Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!  (läst 36418 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #220 skrivet: 25 okt-22 kl 16:09 »
En powerbank brukar inte kunna mata ut ström på micro-USB-uttaget, det är bara till för att ladda powerbanken. All utgående matning sker via de stora USB-A -kontakterna.

Carolus

• Skåne
« Svar #221 skrivet: 25 okt-22 kl 18:20 »
En powerbank brukar inte kunna mata ut ström på micro-USB-uttaget, det är bara till för att ladda powerbanken. All utgående matning sker via de stora USB-A -kontakterna.

Ok...

Den laddare som jag har till nya mobilen matar ut via Usb C. Men det kanske inte innebär att en powerbank kan göra det.

Räknas en Micro Usb som en stor Usb-A kontakt?

På K&Co erbjöd man mig en kabel MicroUsb till Usb C, så att jag skulle kunna ladda nya mobilen från min 1 år gamla Powerbank utan Usb C.

De ville ha 159kr för denna sladd. Avstod, när jag kom hem fann jag att liknande kabel kostade väl under 100lappen på andra inköpsställen.

Har ännu inte gjort inköpet - . Då skulle istället UsbA till UsbC vara ett bättre köp?
« Senast ändrad: 25 okt-22 kl 18:38 av Carolus »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #222 skrivet: 25 okt-22 kl 21:43 »
Micro USB finns i både A och B-utförande, men det är nästan bara B som man ser i praktiken (t ex som laddintag på powerbanks och några år gamla mobiler). Samma sak med mini USB, den förekommer mest bara som B på t ex lite äldre digitalkameror och GPSer. Den fullstora B-kontakten hittar man t ex på skrivare och scanners.

De vanligaste sorternas USB-kablar brukar gå att hitta mycket billigare på andra ställen än hos Kjell. T ex Biltema, Ica Maxi, Dollarstore, Netonnet...

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #223 skrivet: 30 okt-22 kl 09:19 »
Att inte stå ensam när det krisar. När stormen Gudrun brakade in här, var grannarna så viktiga. Hur alla hjälptes åt. Det var ju så ofantligt många fallna träd överallt. Hur alla som kunde hjälptes åt att röja fram vägar och gårdsplaner. Hur vi gick runt till dom grannar vi hade närmast. För att se att dom hade det bra och höra vad dom behövde. För oss, som hade fått flera stora träd fallna över brunnen var det omöjligt att komma åt dricksvatten den vägen. - Så ha bra kontakt med och lär känna dina grannar. Var beredd på att dela med dej av ved, mat, ljus. mm.
Att ha en laddad medicin och förbandslåda som kan klara det nödvändiga. Att tjejerna har menstamponger mm.
kretslopp

Znibban

• Skåne
« Svar #224 skrivet: 01 nov-22 kl 06:20 »
Har beställt en powerbank som kan användas lite överallt, vid strömavbrott, kan köra mikro etc, på camping, husbil, trädgårdsarbete elverktyg mm mm
Eco Flow Delta 2. Den har uttag för 230 V, 12 V, USB
effekt 1800W(peakar 2700W
kapacitet 1024 Wh
laddas via 230V, 12V och solpanel
väger 11.6 kg

230V laddar på 50 min
laddar via solpanel max 500w (11-60V, max 10A), laddar fullt med 400W på 3-6 tim
laddas i bilen via 12V uttag (kabel ingår) tar 10-12 tim

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #225 skrivet: 01 nov-22 kl 10:59 »
Har beställt en powerbank som kan användas lite överallt, vid strömavbrott, kan köra mikro etc, på camping, husbil, trädgårdsarbete elverktyg mm mm
kapacitet 1024 Wh
väger 11.6 kg

230V laddar på 50 min
laddar via solpanel max 500w (11-60V, max 10A), laddar fullt med 400W på 3-6 tim
Det får vara en snål micro om det ska gå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #226 skrivet: 01 nov-22 kl 19:12 »
En "normalt" byggd mikro är en ganska otrevlig last, som drar höga startströmmar och dessutom under drift drar en ström som inte är särskilt sinusformad utan innehåller mycket övertoner. Ska man köra en mikro på växelriktare (ev inbyggd i powerbank) så bör man välja en mer påkostad modell med s k inverterteknik. Eller också skaffar man en mikro avsedd att köras på 24 V likspänning (avsedd för lastbil med sovhytt, pentryt i långfärdsbuss etc) och driver den direkt på batterispänningen utan elektronik emellan.

Vasa

• -
« Svar #227 skrivet: 01 nov-22 kl 21:36 »
kapacitet 1024 Wh
väger 11.6 kg

230V laddar på 50 min
Kanske vid tillfälligt kortvarigt strömavbrott men annars inget att ha som kris beredskap. I stället kan man ha en enkel solcellsanläggning med ett batteri typ 280 Ah, då blir det någorlunda lika portabel som vanlig powerbank men mycket mer funktionsdugligt och driftsäkert så länge solen skiner några timmar om dagen. 

Skogsvilde

• -
« Svar #228 skrivet: 01 nov-22 kl 23:24 »
Kanske vid tillfälligt kortvarigt strömavbrott men annars inget att ha som kris beredskap. I stället kan man ha en enkel solcellsanläggning med ett batteri typ 280 Ah, då blir det någorlunda lika portabel som vanlig powerbank men mycket mer funktionsdugligt och driftsäkert så länge solen skiner några timmar om dagen.
Precis..
 som alla andra batterier så åldras det som sitter i den där mojängen.
Vilket kan innebära att om krisen kommer om fem år så är den rätt kass.
Som du säger ett eller flera bilbatterier och då gärna lite större och en inverter så är man hemma.
Och gärna solceller också.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #229 skrivet: 02 nov-22 kl 11:48 »
Visst gör man ett eget hopplock betydligt billigare, men det där verkar vara en snygg lösning för den som hellre köper något färdigt. Och den borde klara en micro av standardformat. Har en kamrat som kör en vanlig billig (uteffekt 700W och ineffekt 1200W) på sin 1500W inverter (peak 3000W). Jag har testat en sådan micro på min inverter (1000W, peak 2000W), men det fungerar ej. Läser man bara det som står tydligt på micron så kan man lura sig att tro att den bara drar vad det står på framsidan :-[

Men har man bara 1 kW lagrad el så vill man kanske inte bränna 10-20% av det för att få varm mat vid en kris som man inte vet när den tar slut. Här skulle den nog användas till att rädda frysar under tiden jag drar igång långvariga grejer. Men det är nog en smidig grej till annat än den stora krisen, så här skulle den inte stå i ett hörn och samla damm.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #230 skrivet: 02 nov-22 kl 15:57 »
Att ha en mikrovågsugn känns för min del inte som prio ett ifall krisen skulle vara ett faktum. Här i huset fanns varken el eller indraget vatten när det byggdes och de klarade sig ändå. Så elda för värme och mat. Ljus och fotogenlampor och är det brist på det får man väl ha det mörkt och försöka göra så mycket som möjligt dagtid.
Jag har radios som går på batteri. Har mindre solcellspaneler men behöver kolla så att jag kan få hjälp av dem för att driva radioapparater.
Sen får jag ta cykeln eller båt för att ta mig runt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #231 skrivet: 03 nov-22 kl 06:56 »
De flesta moderna elektronikprylar får nog samla damm om kriget blir ett faktum.
Vi kommer att få lägga mycket energi på mat och värme. Fixa ved och bära vatten samt laga mat på vedspis eller över öppen eld.
Det räcker med att se bilderna från Ukraina för att inse detta. Att få fatt i mat att laga kommer att bli ett annat stort problem.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #232 skrivet: 03 nov-22 kl 09:26 »
Nog blir det ett annat fokus när det kommer gå åt mycket mer tid och energi till det nödvändiga, men beroende på hur hårt allt drabbar oss kommer vi nog försöka hålla en del moderniteter vid liv. Har man som jag livsmedel för ett halvår ungefär i frysar, så gäller det att hålla dem igång. Och man ser hur viktigt internet är i Ukraina, så det kommer nog Sverige att försöka hålla igång så länge som möjligt.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #233 skrivet: 03 nov-22 kl 10:17 »
Alla vi som har en jordbit att odla på, behöver planera för nästa säsongs odling. Åtminstone potatis. Om jag inte orkar eller kan odla jorden själv så bjud in andra som kan och vill.

Det kan vara dags nu (i november) att skaffa gödsel och utsäde. Att täcka land med löv och annat eller lägga ihop i kompost. Varva då med jord så du får en bra nedbrytning. Du kan kanske tigga gödsel från någon hästägare. Den kan behöva komposteras eller om du lägger ut den på din odling redan nu.  Potatis som du köper går att odla också dom flesta sorterna av torkade ärtor och bönor.
kretslopp

Skogsvilde

• -
« Svar #234 skrivet: 03 nov-22 kl 12:48 »
Alla vi som har en jordbit att odla på, behöver planera för nästa säsongs odling. Åtminstone potatis. Om jag inte orkar eller kan odla jorden själv så bjud in andra som kan och vill.

Det kan vara dags nu (i november) att skaffa gödsel och utsäde. Att täcka land med löv och annat eller lägga ihop i kompost. Varva då med jord så du får en bra nedbrytning. Du kan kanske tigga gödsel från någon hästägare. Den kan behöva komposteras eller om du lägger ut den på din odling redan nu.  Potatis som du köper går att odla också dom flesta sorterna av torkade ärtor och bönor.
Värt att tänka på är att ha käk till nästa säsongs odling...
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #235 skrivet: 03 nov-22 kl 16:54 »
Värt att tänka på är att ha käk till nästa säsongs odling...

Och att inte äta upp utsädet...

esten

• -
« Svar #236 skrivet: 03 nov-22 kl 17:45 »
Och att ligga steget före och faktiskt odla. Skulle skiten skita sig nu så är det långt till skörd.

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #237 skrivet: 04 nov-22 kl 11:01 »

Jag håller inte med dig. Din angivelse av 280Ah är ju dessutom väldigt svår att översätta till mängd energi. Om jag gissar att du avser 12v blybatteri så innebär det 3360Wh, men är det blybatterier så vill du ju inte gärna ladda ur dem mer än 40-50%, helt inte ens det.  Powerbanks kan fås i nästan storlek du vill. De är mycket smidiga och enkla att använda. Du kan köpa portabla solcellspaneler som är enkla att koppla in med snabbkontakter. Då får en display som visar hur mycket du har kvar. Du kan enkelt ta med dig när du campar. En normal powerbank med solcellspaneler tar bara någon minut att packa upp/ned och kräver inga speciella färdigheter.

Enda nackdelen med power-banks och litium-baserade batterier är att de fortfarande är dyra. Men priserna är på väg ned.

Jag har själv mindre solcellslösningar med powerbank för vandringar som jag använt i flera år. Men har tänkt mig att köpa ett större batteripack med portabla solceller längre fram för camping och viss reservkrafts-drift hemma. Har även 3-fas elverk för vinterväder.

kapacitet 1024 Wh
väger 11.6 kg

230V laddar på 50 min

Jag funderar på något liknande. Praktiskt och portabel lösning.

Vasa

• -
« Svar #238 skrivet: 04 nov-22 kl 11:44 »
Jag håller inte med dig. Din angivelse av 280Ah är ju dessutom väldigt svår att översätta till mängd energi. Om jag gissar att du avser 12v blybatteri så innebär det 3360Wh, men är det blybatterier så vill du ju inte gärna ladda ur dem mer än 40-50%, helt inte ens det.  Powerbanks kan fås i nästan storlek du vill. De är mycket smidiga och enkla att använda. Du kan köpa portabla solcellspaneler som är enkla att koppla in med snabbkontakter. Då får en display som visar hur mycket du har kvar. Du kan enkelt ta med dig när du campar. En normal powerbank med solcellspaneler tar bara någon minut att packa upp/ned och kräver inga speciella färdigheter.

Enda nackdelen med power-banks och litium-baserade batterier är att de fortfarande är dyra. Men priserna är på väg ned.

Jag har själv mindre solcellslösningar med powerbank för vandringar som jag använt i flera år. Men har tänkt mig att köpa ett större batteripack med portabla solceller längre fram för camping och viss reservkrafts-drift hemma. Har även 3-fas elverk för vinterväder.

Jag funderar på något liknande. Praktiskt och portabel lösning.
Det var ingen specifik angivelse utan ett riktmärke baserat på förhållande till power bankens vikt. Sedan är det upp till var och en att ha olika nivåer av batteri bank kapacitet beroende på vilka energi behov var och en har och hur mycket pengar man vill pröjsa för det, vill man ha högre kw lagrade kan man ha svindyra lätt vikt litium batteribank som väger lika mycket som power banken men med betydligt mer kapacitet.

En sak som man alltid måste ha i åtanke när man förbereder inför en eventuell krisberedskap är att man bara sådär kan bli tvungen att lämna hela sin beredskap investering på några minuter och fly för livet och just därefter när man är på flykt utan sin dyr investerad beredskap utrustning som man trodde mycket på kan man känna sig så förtvivlat att man kan hamna i en situation där man inte riktigt vet vad man ska göra därefter och hur det hela ska gå till. Så därför är det bra att allt ska vara så enklare som möjligt om man verkligen förbereder inför ett riktigt krisläge.

Skogsvilde

• -
« Svar #239 skrivet: 04 nov-22 kl 14:06 »
Det var ingen specifik angivelse utan ett riktmärke baserat på förhållande till power bankens vikt. Sedan är det upp till var och en att ha olika nivåer av batteri bank kapacitet beroende på vilka energi behov var och en har och hur mycket pengar man vill pröjsa för det, vill man ha högre kw lagrade kan man ha svindyra lätt vikt litium batteribank som väger lika mycket som power banken men med betydligt mer kapacitet.

En sak som man alltid måste ha i åtanke när man förbereder inför en eventuell krisberedskap är att man bara sådär kan bli tvungen att lämna hela sin beredskap investering på några minuter och fly för livet och just därefter när man är på flykt utan sin dyr investerad beredskap utrustning som man trodde mycket på kan man känna sig så förtvivlat att man kan hamna i en situation där man inte riktigt vet vad man ska göra därefter och hur det hela ska gå till. Så därför är det bra att allt ska vara så enklare som möjligt om man verkligen förbereder inför ett riktigt krisläge.
Precis ...
Ju enklare utrustning man har desto enklare blir det att ersätta den.
Ett kabelbrott i en mackapär kan bli ett oöverstigligt problem, medan man kan bära med sig elden på olika sätt när stickorna blivit blöta.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1074 gäster, 4 användare (2 dolda)
Oddsonntag, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser