Det ser mycket bättre ut på bilden, jämfört med min murstock.
Just pga dåliga damm erfarenheter i offgrid sammanhang tänkte jag skippa göra mer jobb som damm förekommer inomhus om jag inte har möjligheten att använda nån typ av dammsugare. Så jag kan bara instämma till 100 procent om damm varningar från tidigare skribenter.
(Passar också på att dela med mig en annan varning kring ask hantering, alltså när man rengör asklådan och främst när man sotar in sidan av spisen och slutligen skrapar ut ask ur lilla luckan på mitten. Man behöver ju göra det oftast under vintern, eller typ 9 av 10 gånger är det för ju kallt ute och så har man det naturligtvis stängt ordentligt, och då kan ask partiklar ta sig runt stugan och lägga sig still på vissa ställen rätt ordentligt, och om det är en bra tät stuga så är dem kvar länge, och pga offgrids olika energisnål svaga belysningar eller sterinsljus ser man inte det eller märker inte det som man normalt brukar göra på annan bättre normal belyst plats. Ibland kan man se partikelmassa när solen skiner in genom fönstret. Jag tog för givet baserad på offgrid och en så fin gammal murstock borde spisen också vara gammal som min men om den är nyare upplever du kanske inte det jag har nämnt. Och kanske har du också bättre ved. Men värt att känna till detta tänkte jag i alla fall)
Jag hade tänkt täcka murstocken med foliepapper tapet istället

det finns faktiskt snygga mönster.