Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunden borta!!  (läst 5821 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Hunden borta!!
« skrivet: 02 jun-07 kl 23:27 »
 :'(

Vår Milton försvann i morse vid 6 tiden.. Vi gick ut tillsammans för morgonfodring av djuren.. Som vi brukar.. En kvart senare brukar vi gå in o äta frukost o han var spårlöst försvunnen.
Anade det värsta direkt när han inte var mig i hälarna när jagh gick in och jag gick runt o ropade på honom och hoppade sedan in i bilen o letade...

Inte ett spår!
Han har ALDRIG gått hemifrån förr och är 6 år o kasterad sen han var liten..
Brorsans hund som är här (som är en riktig smitare..) är inte borta.. ???

Hjälp mig med förslag o råd!!

Har ringt polisen samt letat hela dagen och efterlyst honom hos alla grannar och ridit genom skogar så gott det går... Och letat dikes kanter .. :'(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
Re:Hunden borta!!
« Svar #1 skrivet: 02 jun-07 kl 23:30 »
Bild...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Alva

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jun-07 kl 23:55 »
Fy så jobbigt!!
Hur bor ni ? Kan någon ha plockat upp honom? kan han ha blivit instängd, fastnat, ramlat ner i något ? Löptikar (även kastrerade hanar kan ha lust kvar) ?
Märkligt när han är så pass gammal. Gillar han den andra hunden ?
Fast.. en kvart är en kort tid om han skulle blivit bortlockad av någon. Är han social, nyfiken ?
Lider med dig  :'(

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-07 kl 00:04 »
Jo, han är lekfull o social.. Grannarna brukar stanna o kasta boll med han vid vägen = tillfälle för hundtjuv. Vi bor vid en väg, MEN långt ut på vischan.. Jag har svårt att se att någon med flit åker här 6 på morgonen o ska stjäla hund.. Men, men tillfället gör tjuven heter det ju  :(

Ungarna saknar honom så redan..  :'( Vi med  :'(

Tänk om han fastnat i skogen o sitter fast där alldeless själv i mörkret..  :-\ O det värsta.. hör att vi ropar o kan inte komma...

Men jag börjar mest tro att han träffat en grävling på morgonkvisten...Usch, vill inte ens tänka på det  :o

Ja, han stor gillar brorsans hund, den är här ofta.

men det finns ju fortfarande hopp om att han sitter på trappen på morgonen!!! Håll tummar för det är ni snälla......

Gubben är ute o cyklar o letar nu.. han kanske kommer med hunden snart... ::)

Alva

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jun-07 kl 00:16 »
Nej det verkar ju inte så troligt med tjuv vid den tiden.
Hoppas och håller tummarna för att ni hittar honom eller att han bara gjort sin första olovliga tur.
Att han sitter där på trappen i morgon.
Men skumt är det !
Bara det att han drog innan sin frukost.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 03 jun-07 kl 01:13 »
Men fy så otroligt vedervärdigt att inte veta var hunden är och hur den mår. Duger den andra hunden till att spåra upp honom kanske? Värt ett försök iaf.
Finns ju många djur som kan skada en hund så pass att den blir oförmögen att förflytta sig, eller kanske hade han halsband på sig och har fastnat någonstans i någon kvist?

Tyvärr försvinner ju allt fler hundar nu för tiden. Många stjäls. Hoppas verkligen inte att det är det som hänt i detta fall.  :'(

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 03 jun-07 kl 08:12 »
så som ni bor tessmoliis tror jag iaf. inte att det skulle vara tjuv eller att någon skadat hunden.
Då finns det lättare ställen att sno hundar på.
Han kan inte ha råkat snubbla ner i dammen???? Han kan ju slagit sig så han tuppat av oh därför inte kunnat tagit sig upp igen. Eller jagat efter något vilt och tappat bort sig.
Förlora inte hoppet ännu bara. Jag lyckades tappa bort en 2 månaders valp mitt i vintern en gång och han satt faktiskt på trappan dagen efter....

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 jun-07 kl 10:01 »
Nä.. ingen Milton...

Vi fortsätter med sökning idag...

Han hade et tunt läderhalsband på sig som satt jättelöst.. Mest för att ha ett handtag att hålla i för synsskull. Skulle vi ha honom kopplad fick vi korta den med flera hål för att han inte skulle krypa ur..

Var ute sent inatt när det var vindstilla o knäpptyst ute o ropade efter honom och verkligen lyssnade på tystnaden så att det värkte i öronen men inte en minsta pip hördes..

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 jun-07 kl 10:02 »
Vill också tillägga att jakt kan han inte ens stava till...

filurfigur

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 jun-07 kl 10:13 »
Fy va hemskt! Det är ju värsta mardrömmen!  :'(

Min kompis hade två hundar som försvann och var borta i nästan 3 dygn, och det var full storm som nyheterna varnade för, och det ösregnade. De letade och letade och ringde polsen flera gånger. Sen kom de på att testa att ringa en spådam, Saidas dotter (vet inte vad hon heter). Hon sa att de inte hittade hem, så de sprang i cirklar och hon sa att folk försökte locka på dem men de ville inte gå fram till någon för nu ville de bara hem. Hon sa att de var nära vatten, typ damm eller sjö, och i vilken riktning de var.

De fortsatte leta och lite senare hittade de sina hundar sittande ute på ett fält. Och de var helt utmattade och hungriga, och haltade så mycket de sprungit. Någon bonde de mötte berättade att han o någon granne kallat och lockat på hundarna, men de ville inte komma till dem.

Så jag kan inget annat än att tro på vad Saidas dotter sa. Sen hade de kanske hittat sina hundar ändå ju, men allt som kan hjälpa är ju bra i ett sånt läge.

Hon heter väl SolBrith Rönnqvist, och bor i Boden. Titta på hitta.se så finns hennes nummer där. Vet inte om hon hjälper när som helst eller hur som helst, men försöka måste man, och fråga kan man ju alltid.

Hoppas verkligen du hittar honom snart!

Lena A

« Svar #10 skrivet: 03 jun-07 kl 10:13 »
Vad tråkigt!  :'( Jag tror inte heller på en tjuv vid den tiden på morgonen. Kan han ha blivit instängd någonstans hos t.ex. grannar?

Berätta hur det går.

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 jun-07 kl 10:59 »
Tack för all omtanke!

Det är så också att han är inte lätt att stänga in.. Han är en HOUDINI på att ta sig ut. Enda han inte fixar är om det är riktigt låst.. Haspar mm. kan han öppna, vanliga dörrar både in o ut.. Även upp o ner vända handtag går bra....

Rådjursöga

« Svar #12 skrivet: 03 jun-07 kl 11:39 »
Usch så jobbigt...  :(

Här kommer lite tips på vad ni kan göra

Fortsätt att ringa Polisen, dessa ärenden är inte högprioriterade och man kan få ligga på för att de öht ska bry sig..

Sätt upp lappar med bild vid alla busshållplatser inom 1 mils radie, i butiker i närmaste samhällen, stolpar..ja överallt där människor passerar.

Lägg ut efterlysning med bild på blocket.se, vovve.se, hittehund.se och liknande sidor.

Kolla med lokaltidningen om du kan få lägga in en efterlysning. Kanske tar de en slant för det men det är det väl värt?!

Skriv att ni lämnar hittelön (om ni nu är beredda att göra det)

Känner du någon med eftersökshund som bor i närheten?En tränad hund kan få upp ett spår men det får inte dröja för länge!

Lycka till... Jag förstår att ni är förtvivlade..

/Rådjursöga

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 03 jun-07 kl 12:03 »
USCH, va hemskt!  :'(  Jag fick min hund kidnappad för några veckor sen. Jag hade med honom på stan eftersom han har betydligt svårare att vara ensam hemma än att sitta bunden utanför en affär. Jag gick in i ett par affären, gick ut och tittade till vovven (som satt i skugga) och gick in i en affär till. När vi kom ut 15-20 min senare - VAR HAN BARA BORTA! Mardröm! Som tur var hade jag sinnesnärvaro att fråga ett par småtjejer om de sett någon hund. Jodå, det hade de. Några kvinnor hade stannat och pratat om att ge honom vatten och sedan gått iväg med honom. Då förstod jag att det knappast var några hundtjuvar, utan de trode väl att han for illa. Jag ringde till polisen och frågade efter honom och de sa att de fått in någon sankt bernhard. Polismannen kollade och sa att någon sankt bernard var det inte, men min beskrivning av vovven stämde. När jag kom och hämtade honom sa de att kvinnorna påstått att han suttit bunden i tre timmar(!!!) men det rörde sig om ca en timme - med tillsyn. Men om man tror att min hundsom liknar en schäfer, är en sankt bernhard kan man nog inte så mycket om hundar...  ::)  Polisen sa ingenting om eventuell vanvård eller nåt...
« Senast ändrad: 03 jun-07 kl 12:04 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 03 jun-07 kl 12:35 »
HAN ÄR HITTAD!!!

Men hur f-an funkar polisen egentligen..

Han blev upphittad långt långt hemifrån..
Dom som hittade honom har ringt o ringt till polisen om honom.. Samma vi. O ingen kunde sätta ihop 1+1. Enligt polisen fanns det inte saknade hundar alls..

Nu ska jag hämta honom hos min mamma som har fått åka o hämta honom ..  OOO SÅ SKÖNT!!!!

Alva

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 jun-07 kl 12:51 »
Åh så roligt att höra  ;D !
Men hur i jösse namn hamnade han så långt bort tro ?
Och vad fick honom att dra iväg ?

filurfigur

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 jun-07 kl 12:57 »
Så skönt att han är hittad!!!  :D

Ja ibland skulle man bra allt vilja veta vad som rört sig i deras små huvud....

Rådjursöga

« Svar #17 skrivet: 03 jun-07 kl 13:16 »
Underbart! :)

Som jag skrev så får man ligga på polisen i sådana här ärenden... Det är skandal, men så ser verkligheten ut.

Är så glad för er skull! Hoppas vovven mår bra och inte tagit skada av sitt äventyr.

/Rådjursöga

Balbina

• -
« Svar #18 skrivet: 03 jun-07 kl 13:51 »
Åhh, vad skönt. Usch vad man oroar sig när ens älsklingar är borta.
han kan ju blivit skrämd eller följt efter något och så ha tappat bort sig.
Polisen är inget att ha när det gäller bortprungna hundar :-(.
Ändå har vi engagerade hundförare i Falköping och runt om så de borde ju ha brytt sig. Men så är det ju helg  >:(
Skönt iaf. att han är tillbaka.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 03 jun-07 kl 14:46 »
Olika polisdistrikt samkör INTE sina register över saknade och upphittade hundar........... >:(   *veta av vänners erfa*
« Senast ändrad: 03 jun-07 kl 14:47 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser