Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hane eller hona?  (läst 1208 gånger)

farmarn

Hane eller hona?
« skrivet: 29 maj-07 kl 12:10 »
Hej!
Antagligen helt jättedum fråga...  ???
Jag har fem NZ honor och en hane och en BJ hane. Nu har en hona fått två ungar och en annan hona tolv.
När kan jag se vad det är för kön på dem? Och framförallt - hur ser jag det? Jag tycker det är jättesvårt. Min lille kille har marsvin och där är det jättelätt att se ganska tidigt(på marsvinen alltså), men de två ungarna är snart åtta veckor och jag kan inte se om det är honor eller hanar eller en av varje och jag vill snart dela på dem om det är olika "sort". Ett tag tänkte jag att om jag inte ser att det är en kille (av naturliga skäl) är det nog en tjej, men det känns osäkert att lita till den teorin.
Kan någon tala om för mig hur jag kan se skillnaden?? Tack så mycket!!!  ;D

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
Re:Hane eller hona?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-07 kl 15:18 »
Hej!
Det var ingen dum fråga men lite svår att besvara utan att visa direkt på kaninen, tycker jag. Jag tycker man kan börja se skillnad på kön på ungarna när de är ca 3 veckor gamla. Före dess är det tji! Själv separerar jag han-ungar och hon-ungar först när de är 12-13 veckor (gotlandskaniner) om det inte är så att jag behöver sätta ihop ung-hanar för att frigöra några burar eller så.

Vänd upp och ner på kaninen. Av de två "hålen" är det bakersta (närmast svansen) analöppningen och det främre hålet könsöppningen. På en hona är könsöppningen mer som en avlång skåra och avståndet mellan könsöppningens bakre del och analöppningen är väldigt litet. Hanen har en mer rund öppning som om man trycker lite försiktigt runt om (det är här det blir svårt utan att kunna visa hur jag menar :-\) trutar ut som en liten trumpet. På så här unga kaniner ser man inget av själva snoppen och inte heller några testiklar. Avståndet mellan könsöppningen och analöppningen är större än på honan.

Blev du nå' klokare? Lycka till
Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

farmarn

« Svar #2 skrivet: 29 maj-07 kl 16:34 »
Hej!
Tack - nu ska jag gå ut och kolla och se om jag blir klokare!
 ;D Lena

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 29 maj-07 kl 17:49 »
jag hade oxå väldigt svårt att se, men hittade denna sidan http://www.barbibrownsbunnies.com/gender.htm
jag skrev ut bilderna och gick ut i stallet.......
nu är jag nästan säker på att jag har två hanar och en hona.....
lycka till !!!
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 29 maj-07 kl 18:12 »
Kikade på länken och det var väl både bra bilder och bra beskrivning. Har du lyckats lista ut vilka som är hanar och honor nu? Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

farmarn

« Svar #5 skrivet: 29 maj-07 kl 18:28 »
Hej!
Alltså, en aning pervers känner man sig ju när man står där ute i stallet och "drar" en stackars kaninunge i rumpan upp och ner....
Jag är nu nästan helt säker på att det är två kanintjejer som den ena kaninen fått. Till min stora glädje för nu fick jag två till att avla på. Hon fick ju bara två och har haft mycket mat så de ser ut som någon sorts kromosomvarianter av NZ. Vita är de med röda ögon.
Kaninmamman med de tolv ungarna har mer att stå i och kaninungarna ser mer normala ut men de är bara två veckor så de ska jag inte "vända på" förrän om några veckor.
Vi började med kaniner efter ett besök hos Gösta på Vreta för några månader sedan så det här är mina första ungar. Det är jättekul. Alla mina honor är dräktiga så jag hoppas på många ungar.
Tack för hjälp och fina ( :o) bilder! Lena

Gösta

« Svar #6 skrivet: 09 jun-07 kl 23:19 »
Det var en perfekt beskrivning du gjorde Ylva!
Ett litet tillägg kanske, Var inte allt för försiktig utan dra isär ganska bestämt. Det gör inte ont i kaninen.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser