Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!  (läst 36291 gånger)

Vasa

• -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #160 skrivet: 16 okt-22 kl 07:49 »
Bioliteköket fungerar bra, jag har ett eget nu som jag använt en hel del.
Här kommer ett omdöme om Bioliteköket från en som verkligen hade nästan samma läge som tråden handlar om när det användes dvs jag köpte det när jag bodde offgrid i skogen och ville att det skulle komplettera solelen och producera åtminstone "nån" el under mörka solfria perioden.
1. Detta camping köket är smal och litet och kan bara ha små camping kastruller på det, som knappt räcker för en person.
2. Eldstaden rymmer bara några kvadrat cm och därmed måste man fylla på bränsle konstant och dessutom är det toppmatad så måste man ta bort kastrullen varje gång för att mata in nya bränsle annars händer det ingenting, snarare går fläkten automatiskt ändå och den lilla elen som man hade hunnit producera så långt går förlorad ofrivilligt så få man börja om från början igen precis som maten i kastrullen.
3.Detta köket kan användas bara utomhus för det ryker som farao.
4. Elen som detta leksak camping köket producerar är väldigt litet förhållande till tiden för på passning som man måste lägga till ute i kylan för att producera den lilla försumbara elen som i sin höjd kan räcka till att ladda en mobil för ytterligare några minuter.

Men frågan är vad ska man ha mobilen till om det är ett krigs läge som tråden pratar om? Mobilnätet skulle ligga nere för länge sedan innan ens elen försvinner eller förr eller senare händer det och vem ska man ringa till ändå? Har de laddade mobiler och täckning? Om det handlar om att få samhällsinformation ha hellre en vevradio och satsa på en riktig vedspis, om det handlar om bärbara egenskaper satsa på en mindre variant som Laxen eller en tältkamin/kök och det finns också riktiga backpacker tent stove om man vill ha en dyr modern variant.                 

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #161 skrivet: 16 okt-22 kl 09:05 »
Biolite har ju redan sågats grundligt i flera äldre trådar här på forumet, så det är meningslöst att fortsätta försöka propagera för den missbildade produkten.

Instämmer i att om ett större område drabbas av långvarigt strömavbrott, så har man ingen nytta av mobiltelefoner eller andra saker som kräver koppling till någon form av nätverk.
Vevradioapparater har ju visat sig vara ganska värdelösa, så gott som utan undantag har de både radiotekniskt och kvalitetsmässigt sett mycket dåliga egenskaper. Bättre då att gå på tidigare råd i krisberedskapstrådarna och hålla sig med t ex en gammal bilradio + en liten solcellsanläggning som klarar att driva den, eller en äldre strömsnål transistorradio med plats för stora R20-batterier, som klarar några timmars drift om dagen i flera år på en sats moderna batterier av god kvalitet.  Se bara till att välja en radio som dels täcker in hela FM-bandet upp till 108 MHz (en del äldre modeller går bara upp till 100 eller 104 MHz), och dels har bra möjligheter till AM-mottagning (åtminstone mellanvåg, gärna även kortvåg), och undvik modeller som var i lågprissegmentet när de var nya.

Ett annat gott råd för krigstider, även om det inte direkt har med självhushållning att göra, är att se till att ha ett giltigt pass och lite kontanter i någon internationellt gångbar valuta (t ex US dollar eller euro).

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #162 skrivet: 16 okt-22 kl 09:27 »

Ett annat gott råd för krigstider, även om det inte direkt har med självhushållning att göra, är att se till att ha ett giltigt pass och lite kontanter i någon internationellt gångbar valuta (t ex US dollar eller euro).

Eller gott om ammunition om man är tjurskallig och inte tänker fly i krig.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #163 skrivet: 16 okt-22 kl 19:54 »
Att ha ström så telefonen fungerar är inte så dumt. Det har mitt biolitekök fixat. Även att förse mej med lagad mat och varmt kaffe. Så jag är nöjd. Om det behövs dricksvatten är destillering inget dåligt alternativ, även om det kostar energi, kanske i form av ved. Under orkanen Gudrun hade jag behövt Bioliten.
kretslopp

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #164 skrivet: 16 okt-22 kl 20:51 »
Jag har några bra jaktradio hemma. Använder de på gården. Har rätt lång räckvidd med den lite längre antennen. Fungerar utan basstationer. Visst. Den är inte krypterad. Men praktisk för samordning.

Ström kan jag ordna så det räcker rätt länge.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #165 skrivet: 16 okt-22 kl 22:13 »
Att ha ström så telefonen fungerar är inte så dumt.

Hur länge räknar du med att din mobiloperatörs basstationer fungerar i ett läge då du inte på lång tid har tillgång till ström från elnätet?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #166 skrivet: 16 okt-22 kl 23:16 »
Hur länge räknar du med att din mobiloperatörs basstationer fungerar i ett läge då du inte på lång tid har tillgång till ström från elnätet?
1 timme i tätorten och 3-4 på landet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #167 skrivet: 17 okt-22 kl 07:19 »
Undrar hur de räknat med att det skall fungera vid roterande avstängning?

Kommer att bli intressant den här vintern.

esten

• -
« Svar #168 skrivet: 17 okt-22 kl 08:05 »
Bor på landet och här försvinner mobiltäckningen i samma sekund som strömmen försvinner. Är helt beroende av en mast som ligger inom en km hemifrån, utan den ingen mobiltäckning.
Om jag kopplar in stora antennen och sätter i batterier i modemet så har jag iptelefoni via dator samt internet till lilla bärbara datorn som har batteri. Men stora datorn som är huvuddator saknar elbackupp.
Så kan lösa för en timme eller två beroende på hur väl laddat batteriet i bärbara är.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #169 skrivet: 17 okt-22 kl 08:45 »
Har inte tänkt på hur länge telefonen fungerar här vid strömavbrott, för det brukar vara annat som skall fixas då, men tror det är rätt länge. De kanske har en lyxmast här som kompensation för den dåliga täckningen...

Kopparlinan är ju borta sedan länge här, men på den tiden fungerade telefonen även vid långa strömavbrott på flera dagar. Å andra sidan så kunde telefonen vara död i veckor om träden hade gått över den tråden...

kretslopp

• Småland
« Svar #170 skrivet: 17 okt-22 kl 09:17 »
Jo det är klart allting har sina problem. Men att jag har min mobil laddad med ström så jag kan använda den känns viktigt för mej.  Den är ju radio, och lampa förutom telefon. Sen att kampingköket kan ge mej el förutom att ge mej lagad mat, tycker jag är alla tiders.
kretslopp

kretslopp

• Småland
« Svar #171 skrivet: 17 okt-22 kl 10:09 »
För den som kan tänka sej ha ett större beredskapskök som också ger el fins ju Biolite base camp. Det eldas med vedträd och har större kapacitet.
kretslopp

Skogsvilde

• -
« Svar #172 skrivet: 17 okt-22 kl 11:26 »
Undrar hur de räknat med att det skall fungera vid roterande avstängning?

Kommer att bli intressant den här vintern.
1 timme i tätorten och 3-4 på landsbygden enligt lagkrav.
Men inte nödvändigtvis.

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #173 skrivet: 17 okt-22 kl 11:28 »
1 timme i tätorten och 3-4 på landsbygden enligt lagkrav.

Så går strömmen har jag 4 timmar på mig att fylla mobilen med offline-filmer från Netflix och Viaplay! Tufft, men det kan gå!

Skogsvilde

• -
« Svar #174 skrivet: 17 okt-22 kl 11:33 »
För den som kan tänka sej ha ett större beredskapskök som också ger el fins ju Biolite base camp. Det eldas med vedträd och har större kapacitet.
Överprisat skräp.
Har man en vedspis eller kamin så kan man köpa sådana element som driver spisfläktar.
Då kan man om man bygger tillräckligt stort bygga så man kan ladda bilbatterier.
Eller ha en Stirlingmotor med en generator på spisen.

Sedan ska man vara medveten att många nya mobiltelefoner drar betydligt mer ström för att ens ladda än en gammal Nokia.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #175 skrivet: 17 okt-22 kl 11:35 »
Jo det är klart allting har sina problem. Men att jag har min mobil laddad med ström så jag kan använda den känns viktigt för mej.  Den är ju radio, och lampa förutom telefon. Sen att kampingköket kan ge mej el förutom att ge mej lagad mat, tycker jag är alla tiders.
Har du provat campingköket i skarpt läge?
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

• -
« Svar #176 skrivet: 17 okt-22 kl 22:09 »
Det här inlägget håller inte alternativ.nu standarden hur kan du rekommendera en produkt du själv aldrig har testat för att ha som beredskap inför ett krisläge? Det är oansvarig och respektlöst mot andra människors liv. 

Skogsvilde

• -
« Svar #177 skrivet: 17 okt-22 kl 23:36 »
Det här inlägget håller inte alternativ.nu standarden hur kan du rekommendera en produkt du själv aldrig har testat för att ha som beredskap inför ett krisläge? Det är oansvarig och respektlöst mot andra människors liv.
Precis...
Hemberedskap ska helst vara enkla prylar.
Allra bäst är vardagsprylarna.
Som en riktig vedspis.
Vill man säkra upp strömförsörjning till att ladda upp telefonen så är solceller perfekt och i dag finns det mjuka som man kan klistra på bilens tak och underhållsladda batteriet.
Eller en fristående lösning om man inte använder sig av bil.
Har man häst eller hellre oxar kan man anordna sig en gång som genererar ström eller så gör man jobbet själv.

Skulle Sverige bli angripet så är strömförsörjning ett av målen, så det är det man måste planera för och då ryker även det mesta av kommunikationerna. Bara att släcka mobilen och kolla dagligen om nätet kommer upp.
Min nya klarar en vecka eller mer på standby.
Dvs uppåt en månad om man bara håller den öppen och svarar på eventuella sms.
Men inte nödvändigtvis.

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #178 skrivet: 18 okt-22 kl 09:13 »
Har du provat campingköket i skarpt läge?

Ganska relevant fråga faktiskt. Jag är ute och vandrar en hel del. Jag är inne på fjärde köket innan jag hittade ett bra, tillförlitligt kök.

Ett Trangia-kök. Jag kör ett av deras finare modeller och är mycket nöjd! Se till att köra modellen som går på gasol. Köp några tuber och ha i reserv. Eller om det finns någon koppling så man kan koppla det till en stor tub? Vet inte...

Själv kör jag ved-spis som backup för matlagning hemma. Eldar i den nästan varje dag under vintern för att hålla den i kondition. Som någon sa. Utrustning som man inte använder fungerar och inte när den behövs.

Jag har varit ute mycket i fält. Tror mer än hälften av prylarna jag köpt inte visat sig fungera i förlängningen. Köpte exempelvis en sådan här vev-radio med solcell från MSB. Den fungerade knappt redan från köp och gick sönder efter någon vecka. Värre skräp får man leta efter, Wish håller hög kvalitet i jämförelse. Det är ju direkt oansvarigt av MSB att sälja prylar som inte fungerar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #179 skrivet: 18 okt-22 kl 09:33 »
En aspekt till på att se till att vardagsprylarna är användbara i kristid är ju, att saker som man skaffar sig i beredskapssyfte och bara låter ligga på hyllan tills de behövs, kanske visar sig inte alls ha tålt att ligga oanvända i flera år. Ett typexempel är vevradio, vevficklampor, solcellsladdade powerbanks mm där de laddbara batterierna har hunnit bli djupurladdade och förstörda under lagringen. Ett annat är beredskapslagrade livsmedel som visar sig antingen ha härsknat och smakar gammal kvarn, eller är förstörda av ohyra, när de väl behövs.

Just beträffande vevradio så verkar det väl än så länge inte ha dykt upp en enda sådan som är ens i närheten av acceptabelt fungerande och tillförlitlig? Även om mekanik och strömförsörjning skulle hålla ihop så brukar de vara mer än undermåliga beträffande radiotekniska egenskaper och ljudkvalitet. Ofta många gånger sämre än den sämsta 79 kr -klockradio man någonsin har kommit i kontakt med.  Det tidigare rådet att istället satsa på  en 40-50 år gammal bilradio eller större, strömsnål transistorradio kvarstår.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1224 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser