Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingarna har 2 mammor???  (läst 1631 gånger)

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
Kycklingarna har 2 mammor???
« skrivet: 04 jun-07 kl 01:02 »
Har 2 isbarsystrar som gick  och la sej på ägg nästan samtidigt, i var sitt rede. De bytte lite reden hit å dit men verkade inte bry sej. Här om dagen kläcktes det 8 små isbarkycklingar från Höna1, Höna2 två låg trofast kvar på sina ägg en dag till. Jag lyfte då ner Höna1 med sina kycklingar på golvet på morgonen, och på kvällen när jag skulle låsa in dom hade Höna2 hoppat ner. Kände då på hennes ägg som var fesljumna. Hon gick å skrockade på de små helt bekymmerslöst tillsammans med Höna1 som inte brydde sej om att hon hjälptes åt med de små. Dagen efter hade Höna1 lagt sej på äggen och Höna2 tog hand om kycklingarna ??? I lördags var äggen iskalla och ingen av hönorna brydde sej om dem. Däremot hjälps de fortfarande åt md de 8 små kycklingarna. Knäckte då äggen och fann att det var 7 färdigutvecklade små kycklingar i dem :'( som alla var döda!!

Är det fler än mina hönor som är tokiga?? ;D
Mina andra hönor låter ingen annan komma i närheten av sina kycklingar.
Kan det vara så att de hjälps åt och tolererar varandra för att de är systrar???
Vet inte om det är mej det är fel på, eller om det är mina höns ::)
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Kycklingarna har 2 mammor???
« Svar #1 skrivet: 04 jun-07 kl 07:06 »
jag har en m yskanka och en silkeshöna osm hjälps ät att ruva och det har skett samma sak där, fast de låg i smma rede...... när den enes ägg v ar kläckta så flydde vi henne till ett avskilt del. med tanke på att det var små kycklingar och ankmamman skulle få ankungar, men det kläcktes lite hur som helst, så under en vecka så kom det både ankungar och kycklingar lite hur som helst. Hönan tog hand om alla ungarna och ankmamman låg kvar och ruvade på ett ägg.
Envis var hons, men det kläcktes aldrig, hon har nu givit upp och snott ett annat rede för en annan höna, men dom verkar inte bry sig, och jag har inget emot fler så ulliga silkeskycklingar.....
bilder på ungarna tillsammans finns på www.brantas.se
jag tog nya kor igår som snart kommer att komma ut, då de var ute på sin första dag på grönbete....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #2 skrivet: 04 jun-07 kl 08:57 »
Jag har två dvärgkochinhönor som gör precis så här. I år igen tar de tillsammans hand om ena hönans kull, fast jag iår var noga att bura in dem var och en för sig, men den ena hönan fick inga kycklingar så när jag tog hennes ägg skyndande hon att hjälpa den andra, först vankade hon utanför buren, sedan så fort jag öppnade rusade hon för att hjälpa till, och just denna höna accepterar denna hjälp!
Det enda som är synd är att jag har äggbrist, och nu har två hönor med 6 kycklingar, eftersom jag saknar tupp och nu endast fått fram dessa småttingar, varav som vanligt   ::) det mest tycks vara tuppar.
Jag har två hönor som tomruvar, och jag tror att de kommer att avbryta samtidigt....får se.  :-\

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jun-07 kl 10:21 »
Jo då. Som du ser i min tråd: Tre av fyra hönor ruvar ser du att jag hade två som ruvade ihop men blev så tillsig så kycklingarna dog :-\ och en som lyckades med en kyckling. så av tre ruvningar har jag en kyckling och inga ägg!!! till fruktost.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #4 skrivet: 04 jun-07 kl 13:03 »
2 av mina äldre dv.kochindamer har oxå haft delad vårdnad om kycklingarna. Hur sams som helst. :D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Sally

« Svar #5 skrivet: 04 jun-07 kl 21:33 »
Det är likadant här vartenda år. De byter reden eller ruvar ihop. Det brukar gå bra!

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser