Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katten går ut på vägen...  (läst 4618 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Katten går ut på vägen...
« skrivet: 06 jun-07 kl 09:06 »
Hur kan man få en katt att inte gå ut på vägen?? Vi bor på landet och har fritt åt tre håll men åt det fjärde är det en mindre väg men där bilarna och lastbilarna kör ganska fort. Så fort jag hör en bil så blir jag orolig att katten ligger där..
Finns det någon som har tips på hur man får katten att INTE gå över vägen. (förutom 2 meter högt gunnebonät....)
Visst kan man bygga en kattgård åt henne men det blir ju inte samma sak för kissen.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Re:Katten går ut på vägen...
« Svar #1 skrivet: 06 jun-07 kl 11:21 »
Ja du... jag har tyvärr inga tips att ge, men tar också emot dem tacksamt!

Har exakt samma situation som du; bor på landet med fritt på tre håll men en mindre väg en bit framför huset. Katterna har HELA skogen på baksidan att gå i, men ändå ska de tvunget kolla på andra sidan vägen!  :o

Jag brukar säga lite krasst att klarar katter sitt första levnadsår, så är det en stor chans att de lever länge också. Men gör de INTE det...  :-\

Gammalmannen är en sån som klarat sig. Han är försiktig vid vägen och kollar först höger, sen vänster ;D

Men mina två slynglar som är födda i hösten har nu blivit påkörda båda två. Morris för två månader sedan,  han kom hem skadad, blödde ur näsan, verkade ha en hjärnskakning och rörde sig konstigt i bakkroppen. Han bara sov i en vecka men repade sig sedan. Han ha dock fått en bestående nervskada på svansen som gör att han inte kan lyfta upp hela svansen längre. Sista halvan dinglar liksom efter honom och släper på marken ibland. Det ser lite lustigt ut, men verkar inte bekymra honom :)

Förra veckan var det Max tur. :( Han kom lindrigare undan med en lättare hjärnskakning och fick stanna inne några dagar, sedan var han okej. Men tro inte att jag såg honom komma över vägen igår kväll! >:(  :o
Honom är jag orolig för, han är äventyrlig och lite korkad.  ;) Morris däremot har fått sig en läxa. Jag har aldrig mer sett honom komma i närheten av vägen...

Jag tror personligen inte att en kattgård är någon lösning. Visst, din katt löper inga risker, men vilket liv är det att vara instängd? Det gör du i så fall mest för din egen skull.

Jag vill ge mina katter ett bra liv i frihet med en stor skog att jaga i, men då får man tyvärr också vara beredd på att de kanske inte blir så gamla... det är bara att hålla tummarna att de klarar sig denna sommar  :-\
Why be normal when you can be yourself?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 06 jun-07 kl 17:10 »
Ni är inte ensamma om det här problemet precis...  Jag har funderat på att samla ihop ett litet gäng bilister, och varje bil ska ha en passagerare med en sån där rejäl vattenpistol som man kan bli ordentligt blöt av.

Men jag har aldrig lyckats få någon med mig på projektet.  Måste väl upprepas för varje årskull...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 06 jun-07 kl 17:19 »
Ja du... jag har tyvärr inga tips att ge, men tar också emot dem tacksamt!

Har exakt samma situation som du; bor på landet med fritt på tre håll men en mindre väg en bit framför huset. Katterna har HELA skogen på baksidan att gå i, men ändå ska de tvunget kolla på andra sidan vägen!  :o

Jag brukar säga lite krasst att klarar katter sitt första levnadsår, så är det en stor chans att de lever länge också. Men gör de INTE det...  :-\

Gammalmannen är en sån som klarat sig. Han är försiktig vid vägen och kollar först höger, sen vänster ;D

Men mina två slynglar som är födda i hösten har nu blivit påkörda båda två. Morris för två månader sedan,  han kom hem skadad, blödde ur näsan, verkade ha en hjärnskakning och rörde sig konstigt i bakkroppen. Han bara sov i en vecka men repade sig sedan. Han ha dock fått en bestående nervskada på svansen som gör att han inte kan lyfta upp hela svansen längre. Sista halvan dinglar liksom efter honom och släper på marken ibland. Det ser lite lustigt ut, men verkar inte bekymra honom :)

Förra veckan var det Max tur. :( Han kom lindrigare undan med en lättare hjärnskakning och fick stanna inne några dagar, sedan var han okej. Men tro inte att jag såg honom komma över vägen igår kväll! >:(  :o
Honom är jag orolig för, han är äventyrlig och lite korkad.  ;) Morris däremot har fått sig en läxa. Jag har aldrig mer sett honom komma i närheten av vägen...

Jag tror personligen inte att en kattgård är någon lösning. Visst, din katt löper inga risker, men vilket liv är det att vara instängd? Det gör du i så fall mest för din egen skull.

Jag vill ge mina katter ett bra liv i frihet med en stor skog att jaga i, men då får man tyvärr också vara beredd på att de kanske inte blir så gamla... det är bara att hålla tummarna att de klarar sig denna sommar  :-\
Kan bara hålla med dig. Djur som får leva som de är skapta att leva riskerar att dö unga, så är det bara.
Hos mig är det inte bilar utan rovdjur som tar av katterna.
Folk brukar fråga mig varför jag inte kastrerar mina katter och svaret är enkelt....dom behöver förmåga att föröka sig.
Med de rovdjur som finns i my neck of the woods så är överpoppulation inget problem.
Visst är det trisst när någon favoritmisse inte kommer hem igen, men det är naturens gång.
Och jag skulle aldrig komma på tanken att fängsla in mina katter.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 07 jun-07 kl 22:43 »
Beror på hur långt bort du bor...

Om du bor 25 meter från vægen, då tror jag nog inte det går.
Jag bor ca 200 meter från stora vægen och jag låter aldrig min kisse følja med åt det hållet. Førøker hon så blir jag en fræsande, spottande morrande jættevild katt... Jag brukar gå småkvællspromenader iblandoch då går jag en runda, inte åt vægen till. På byvægen kør folk inte alltfør fort.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #5 skrivet: 10 jun-07 kl 18:31 »
Ok, fler med samma problem...  Vi får väl hoppas att någon kommer med nåt lysande förslag!
Tomten gränsar mot vägen och huset ligger bara 30 meter från vägen.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Sia

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 11 jun-07 kl 13:57 »

Håller med, det enda man kan göra är nog att förse katten med ett reflexhalsband och en fet veterinärvårdsförsäkring, och skicka ut dom i stora världen, det är bättre att vara lycklig i fem är än att vara olycklig i femton!
Jag förutsätter att hankatterna är kastrerade, det brukar förlänga åldern på dom med ungefär tio år....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #7 skrivet: 11 jun-07 kl 17:22 »
Katten är en hona som förhoppningsvis är dräktig sedan 1 vecka tillbaka...

Sia

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 16 jun-07 kl 22:52 »
Då håller vi tummarna!  :)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #9 skrivet: 03 jul-07 kl 11:37 »
Nu börjar magen att puta ut så nog blir det små kattungar i augusti!!

Våmhuskullan

• -
« Svar #10 skrivet: 09 jul-07 kl 11:11 »
Citera
« skrivet: 06 Jun, -07, 09:06 »    

--------------------------------------------------------------------------------
Hur kan man få en katt att inte gå ut på vägen?? Vi bor på landet och har fritt åt tre håll men åt det fjärde är det en mindre väg men där bilarna och lastbilarna kör ganska fort. Så fort jag hör en bil så blir jag orolig att katten ligger där..
Finns det någon som har tips på hur man får katten att INTE gå över vägen. (förutom 2 meter högt gunnebonät....)
Visst kan man bygga en kattgård åt henne men det blir ju inte samma sak för kissen.

vägar lockar...jag har huset en meter från vägenn och det åks då inte 50 här   >:( men ingen katt har förolyckats. än...men i gårdar neremot en sväng här så har det förolyckats katter...främst hos en och sasmma familj.Mycket höga bsuksar och bråte skymmer sikten.
om det är möjligt kan du kanske röja lite så det är någorlunda fri sikt vid vägen ¨å är det myycket lättare för bilisten att se katterna! ett reflexhalsband kan man ju ha, (jag har doch inget runt halsen på mina pga alla lador de kryper runt i och kan fastna)
sen är det väl bara hoppas att bilister hinner se katten i tid !

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #11 skrivet: 18 jul-07 kl 09:28 »
Tyvärr tror jag inte att långtradarna som kommer nerför backen i 70 km stannar för en katt varesig de vill eller inte. De har inte en chans att få stopp på sina tunga lastbilar med timmer. Nu har jag iallafallsatt upp skyltar som talar om att vi har små barn här oxå så DET kanske de bryr sig mer om.
Kissen blir tjockre och tjockare och vi ser fram emot små mini-Bellor här om knappt två veckor. :D

Bondmoran

« Svar #12 skrivet: 18 jul-07 kl 10:56 »
 :'( :'( :'(
Stor sorg och bedrövelse då vår rara Missan i morse blev dödad av en bilist som inte ens brydde sig om att stanna och se efter om hon levde eller inte.

Mitt på vägen är det nu en stor blodfläck kvar.

Och det här hände precis utanför huset.

Jag blir så  >:( på människor som bara åker vidare och skiter i allt.

En del bilister tror att dom har rätt att överskrida alla hastighetsbestämmelser här och kör som om dom hade hin håle efter sig.

Hälsar en mycket ledsen
Bondmora

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 18 jul-07 kl 13:41 »
Usch, va hemskt!  :'(  
I vintras hittade jag en kattstackare som var svårt skadad, antagligen påkörd av någon som inte stannade... ´Såna skulle jag kunna vrida nacken av, egenhändigt! Jag hoppas att den inte låg länge och plågades innan jag hittade den. Den fick avlivas.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Lena A

« Svar #14 skrivet: 19 jul-07 kl 09:00 »
Bondmoran, usch vad tråkigt!  :'( Det är förfärligt när ens djur blir dödade på det här sättet.  :'( De här bilisterna kan inte ha djur själva, för då hade de inte betett sig så här. Man vill verkligen skaka om dem ordentligt.  >:(

Jag tänker på dig och hoppas Missan inte led, som den stackars katt som Nettus hittade.  :'(
« Senast ändrad: 19 jul-07 kl 09:01 av Lena A »

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #15 skrivet: 22 jul-07 kl 09:04 »
Ville bara bleklaga sorgen.
Skulle villa slå alla elaka människor som kör på djur (katter ) på vilje sätter påsar eller lådor med kattungar och ibland också mamman på motorvägen så dom skall bli ihjälkörda.
Hur kan folk vara så grymma????????????????
Tuta om du ser en katt den sticker all värdens väg.
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

Vitis

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 22 jul-07 kl 22:51 »
Tråkigt att höra om olyckan ...  :'( Har haft två katter och båda gick vidare på det sättet.

Vi har en "dumpad" kattunge här i trädgården sen i går ... har försökt att locka med god mat (mosat ihop stekt sill/grädde/smör) fånga in den men den verkar inte vara van vid mäniskor alls. Den är så pass liten så den vet säkert inte vad stekt sill är öht ...  :-\

Det har ösregnat hela kvällen så vi hoppas att den lever och finns kvar här imorrn ...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 23 jul-07 kl 19:35 »
Tråkigt att höra om olyckan ...  :'( Har haft två katter och båda gick vidare på det sättet.

Vi har en "dumpad" kattunge här i trädgården sen i går ... har försökt att locka med god mat (mosat ihop stekt sill/grädde/smör) fånga in den men den verkar inte vara van vid mäniskor alls. Den är så pass liten så den vet säkert inte vad stekt sill är öht ...  :-\

Det har ösregnat hela kvällen så vi hoppas att den lever och finns kvar här imorrn ...
Den här årstiden är det nog ingen större fara.
Jag har 9 egna katter på gården och ett par som bara kommer förbi och käkar lite eller värmer sig i ladan ibland, vems dessa är från början har jag ingen aning om. Fem av mina katter är tama resten uppskattar inte mänskligt umgänge.
De jag lyckas locka till mig vaccinerar jag varje år (häröver går det att köpa 7-stegsvaccin i traktoraffären). Och jag lägger ut rabiesvaccin för tvättbjörnar, räv och coyote varje höst (ser ut som frolic) och har sett att även katterna äter av det.De flesta av katterna tar sig igenom vintrarna också, bara man ser till att de har tillgång till skydd, vatten och foder. De av mina som inte vill bo med oss bor i hönsladan.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Taggis

• vänner
« Svar #18 skrivet: 27 jul-07 kl 01:49 »
Vet hur lessamt det är när ens katter blir på körda  :'(vi ha förlorat 2st precis utanför vårt hus.Vår lille hund blev oxå påkörd och det var fuktansvärt!Jag hörde dunsen och när jag springer ut ligger han på vägen bakom bilen och skriker ,men han tystnar i min famn när jag tog upp honom.Han dog i min famn när jag kom in i huset... :'(Det var på skolavslutningsdagen på sommaren,min flicka hade fått honom på sin 4 årsdag 6 år tidigare.Hon satt med honom i knä och sa hans namn om o om igen o grät.Tilllslut fick jag ta honom ifrån henne.En annan katt körde grannen på men hon klarade sej med skada på höften samma katt har även fått en smäll i ansiktet även det klarade hon,vi var hos vet. varje gång o kollade henne.Det finns nog inte mkt attt göra när det gäller att hålla missarna från vägen ,dom gör ju som dom vill ändå.Alla våra katter är kastrerade/steriliserade,även dom som vi förlorat.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

gust1880

« Svar #19 skrivet: 02 aug-07 kl 16:48 »
När vår nuvarande katt var unge så tog vi den i nackskinnet och bar in henne på gården så fort hon var på eller  vid vägen. Ibland fick vi jaga in henne tillbaka på gården och om vi kom åt sprutade vi vatten på henne. Det fungerade visst för hon är mycket försiktig nu när hon går över vägen och hon är fyra år. Har använt metoden även på en unge som hon hade för två år sedan, henne fick vi däremot avliva p g a andra orsaker än påkörning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser