben. Detta är kanske ett beteende en varg kan lära sig att undvika samt att en hel flock vargar kan ingen freda sig emot. Däremot kringstrykande ensamvargar tar sig kanske en och annan funderare innan den hoppar in i fårhagen med den argsinta laman. Vad vi idag vet är att lamor fungerar bra mot räv, hund och tvåfotingar!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Lama som fårvakt
« Svar #13 skrivet: 09 nov-08 kl 11:45 »
 Kom gärna med mer info angående björnar och lamor (också ett obeprövat område ännu väl?).
När jag fick ett så trevligt och informativt svar på ett frågvist mail om Lamor och rovdjur för något år sedan var det väl någon som ganska nyligen flyttat till björntrakter?
                                      Mvh
                                   Charlotte
                                           
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Lama som fårvakt
« Svar #14 skrivet: 09 nov-08 kl 11:54 »
Ja, det finns ett par stycken som har lamor i björntrakter, men ännu har jag inte hört om några angrepp från björnarna. Alltså vet man inte effekten pga brist på attacker, vilket iofs är bra! Ska kolla om det har kommit in några nya rapporter från utlandet, även om lokatt som jag ibland får förfrågan om!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Lama som fårvakt
« Svar #15 skrivet: 09 nov-08 kl 12:01 »
Hej!
Lamor kan ju ha ett lite olika beteende. När jag läst om lamor och coyote visar det sig att vissa lamaindivider tar hem fårflocken när det finns rovdjur i hagen. Det borde fungera när det gäller björn. Lamor är ju enormt vaksamma. Min hingst ställer sig på den högsta stenen och bevakar sin flock. Jag kan se på långt håll om det händer något i omgivningen genom lamornas beteende.
MVH
Jan Lindgren

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Lama som fårvakt
« Svar #16 skrivet: 10 nov-08 kl 07:45 »
Som du skriver Jan är det! Jag kan också sitta i mitt kontor och titta ut för att se att det är något på gång. Lamorna är extremt uppmärksamma och de vet tex långt innan både jag och grannen vet det, att grannens hund är på vift. Är det något riktigt annorlunda så blir det ett himla liv (deras varningsljud). Detta skedde tex när ungdjuren såg rådjur för första gången. Jag kunde inte förstå vad det var de larmade om, men långt långt borta i horisonten stod en flock rådjur. De kan ju vara farliga!  :-[

Ägarna till flertalet av de lamor som jag har sålt som fårvakter vittnar om hur laman tar hem fåren till tryggheten. Det finns de lamor som tom tar en tur i hagen på morgonen och sen förbjuder flocken gå till vissa delar, där ägaren sen har sett spår efter räv. GG började jaga in fåren i stallet när man höll på att klippa djuren. Ägarna förstod inte varför han betedde sig så konstigt (fåren var kolugna och tyckte inte att det var något konstigt). Flera minuter senare såg människorna att det var en grupp jägare med hundar som var i området.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Lama som fårvakt
« Svar #17 skrivet: 10 nov-08 kl 14:51 »
Har nu googlat lite om lamor som boskapsvakter. Hittade bla denna länk där det visserligen står mest om attacker från coyote och hundar, men även lokatt och björn nämns. http://www.shagbarkridge.com/guards2.html

Det finns massor att läsa, slå på guard llama (vaktlama), guard llamas (vaktlamor), bobcat eller lynx (lokatt), bear (björn).
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Lama som fårvakt
« Svar #18 skrivet: 10 nov-08 kl 14:56 »
              Tack!
 Intressant läsning.
      Mvh
   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Lama som fårvakt
« Svar #19 skrivet: 14 nov-08 kl 16:02 »
I dagens Land nr 47 14 november är det ett stort reportage om Rigoletto i Östersund där han vaktar får. En gång var han faktiskt min!  ;)
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 2 användare
von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser