Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!  (läst 18623 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #100 skrivet: 28 mar-22 kl 11:41 »
När man läser artikeln visar det sig att det är vätgas som framställs. Och inte biogas.

Som torbjörn mycket riktigt skriver är det inga större svårigheter att framställa vätgas.
Det är ett ämne som är väl avhandlat på forumet och även inblandat i en rejäl dispyt.
Det är en bra och enkel process som när man väl köpt på sig all utrustning fungerar rätt smärtfritt.
Vill man köra det självhushållande är kunskapsinhämtningen ganska tuff för många och nödvändig då det inte är allmännkunskap.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2254
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #101 skrivet: 28 mar-22 kl 16:40 »
Utanför Mariestad finns i en container  utrusning som med el från solceller som producerar vätgas. Vätgasen används i bränslecell som producerar elström. Mariestads kommun har El-bilar som dom driver med bränslecell dom tankas med vätgas. I Markaryd och här i Ljungby ska det gå att tanka vätgas. Men den kommer används till el-bilar  som har bränslecell istället för batteri. Inte till förbränning i ottomotorer.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #102 skrivet: 28 mar-22 kl 18:19 »
Utanför Mariestad finns i en container  utrusning som med el från solceller som producerar vätgas. Vätgasen används i bränslecell som producerar elström. Mariestads kommun har El-bilar som dom driver med bränslecell dom tankas med vätgas. I Markaryd och här i Ljungby ska det gå att tanka vätgas. Men den kommer används till el-bilar  som har bränslecell istället för batteri. Inte till förbränning i ottomotorer.
Spinnoff på göteborgshuset, även Skellefteåhuset ingår i samma försök.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #103 skrivet: 28 mar-22 kl 22:15 »
Det enklaste sättet att fixa transporter av folk är med cyklar.  Samt en vanlig cykel som kan skjutsa en vuxen på pakethållare håller för vikter till över 50 kg.   Leder man cykeln kan man lasta ännu mer.  Vietnameserna fraktade mycket  genom djungeln på det viset när de krigade mot Amerika. Med framgång.

Har inte Sverige en hel del ridhästar förresten?  Finns dåligt med vagnar, och de är väl inte inkörda. Men borde väl kunna bära packning i alla fall.

 Kring kusterna och stora sjöar finns många segelbåtar. En del last och folk borde de kunna frakta även om de är byggda för fritid  och nöje.

Ja, gengas användes under andra världskriget. Men för att bara förflytta personer användes cykel.







Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #104 skrivet: 28 mar-22 kl 22:42 »
Citera
Har inte Sverige en hel del ridhästar förresten?  Finns dåligt med vagnar, och de är väl inte inkörda.
Det kryllar väl av travhästar också. I mina trakter finns en hel del hästkärror och liknande som används som träningsredskap. Hur det är på andra ställen vet jag inte.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #105 skrivet: 28 mar-22 kl 23:07 »
Det enklaste sättet att fixa transporter av folk är med cyklar.  Samt en vanlig cykel som kan skjutsa en vuxen på pakethållare håller för vikter till över 50 kg.   Leder man cykeln kan man lasta ännu mer.  Vietnameserna fraktade mycket  genom djungeln på det viset när de krigade mot Amerika. Med framgång.

Har inte Sverige en hel del ridhästar förresten?  Finns dåligt med vagnar, och de är väl inte inkörda. Men borde väl kunna bära packning i alla fall.

 Kring kusterna och stora sjöar finns många segelbåtar. En del last och folk borde de kunna frakta även om de är byggda för fritid  och nöje.

Ja, gengas användes under andra världskriget. Men för att bara förflytta personer användes cykel.
Behöver man dragdjur så är nötdjur betydligt enklare och snabbare att träna än hästar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #106 skrivet: 28 mar-22 kl 23:22 »
I jordbruket fungerar ju oxar egentligen bättre än hästar, men alla de travhästar vi har inom travsporten skulle kunna fungera som persontransport.

Men hästar behöver mat under vinterhalvåret, så det är inget att satsa på om man inte tar hö på liknande sätt. Cyklar, och idag elcyklar fungerar bättre.


Här hemma bromsar jag min djurtokiga dotter som tycker vi skall ha en hushållsko...

torbjorn

  • Inlägg: 13769
    • Medelpad
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #107 skrivet: 28 mar-22 kl 23:40 »
Utanför Mariestad finns i en container  utrusning som med el från solceller som producerar vätgas. Vätgasen används i bränslecell som producerar elström. Mariestads kommun har El-bilar som dom driver med bränslecell dom tankas med vätgas. I Markaryd och här i Ljungby ska det gå att tanka vätgas. Men den kommer används till el-bilar  som har bränslecell istället för batteri. Inte till förbränning i ottomotorer.

Det finns flera stora vätgaselektrolysanläggningar för så att säga internt bruk inom kemisk industri i Sverige. Bl a vid Stockviksverken utanför Sundsvall, jag undrar om inte det finns eller har funnits en i Alby eller Ljungaverk också.

Vätgasdrift av ottomotorer testades både små- och storskaligt under 1980-talet, bl a höll ju Olle Tegström i Härnösand på länge med en Saab OG900 som kördes på vätgas från en elektrolysanläggning som drevs med eget vindkraftverk. En del kommuner hade också provdrift med vätgasdrivna bussar. Men tiden har sprungit ifrån de försöken, med tiden visade det sig att vätgasen helt enkelt inte är något lämpligt bränsle för kolvmotorer. Dels gör den höga förbränningshastigheten att man får en "hård" gång hos motorn, liknande knackningarna hos en gammaldags dieselmotor, vilket både medför stora utsläpp av kväveoxider och risk för motorskador (skurna kolvbultar, sprickor i kolvar och topplock, blåst topplockspackning mm), och dels får man stora problem med kondensvatten som anrikas i motoroljan. På en del vätgasbussar i stadstrafik var man tvungen att byta olja flera gånger i veckan!
Så om man ska använda vätgas till fordonsdrift idag, är det definitivt i kombination med bränsleceller!

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #108 skrivet: 29 mar-22 kl 09:13 »
Det finns flera stora vätgaselektrolysanläggningar för så att säga internt bruk inom kemisk industri i Sverige. Bl a vid Stockviksverken utanför Sundsvall, jag undrar om inte det finns eller har funnits en i Alby eller Ljungaverk också.

Vätgasdrift av ottomotorer testades både små- och storskaligt under 1980-talet, bl a höll ju Olle Tegström i Härnösand på länge med en Saab OG900 som kördes på vätgas från en elektrolysanläggning som drevs med eget vindkraftverk. En del kommuner hade också provdrift med vätgasdrivna bussar. Men tiden har sprungit ifrån de försöken, med tiden visade det sig att vätgasen helt enkelt inte är något lämpligt bränsle för kolvmotorer. Dels gör den höga förbränningshastigheten att man får en "hård" gång hos motorn, liknande knackningarna hos en gammaldags dieselmotor, vilket både medför stora utsläpp av kväveoxider och risk för motorskador (skurna kolvbultar, sprickor i kolvar och topplock, blåst topplockspackning mm), och dels får man stora problem med kondensvatten som anrikas i motoroljan. På en del vätgasbussar i stadstrafik var man tvungen att byta olja flera gånger i veckan!
Så om man ska använda vätgas till fordonsdrift idag, är det definitivt i kombination med bränsleceller!
Det är bränsleceller som är melodin i dag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2254
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #109 skrivet: 29 mar-22 kl 09:27 »
Bränsleceller och vätgas är framtiden det tror jag. Men nu hamnar vi långt ifrån vad man ska tänka på kring självhushållning.

Dom som kan tycker jag ska odla själva, både för att ha egen mat, men också för att dela med sig. För mej är Sara Bäckmo i Skillnadens Trädgård, med sin kunskap som du kan hitta på nätet ock i böcker, en viktig kunskapskälla.
kretslopp

 

ärt

  • Inlägg: 836
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #110 skrivet: 04 apr-22 kl 14:40 »
 Här finns ingen jordkällare. Där är ett tunnland go jord. Så problemet blir att kunna förvara det som odlas. Så innan odla mer tänkte jag titta på ett ställe i marken som har en sänka som jag alltid trott är en rester av en gammal jordkällare. Hade jag anlagt en jordkällare här så hade jag valt den platsen.
 Det är mest till rotfrukterna den blir tänkt.
 Är och har alltid varit arkeologiskt intresserad så jag ser fram emot att gräva fram källaren.
 Lägga tak på kanske ha redskapsskjulet ovanpå...

 Detta känns smartare än att bygga upp ett växthus vilket egentligen var den ursprungliga planen.

 
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #111 skrivet: 04 apr-22 kl 18:40 »
Men som reserv om kriget kommer är det egentligen lika bra att lämna en del i backen. I alla fall potatis, palsternackor och jordärtskockor. Jag är ju inte så hemma på odlingar, så det finns säkert mer man kan lämna i backen för bra och säker förvaring. Grisen kanske kommer, men då kan man ju få kött till potatisen ;D Och man kan ju också lägga stukor, det är ett bra sätt att lagra rotfrukter på också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #112 skrivet: 04 apr-22 kl 21:06 »
Men som reserv om kriget kommer är det egentligen lika bra att lämna en del i backen. I alla fall potatis, palsternackor och jordärtskockor. Jag är ju inte så hemma på odlingar, så det finns säkert mer man kan lämna i backen för bra och säker förvaring. Grisen kanske kommer, men då kan man ju få kött till potatisen ;D Och man kan ju också lägga stukor, det är ett bra sätt att lagra rotfrukter på också.
I backen under ett täcke funkar bra på många rotfrukter.
Lägger man på en pressening så håller det sig torrt också.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2254
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #113 skrivet: 05 apr-22 kl 16:01 »
Jag har i flera år låtit en del av morotsskörden stå kvar i maken och täckt med ett tjockt lager gräs. I början av mars har jag kunnat gräva upp fina morötter.

En god vän till mej gräver ett antal rätt djupa gropar i sitt potatisland där han förvarar sin potatis.

Mina palsternackor står kvar på landet, dom går jag ut ock gräver upp efter hand som jag behöver dom.

Jordärtskockorna gräver vi upp nu på våren efter behov.

Du kommer klara dej bra utan jordkällare.
kretslopp

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #114 skrivet: 06 apr-22 kl 11:55 »
Behöver man dragdjur så är nötdjur betydligt enklare och snabbare att träna än hästar.
Vad har du för referenser på det på ståendet ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #115 skrivet: 06 apr-22 kl 12:41 »
Vad har du för referenser på det på ståendet ?
Titta rent historiskt så ser man det tydligt.
Dom är dessutom betydligt enklare att föda än en häst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #116 skrivet: 06 apr-22 kl 12:49 »
Titta rent historiskt så ser man det tydligt.
Dom är dessutom betydligt enklare att föda än en häst.
Förr fanns ett ordspråk: Det är lika sällsynt med en frisk häst som en sjuk oxe!
De som hade begränsade resurser använde t o m mjölkkorna som dragdjur.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #117 skrivet: 06 apr-22 kl 16:14 »
Förr fanns ett ordspråk: Det är lika sällsynt med en frisk häst som en sjuk oxe!
De som hade begränsade resurser använde t o m mjölkkorna som dragdjur.
Precis...  Och oxar är oftast starkare än en häst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #118 skrivet: 06 apr-22 kl 21:40 »
Titta rent historiskt så ser man det tydligt.
Dom är dessutom betydligt enklare att föda än en häst.
Det var inget svar på min fråga .

fri

  • Inlägg: 2577
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #119 skrivet: 06 apr-22 kl 22:26 »


On topic, skulle jag märka om kriget kom?  Här i skogen vid vägens ände är det inte säkert och försvinner el eller mobiltäckning är det ju inget att hetsa upp sej över utan man får väl laga sin mat på järnspis,spritkök eller nåt tills bekvämligheterna återkommer, gick det i stormen Gudrun går det väl idag.

När man tömt kyl och frys och övriga förråd visar det sej om man har någon vana och förmåga att odla, samla, jaga, fiska, köpa och byta sig till det man behöver om de vanliga inköpskanalerna och kommunikationerna inte funkar.


Följdmoderering  (:)
« Senast ändrad: 07 apr-22 kl 00:22 av javill »
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser