Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vinkorkar  (läst 4133 gånger)

vårlök

vinkorkar
« skrivet: 02 jun-07 kl 21:58 »
hejsan! Har startat en sats rabarbervin som står och bubblar i köket, spännande!!! Har "ärvt" en del vingrejor av förra husägaren och undrar nu om vinkorkar kan bli spröda om de är gamla? De är alltså nya, dvs oanvända, men jag vet ju inte hur länge de legat och vill inte riskera att alltihop blir pannkaka (eller snarare ättika) för att korkarna är kassa. Någon som har erfarenhet av detta? kan de bli för gamla? De ser ut och känns bra.
Alternativare i startgroparna

Vitis

• Skåne
Re:vinkorkar
« Svar #1 skrivet: 02 jun-07 kl 23:09 »
Är dom inte hårda och spröda eller verkar defekta på annat sätt så är dom säkert ok. Korkar är ofta behandlade med parrafin eller liknande för att inte otrka ut eller ta åt sig fukt och håller sig då mycket länge.

Är du tveksam så investera i nya korkar ... gärna såna av plast, det finns många kassa kork-korkar på marknaden som säkert är sämre nya än dina gamla.

Ett fabrikat av korkar som du skall undvika är HISAB, dom säljer många bra vintillbehör ... men deras korkar är fullständigt värdelösa.

Har du en bra korkapparat ?? Annars kan det vara värt 100-150:- eller så att skaffa en.

Koka inte korkarna (rekomenderas ibland) utan lägg dem i ljummet-varmt vatten en stund, gärna i en burk med lock så att hela korkarna är under vatten, vira sen in dem i en handduk så att de torkar. Handduken skall vara REN och korkarna ger fula fläckar så använd inte finhandduken.

vårlök

Re:vinkorkar
« Svar #2 skrivet: 04 jun-07 kl 08:35 »
Tack för svaret! Jag tror jag ska testa korkarna, de känns bra. Kanske köper jag nya av plast till några flaskor för säkerhets skull. Jodå, vi har två korkapparater, en gammal grej i trä och en nyare plastgrunka som jag känner igen från bilder i vinböcker. Hällde upp på damejeanne igår och det började bubbla ganska våldsamt efter bara någon timme, är det normalt, tro? Är väldigt sugen på att även prova att göra flädervin. Någon som testat?
Alternativare i startgroparna

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
Byggarebobban

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser