Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönslucka!  (läst 3928 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
hönslucka!
« skrivet: 31 maj-07 kl 14:15 »
Jo, jag har ingen hönslucka, än! I två år har hönsen fått använda stora dörren, men det är opraktiskt - behöver knappast räkna upp alla anledningar!

Så de måste få en egen entré!

Problemet är att vi tvistar om huruvida vi kan
1.  bara ett hål i betongen och sätta för en lucka.
 2. bygga en entré på utsidan, med lucka!

Nå, hönsvänner, hur har ni det medl luckorna?
Jag ser ju fördelen med att hönsen får en entré, ur dragsynpunkt.  Men vi är inga byggare av stora mått, så minsta möjliga insats för bästa möjliga resultat är målet! Hur har ni gjort.

Ska luckan öppnas uppåt, eller åt sidan?

polly

• -
Re:hönslucka!
« Svar #1 skrivet: 31 maj-07 kl 14:39 »
hmm, ska berätta hur vi gjort.
har en modell giljotinlucka-som alltså öppnas uppåt, den är gjord av plyfa,
och går i ett "spår".
På väggen har vi fäst en gammal trädgårdsslang-och i den går en tvättlina, som är fäst i luckan å ena sidan....och ut, utanför själva buren!
I ändan har vi en ögla att trä om en krok, så att luckan blir öppen.
Alltså behöver jag inte ens gå in till hönsen för att öppna!
Mycket bekvämt på morgonen innan man ska till jobbet!
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 maj-07 kl 15:24 »
Våra höns går ut och in genom stora dörren, jag vet inte om jag tycker det är så farligt opraktiskt. I gamla hönshuset hade hönsen en lucka som fälldes uppåt, fjärrmanövrerad med lina som polly beskriver fast med gångjärn. Möjligen var min konstruktion inte så lyckad, för den envisades med att fastna och inte vilja gå igen helt, så den fick bli sidhängd efter ett tag.

Ta hål i betongen låter jobbigt. Enklaste lösningen kanske är att sätta en hönslucka i stora dörren?

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 maj-07 kl 17:37 »
Varför inte en liten dörr i dörren och en ramp ner funkar jättebra ;D

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #4 skrivet: 31 maj-07 kl 21:01 »
Nja, jag upplever att det är lite mycket olägenheter med att ha höns springade fritt i stallet! Jag använder ytorna där till så mycket mer än höns, men spåren av dem är överallt!  
Jag skulle dessutom vilja ha en katt bosatt i den ytan! Så jag har lite olika anledningar till att jag vill förbättra hönstrafiken!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 maj-07 kl 21:05 »
Jag använder ytorna där till så mycket mer än höns, men spåren av dem är överallt!  

Det där låter synnerligen bekant. De har ingen respekt alls för ordning och reda.

Helenan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 jun-07 kl 17:37 »
Jag har satt en lucka i golvhöjd. Inget bra. Då blir det drag. Sedan satte jag en en 50 cm upp. Det var bättre men det bästa är nog att sätta så högt upp som möjligt.  Svårast för katter och hundar att ta sig in. Hönsen fixar det alltid ev. med en gångbräda. Jag har satt några sido väggar och tak över luckan så det inte ska regna in men har man den under taket (beroende på hur högt hus man har) så slipper man ju tak. Tänk bara på att det kan vara praktiskt med någon form av fjärrmanövrering typ snöre i slang som omöjliggörs av tack och vindskydd. Hål i betong går bra att göra men det bullrar bra!

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser