Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare: Ja visst - Tomat och Paprika  (läst 10214 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Nybörjare: Ja visst - Tomat och Paprika
« skrivet: 30 maj-07 kl 00:56 »
Det finns ju inga dumma frågor så jag vågar mig på att fråga...  8)

Jag köpte en tomatplanta (Gardener's Delight) och en paprikaplanta (Califonia Wonder) för några veckor sedan. De växer fint, än så länge. Men det slog mig idag... behövs det 2 av varje med tanke på pollenering? Eller är de självförtila (heter det så)? Det är mycket jag inte kan, men det är kul ändå.

Tacksam för svar.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Vitis

• Skåne
Re:Nybörjare: Ja visst - Tomat och Paprika
« Svar #1 skrivet: 30 maj-07 kl 01:04 »
Tomater och paprika behöver inga "partners" för att befruktas.

Tomaten Gardners Delight skall dock tjuvas, dvs. du måste plocka bort de flesta av skotten som skjuter ut i bladvecken, annars kommer det att bli ett enda trassel av det. Den vill också bli uppbunden på en spalje eller på snören på nåt smart sätt.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 30 maj-07 kl 01:16 »
Tack Vitis för det snabba svaret.  :)

Då vet jag att de klarar av att vara "singlar".

Jag har bundit tre pinnar, ca 110 cm långa, i pyramidform för varje planta. Hoppas att höjden räcker. Tjuvningen hade jag koll på.  8)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Marieberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 maj-07 kl 09:17 »
Tack Vitis för det snabba svaret.  :)

Då vet jag att de klarar av att vara "singlar".

Jag har bundit tre pinnar, ca 110 cm långa, i pyramidform för varje planta. Hoppas att höjden räcker. Tjuvningen hade jag koll på.  8)

Jag brukar hjälpa paprikorna med självbefruktning geno att "dutta" lite hit & dit mellan blommorna med en liten Topz-pinne. Det funkar utmärkt som bi-ersättning om plantan står inomhus.
« Senast ändrad: 30 maj-07 kl 09:17 av Ior »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 30 maj-07 kl 16:55 »
Tack Ior för ditt tips.

Det finns knappt några bin här hos mig. Var har de tagit vägen?

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 18 jun-07 kl 16:08 »
Min cocktail-tomatplanta har gjort 2 toppar. Ska jag knipsa av den ene? Det finns nu 3 "klasar" med blomknoppar. Inga på den ena toppen...

Åter nr 1/13

skånetösen

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 jun-07 kl 10:03 »
Vilken sorts cocktail är det? Jag har själv 'black cherry' och den måste tjyvas annars händer det du beskriver. Den 'andra toppen' kan faktiskt vara ett tjyvskott som glömts bort och som har fått växa sig så stort att det tagit 'det vanliga bladets' plats. I såfall hade jag tagit bort det, framförallt om det som du säger är blomsterlöst.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 19 jun-07 kl 12:30 »
Vilken sorts cocktail är det? Jag har själv 'black cherry' och den måste tjyvas annars händer det du beskriver. Den 'andra toppen' kan faktiskt vara ett tjyvskott som glömts bort och som har fått växa sig så stort att det tagit 'det vanliga bladets' plats. I såfall hade jag tagit bort det, framförallt om det som du säger är blomsterlöst.

Du har rätt skånetösen. Nu när jag tittar på plantan så växer den andra toppen som ett tyvskott. Jag som har varit så noga med att med att plocka bort dem för övrigt... Är man nybörjare så är man.  :-[

Nu är den borta.

Det är en Gardener's Delight.

Tack för svaret.  :)

Åter nr 1/13

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 19 jun-07 kl 15:32 »
Jag är rätt "slarvig" med att plocka bort tjyvar på mina tomatplantor :-[, och brukar få gå loss med en sekatör efter ett tag.
Låter gärna 2-4 toppar växa fram, alla brukar ge massor av frukt, bara man gödslar rejält och ofta.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Norrsken

• -
« Svar #9 skrivet: 19 jun-07 kl 18:01 »
Om du tar bort ett stort tjuvskott så sätt det i vatten så att det får rötter! Så gjorde jag rent experimentellt förra året. Det han inte bli så mycket innan säsongen var slut, så den fick stå kvar i fönstret. Så i november (tror jag) kunde jag skörda några små tomater. Inte många, men jag fick ihop till en sallad. Och det var en känsla att äta tomater med sådan smak i mörka hösten..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Suorja

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 jun-07 kl 19:39 »
jag fick ta in en av mina tomater pga upprepade attacker. Nu ramlar blommorna bara av när dom vissnar, alltså inga frukter.
måste man in med en pensel i tomatblommorna om man har dom innomhus?

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 19 jun-07 kl 22:38 »
jag fick ta in en av mina tomater pga upprepade attacker. Nu ramlar blommorna bara av när dom vissnar, alltså inga frukter.
måste man in med en pensel i tomatblommorna om man har dom innomhus?

Skaka lite lätt på plantan några ggr per dag så räcker det för befruktning. Det är inte nödvändigt med insektspollinering för tomater, om man tänker på hur de flesta tomater odlas, i växthus.

Och vad är det för attacker de råkat ut för?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 19 jun-07 kl 23:29 »
Om du tar bort ett stort tjuvskott så sätt det i vatten så att det får rötter! Så gjorde jag rent experimentellt förra året. Det han inte bli så mycket innan säsongen var slut, så den fick stå kvar i fönstret. Så i november (tror jag) kunde jag skörda några små tomater. Inte många, men jag fick ihop till en sallad. Och det var en känsla att äta tomater med sådan smak i mörka hösten..

Ska komma ihåg detta tips till nästa gång.  :)  Jag hann "finfördela" toppen...

Åter nr 1/13

Norrsken

• -
« Svar #13 skrivet: 20 jun-07 kl 06:52 »
Ska komma ihåg detta tips till nästa gång.  :)  Jag hann "finfördela" toppen...

Misströsta icke, det kommer nog fler tjuvskott ska du se ;) ;D
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 20 jun-07 kl 21:45 »
Misströsta icke, det kommer nog fler tjuvskott ska du se ;) ;D

;D

Jag lovar. Väntar på nya tjuvskott som jag ska rädda.  ;)

Åter nr 1/13

naturodlaren

« Svar #15 skrivet: 20 jun-07 kl 22:09 »
Hej, förutom gödsel kolla Rockdust ellerMineralkraft (svenskversion) vi har gödslat med Rockdust via bekanta, om resultatet är häpnadsväckande, vi fundera tom att ställa ut grönsaker.
Det är nytt men det fungerar.
Naturodlaren :D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 20 jun-07 kl 22:21 »
Hej, förutom gödsel kolla Rockdust ellerMineralkraft (svenskversion) vi har gödslat med Rockdust via bekanta, om resultatet är häpnadsväckande, vi fundera tom att ställa ut grönsaker.
Det är nytt men det fungerar.
Naturodlaren :D

Hej och välkommen till forumet.  :)

Jag läste om Rockdust för ett tag sedan. Tror att det var någon odlare på Brittiska öarna som fick otroliga skördar. Finns det att köpa på en vanlig plantskola tro?

Åter nr 1/13

l979

« Svar #17 skrivet: 27 jun-07 kl 23:00 »
Hej!
Har några tomatplantor ute där blommorna bara vissnar och faller av. Det som verkar gemensamt för dom är att första blomman som slog ut blev mycket större än de följande och den såg mer avlång ut än rund. Pollineringen borde inte varit några problem.
   Låter det här bekant för någon?

Tack
J

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 09 jul-07 kl 10:05 »
Rejält med hästgödsel räcker bra för mina tomater. 5 cm tjockt 3-4 gånger per säsong, inget annat. Fårgödsel samma sak. Ko,svin och höns får man ta det lite lugnare med. Inget konstgjort här.
20 plantor i växthus har jag+gurka,äggplanta,melon,paprika,chili,squash och vindruvor.Gott gott.

110 cm lät lite lågt, jag toppar mina på ca 2 m beroende på sort.

Minst lika viktigt som "tjuvningen" är att man undan för undan tar bort bladen som blir "över" under skördade tomater. Finns ingen anledning att näring stannar där nere,på så sätt kommer även den sista tomaten i toppen att mogna fint fram i höst.

Tror jag.
Hadbra/Gunnar

Tack för dina tips.  :)

Jag har i morse plockat bort de nedre bladen. Tyvärr får jag inte tag på gödsel - bor mitt inne i en stad. Jag har, när jag planterade, blandat i långtidsverkande gödning i krukorna.

Åter nr 1/13

Moumolia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 jul-07 kl 10:25 »
gjorde själv i ordning gödselvatten enligt Åke Trudesson´s tips och det växer så det knakar!!

fyllde en 200l plast tunna med nässlor och hiva in 25kg hönspellets och vatten till kanten

oacceptabel stinksoppa men tomaterna gillar skarpt  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 3 användare
Be, gorlan, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser