Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min höna är borta...  (läst 3318 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Min höna är borta...
« skrivet: 03 jun-07 kl 23:19 »
Vi har två hönor o en tupp som går i trädgården. De släpptes ut idag vi 10-tiden och när jag var ute vid 11 så reagerade jag på att tuppen bara gick med en höna. Det är egentligen inget ovanligt, om det inte vore för att det var "fel" höna. Inte hans första dam alltså... ;)

På eftermiddagen syntes hönan fortfarande inte till och nu på kvällen så satt hon inte på pinnen med de andra... :-\

Vi har sett räv, men inte brukar de vara framme så tidigt? Kanske ligger hon på ägg nånstans, men eftersom min tomt ser ut som en djungel så är det stört omöjligt att hitta nåt, jag har varit ute o lyst i alla buskar som jag kommer åt.

Mitt lilla hönshus verkar just nu otursförföljt.... :'(
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sally

Re:Min höna är borta...
« Svar #1 skrivet: 03 jun-07 kl 23:26 »
Misströsta inte- det är ju inte omöjligt att hon ligger och trycker med en hög ägg i en buske...Mina gör så jämt och ständigt. Plötsligt är någon väck- då gäller det att hålla utkik när hon kommer för att äta och sen försöka smyga efter utan att det märks när hon går tillbaka. Inte det lättaste....jag har blivit grundlurad flera gånger! Jag har också räv här, men hönorna tycks klara sig ändå.

Sally
Går det...så går det!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 03 jun-07 kl 23:34 »
Hoppas att du har rätt! Jag hittade en ägg-gömma förra veckan som jag tog bort, men hon kan ha hunnit samla en del sedan dess. Igår var det ett ägg i hönshuset som jag trodde var hennes, men det kan ha varit den andra hönan som kommit igång efter ruvningen *hoppas*.

Jag får hålla utkik o hoppas att hon dyker upp!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jun-07 kl 15:06 »
Hej det låter som duvhöken har varit i farten kolla om du ser några du eller fjädrar någon stans där dom brukar hålla hus hoppas inte att det är så på tal om räven kommer den när som helst på dygnet den kan man inte lita på

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 04 jun-07 kl 15:15 »
Lite fjädrar har jag sett, men det brukar ligga en del fjädrar efter dem och det är inga stora mängder.

Jag tycker att det är märkligt eftersom vi var hemma när hon försvann och visst borde de fört oväsen om nåt rovdjur varit framme? Hon gick ju nästan säkert ihop med tuppen..

annan

« Svar #5 skrivet: 04 jun-07 kl 15:36 »
hon kan ju ligga på en annan äggsamling!

en av våra tillbringade natten nånstans ute för när vi skulle stänga hönshuset för natten var hon väck, men 8.30 kom hon tillbaka och ville in å äta.  trodde hon va väck, men icke, misstänker ett gäng kycklingar om nåra veckor, kanske.... :D
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 04 jun-07 kl 17:11 »
Hönan är tillbaka!

Det var varken hök, räv eller ruvning, utan stackarn hade blivit instängd... :'( Jag skulle hämta en hink i carporten förrut idag, vände på en som stod uppochned och ut flaxade Stina...! Gissa om hon var hungrig o törstig, ett helt dygn hade hon suttit under en spann.

Och tuppen blev ju glad o hälsade på sitt vanliga sätt.. :-[

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 jun-07 kl 17:56 »
Kul att din höna kom till rätta det hände med min katt för några daga seda hon var borta hela dagen och jag trodde det värsta som vanligt men hon var inlåst i ett rum som vi nästan aldrig använder ;D ;D

Helenan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jun-07 kl 19:24 »
Hade hinken ramlat över hönan eller hur hade det gått till??!? Hon kunde ju ha fått syrebrist där inne? Vilken tur att du hittade henne innan det var försent!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 04 jun-07 kl 19:59 »
Jag är väldigt glad att jag vände på spannen innan det var för sent! Det var en spann som vi brukar ha kornkross till korna i och det kan ju ha legat lite gott kvar, så att hon hoppat upp på kanten och vält hinken över sig. Men det låter lite märkligt...

Lite knepigt att hon inte har kacklat, men hon trodde kanske att det var natt därinne ???

Helenan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jun-07 kl 20:35 »
 ;D ;DHon har nog sovit gott hela tiden ;D

annan

« Svar #11 skrivet: 04 jun-07 kl 20:42 »
så bra att hon kom tillrätta! ibland skulle man ha en dold kamera...
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Lena A

« Svar #12 skrivet: 04 jun-07 kl 20:43 »
Vad skönt att Stina är tillbaka!  :D

Vi har haft rävbesök här och jag tror annars att räven kan komma när som helst på dagen. Ett tecken på att rovdjur är i farten brukar vara att det blir ett himla väsen på hönorna. Eftersom du inte hörde något, verkade det inte troligt att något rovdjur varit framme, tycker jag.

Sköt om dina hönor nu!  ;)

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #13 skrivet: 04 jun-07 kl 20:46 »
Ja, det hade varit kul att se hur det gick till... :D Strax innan jag hittade hönan så höll jag på att trampa på ett ägg i carporten, det låg alldeles bredvid bilen (och spannen..) och det var helt säkert inte där på morgonen när jag åkte iväg....

Undrar just om hon lagt ett ägg inuti hinken och sedan flyttat på både sig o hink o lämnat ägget utanför?? Det vore ju en väldigt märklig plats att värpa på annars...

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 04 jun-07 kl 20:47 »
Tack Lena, det skall jag göra!

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 04 jun-07 kl 20:57 »
Jag är väldigt glad att jag vände på spannen innan det var för sent!
Vilken tur att du hittade henne. Jag har förlorat två dvärghönor på samma vis.
Ena gången hade en höna vält en glasslåda, 2 liters, över sig. Inte ett ljud och jag letade överallt, men inte tänkte jag på att vända på den där lilla burken.

Den andra hade gjort nåt liknande. Bägge dog troligen av syrebrist :'(.

Då tänker man att om inte OM hade varit, så hade det aldrig hänt. Så jäkla onödigt >:(.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Melica

« Svar #16 skrivet: 06 jun-07 kl 00:37 »
För ett tag sedan flyttade jag mina hönor till ett nytt utrymme. Det blev lite bråttom för att jag ville att en ruvande höna skulle få stanna kvar ifred i det gamla. Därför gjorde jag snabbt iordning några nya reden. Jag tog 3 tomma A4-kartonger som jag ställde på högkant i locken och tejpade ihop med varandra. Kartongerna ställde jag ovanpå två varv med tegelstenar. Det fungerade jättebra till en början, så de fick bli kvar. Problemet var att de var för lätta. En dag hade de blåst omkull. En annan dag låg de också på golvet. Jag blev jätterädd när jag lyfte upp dem och det plötsligt flaxade till! En höna satt inne i ett av de upp- och nervända redena. Hon var också alldeles tyst och stilla. Jag tänkte, precis som Mille, att hon trodde det var natt. När samma sak hände en gång till några dagar senare satte jag snabbt in ordentliga reden. Till råga på allt så var det samma höna som blivit instängd den gången också!
« Senast ändrad: 06 jun-07 kl 00:39 av Melica »
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #17 skrivet: 06 jun-07 kl 20:55 »
Vad ledsamt Anette... :'( Usch ja, hädanefter kommer jag nog att vända på varenda liten grej jag hittar ifall en höna kommer bort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 2 användare
Frennie, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser