Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skator  (läst 2420 gånger)

Lena M

• Gäst
skator
« skrivet: 02 jun-07 kl 16:56 »
Vi har ett problem!  skatorna flyger in i hönshuset och tar ägg ur redena!! vad göra????????? de flyger lätt genom hönsnätet uppifrån. Tacksam för råd!! Lena

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:skator
« Svar #1 skrivet: 02 jun-07 kl 17:27 »
Samma här!jag blir helt galen! Dom skärmde iväg min ruvhöna, tuppen är borta o allt är kaos!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 02 jun-07 kl 18:06 »
jag har bärnät över min utegård, jag har inte haft några problem med skator eller kajor(som jagf mest av här).
det är ju mindre hål i bärnätet.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 02 jun-07 kl 18:51 »
jag har bärnät över min utegård, jag har inte haft några problem med skator eller kajor(som jagf mest av här).
det är ju mindre hål i bärnätet.
Har samma problem med skator, men då jag prövade att använda bärnät så fastnade det alltför många småfåglar i det, och det var inte alltid de gick att rädda :'(.

Däremot så har jag märkt att sedan vi skaffade pärlhöns igen, så vågar sig skatorna inte in i hönshuset. Pärlisarna för ett sånt hiskeligt liv och verkar kanske underliga på fler sätt att de håller skatorna utanför.
De, skatorna alltså, sitter utanför ingången, på trappstegen o kikar in.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jun-07 kl 18:55 »
Sätt nät över hönsgården och runt om du har en liten öppning blir dom nog lite skrajare att gå in skatorna är kanska bra att ha i närheten dom varnar för både räv och duvhök fast då mest på våren när dom har egna ungar  ;)

LEK

« Svar #5 skrivet: 02 jun-07 kl 21:40 »
Hej!
Jag har presenningtak på min hönsgård så jag har inga problem med tjuvaktiga skator. Däremot hade jag väldigt roligt härom morgonen då jag vid storstädningen av hönshuset glömt två redägg ute på min träsoffa. Skatorna jobbade länge o väl för att ta hål på dessa "mystiska". Såg jättekul ut!!! ;D

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #6 skrivet: 02 jun-07 kl 21:45 »
Förra året var skatorna fördjävliga hos oss, vi löste det med att ha radion på i hönshuset, P1, med mkt pratande och inte så mkt musik, funkade kalasbra.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

anemone59

« Svar #7 skrivet: 02 jun-07 kl 23:19 »
Jag har aldrig varit med om att någon fågel fastnat i nätet.
Men jag tror att de kan fastna om man inte spänt nätet tillräckligt hårt. Allt överskott ska man också ta bort så det inte finns långa sladdriga remsor kvar, där kan man nog få problem.
Spänn nätet HÅRT.
Utan tak har skatorna lekstuga i hönsgården.

Blomme

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jun-07 kl 00:37 »
Det finns bra fällor för skator, kråkor och dylikt.
Fånga in dem och häng upp som föregående exempel.
Det är en ett väl beprövat metod. Har dem ungar tar man två flugor i en smäll ju.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 jun-07 kl 01:08 »
I Vagnhärad var de jämt inne i hönshuset och härjade. Jag tog flera stycken på bar gärning som fick plikta med livet. En hängdes upp som varnande exempel. De lät sig dock inte varnas.

Jag tog bort skatan när vi flyttade.

tornil1

• Norrbotten
SV: skator
« Svar #10 skrivet: 06 aug-10 kl 20:47 »
Nä det enda som gäller de e farbror Gyttorp . Å inte bara en utan hela flocken ta dom en efter en, annars blir ni aldrig av med dom

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: skator
« Svar #11 skrivet: 06 aug-10 kl 21:09 »
ja gyttorps-vaccinera dem ;D... akut blyförgiftning gallrar lite på beståndet..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser