Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fårskötsel  (läst 3256 gånger)

o-linda

• Småland
fårskötsel
« skrivet: 28 maj-07 kl 18:08 »
Hej!
Har lite funderingar på att skaffa får. Behöver något för att hålla våra marker öppna. Hade tidigare en arrendator som hade ungdjur(nöt) här men han har lagt ner sitt jordbruk. Tycker ej om att se när allt växer igen. Vad bör jag tänka på?? Kan ej särskilt mycket om får, ska låna böcker men tänkte ändå fråga er kunniga forumdeltagare. Vad äter får, mer än gräs och sly förstås. Klarar de av att vara ute hela året eller måste de stå inne hela vintern? Måste de klippas? Hoppas ni kan råda eller avråda mej.... ???
Bor med make, 2 hundar, 2 katter, Gutefår, myskänder och höns o gäss

A.Viking

Re:fårskötsel
« Svar #1 skrivet: 28 maj-07 kl 21:10 »
Hejsan o-linda!
Fåren behöver inte stå i en ladugård på vintern , men däremot behöver de ha en ligghall med torrt att ligga på , t.e.x. halm, samt en vinterhage i anslutning till ligghallen
Beträffande utfodring så beror foderstaten på dels om du ska ha tackor som ska lamma , dels på ras. Vanligt är att man ger korn/havrekross+proteintillskott. Dessutom behöver de ett högklassigt stråfoder ; hö eller hösilage samt mineraler o saltsten
Fåren ska klippas vår o höst. Dessutom ska man verka deras klövar i samband med att man klipper dem  och avmaska vid behov. När det gäller sommar bete bör du tänka på att även får  behöver ett kvalitetsbete... Jag tycker att du ska ta och hälsa på hos någon duktig fårägare i  din närhet för att bättre sätta dig in i arbetet med att vara fårägare, kostnader och problem som kan uppstå . Här på forumet finns det gott om duktiga fårägare.. du får säkert fler goda råd .

M.V.H.Viking  
« Senast ändrad: 28 maj-07 kl 21:11 av A.Viking »

o-linda

• Småland
« Svar #2 skrivet: 30 maj-07 kl 18:41 »
Tack för råden. Hade tänkt ha enbart ca 5 st att flytta runt till att börja med. Har lagård som jag hade tänkt ha dom i vintertid men ute på dagarna. Betet är helt ok, finns massor att äta för dom. Är fårnät eller elstängsel att föredra?? Verkar lättast med el då man enkelt flyttar detta.
O-linda
Bor med make, 2 hundar, 2 katter, Gutefår, myskänder och höns o gäss

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 30 maj-07 kl 22:56 »
Jag tycker elstängsel är smidigast mest för att även kor och hästar betar i samma hagar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser