Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  katter i landen  (läst 2948 gånger)

Olga

• Hagröret
katter i landen
« skrivet: 27 maj-07 kl 20:51 »
Hej!
är det någon som har tips på hur man kan hålla katterna borta från köksträdgården? De gillar ju att gå på toa där och krafsar gärna... inte bra för frön och plantor..

Kraxa

• -
Re:katter i landen
« Svar #1 skrivet: 28 maj-07 kl 18:47 »
Vid min kompost finns lucker jord och så har jag kattmynta där som mina missar mer än väl tycker om! Har funkat bra för mig! Använder du fiberduk när plantorna är små eller du nyss planterat gör det ytterligare svårare för katterna att krafsa där. Lite tips som funkat för mig men någon annan har säkert ännu bättre förslag... :)

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jun-07 kl 01:54 »
 kanske du skulle prova med mördarsköldpadda  ;D

« Senast ändrad: 03 jun-07 kl 01:55 av Eulalia »

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 jun-07 kl 08:29 »
Vid min kompost finns lucker jord och så har jag kattmynta där som mina missar mer än väl tycker om! Har funkat bra för mig! Använder du fiberduk när plantorna är små eller du nyss planterat gör det ytterligare svårare för katterna att krafsa där. Lite tips som funkat för mig men någon annan har säkert ännu bättre förslag... :)

När jag lägger ut fiberduk, tror katterna att jag har bäddat till dem, så de lägger sig och trycker ner all grödan.  :'(
MVH Rosita zon 1

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #4 skrivet: 04 jun-07 kl 10:08 »
Här är en till som behöver förslag på åtgärd!
Jag har provat med tagetes, men det håller inte kattorna borta. Vitpeppar är också något som jag provat - funkar inte heller.
När jag rivit citronskal och pressat ur citronsaften över landet, så har kattorna hållt sig undan några dagar, men det är en jobbig procedur då det inte verkar hålla så länge.
Då det är grannarnas katt har jag bett dem lägga en jordhög någon annanstans som kanske kattorna kan dras till istället för mitt land.
Vad gör de med kattmyntan? Kanske något att plantera i den jordhögen då?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 04 jun-07 kl 10:43 »
Något som sägs fungera, är PET-flaskor utan etikett, helt fyllda med vatten liggandes runt landet och mellan raderna. Katterna gillar inte blänket.

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jun-07 kl 10:53 »
Jag var hos en biodlare igår, som hade en underbar trädgård och ett grönsaksland som inte var av denna värld...samt 5 katter.
Det jag såg på hans nysådda land var såna där enkla hårda plastnät med stora maskor, liggande över odlingsbäddarna. Mitt i landen hade han lagt en o annan liten stubbe som stöd för nätet..men annars kan de ju ligga platt, plantorna växer ju genom maskorna!

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 06 jun-07 kl 22:04 »
Mina föräldrar hade några krukor med kryddväxter. Katten kom och nosade på dem, men vid citronmelissen stack han som ett skott.. Inte populärt! Man får heller inte komma nära honom om man har skalat apelsin..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jun-07 kl 01:02 »
Man får heller inte komma nära honom om man har skalat apelsin..

smart! apelsinskal i landen? Det ser nog vackert ut dessutom..och doften stannar ju länge, även efter att det torkat..

Kraxa

• -
« Svar #9 skrivet: 09 jun-07 kl 14:59 »
Hmmm mina "metoder" var inte särskilt effektiva  :-[ Missarna har hittat till landet nu....fiberduken låg i en hög i ett hörn i ena änden, majrovblasten var illa åtgångna, kålrabbin uppriven och antagligen får jag mangold lite överallt i landet när den behagar kika upp... :-\

Men jag älskar dom! ;D

Det får bli nät över istället... :P
« Senast ändrad: 09 jun-07 kl 15:00 av Kraxa »

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Feke

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser