Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera ett kallställt timmerhus  (läst 3382 gånger)

Jon70

  • Inlägg: 13
    • -
Isolera ett kallställt timmerhus
« skrivet: 16 okt-20 kl 11:01 »
Hur isolera ett kallställt Attefallshus på bästa sätt?

Jag har ett oisolerat fritidshus på 25 kvm i Västra Götaland, och har nu
beställt ett Attefallshus som jag vill isolera och använda året runt (saknar el)

Jag läser mycket angående fukt när man isolerar en stuga utan underhållsvärme
så jag önskar råd och tips om isolering och ventilation för att undvika fuktskador.
Solventilator har jag hört både positivt och negativt om.. har ni några råd ?

Huset som skall isoleras är ett timrat hus med väggtjocklek 45mm
och kommer värmas upp med vedkamin vid behov. Jag vill helst inte
koppla in el, så underhållsvärme kommer ej finnas.

Jag läser om träfiberisolering? Funderar på 95 i väggar med vindduk
195 i tak med ångspärr. Grunden är plintar på bergstomt med markhöjd
på 30-110cm. Trossbotten och 120-145 isolering planeras.

Är träfiberisolering ett bra val när man inte har underhållsvärme
eller har ni bättre råd på isolermaterial?

Kan mkt väl tänka mig att flytta dit en dag, så jag vill bygga för framtiden :)

OBS: Jag KAN dra in el, men vill helst klara mig enbart på solceller.


« Senast ändrad: 16 okt-20 kl 11:09 av Jonas Larsson »

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #1 skrivet: 16 okt-20 kl 12:19 »
Träfiber eller annat organiskt isolermaterial är bra i din konstruktion. Byt ut ångspärr mot ångbroms det å du vill bygga ett diffusionsöppet hus.

Vill du ha synligt timmer på in eller utsida? Om du får för ytan så skulle jag ha isolerat utvändigt.

Jon70

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #2 skrivet: 16 okt-20 kl 14:28 »
Träfiber eller annat organiskt isolermaterial är bra i din konstruktion. Byt ut ångspärr mot ångbroms det å du vill bygga ett diffusionsöppet hus.
Felskrivet av mig :) Ångbroms är rådet jag fått

Vill du ha synligt timmer på in eller utsida? Om du får för ytan så skulle jag ha isolerat utvändigt.
Jag har fått rådet av några att det kan vara bättre att isolera på utsidan, pga tunna timmerväggar.. Är det att föredra om det är möjligt? Tar väl bort charmen lite tycker jag :) Tack för ditt svar.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #3 skrivet: 01 nov-20 kl 15:15 »
Felskrivet av mig :) Ångbroms är rådet jag fått
Jag har fått rådet av några att det kan vara bättre att isolera på utsidan, pga tunna timmerväggar.. Är det att föredra om det är möjligt? Tar väl bort charmen lite tycker jag :) Tack för ditt svar.
En anledning att isolera utvändigt är att du får mest/bäst verkan per cm tillbyggd vägg. Isolerar du utvändigt kan du ha vindduk/spärr bakom panelen och sedan isolera. Isolerar du invändigt lägger du vindduk mot timret och förlorar således timret tjocklek i ovindskyddad isoler/buffering. = ineffektivt.

Visst kan lite av charmen försvinna men samtidigt kan du ha synligt timmer invändigt och du tittar garanterat mer på insidan av väggarna än utsidam.

Isolering utvändigt för också med sig takutsprång och fönster. Beroende på förutsättningar kan det se konstigt ut om du bara tilläggsisolerar och inte anpassar tak och fönster, dörrar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17011
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #4 skrivet: 01 nov-20 kl 16:29 »
För att det ska vara möjligt att diskutera ämnet på ett vettigt sätt så måste vi först reda ut vad det är för hus du ska ha dit.

Och då tänker jag på hur främst väggarna är utformade och i vilka matrial.
Hur tänker du dig att använda h

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #5 skrivet: 01 nov-20 kl 18:35 »
Man skall väll gärna ha luftspalt mellan isoleringen och ytterväggen, så det blir mycket bättre att isolera på utsidan och ha planktimret som innervägg.

Jon70

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #6 skrivet: 02 nov-20 kl 17:21 »
För att det ska vara möjligt att diskutera ämnet på ett vettigt sätt så måste vi först reda ut vad det är för hus du ska ha dit.

Och då tänker jag på hur främst väggarna är utformade och i vilka matrial.
Hur tänker du dig att använda h

Trodde jag fick med det mesta  :) Timmerstuga på 25kvm med 45mm väggar.

Dom närmaste åren så kommer vi använda stugan på helger året runt, och lite mer under sommar.
Framtidsplanerna är att flytta till stugan, med undantag dom 4 kallaste mån som vi kommer bo utomlands.

Jon70

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #7 skrivet: 02 nov-20 kl 17:25 »
Tackar så mycket för alla tips/råd  :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 17011
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #8 skrivet: 02 nov-20 kl 17:47 »
Trodde jag fick med det mesta  :) Timmerstuga på 25kvm med 45mm väggar.

Dom närmaste åren så kommer vi använda stugan på helger året runt, och lite mer under sommar.
Framtidsplanerna är att flytta till stugan, med undantag dom 4 kallaste mån som vi kommer bo utomlands.

Minst 45mm isolering gärna det dubbla på utsidan.
I ett organiskt matrial som tillåter fuktvandring.
Diffusionsöppen vindpapp mot panelen och givetvis en liten spalt.

God ventilation med självdrag så långt det går.
Då det blir kallställt så är det viktigt att du bygger vattensystemet så du kan tömma det utan att riskera att få stillastående vatten någonstans.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #9 skrivet: 02 nov-20 kl 18:40 »
Och tänk på  hur inredning m.m är ytbehandlad. Moderna innefärger tål inte låg temperatur och fukt.

kretslopp

  • Inlägg: 2258
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #10 skrivet: 02 nov-20 kl 19:53 »
Jag tänker att det blir som vår bastu. Den ät byggd av spåntad liggande plank(nästan som timmer). Den är lätt att värma upp och genom att det är tjockt trä rakt igenom så kan fukten vandra åt båda hållen.  Den håller sig torr i trät. Jag tror inte det blir bra med luftspalt eller isolering som samlar upp fukt från uppvärmd luft som kyls av. Så jag skulle inte isolera väggarna. Däremot taket skulle få en tjock isolering. Så skulle jag sätta dit en ventil strax över golvet så fuktig avsvalnad luft rinner ut.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 17011
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #11 skrivet: 02 nov-20 kl 20:13 »
Och tänk på  hur inredning m.m är ytbehandlad. Moderna innefärger tål inte låg temperatur och fukt.

Möbler av på gillar inte fukt... 

Det fick kompisens dotter och partner uppleva när soffan ramlade ihop.   ;D Yess
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jon70

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #12 skrivet: 03 nov-20 kl 07:21 »
Jag tänker att det blir som vår bastu. Den ät byggd av spåntad liggande plank(nästan som timmer). Den är lätt att värma upp och genom att det är tjockt trä rakt igenom så kan fukten vandra åt båda hållen.  Den håller sig torr i trät. Jag tror inte det blir bra med luftspalt eller isolering som samlar upp fukt från uppvärmd luft som kyls av. Så jag skulle inte isolera väggarna. Däremot taket skulle få en tjock isolering. Så skulle jag sätta dit en ventil strax över golvet så fuktig avsvalnad luft rinner ut.
Ok, och hur hade du gjort med golvet? Har hört att det är mest
fuktproblematik med väggisolering i hus som saknar underhållsvärme?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #13 skrivet: 03 nov-20 kl 09:00 »
Man skall väll gärna ha luftspalt mellan isoleringen och ytterväggen, så det blir mycket bättre att isolera på utsidan och ha planktimret som innervägg.
Tänker du luftspalt mellan isolering och brädfodring? Det beror på vad du målar med för färg. Har du riktig slamfärg så behöver du inte ha någon luftspalt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #14 skrivet: 03 nov-20 kl 09:03 »


Jag tänker att det blir som vår bastu. Den ät byggd av spåntad liggande plank(nästan som timmer). Den är lätt att värma upp och genom att det är tjockt trä rakt igenom så kan fukten vandra åt båda hållen.  Den håller sig torr i trät. Jag tror inte det blir bra med luftspalt eller isolering som samlar upp fukt från uppvärmd luft som kyls av. Så jag skulle inte isolera väggarna. Däremot taket skulle få en tjock isolering. Så skulle jag sätta dit en ventil strax över golvet så fuktig avsvalnad luft rinner ut.

Men var har du tilluften då? Min gissning är att den tänkta frånluftsventilen kommer suga kall uteluft nör den varma inneluften stiger och drar ut i springor och håligheter. Hur hindrar du varm fuktbärande luft från att stiga upp i takisoleringen?

kretslopp

  • Inlägg: 2258
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #15 skrivet: 03 nov-20 kl 14:13 »
Finns det underhållsvärme är det inga problem med att isolera. För då blir inte huset genomfuktigt som det blir när det kallställs. Golvet hade jag isolerat. Jag tänker mej bara en friskluftsventil och att den sitter strax över golvet. Kall tät luft rinner ut genom ventilen. När du eldar drar eldstaden in frisk torr luft genom ventilen. Torr varm, lätt  luft stiger mot taket tar upp fukt från väggar och aktivitet blir tung och svlare och rinner ut genom ventilen när huset kallställs.
kretslopp

Jon70

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #16 skrivet: 03 nov-20 kl 15:00 »
Finns det underhållsvärme är det inga problem med att isolera. För då blir inte huset genomfuktigt som det blir när det kallställs. Golvet hade jag isolerat. Jag tänker mej bara en friskluftsventil och att den sitter strax över golvet. Kall tät luft rinner ut genom ventilen. När du eldar drar eldstaden in frisk torr luft genom ventilen. Torr varm, lätt  luft stiger mot taket tar upp fukt från väggar och aktivitet blir tung och svlare och rinner ut genom ventilen när huset kallställs.
När jag bygger upp stugan så lägger jag trossbottenskivor och 120-145 träfiberisolering och i tak tror jag att jag kommer få plats med 195mm-isolering. Väggarna tror jag att jag avvaktar lite med.. får se om det behövs och om det är värt med tanke på ökad fuktproblematik

Tack för ditt svar :)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #17 skrivet: 03 nov-20 kl 19:02 »


Finns det underhållsvärme är det inga problem med att isolera. För då blir inte huset genomfuktigt som det blir när det kallställs. Golvet hade jag isolerat. Jag tänker mej bara en friskluftsventil och att den sitter strax över golvet. Kall tät luft rinner ut genom ventilen. När du eldar drar eldstaden in frisk torr luft genom ventilen. Torr varm, lätt  luft stiger mot taket tar upp fukt från väggar och aktivitet blir tung och svlare och rinner ut genom ventilen när huset kallställs.

Men du kan inte välja vad för luft som ska dra in genom ventilen? Är det hög luftfuktighet ute så det dras det ju in luft med samma luftfuktighet som ute när du eldar. Så länge huset är varmare än ute så är det ett övertryck i huset som vill ut. En planktimrad stuga är inte tät och jag har svårt att se att resonemanget ens stämmer i teorin.

Till ts köp eller låna energiboken https://byggnadsvard.se/produkt/energiboken/ och läs om både teori och praktik.

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #18 skrivet: 04 nov-20 kl 10:16 »
Man får skilja på absolut och relativ luftfuktighet i det här fallet. En luftmassa med given absolut fuktighet, får ju lägre relativ fuktighet ju varmare den blir.

kretslopp

  • Inlägg: 2258
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Isolera ett kallställt timmerhus
« Svar #19 skrivet: 04 nov-20 kl 17:06 »
Så länge du eldar har du undertryck i huset.  Lite om relativ fuktighet och temperatur, hur fuktigheten ökar när luften kyls och hur den minskar när den värms.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser