Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga med bambu !  (läst 4008 gånger)

soulflow

• lilla tärnö
bygga med bambu !
« skrivet: 01 jun-07 kl 13:12 »
hei *

är ett stort fan av bambu och undrar om någon därute vet något bra material att binda och foga ihop bambu med ?? i asien använder man ju rattan, som är någon slags rot. är väldans sugen på att börja bygga med  bambu.

jenz *
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

sivan48

• Uppland
Re:bygga med bambu !
« Svar #1 skrivet: 02 jun-07 kl 23:23 »
Är oxå förtjust i bambu.Tänkte försöka att odla det i trädgården,kanske man t.o.m skulle kunna skörda bambu-skott,för o äta,eller iallafall göra bambu-salt...
Om klimaten förändrar sej till medelhavs-variant,som förutspås av en del,blir det stora förändringar på många sätt...
Men tvivlar på att det skulle gå att få fram så kraftiga exemplar som i Asien, att det går att göra möbler av?
I allafall används visst jute-rep till bambu.
Tänker du odla eller importera?
Annars finns ju mycket i Sverige man kan experimentera med...Själv har jag tomten full med ask-sly...

soulflow

• lilla tärnö
Re:bygga med bambu !
« Svar #2 skrivet: 04 jun-07 kl 19:24 »
hei *
ja bambu är en fantastisk växt, i klass med hampa.
tänkte främst importera eller köpa här i sverige. det kommer mer och mer på lösmeter här hemma faktiskt. har till och med varit inne på att ta en tur till indonesien och gå som lärling ett tag för att lära mig hantverket på plats. det vore kul. annars så finns det en variant som heter phyllostachus bambusoides, japansk timerbambu, som växer till en omkrets på ca 15 cm. den sorten är härdig ner till 18 minusgrader. bor utanför västerås vid mälaren i växtzon II så det kanske funkar. var i kontakt med blusage nere i skåne förra våren och de ville gärna plocka hem bambusoides men bara om tillräckligt många var intresserade.

Phyllostachys bambusoides
Common Names: Madake, Giant Timber Bamboo, Japanese Timber Bamboo

Maximum Height: 72 feet, average height 50 feet
Diameter: 4 - 6 inches
Hardiness: 5º F
USDA Zone recommended 7 through 10

Of all the temperate timber bamboos, this is the strongest. Although not native to Japan, Madake is the bamboo most preferred for building in that country. It is a good bamboo for places that get snow, but do not get colder that 5º F, since it sheds snow better than most other large bamboos. It is also very upright, not leaning to the sun as some others do.
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser